سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » نعمت احمدی: ما می‌خواهیم قانون اجرا شود / روند رسیدگی به پرونده حبیب‌الله لطیفی، ق...

نعمت احمدی: ما می‌خواهیم قانون اجرا شود / روند رسیدگی به پرونده حبیب‌الله لطیفی، قانونی نبوده است

چکیده :در حالی که کمتر از دوازده ساعت به اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی مانده است دکتر نعمت احمدی یکی از وکلای ایشان با بیان اینکه بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون "اجرا" شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود، می گوید: "درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده...


در حالی که کمتر از دوازده ساعت به اجرای حکم اعدام حبیب الله لطیفی مانده است دکتر نعمت احمدی یکی از وکلای ایشان با بیان اینکه بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون “اجرا” شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود، می گوید: “درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده نمایند.”

حبیب‏الله لطیفی دانشجوی رشته صنابع دانشگاه ایلام در تاریخ یکم آبان ماه ۱۳۸۶ بازداشت و پس از تحمل بیش از سه ماه انفرادی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سنندج به ریاست قاضی حسن بابایی به اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام محکوم شد.حکم اعدام این زندانی از سوی دادگاه تجدید نظر استان عینا تائید شد و روز پنج شنبه به آقای صالح نیک بخت یکی از وکلای آقای لطیفی اعلام شده است که روز یکشنبه پنجم دی ماه حکم این زندانی اجرا خواهد شد.

گفتنی است، خانواده حبیب الله لطیفی از تمام مردم خصوصا فعالان حقوق بشر و سازمانهای مرتبط خواسته اند که از هیچ تلاشی برای متوقف نمودن اجرای این حکم دریغ نکنند وسکوت در قبال وضعیت تمام فعالانی که به خاطر دفاع از کرامت انسانها به اعدام محکوم شدەاند را جایز ندانسته و دفاع از لطیفی و دیگر محکومان به اعدام را دفاع از انسانیت دانسته اند.

به همین مناسبت با دکتر نعمت احمدی یکی ازو کلای آقای لطیفی در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص توقف اجرای حکم اعدام برای وی و ایرادات این رای به گفتگو نشسته ایم که متن آن در پی می آید:

آقای دکتر احمدی، آقای لطیفی قرار است روز یکشنبه حکم اعدامشان اجرا شود شما بعنوان یکی از وکلای ایشان لطفا از این خبر بگویید و اینکه چه اقدامی برای جلو گیری از اجرای حکم اعدام برای ایشان انجام داده اید؟

روز پنج شنبه ساعت سه ما از این قضیه خبردار شدیم آقای نیک بخت به سنندج رفتند و من هم در تهران اقداماتی انجام دادم و درخواستی را به آقای لاریجانی رئیس قوه قضاییه از طریق یکی از دفاتر ایشان دادم که امیدوارم به دست ایشان برسد. با توجه به اینکه عفو از اختیارات مقام رهبری است که به قائم مقامشان در قوه قضاییه یعنی رئیس این قوه تفویض شده است، درخواستی مبنی بر تاخیر اجرای حکم به رئیس قوه قضاییه دادم تا آیت الله لاریجانی صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا خیر، از اختیارات خود در این زمینه استفاده نمایند.

شما اشاره کردید صرف نظر از اینکه رسیدگی به پرونده درست صورت گرفته یا نه و خود آقای لطیفی هم در دفاعیات خود اتهامات را رد کردند اما از سوی دادگاه اعلام شده که گزارش های مقامات انتظامی برای ما کافیست. می توانید در این خصوص صحبت بفرمایید؟

این مطلبی که شما می گویید عینا در متن حکم آمده است. در حکمی که برای آقای لطیفی صادر شده صراحتا آمده است که عدم شرکت و دخالت متهم تاثیری در موضوع ندارد و مباشرت درارتکاب  اعمال افعال مجرمانه از ارکان و عناصر جرم است  و محقق است و لذا عدم حضور متهم در سنندج در جریان برخی از حوادث و اقرار در شرایط غیر عادی در اداره کل اطلاعات استان کردستان بر فرض صحت موثر در مقام نیست. ایشان اعلام کرده که در سنندج در آن حوادث نبوده و اقرار هم در شرایط غیرعادی بوده اما دادگاه این را نپذیرفت.

گویا پرونده ایشان یکبار هم جهت رسیدگی به کمیسیون عفو به تهران فرستاده شده است. نتیجه چه بوده؟

دراین پرونده وقتهای دادرسی به آن اختصاص داده شد اما توجهی به خواسته های ما نشد. سه سال و نیم است که این پرونده مسیر دادگاه سنندج،در دادگاه تجدید نظر، دیوان عالی کشور و هم در کمیسیون عفو را طی می کند اما متاسفانه توجهی به خواسته ما نشده است.

علت اینکه به درخواستهای شما توجهی نمی شود چیست؟

خوب اینها بیان می کنند که تحقیق وزارت اطلاعات برای ما کافی است.

به نظر شما چرا اجرای این حکم را در روزهای پایانی هفته که تعطیلی است و در ماه محرم اعلام شد؟

این حکم از قبل صادر شده بود و ما از اجرای حکم یکدفعه با خبر شدیم از نظر اسلامی ماه محرم ماه حرام است و ماه حرام می شود جلوی اعدام را گرفت و اولی تر این بود که اجرای این حکم متوقف می ماند.

ایرادات شما به این رای چیست؟

قانون آیین دادرسی کیفری طبق قواعد آمره است بعبارتی آنقدر مهم است که نمی شود خلاف آن توافق کرد یعنی باید قواعد عینا اجرا شود. در مورد پرونده آقای لطیفی ما یک واقعیت حقوقی داریم و آن این است که طبق قوانین ایران هرگاه مجازات یک اتهام اعدام باشد این باید در دادگاهی مورد رسیدگی قرار گیرد که فقط درمرکزاستان تشکیل شود و مرکب از پنج قاضی است. متاسفانه این پرونده در دو مقطع دچار یک کج سلیقگی حقوقی شده است. نخست اینکه در دادگاه انقلاب است هر چند به جرایم امنیتی باید در دادگاه انقلاب رسیدگی شود اما به جرایمی که مجازاتش اعدام است باید در دادگاه کیفری استان رسیدگی شود لذا در زمانیکه یک فرد متهم به اعمال جرایمی امنیتی است که نتیجه اش اعدام خواهد بود نمی توانیم در دادگاه انقلاب رسیدگی کنیم. مرجع تجدید نظر از این رای هم که در دادگاه کیفری استان صادر می شود دیوان عالی کشور است. اما پرونده آقای لطیفی در دادگاه انقلاب رسیدگی شد و مرجع تجدید نظرش هم دادگاه تجدید نظر استان کردستان بود. حال اینکه مجددا قوه قضاییه و دادگستری به این نتیجه رسید که تجدید نظر از آراء دادگاه انقلاب  در مرکز استان درست نیست و به همان اصل اولیه برگشتیم که آرایی که مجازاتش اعدام باشد حتی اگر از دادگاه انقلاب صادر شده باشد باید در دیوان عالی کشور رسیدگی شود. لذا از نظر شکلی رسیدگی به پرونده آقای لطیفی در دادگاه انقلاب بررسی رای دادگاه انقلاب در دادگاه تجدید نظر مرکز استان مطابق با قانون نیست. بنابراین از این بابت این رای ماهیتا به لحاظ  شکلی دارای ایراد و اشکال می باشد.

آیا شما این ایرادات را مطرح کرده اید؟

بله ما از ابتدای امر نه بخاطر اینکه اعتقاد ما است بلکه قانون این را می گوید این مسائل را در دادگاه بدوی، دادگاه تجدید نظر، مراحل تشخیص و مراحل درخواست عفو مطرح کردیم. منتهی رویه دادگاه انقلاب که در پیش گرفته مخالف نظر ماست.

آیا آقای لطیفی پور از اجرای حکم در روز یکشنبه باخبر هستند؟

قطعا اطلاع دارد به لحاظ اینکه از نظر اجرای حکم از چند روز قبل متهم را از دیگر زندانیان جدا می کنند. من پیگیر پرونده ایشان در تهران و آقای نیک بخت هم در سنندج پیگیرهستند و فکر نمی کنم آقای نیک بخت دیروز یا امروز موفق به دیدار آقای لطفی پور شده باشند.

با توجه به نامه ای که به رئیس قوه قضاییه نوشته اید آیا در این ساعات پایانی امکان توقف اجرای حکم وجود دارد؟

من بعنوان هم یک وکیل و هم یک کرمانی همیشه منتظر رسیدن اخبار خوب هستیم. لذا من تا آخرین لحظه مطمئن هستم و باور دارم که (چون حقیقت این نیست که آقای لطیفی اعدام شود) یک خبر و اتفاق خوب در راه است و آن این است که حداقل قضیه، آقای لطیفی نه مدعی دارد نه شاکی دارد و اینکه اعدامش به نفع هیچکس نیست. در شرایطی که ما این همه معضل و مشکل داریم اعدام یک جوان دانشجو دارای خصوصیات اخلاقی خوب و در یک منطقه محروم مثل کردستان هیچ دردی را دوا نمی کند، ضمن اینکه بر زخمها و دردهای طرفین اضافه کند. من معتقدم با توجه به درخواستی که به رئیس قوه قضاییه داده ام و با سابقه ای که از ایشان در موارد مشابه داریم و اینکه موضوع حق الناس نیست که بگوییم حق کسی است و شاکی یا  مدعی خصوصی دارد، حق الله است و خداوند هم آنقدر بزرگ است و درهای رحمتش باز است در ماه محرم و ایامی که همه در یک فضای روحانی بودیم، عالی ترین مقام قضایی کشور، آقای لاریجانی از این اختیاری که شرعا و قانونا در اختیار دارند صرف نظراز محتوای قضیه استفاده کنند.

بخدا سوگند، ما وکلا سر جنگ با هیچکس نداریم و می خواهیم قانون “اجرا” شود و این قانون اجازه نمی دهد که آقای لطیفی اعدام شود. از آیت الله لاریجانی و از مقام رهبری و از همه درخواست می کنم  یک جوان دانشجو با استعداد و درخشان در یک منطقه محروم حرفش را بپذیریم، زمانیکه که می گوید من در این حوادث و موضوعات نبودم چرا حرف دیگران را بپذیریم حالا هر نهاد و وزراتخانه و اطلاعاتی که می خواهد باشد من کاری ندارم، چرا حرف این جوان را که با بعضی از شواهد درست است را نپذیریم. اجازه دهیم این جوان به جامعه و خانواده اش بازگردد و در منطقه حادثه خیزی مثل کردستان هم درد و رنجی بر غمها اضافه نکنیم. من به آقای لطیفی لقب سهراب می دهم با همان هیبت و زیبایی و استواری، پس اجازه دهیم به جمع خانواده بازگردد و مطمئن باشیم که در عفو لذتی است که در انتقام نیست و ضمن اینکه اسلام دین سهل و ممتنعی است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۹ پاسخ به “نعمت احمدی: ما می‌خواهیم قانون اجرا شود / روند رسیدگی به پرونده حبیب‌الله لطیفی، قانونی نبوده است”

  1. سارا سبز گفت:

    حتی اعراب جاهلی هم ماه حرام خون نمی ریختند…وای بر ما که بدینجا رسیدیم از انقلابی که سودای آزادی و عدالت در سر داشت…

  2. آذر ایرانی گفت:

    آقای نعمت احمدی وکیل محترم خواستم بگویم بر دستان شما و همکاران محترم و آگاهتان بوسه می زنم اما به خدا قسم باید خم شوم پاهایتان را بوسه زنم چراکه انسانیت و شرافت کاریتان سرمشق همگان است

  3. ناشناس گفت:

    چه ساده و چه بی محابا جان انسانها را می گیرند و می پندارند که تاوانی در کار نیست و نمی دانند که چرخ گردون نوبت را بین خلق می گرداند…
    بدا به حال این ملت
    بدا به حال کسانی که بی تفاوتند…

  4. حمیدرضا(میکروب) گفت:

    تورو خدا،الان که دارم مینویسم چیزی به اعدام این هموطن نمونده.توروخدا همگی خالصانه دعا کنیم یکبار هم که شده دست از کینه توزی بردارند و اعدام نکنند.
    برای رهایی این هموطن کردستانی عزیز هر کسی ۵ صلوات بفرستد.

    ممنون

  5. اصغر گفت:

    آقایان کروبی و موسوی اگر دمکراسی ، حقوق بشر و حق شهروندی می خواهید چرا به مجازات اعدام در ایران اعتراض نمی کنید.

  6. ماد گفت:

    درود بر تو کلمه که در مورد یک زندانی کرد مطلب نوشتی

  7. ناشناس گفت:

    جهت اطلاع روی سایت بالاترین لینکی در اعتراض به سکوت سایت کلمه در مورد خبر اعدام قریب الوقوع حبیب الله لطیفی آمده که به گواه این مطلب درست نیست.

  8. ناشناس گفت:

    عفو چی؟ بابا کاری نکرده که عفو بشه؟ زیر شکنجه اعتراف کرده که طبق قانون اساسی مسموع نیست…این جوان کرد باید زنده بماند، …

  9. شادی گفت:

    بیایید همه برای این جوان قهرمان کرد دعا کنیم! دعا نه واسه بخشیده شدنش، چون جرمی مرتکب نشده که نیاز به بخشش داشته باشه!
    بیایید دعا کنیم تا قبل از اینکه سرش بی گناه بالای دار بره، حقانیتش ثابت بشه و نجات پیدا کنه. دعا کنیم تا قبل از ریخته شدن خونش، چشم دل آقایان تصمیم گیرنده باز بشه و بفهمند که در حال بازی با جان یک انسان هستند نه اسباب بازی های عالم کودکیشان.