سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » علمای دین چه کردند که کار به عاشورا کشید...
» سخنانی کمتر شنیده شده از امام حسین(ع) درباره جامعه‌ای که حادثه کربلا را پدید آورد

علمای دین چه کردند که کار به عاشورا کشید

چکیده :ستمكاران را در جایگاه خویش جای دادید و زمام امور خدایی را به دست آنان سپردید، تا به شبهه عمل كنند و به راه خواهش‌های نفسانی بروند. گریز شما از مرگ و خوش داشتن این زندگی، كه به هر حال از شما جدا می‌شود، آنان را بر این مقام، مسلط كرد. شما ناتوانان را به چنگال آنها سپردید كه برخی را بنده و مقهور كنند و پاره‌ای را درمانده از تامین معیشت و مغلوب سازند، مملكت ‌را با خودكامگی، زیر و رو كنند و به پیروی از تبهكاران و جسارت بر خدای جبار، رسوایی هوسرانی‌هایشان را بر خویش، هموار دارند. به هر شهری، سخنرانی زبان‌باز بر منبر دارند و تمام سرزمین اسلام، بی دفاع، زیر پایشان افتاده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم، برده‌وار در اختیار آنان‌اند و دست درازی آنان را نمی‌توانند از خود، دور كنند. برخی زورگو و سر سختند كه بر ناتوان به سختی حمله می‌برند و پاره‌ای فرمانروایانی هستند كه از خدا و قیامت پروایی ندارند. شگفتا! و چرا در شگفت نباشم كه مملکت، در دست ستمگری دغل‌پیشه و باجگیری ستمگر و كارگزاری است كه بر مومنان، رحم...


کلمه: یکی از سؤال‌های ساده و در عین حال مهمی که درباره قیام امام حسین (ع) و حادثه کربلا مطرح است، این است: چه شد که کار جامعه اسلامی به جایی رسید که پنجاه سال پس از پیامبر، نوه او را به همراه خانواده و همراهانش به آن شکل فجیع به قتل رساند؟ مگر حسین چه می‌گفت و چه می‌خواست؟

پاسخهای بسیاری از ابعاد مختلف به این پرسش داده شده است، امام پاسخی که در ادامه می‌خوانید، بر اکثر آنها برتری دارد، چرا که به اختصار، از زبان خود امام و با بیانی ملموس و – به خصوص در شرایط امروز – قابل درک است. این روایت از امام حسین (ع) را حجت‌الاسلام عبدالرحیم سلیمانی اردستانی در سایت شخصی خود، به نقل از صفحات ۲۳۸ و ۲۳۹ کتاب رهاورد خرد «ترجمه تحف العقول» با اندکی تصرف در ترجمه، درج کرده و در توضیح آن نوشته است: سخن زیر بخشی از روایتی از امام حسین(ع) است که شبیه آن از امام علی(ع) نیز نقل شده است. از این سخن امام(ع) فضای فسادآلود آن زمان که باعث قیام آن حضرت شده است و اینکه عالمان دین چه میزان نسبت به انجام وظایف کوتاهی کرده اند، آشکار می شود.

اینک گفتار امام حسین (ع) در توصیف فضای جامعه زمان خویش و عملکرد کسانی که می‌دانستند و می‌توانستند، اما به وظایف خود عمل نکردند تا جامعه اسلامی به سرنوشتی همچون عاشورا دچار شود:

«…شما ای گروه به هم پیوسته؛ گروهی نامور به دانش و نامدار به نکویی و معروف به خیرخواهی! به لطف خدا در دل مردم، شکوهمند هستید. بزرگ، از شما پروا می‌کند و ناتوان، گرامی‌تان دارد و آن که بر او برتری ندارید و احسانی به او نکرده‌اید، شما را بر خویش، مقدم می‌دارد. هرگاه نیازمندان از رسیدن به نیاز خود محروم بمانند، شما را شفیع قرار می‌دهند و شما به شکوهی، همچون شوکت شهریاران و بزرگواری بزرگان، در راه گام برمی‌دارید.

آیا این همه، از آن رو نیست که شما به جایگاهی رسیده‌اید که مردم از شما امید دارند تا به حق خدا قیام کنید؟ اگرچه از قیام به بیشتر حقوق الهی کوتاهی‌کرده‌اید، حق امامان را خوار شمرده‌اید و حق ناتوانان را تباه ساخته‌اید، ولی آنچه را حق خود می‌پندارید، دنبال کرده‌اید. نه مالی بذل کرده‌اید و نه جانی را در راه جان‌آفرین به خطر افکنده‌اید و نه برای خدا با گروهی در افتاده‌اید.

شما از خدا، آرزوی بهشت و همجواری پیامبران و امان از کیفرش را دارید. ای کسانی که چنین آرزویی از خداوند دارید! من بر شما از آن می‌ترسم که انتقامی از انتقام‌های خدایی بر شما فرود آید؛ زیرا شما از کرم الهی به این جایگاه برتر دست یافتید؛ ولی مردان الهی را بزرگ نمی‌دارید. از شکسته شدن برخی از پیمانهای پدرانتان هراسان می‌شوید، ولی با اینکه می‌بینید پیمانهای الهی شکسته شده، هراسان نمی‌گردید؛ حال آنکه عهد (ولایت) پیامبر(ص) خوار شمرده شده است و نابینایان و گنگ‌ها و زمین‌گیران، در همه شهرها درمانده‌اند و بر آنها ترحمی نمی‌شود. شما به اندازه منزلتی که از آن برخوردارید، کاری نمی‌کنید و به کسانی که کاری می کنند مددی نمی‌رسانید، و با چرب زبانی و سازش با ستمگران، خود را آسوده می‌سازید.

همه اینها از چیزهایی است که خداوند، شما را به جلوگیری از آنها فرمان داده و یا از شما خواسته است که دیگران را در این راه یاری دهید، و شما غافلید. مصیبت شما از همه مردم، بزرگ‌تر است، اگر نیک بدانید و این، بدان جهت است که در پاسداشت جایگاه دانشمندان، کوتاهی کردید؛ زیرا گردش امور و جریان احکام به دست دانشمندان الهی است که بر حلال و حرامش امین‌اند و این جایگاه، از شما گرفته شده است و این سلب منزلت، جز به سبب پراکندگی از حق و اختلافتان در سنت پیامبر(ص) پس از دلیلی روشن نیست.

اگر در مقابل فشارها شکیبایی می‌کردید و در راه خدا، تحمل به خرج می‌دادید، امور خدا بر شما وارد و از شما صادر می‌شد و به شما بازمی‌گشت؛ ولی شما، ستمکاران را در جایگاه خویش جای دادید و زمام امور خدایی را به دست آنان سپردید، تا به شبهه عمل کنند و به راه خواهش‌های نفسانی بروند. گریز شما از مرگ و خوش داشتن این زندگی، که به هر حال از شما جدا می‌شود، آنان را بر این مقام، مسلط کرد.

شما ناتوانان را به چنگال آنها سپردید که برخی را بنده و مقهور کنند و پاره‌ای را درمانده از تامین معیشت و مغلوب سازند، مملکت‌ را با خودکامگی، زیر و رو کنند و به پیروی از تبهکاران و جسارت بر خدای جبار، رسوایی هوسرانی‌هایشان را بر خویش، هموار دارند.

به هر شهری، سخنرانی زبان‌باز بر منبر دارند و تمام سرزمین اسلام، بی دفاع، زیر پایشان افتاده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم، برده‌وار در اختیار آنان‌اند و دست درازی آنان را نمی‌توانند از خود، دور کنند. برخی زورگو و سر سختند که بر ناتوان به سختی حمله می‌برند و پاره‌ای فرمانروایانی هستند که از خدا و قیامت پروایی ندارند.

شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که مملکت، در دست ستمگری دغل‌پیشه و باجگیری ستمگر و کارگزاری است که بر مومنان، رحم نمی‌آورد.»



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۲۷ پاسخ به “علمای دین چه کردند که کار به عاشورا کشید”

  1. ناشناس گفت:

    ey fadayeh roheh ba azematesh.
    HOSAIN yaeni sedaghat bayan.
    yaeni ESHGH.
    ellahy fadaye oo va tak tak yarhayash dar toole kol zamanha

  2. سبز گفت:

    کلمه با سلام لطفا این سخنان گهربار و زیبای امام را در روزنامه کلمه هم منتشر کنید .

  3. بسیجی واقعی گفت:

    روشنگری های شما ستودنی است،
    با قدرت به کار خود ادامه دهید.

  4. ناشناس گفت:

    واقعا زیبا بود نمی توانم اشک هایم را نگه دارم .

  5. حسن گفت:

    بنام خدا
    قابل توجه مدیر محترم سایت کلمه باسلام و ادب و احترام و تشکر فراوان، خدا قوت.
    چون مهارتی ندارم و بلد نبودم چگونه عمل کنم بدین روش اقدام کردم و انتظار دارم مطالبم را در صفحه اصلی قرار دهید تا از نظر دوستان آگاه شوم یا نظر خود را اعلام بفرمایید. و در صورت ارزشمندی در سایتهای دیگر منتشر گردد. متشکرم.

  6. ali گفت:

    کاخ ستم فرو خواهد ریخت چرا که پتک آگاهی ملت چنان توانمند شده که صداهاشو در کوچه ها و پس کوچه ها ، داخل تاکسی ها و اتوبوس ها هم می شنویم. جنبش سبز بسیار آگاهی بخش بوده و خواهد بود.

  7. بصیرت سبز گفت:

    خدایا به علمای ما آگاهی و بیداری عطا فرما

  8. علي علوي گفت:

    یک درخواست مؤکّد از سایت کلمه:
    از مسئولان محترم سایت کلمه درخواست می‌کنم در بخش سمت راست، پایین صفحه اصلی سایت کلمه، آن‌جا که زیر نام «میرحسین موسوی»، بیانیه‌های اخیر ایشان را درج کرده‌اند، «کلیه بیانیه‌های مهندس موسوی» را از اولین بیانیه (اعلام کاندیداتوری در انتخابات) تا روز رأی‌گیری و حوادث پس از آن، در دسترس کاربران قرار دهند. چون مرور چندباره همه مکتوبات ایشان،مخصوصا برای اهل نظر، روشنفکران متعهد، دانشجویان، طلاب مستقل و همه فرهیختگان ملت لازم است

    • سبز مرتضی گفت:

      با تشکر از این دوست عزیز . من هم موافقم . خیلی از دوستان مخالف وقتی وارد سایت میشن که به دلیل دروغ های رسانه های دولتی تصورات خیلی بدی در مورد اقای موسوی دارن .

      اگه بیانیه های ایشون در دسترس باشه که بخونن و با مواضع و نظرات ایشون اشنا بشن بهتره .

    • .... گفت:

      موافقم پیشنهاد خوبیه

    • موافق گفت:

      من هم موافقم

    • حسين گفت:

      سلام

      کاملا موافقم

  9. امیر گفت:

    یا حسین

  10. محمدرضا گفت:

    مهم نیست در این روزها خویش را به چه شکلی در آوریم و چقدر گریه کنیم مهم آن است که با تأمل در اندیشه و دلمان برای خودمان ثابت شود که اگر در حادثه کربلا بودیم در کدام جبهه قرار میگرفتیم ؟ و این همان شناخت خویشتن است که نظام هستی از ما میخواهد

  11. زهرا گفت:

    تنها راه برون رفت از این ورطه آگاهی مرم است تا زمانی که مردم آگاه نیستند مذهب ابزار قدرتمندی است که می توان به راحتی علیه مردم از ان سوء استفاده کرد به امید آگاهی هر چه بیش تر مردم

  12. حمیدرضا(میکروب) گفت:

    چقدر به زمان ما شباهت داره،به خصوص این قسمتش که به بعضیا خیلی شبیه:!!!

    ستمکاران را در جایگاه خویش جای دادید و زمام امور خدایی را به دست آنان سپردید، تا به شبهه عمل کنند و به راه خواهش‌های نفسانی بروند. گریز شما از مرگ و خوش داشتن این زندگی، که به هر حال از شما جدا می‌شود، آنان را بر این مقام، مسلط کرد.

    شما ناتوانان را به چنگال آنها سپردید که برخی را بنده و مقهور کنند و پاره‌ای را درمانده از تامین معیشت و مغلوب سازند، مملکت‌ را با خودکامگی، زیر و رو کنند و به پیروی از تبهکاران و جسارت بر خدای جبار، رسوایی هوسرانی‌هایشان را بر خویش، هموار دارند.

    به هر شهری، سخنرانی زبان‌باز بر منبر دارند و تمام سرزمین اسلام، بی دفاع، زیر پایشان افتاده و دستشان در همه جای آن باز است و مردم، برده‌وار در اختیار آنان‌اند و دست درازی آنان را نمی‌توانند از خود، دور کنند. برخی زورگو و سر سختند که بر ناتوان به سختی حمله می‌برند و پاره‌ای فرمانروایانی هستند که از خدا و قیامت پروایی ندارند.

    شگفتا! و چرا در شگفت نباشم که مملکت، در دست ستمگری دغل‌پیشه و باجگیری ستمگر و کارگزاری است که بر مومنان، رحم نمی‌آورد.»

  13. سبز گفت:

    خیلی ناراحت میشم وقتی به این فکر میکنم که چطور در کمال وقاحت و بی شرمی به جنبش مظلوم ما که شعار اصلیش یاحسین بود تهمت هتک حرمت زدند
    ما در همه تجمعاتمون از امام حسین یاد میکردیم ولی اونها ناجوانمردانه همچین تهمتی به ما زدند و وقتی دیدند مردم عادی برای خودشون تره خرد نمیکنند ما رو دشمن امام حسین جلوه دادند
    بارها بعد از اون ماجرا گریه کردم و از خدا خواستم تهمت زنندگان رو رسوا کنه و حقیقت جنبش ما رو پیش چشم عوام روشن کنه و شکی ندارم که خدا دعای مرا استجابت خواهد کرد چون این رسم خداست ،سنت خداست
    خداوند در قرآن تهمت زدن رو خیلی گناه بزرگی میدونه و خطاب به مسلمانانی که بدون اطلاع از شایعه ای که بر علیه یک زن مسلمان راه افتاده بود پیروی کردند میفرماید:”وتحسبونه هینا و هو عندالله عظیم”
    “شما تهمت را کوچک میپندارید در حالی که در نزد خدا بزرگ است”

  14. پیر سبز گفت:

    سلام بر حسین . ودرود به زحمتکشان کلمه

  15. امید گفت:

    چون ما از تاریخ درس نمی گیریم ,تاریخ تکرار می شود

  16. آزادمرد گفت:

    حال که فتنه گران از همراه کردن عالمان دین با خود وامانده اند باز هم می خواهند با نفاق عالمان زمان ما را همچون کسانی که در برابر حسین فتوا دادند جلوه دهند اما حقیقت نفاق امثال موسوی برای حسینیان زمان آشکار گشته
    درود بر حسین و یاور حسین در زمان سید علی خامنه ای

    • azad mard گفت:

      aya my danid hamishe ghiam mazloma bar alaie hakeman zalem my bashad

    • حسین سادات گفت:

      اولا اینکه مقایسه زمان حاضر با ۱۴۰۰ سال قبل کار درستی نیست؛چرا که سیاستهای ۱۴۰۰سال پیش پیچیدگی ها و گستردگی های حال حاضر رو نداشته.
      در ثانی اگر بخواهیم هم مقایسه بکنیم یادآوری چند نکته الزامی است:
      امام حسین(ص) خلافت به حق داشت واز او غصب شد.(کودتای۸۸ وغصب ریاست جمهوری از موسوی)

      امام حسین(ص)در اکثریت مطلق بود،اما به خاطر شرایط زمانه مردم میل به علنی کردن در دفاع از مولا اباعبدالله را نداشتند وآن فاجعه تاریخی رخ داد.(همانطور که بعد از عاشورا مردم حرکات خیابانی را ترجیح نداده وبا سایر تاکتیک های مدنی به مبارزه ادامه می دهند واز این حیث فاجعه عاشورا رخ نخواهد داد)

      امام حسین(ص) حرکتی اصلاح طلبانه داشت وبرای اصلاح دین جدش وارد کارزار شد.(اعلام حضور میرحسین موسوی در۸۸ و خاتمی در ۷۶)
      امام حسین(ص)جنگ را آغاز نکرد،بلکه بارها از در نصیحت درآمد.

      ….

      در پایان همه را به درست اندیشیدن وبعد صحبت کردن دعوت میکنم وبدانید که ما در قبال هر چه می گوییم وهر چه میکنیم روز محشر مسئولیم.والله اعلم بما تفعلون

      والسلام علی من اتبع الهدی
      حسین سادات

    • حسین سادات گفت:

      من به سایت کلمه اعتراض دارم.

      بخش عمده نوشته بنده رو سانسور کردید!!
      برادران!
      حقایق رو باید منتشر کرد.به خاطر یک سری بهانه های واهی (اهانت به رهبری،توهین به نظام و…)نباید از اصل مطلب غافل بود.

      تحلیل و تفسیر هم نبود.قیاسی ساده در جواب به،به اصطلاح”آزاد مرد” بود که البته وصد البته این چنین قیاس هایی مبنا وسند علمی ندارند.

      از پایگاه سبزو و وزین کلمه انتظار سانسور نداشتم.

      در پناه حق سبز باشید.
      السلام علی من اتبع الهدی

      حسین سادات
      کلمه: دوست سادات عزیز اصل مطلب شما بسیار زیبا در همان جملات اولیه وجود داشت بگذارید بقیه آن تشبیهات را خود مخاطبان به آن برسند که قطعا رسیده اند.

  17. حقگو گفت:

    علمای آن زمان همچون شریح قاضی ، طلحه ، زبیر و خیلی کسان دیگر و به اصطلاح نخبگان و علمای دوره خورمان( کروبی ،خاتمی، موسوی، خوئینی ها ،صانعی و…) چه کردند که اسلام اینطوری مورد هجوم دشمنان قرار گرفته است؟؟!!

  18. طلبه گفت:

    اقای ازاد مرد کلام معصوم برتو خوانده شد ان علمانی که تو میگویی با هزار ترفند قران از دستت گرفتند به بهانه واهی باطن قران که علی (ع) می فرماید هیچ ایه ای در قران نیست که مگر چهر جهت دارد ظاهر.باطن حد و مطلع ظاهر انستکه خوانده شود . باطن .انست که به فهم دراید .حد حلال و حرام را در بر دارد و مطلع چیزیست که خدا انرا از بنده طلب می کند. ایا تاکنون سوره های چهارگانه قمر را خوانده ای ۱۷.۲۲ ۳۲ . ۴۰ بخوان تا بفهمی در فهم قران کسی بر کسی ارجحیت ندارد . دلم برایت بعنوان یک مسلمان میسوز چون مصداق ایه وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَکُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا ﴿۶۷﴾۳۳ رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَیْنِ مِنَ الْعَذَابِ وَالْعَنْهُمْ لَعْنًا کَبِیرًا ﴿۶۸﴾ مى‏گویند پروردگارا ما رؤسا و بزرگتران خویش را اطاعت کردیم و ما را از راه به در کردند (۶۷)پروردگارا آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان کن لعنتى بزرگ (۶۸) هستی توبه کن چون در انروز پناهگاهی غیر از خدا نخواهی داشت .
    متاسفانه کسانی را ندانسته بر خود و مال و ناموسمان مسلط کرده ایم که امروز فریاد ان ربکم علی ان جهانی اورا به تمسخر گرفته و او ملتی را بند کشیده هرچند باطل ریشه در نیستی و نابودی دارد اما هزینه ان ابوالفصل ها . علی اکبر و علی اضغرها و حسین (ع) و یاران بزرگوارش می باشند چرا ما اینقدر خام بودیم که با نیت حسین … را بر خود مسلط نمودیم و امروز حسنیان زمان ما باید توان این بی خردی ما را بدهند
    ازاد مرد تو هنوز در بند شیطان درون و برون خودی پس با استعانت به ذات اقدس الهی از شر شیطان بخدا پناه ببر تا معنایی ازادگی را بچشی فاستعذو بالله من الشیطان الرجیم

  19. فریاد سبز گفت:

    معنی آزادمرد را هم فهمیدیم! واقعاً خسته نباشی اخوی

  20. فکرت سبز گفت:

    باسپاس ، از کلمه خواهشمندم مقاله ی سطحی نگری دینی نوشته ی آقای محمد سروش محلاتی را بر روی سایت کلمه قرار دهد .