سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » تعدادی از زندانیان سیاسی عصر امروز به مرخصی نوروزی می آیند...

تعدادی از زندانیان سیاسی عصر امروز به مرخصی نوروزی می آیند

چکیده :تعداد زندانیان سیاسی که نوروز امسال به طور موقت از اوین آزاد خواهند شد در مقایسه با سال گذشته کاهش جشمگیری دارد و احتمالا تعداد آنها بین ده تا پانزده نفر خواهد بود. گفته می شود علت اصلی این کاهش با تظاهرات های اعتراضی مردم در 25 بهمن، اول اسفند، دهم و هفدهم اسفندماه مرتبط است.مسوولان دادستانی و دادگاه انقلاب به برخی از خانواده های زندانیان سیاسی گفته اند« حالا که دوباره فتنه گران تظاهرات برپا کرده اند ما به زندانی های شما مرخصی نمی...


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی تا نیمه های شب یکشنبه(۲۸ اسفند) در مقابل زندان اوین در انتظار آزادی عزیزان در بندشان تجمع کردند.

براساس خبرهای رسیده به کلمه، اغلب این خانواده ها کسانی بودند که در پی وعده دادستان تهران برای مرخصی نوروزی زندانیان شان به اوین مراجعه کرده بودند تا زندانیان آزاد شده را مورد استقبال قراردهند.این خانواده ها که از حوالی عصر و به شوق ازادی عزیزان شان به اوین آمده بودند تا نیمه های شب آنجا ماندند و عاقبت ناامید به خانه بازگشتند.

به گفته برخی از خانواده ها، مسوولان زندان اوین دیشب به آنها وعده داده اند که زندانی های شان غروب امروز(بیست و نهم اسفند)آزاد خواهند شد.گرچه تعدادی از خانواده ها به این وعده ها همچنان با دیده تردید می نگرند اما امیدوارند لااقل تعدادی از زندانیان که در روزهای اخیر و به درخواست دادستانی تهران وثیقه های سنگین چند صد میلیون تومانی تودیع کرده اند تا پیش از آغار سال جدید از در بزرگ اوین خارج شوند و به خانواده های خود در کنار سفره هفت سین بپیوندند.

در میان زندانیانی که به گفته ماموران اوین و دادستانی تا غروب امروز به مرخصی نوروزی خواهند آمد اسامی فرید طاهری، لیلا توسلی، میلاد اسدی، علی جمالی، ارسلان ابدی و بابک داشاب دیده می شود.از اسامی زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر که ممکن است به مرخصی نوروزی بیایند، هنوز خبری به کلمه نرسیده است.

تعداد زندانیان سیاسی که نوروز امسال به طور موقت از اوین آزاد خواهند شد در مقایسه با سال گذشته کاهش جشمگیری دارد و احتمالا تعداد آنها بین ده تا پانزده نفر خواهد بود. گفته می شود علت اصلی این کاهش با تظاهرات های اعتراضی مردم در ۲۵ بهمن، اول اسفند، دهم و هفدهم اسفندماه مرتبط است.

مسوولان دادستانی و دادگاه انقلاب به برخی از خانواده های زندانیان سیاسی گفته اند« حالا که دوباره فتنه گران تظاهرات برپا کرده اند ما به زندانی های شما مرخصی نمی دهیم.»

هم اکنون بیش از ۱۷۰ زندانی سیاسی در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی اند که اغلب آنها از زندانیان حوادث پس از انتخابات هستند.همچنین بیش از سی زندانی سیاسی نیز در زندان رجایی شهر به سر می برند .برخی از آمارها از زندانی بودن بیش از هزار زندانی سیاسی در سراسر کشور حکایت دارد.این آمارها مربوط به زندانیانی است که مشغول گذراندن دوران محکومیت خود هستند و اسامی صدها زندانی که در بازداشت موقت به سر می برند دیده نشده است گفته می شود در تظاهرات اعتراضی ۲۵ بهمن و همین طور تظاهرات های اسفندماه امسال چندهزار نفر بازداشت شده اند.

براساس قوانین، مرخصی از حقوق اولیه زندانیان محسوب می شود اما مسوولان قوه قضاییه و امنیتی از آن به مثابه اهرم فشار بر زندانیان و خانواده هایشان نگاه می کنند.

برای دادن مرخصی به یک زندانی سیاسی نهادهای مختلف تصمیم گیرنده هستند نهادهایی مثل وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و قوه قضاییه.گاهی برای اینکه یک زندانی چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند باید موافقت همه این نهادها جلب شود . کینه ورزی های شخصی و موافقت بازجوهایی که فراتر از قانون قدرت تصمیم گیری دارند، نیز از مراحلی است که یک زندانی را مستحق مرخصی و دیگری را فاقد آن تشخیص می دهد . در نهایت وقتی یک زندانی تمام این مراحل را طی می کند قادر است چند روزی و فقط چند روزی را نزد خانواده اش بگذراند . این در حالی است که طبق قوانین تمام زندانیان بجز تعداد اندکی حق استفاده از مرخصی نوروزی را دارند .قاچاق مسلحانه و یا عمده مواد مخدر و روانگردان‌ها و سایر محکومینی که اخلاق و رفتار آنها در زندان به گونه‌ای بوده که بنا به نظر دادستان یا قاضی ناظر زندان یا رئیس زندان یا شورای طبقه بندی شایستگی برخورداری از مرخصی را ندارند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.