سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » درخواست دختر آیت‌الله ربانی املشی از رئیس قوه قضاییه: در همین دهه فجر، زندانیان سی...

درخواست دختر آیت‌الله ربانی املشی از رئیس قوه قضاییه: در همین دهه فجر، زندانیان سیاسی را آزاد کنید

چکیده :شما به مناسبت‌های مختلف کسانی را مورد عفو قرار می‌دهید که با وجود ارتکاب جرم مستحق عفو و گذشت می‌باشند و قاعدتاً زندانیان سیاسی که اصولاً جرمی مرتکب نشده‌اند باید در صدر آن لیست قرار گیرند. اینجانب مصرّانه از شما درخواست می‌کنم که در این دهه فجر انقلاب اسلامی از موقعیت خود استفاده نموده و زندانیان سیاسی را در لیست عفو قرار دهید. امیدوارم جنابعالی این فرصت را مغتنم شمرده و از مظلومین رفع ظلم نموده و دین خود را به جمهوری اسلامی، که ثمره خون شهیدان و مبارزات ملت رشید ایران است، ادا...


زهرا ربانی املشی، دختر مرحوم آیت‌الله ربانی املشی، از روحانیون فعال در انقلاب اسلامی و عضو دوره اول شورای نگهبان، در نامه ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رفع ظلم از مظلومین در روزهای دهه فجر شد و نوشت: “روحیه عفو، برازنده‌ همه انسانهای آزادیخواه است ولی این لباس بر تن حاکمان و بخصوص دارندگان منصب قضا برازنده‌تر است.”

متن کامل این نامه بدین شرح است:

بسمه تعالی

ریاست محترم قوه قضائیه

آیت‌الله صادق لاریجانی

پس از سلام، در سال‌های گذشته طی خدمتم در آموزش و پرورش، شاهد بودم که دانش آموزان بسیار تمایل داشتند تا خاطرات انقلاب از زبان معلمینی که آن روزها را درک کرده بودند بازگو شود. من در وصف آن روز‌های با شکوه این واژه‌ها را به کار می‌بردم: روزهای پرشور و گذشت و ایثار، روزهای همت و همدلی و همرنگی، روزهای تفاهم و همبستگی. یقین دارم شما هم بر این عقیده‌اید. از باب مثال در سال ۵۷ که نفت بسیار کم بود و به زحمت تهیه می‌شد، اگر کسی می‌توانست فقط یک چهار لیتری نفت تهیه کند، همان را چند قسمت می‌کرد و به همسایه‌ها می‌داد تا آن شب را در یک اتاق کوچک با یک علاءالدین به صبح برسانند. که البته این مشتی است از خروارها همدلی، ایثار و گذشت زمان انقلاب.

در سال ۵۹ که جنگ شروع شد باز نمونه‌های ایثار و گذشت بسیار فراوان و وصف ناشدنی بود. از ایثار شهید و حتی شهیدان متعدد از هر خانواده گرفته تا ایثار پیرزنی که تمام تحفه‌ای که داشت و شامل کیلویی مغز بادام بود روانه جبهه می‌کرد و برای اینکه بادامی تلخ نباشد که کام رزمنده‌ای را تلخ کند از هر کدام ذره‌ای خورده بود.

اما متأسفانه هرچه گذشت، فاصله‌مان با یکدلی و گذشت و ایثار بیشتر شد تا آنجا که امروز شاهدیم که نه تنها یکدلی کمرنگ شده بلکه تحمل دیگران هم رنگی ندارد. و باز متأسفانه ناظریم که عده‌ای تمامیت‌خواه صاحبان نجواهای غیر همسوی با خود را از صحنه خارج می‌کنند وآزادی آنان را سلب می‌نمایند.

جناب آقای لاریجانی

من و شما از ویژگی‌های مشابهی برخوردار بوده‌ایم. حداقل قسمتی از پوست و گوشتمان با شهریه طلبگی پدرانمان رشد و نمو کرده و اکنون نسبت به آن مسئولیم. امروز شما در منصبی قرار دارید که در سال‌های اول انقلاب، والد بزرگوارم مرحوم آیت‌الله ربانی املشی متصدی بخشی از آن بود. تصور می‌کنم ذکر خاطره‌ای از ایشان از باب “وَذَکِّرْ فَإِنَّ الذکْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِینَ” مفید فایده باشد.

ایشان در زمانی که دادستان کل کشور بودند هفته‌ای یک روز را به مراجعین مردمی اختصاص داده بودند. در این باره نقل می‌کردند: «یک روز همسر یک سرهنگ مراجعه کرد و اظهار داشت که همسرم اعدام شده است و برای ما، غیر از ششصد هزار تومان قرض، هیچ چیز به ارث نگذاشته است. من تعجب کردم که چطور یک سرهنگ در زمان شاه حتی یک خانه شخصی نداشته است. لذا دستور دادم درباره او تحقیق کنند و پرونده او را هم کامل مطالعه کردم. با کمال تعجب دیدم که در آن پرونده چیزی نیست که با استناد به آن حتی بتوان یک ماه زندان برای او در نظر گرفت و با اینحال این سرهنگ توسط آقای ر. اعدام شده بود. من چون یقین کردم که قاضی اشتباه کرده است دستور دادم دیه او را از بیت‌المال به خانواده‌اش بپردازند.»

جناب آقای لاریجانی

“کفی بالموت واعظاً”. به راستی مرگ پند دهنده است. زمانی که پدر بزرگوارم دار فانی را وداع گفت ۵۰ سال داشت یعنی تقریباً مطابق سن شما در این زمان. وهیچکس تضمین ندارد که چند سال عمر می‌کند.

آیا شما نسبت به اعمال قضات دستگاه قضایی اشراف کامل دارید؟ حتماً می‌پذیرید که اگر آنان به جان و مال و آبروی افراد تعدّی کردند جنابعالی هم مسئول هستید.

مسأله زندانیان سیاسی و محکومیت دگراندیشان به زندان، یکی از موارد ظلم است.

در کشوری که افتخار مسلمانی دارد و در قانون اساسی آن آزادی بیان تصریح شده است زندانی سیاسی معنی ندارد. آیا اظهار نظر و اعلام نظر، جرم محسوب می‌شود؟

جناب آقای لاریجانی

روحیه عفو و گذشت، برازنده‌ی همه انسان‌های خداجو و آزادی‌خواه است ولی این لباس بر تن حاکمان و بخصوص دارندگان منصب قضا برازنده‌تر است.

خداوند خطاب به پیامبر اکرم(ص) در سوره آل‌عمران می‌فرماید: ” فبما رحمهً من الله لنت لهم و لوکنت فظًّاً غلیظ القلب لانفضّوا من حولک فاعف عنهم و استغفر لهم و شاورهم فی الامر”.

“ای پیامبر تو در اثر رحمت خدا نرم‌خو شدی و اگر تندخو بودی، از گرد تو متفرق می‌شدند. پس از آنان بگذر و عفو نما و برایشان استغفار نموده و با آنان مشورت کن”.

در جمله “وشاورهم فی الامر” کلمه امر در فرهنگ آیات و روایات به معنی مسائل مربوط به حکومت است، خداوند می‌فرماید حتی با آن‌هایی که در مسیر یکسانی نیستید و با تو مخالفند مشورت نما. برای عمل به این آیه شریفه به‌جاست بعضی مشاوران خود را از بین زندانیان سیاسی انتخاب نمایید.

در این آیه و آیات دیگر و نیز در روایات هیچ اشاره‌ای ندارد که شخصی تقاضای عفو کند سپس عفو گردد. بلکه ظاهر این است که اگر خطاکار هم باشد برای حفظ کرامت انسانی، بدون درخواست عفو،‌ بخشیده شود.

شما به مناسبت‌های مختلف کسانی را مورد عفو قرار می‌دهید که با وجود ارتکاب جرم مستحق عفو و گذشت می‌باشند و قاعدتاً زندانیان سیاسی که اصولاً جرمی مرتکب نشده‌اند باید در صدر آن لیست قرار گیرند. اینجانب مصرّانه از شما درخواست می‌کنم که در این دهه فجر انقلاب اسلامی از موقعیت خود استفاده نموده و زندانیان سیاسی را در لیست عفو قرار دهید.

امیدوارم جنابعالی این فرصت را مغتنم شمرده و از مظلومین رفع ظلم نموده و دین خود را به جمهوری اسلامی، که ثمره خون شهیدان و مبارزات ملت رشید ایران است، ادا نمایید.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

۱۸/ ۱۱ /۱۳۸۹

زهرا ربانی املشی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۷ پاسخ به “درخواست دختر آیت‌الله ربانی املشی از رئیس قوه قضاییه: در همین دهه فجر، زندانیان سیاسی را آزاد کنید”

  1. Mohsen گفت:

    ۲۵ Bahman rooze nejat mellat

  2. ناشناس گفت:

    این زن مردانگی کرده و جوانمردی بمعنی واقعی ان وعبرت بگیرند مردان مردنمایی که فقط برای ارتزاق از کیسه دولت حاضرند ادم هم بکشند چه برسد به تعظیم و چاپلوسی و رنگپذیری اینان بالواقع ناجوانمردند – و بویی از زندگی جز کسب پول و قدرت نبردند وای به حال اخرتتان —

  3. ناشناس گفت:

    آفرین بر تو بانوی مسلمان ورحمت خداوند برروح پر فتوح پدر بزرگوارت که خیرخواه دین وملت ومملکت ومردم هستی پیشنهاد بجایی دادی ولی بااین روشهایی که وجود دارد وجاری وساری است بنده نگران شدم که فردا شاید دیگران مجبور باشند از شما شفاعت کنند

  4. 25BAHMAN گفت:

    Dorod bar azadegi va dorod bar azadeghan, va dorod bar ZENDANIANE bi gonahe siasie Iran, 25 bahmah avvalin ghadam dar rahe nejate Irano ZENDANINE SIASIST

  5. رستمي گفت:

    با سلام امروز روز ازمایش برای همه ماست چه مسئول وغیر اما به یاد داشته با شیم روزی از ماباز خواست میشود که چه گردیم ایا این همه کشته از صدر اسلام تا حالا پیشرفتی داشتیم ایا توانستیم انسانهای قافل را نجات دهیم یا خودمان هم کمرا شدیم روزی امام علی را وروزامام حسن روزدیکر امام حسین را فتنه کر همانتور که حضرت علی ویارانش را فتنه گروخانه نشین کردیم بنده ازاول انقلاب تاپایان جنک درجهبه ها حوزور داشتم برای این که مردم به توانند حرفهای خودشانرا بدون ترس بیان کنند نه اینکه اکر کارکر یاکارمندی خواست هرفی به زند فوری برای او پروندسازیکنیم حالا که پرونده سازی کردید وازهمه جا محروم شده پس اززندان ازادش کنید دیگر ازجه میترسید مثل اینکه ما الگو هستیم الکوی پرونده سازی یا ازادی بیان منکه کیج شدم خدا همه ماراهدایت کند درود خدا بر فر زند فاطمه

  6. ناشناس گفت:

    در خانه اگر کس است یک حرف بس است

  7. ناشناس گفت:

    درود بر شما بانوی محترم خداوند روح پدر ارجمندتان را قرین رحمت کند

  8. رضا گفت:

    هرکه نآموخت از گذشت روزگار هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار .
    روزی که این خانم محترم شفاعت لاریجانی و بزرگتر از او را بکند دور نیست این رسم روزگار است و اثر آه مظلوم .

    ما بیشماریممممممممممممممممممممممم

  9. ناشناس گفت:

    درود بر شیرزنان ایران. درود بر مسلمانی که برای دیگران این حق را قائل شود که مسبمان نباشند.

  10. محمد مشهد گفت:

    اینها برداشت ومنافعشان اجازه نمیدهند .مانند شما خواهر محترم بییندیشان .متعسفانه ما ۵%از شعارهای اول انقلاب وقولهای رهبر انقلاب
    را نتوانستیم اجرا کنیم .امروز در دنیا به عنوان یکی از مخوف ترین کشورها محسوب مشویم (این همه شهید .این همه مبارزه اینهمه مجاهدت )
    امروز خجالت مکشیم که بگوئیم ما در این انقلاب سهمی داشته ایم .فرزندا نمان از ما می پرسند این چگون کاری بود که انجام دادید.وما جوابی
    جز ء سکوت در برابر انها نداریم به انها بدهیم ؟خانواده شهید

  11. محمدجوادِسبز-فرزندجانبازوبرادرزاده ی1شهید گفت:

    واقعاً سپاسگزاریم از این بانوی آزاده و شجاع- ممنون از محبّتشون- ان شاء الله که حاج صادق با نظر خودشون قبول می کنند-

  12. يه کرموني بي بصيرت گفت:

    با خوندن این نامه مو بر بدن آدم راست می شود وای به حال مخاطب این نامه

  13. سفیر آزادی گفت:

    دورد بر تو بانوی آزاد اندیش فکر کنم آقای لاریجانی دست نو گر بالاست به این چیزها کوش نمی کنه

  14. سبزعلی گفت:

    وجودچنین زنان شجاع مایه افتخاراست وبایدگفت: نامردها!بلاغت وشجاعت راازاین شیرزن یادبگیرند.واقعاآنهایی که ستم پیشگی راشاهدهستندواز قضای روزگاراسم ومنصبی درحاکمیت دارند وبی تفاوتی رابرگزیده اند ،بادیدن نامه این شیربانوبرای مدتها سیه روی خواهند بود.زندانی سیاسی آزادبایدگردد.

  15. احسان گفت:

    رحمت خداوند به روح پدر بزرگوارتان و درود به شما بانوی خیراندیش

  16. Zobir گفت:

    Dorod bar to ai sherzan.nang bad bar khakm kodtachi

  17. ناشناس گفت:

    درود بر تو بانوی شجاع