سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » هاشم‌زاده هریسی: قیام امام حسین بر اساس صداقت بود / نباید به بهانه ناامید نشدن مردم...

هاشم‌زاده هریسی: قیام امام حسین بر اساس صداقت بود / نباید به بهانه ناامید نشدن مردم، دروغ گفت

چکیده :قيام امام حسين براساس صداقت و شفافيت است. / دروغ گفتن و شستشوي مغزي دادن با اين بهانه كه مردم نااميد نشوند و همراهي كنند، فريب است زيرا بايد همواره واقعيت‌ها را بيان كرد. / امام حسين به همراهان خود قدرت انتخاب داد تا در صورتي كه مايل نيستند كاروان را ترك كنند. / امروز انسان‌ها در جامعه به چه ميزان كرامت، عزت، رفاه و ارزش دارند نه اينكه به نام امام حسين (ع) نمك بر زخم آن امام...


یک عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه “شفافیت با مردم از آموزه‌های قیام عاشورا است” افزود: دروغ گفتن و شستشوی مغزی دادن با این بهانه که مردم ناامید نشوند و همراهی کنند، فریب است زیرا باید همواره واقعیت‌ها را بیان کرد.

حجت‌الاسلام هاشم‌زاده هریسی در گفتگو با ایلنا درباره آموزه‌های اخلاقی قیام عاشورا و نهضت امام حسین در اخلاق سیاسی و فضای امروز کشور گفت: حادثه کربلا، واقعه‌ جامعی‌ است که هر فرد در هر کار، سمت و با هر هدف و دیدگاهی می‌تواند از این نهضت عظیم استفاده کرده و بهره ببرد .

وی با بیان اینکه قیام عاشورا همواره به عنوان الگو و سرمشق برای بسیاری از بزرگان مطرح بوده، تصریح کرد : حتی سکولارها و نظام‌های ضد دینی نیز به این حادثه استناد کرده‌اند. نمونه آن را می‌توان در کلام گاندی که با مظلومیت علیه استعمار برخاست دید . وی صراحتاً در جمله خود آورده است که قیام امام حسین را الگو قرار داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قیام عاشورا حاوی مسائل فکری، اخلاقی، اعتقادی، عرفانی، سیاسی و حقوق بشردوستانه است که متاسفانه تاکنون تنها به لایه اولیه حادثه یعنی مصیبت سیدالشهدا و همراهان ایشان توجه شده است.

وی با بیان اینکه این حادثه دارای لایه‌های دیگری است که آموزه‌های بسیاری برای مسئولین دارد، گفت: امام حسین(ع)‌ وقتی که وارد کربلا شد همه یاران را فرا خواند و به آنها گفت شما با من بیعت کرده‌اید اما مقید به بیعت خود نباشید، زیرا فردا روزی در این میدان جنگی درمی‌گیرد که در آن پیروزی وجود ندارد، شهادت است و خون؛ اینگونه نیست که هر کدام از شما به پست و مقام دنیوی نائل شوید، با انگیزه‌های مادی نباید در این میدان بمانید.

هاشم‌زاده هریسی در همین رابطه افزود: این بخش از قیام عاشورا لزوم شفافیت با مردم را بیان می‌کند. آنجایی که پیروزی وجود دارد گفته شود و آنجا که سرانجام شکست است آگاهی داده شود. بدی‌ها، خوبی‌ها، ضعف‌ها، نواقص و همه حقایق باید از سوی مسئولین بیان شود.

وی تاکید کرد: امام حسین در واقع با همراهان خود با شفافیت برخورد می‌کند و قیام آن امام براساس صداقت و شفافیت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: بدین ترتیب دروغ گفتن و شستشوی مغزی دادن با این بهانه که مردم ناامید نشوند و همراهی کنند، فریب است زیرا باید همواره واقعیت‌ها را بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه امام حسین به همراهان خود قدرت انتخاب داد تا در صورتی که مایل نیستند کاروان را ترک کنند ، اظهارکرد : از همه گروه‌ها و افکار در آن واقعه حضور داشتند. عرب، عجم، آزاد، برده و حتی مخالف، اما امام حسین (ع) هیچ کدام را اجبار نکرد و هیچ کدام را حتی ملامت هم نکرد. نمونه آن حر ریاحی است که پس از مخالفت، مجدداً به امام حسین پیوست.

وی نکات حقوق بشری را از دیگر آموزه‌های قیام عاشورا برشمرد و گفت: زمانی که امام حسین(ع) در قتلگاه قرار داشت و خیمه‌ها مورد تاخت‌وتاز لشکریان یزید قرار گرفته بود، خطاب به آنان گفت؛ شما در جنگ نظامی با من و یاران من هستید اما چرا به خیمه‌ها، کودکان، زنان و غیره نظامیان یورش می‌برید.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز ۱۴۰۰ سال از آن واقعه می‌گذرد اضافه کرد: این همان منشور حقوق بشر دوستانه کنونی است که در سازمان ملل و دیگر مجامع بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و برای آن پیمان‌نامه تدوین می‌کند. مبنی بر اینکه در جنگ‌ها نباید به زنان، کودکان، افراد غیر نظامی و خانه‌های آنها حمله برد. این درس از عاشورا قابل استفاده برای تمام جهان است که باید بر سردر تمام سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشر دوستانه نصب شود.

وی با بیان اینکه همه برکات حادثه عاشورا در مصائب و مظلومیت امام حسین(ع) و یاران او است، توجه به لایه‌های دیگر این واقعه را برای رسیدن به حقایق قیام آن امام، در مواعظ و خطابه‌ها خواستار شد و گفت: چنانچه اهل منبر در سطح ظاهری این حادثه متوقف شوند، شماتت و بدبینی افرادی را که بنا است با امام حسین(ع) آشنا شوند به دنبال خواهد داشت و این اقدامات در نگاه آنها خرافه‌پرستی و ظاهربینی تلقی می‌شود.

هاشم‌زاده هریسی با بیان اینکه روحانیون در حرف زدن از عاشورا دقت داشته باشند تا موجب بدبینی نشود، این واقعه را دارای آموزه‌های بسیار برای سیاستمداران، حقوقدانان و جامعه‌شناسان عنوان کرد و گفت: باید برای خود گریست که امروز انسان‌ها در جامعه به چه میزان کرامت، عزت، رفاه و ارزش دارند نه اینکه به نام امام حسین (ع) نمک بر زخم آن امام بپاشیم.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “هاشم‌زاده هریسی: قیام امام حسین بر اساس صداقت بود / نباید به بهانه ناامید نشدن مردم، دروغ گفت”

  1. ناشناس گفت:

    ازاینگونه حرفهاکمتر گفته می شود