سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » با الهام از حسین (ع) باید در برابر ظلم و ستم ایستاد و فریاد زد...
» بیانیه مجمع روحانیون مبارز به مناسبت فرارسیدن ماه محرم

با الهام از حسین (ع) باید در برابر ظلم و ستم ایستاد و فریاد زد

چکیده :با الهام از عاشورا باید ظلم وستم و استیلا طلبی و خود خواهی و مردم ستیزی در هر شکل و نحوه آن محکوم شود. باید در برابر ستمی که بر بندگان خدا در هر نقطه ای از زمین می رود ایستاد و فریاد زد و با آن مبارزه کرد حتی اگر به قیمت فدا کردن جان باشد. آنگاه که شمشیر از دست حق طلبان گرفته شود و به دست اراذل و اوباش و جاهلان متعصب و منفعت طلبان دنیا پرست قرار گیرد یا انسان حق طلب کشیدن شمشیر را به صلاح نداند رسالت او بیدارگری و آگاهی بخشی و بکار گیری وجدان بشری علیه ستمکاران و نظام های منحط ولو با ظاهری آراسته و مدعی اسلام و انقلاب نبوی...


درس عاشورا، از میان برداشتن حکومت فاسد و بیدادگر، و اگر نشد افشای ماهیت آن است

مجمع روحانیون مبارز به مناسبت فرارسیدن ماه محرم بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه با اشاره به اینکه عاشورای خونین امام حسین(ع) در بردارنده درس های فراوانی نه تنها برای انسان مسلمان بلکه هر انسان حقیقت جو و آزادی است، تاکید شده است: حرکت ابا عبدالله یک حرکت اصلاحی است و بزرگترین اصلاح از میان برداشتن حکومت فاسد و بیدادگر و فضیلت سوز است اگر نشد دست کم افشاء ماهیت آن و بیدار کردن وجدان مردم در بند تا خود بدانند و بپا خیزند یعنی آنگاه که شمشیر از دست حق طلبان گرفته شود و به دست اراذل و اوباش و جاهلان متعصب و منفعت طلبان دنیا پرست قرار گیرد یا انسان حق طلب کشیدن شمشیر را به صلاح نداند رسالت او بیدارگری و آگاهی بخشی و بکار گیری وجدان بشری علیه ستمکاران و نظام های منحط ولو با ظاهری آراسته و مدعی اسلام و انقلاب نبوی است.

این بیانیه همچنین می افزاید: با الهام از عاشورا باید ظلم وستم و استیلا طلبی و خود خواهی و مردم ستیزی در هر شکل و نحوه آن محکوم شود. باید در برابر ستمی که بر بندگان خدا در هر نقطه ای از زمین می رود ایستاد و فریاد زد و با آن مبارزه کرد حتی اگر به قیمت فدا کردن جان باشد.

متن کامل بیانیه به نقل از پارلمان نیوز، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در نیمروز سوزان عاشورا شصت و یکم هجری که از آسمان آتش می بارید و از زمین خون می جوشید، خورشید عشق، ایمان و هدایت و پاکی غروب کرد تا آفتاب عرفان و عزت انسان از افق تاریخ بتابد و جان فسرده ستمدیدگان و آزادگان را تابناک کند و حرکت همیشگی حق علیه باطل و داد علیه بیداد و ایمان علیه بد کیشی را شتاب بخشد.
و اینک بار دیگر محرم و عاشورا دلدادگان پیشوای آزادگان و سرور جوانان اهل بهشت امام حسین(ع) در تاریخی که همیشه اش عاشورا و در جغرافیایش که همه جایش کربلا است، یاد بزرگترین حماسه تاریخ بشر را پاس دارند و با امامی پیمانی دوباره به بندند که نه برای استیلای بر انسان و به بند کشیدن او بلکه برای تداوم رسالت جدش و برداشتن زنجیرهای اسارت و فرومایگی از پای و جان بندگان خدا به پا خاسته بود.
گرچه همیشه عاشورا و همه جا کربلا است اما جلوه کربلا در ایران و شکوه عاشورا در عصر انقلاب اسلامی درخشان تر از همیشه و همه جا است.

عاشورای خونین امام حسین(ع) در بردارنده درس های فراوانی نه تنها برای انسان مسلمان بلکه هر انسان حقیقت جو و آزادی است که به فراخور مجال به پاره ای از آنها اشاره می شود:

۱- لزوم پای بندی به پیمان ولو اینکه با افراد بد آیین باشد و اهتمام به این اصل والای اخلاقی که در شیوه و منش پیامبر و امیرالمومنین آنرا مشاهده می کنیم و اباعبدالله نیز با همه اعتراضی که به امپراطور اموی که بنام خلافت اسلامی بر جامعه تحمیل شده بود با شکیبایی قهرمانانه ای بر عهدی که سبط زمانش و امام زمانش با معاویه بسته بود تا پایان وفادار ماند و طبعاً انجام رسالت بزرگ خود را به زمانی موکول کرد که شرایط برای رسوایی منحرفان بهتر و بیشتر فراهم شود.

۲- مقابله با حکومت جور و عدم پذیرش آن بعنوان مصداق بزرگ امر به معروف و نهی از منکر.

۳- اعلام اینکه اسلام دین رهایی بخش و آزاد کننده مردم و آباد کننده زندگی است و این همه، در سایه حکومت عدل و مردمی و شایسته تحقق خواهد یافت. امام حسین در جریان قیام شکوهمند خود چهره انسانی را نشان می دهد که مستحق برخورداری از فرمانروایی و حکومتی است مؤمن و دادگر و خدمتگذار و اعلام این اصل که اگر جهل و جور و جنایت بر جامعه اسلامی حاکم شد بزرگترین زیانکار در این صحنه اسلام خواهد بود و فرموده علی الاسلام السلام إذ قد بلیت الأمّه براع مثل یزید.

۴- حرکت ابا عبدالله یک حرکت اصلاحی است و بزرگترین اصلاح از میان برداشتن حکومت فاسد و بیدادگر و فضیلت سوز است اگر نشد دست کم افشاء ماهیت آن و بیدار کردن وجدان مردم در بند تا خود بدانند و بپا خیزند یعنی آنگاه که شمشیر از دست حق طلبان گرفته شود و به دست اراذل و اوباش و جاهلان متعصب و منفعت طلبان دنیا پرست قرار گیرد یا انسان حق طلب کشیدن شمشیر را به صلاح نداند رسالت او بیدارگری و آگاهی بخشی و بکار گیری وجدان بشری علیه ستمکاران و نظام های منحط ولو با ظاهری آراسته و مدعی اسلام و انقلاب نبوی است.

۵- اهمیت بندگی خدا و تسلیم و رضایت در برابر خواست و مشیت او و ذکر و یاد خدا در همه مراحل و اتکال به حضرت حق و به خصوص پاس داشت «نماز» به عنوان عالیترین و در عین حال آسان ترین راه اتصال به مبدء هستی و اقامه آن حتی در بحرانی ترین لحظات درگیری و دشواری.

۶- پاس داشت عزت و کرامت ذاتی انسان و تسلیم نشدن در برابر ستم و زورگویی و چپاولگری ولو به قیمت دست کشیدن از جان خود و عزیزان دلبند خویش و نشان دادن ویژگی ممتاز ولی خدا و خاندان پیامبر اکرم که ذلت ناپذیری است چنانکه فریاد امام حسین که «هیهات منا الذله» همیشه در گوش تاریخ طنین انداز خواهد بود.

اینها از جمله درس های بزرگی است که در حماسه عاشورا نهفته است و بزرگداشت محرم و عاشورا در واقع اشاعه آن درس ها و رساندن پیام آن به همه نسل ها و عصرها چنانکه امام سجاد(ع) و حضرت زینب و دیگر کاروانیان اسارت کردند و چه زیبا و هنرمندانه است این سخن که آنها که رفتند کاری حسینی کردند و آنها که ماندند باید کاری زینبی کنند .

مجمع روحاینون مبارز ضمن ادای احترام به پیشگاه حضرت اباعبدالله و همه پاک باختگان عرصه عشق و جهاد عاشورا تذکر چند را مهم می داند:

۱- بعثت و غدیر مبدء و منتهای حرکت تکاملی انسان آخرالزمان است آنگونه که باید باشد و خدا و پیامبر او خواسته اند و عاشورا آهنگ این حرکت و راز و رمز باقی ماندن در خط مستقیم خدایی را مشخص می کند و ملاکهای روش را برای شکوفایی جان انسان و نیز تشخیص اسلام حقیقی از اسلامی که چون پوستینی وارانه در دست خداوندگاران زر و زور و تزویر در آمده است به دست می دهد. بر توحید ناب هم در اعتقاد و هم در عمل و هم در زندگی فردی و هم عرصه اجتماعی پا می فشارد و بزرگداشت محرم و عاشورا در واقع تجدید پیمان با پیامبر و اولیاء بزرگوار اسلام برای پیمودن این راه است.
«محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» و زنده نگاه داشتن محرم یعنی عرض ارادت آگاهانه و مخلصانه به روان پاک اباعبدالله و پاس داشت حرمت اصحاب بزرگوار و خاندان صبور و روشنگر او و پرهیز از خرافات و شناخت و شناساندن مکتب عالی امام حسین(ع) است.

۲- با الهام از عاشورا باید ظلم وستم و استیلا طلبی و خود خواهی و مردم ستیزی در هر شکل و نحوه آن محکوم شود. باید در برابر ستمی که بر بندگان خدا در هر نقطه ای از زمین می رود ایستاد و فریاد زد و با آن مبارزه کرد حتی اگر به قیمت فدا کردن جان باشد.
پاس داشت عاشورا که الهام بخش انقلاب بزرگ اسلامی بود، طرفداری از مظلوم است در هر کس که باشد و مخالفت و حتی معارضه با ظالم در هر مقام، عنوان و لباسی که باشد.

۳- هوشیاری در برابر انحراف هایی که به نام دین بوجود می آید چه به صورت تحریف حقایق دینی و وارانه جلوه دادن آن و چه به صورت رفتارهای ناشایستی که صورت می گیرد.

۴- انقلاب ما که به نام خدا و برای حاکمیت انسان بر سرنوشت خود با رهبری ممتاز امام تحقق یافت و پیروز شد نیز در معرض تهدید و آسیب است.

از یکسو دشمنان قسم خورده اسلام و ایران که نوعاً سلطه طلبان فزون خواهند انقلاب رهایی بخش ما و عزت و آزادی ملت شریف و پیشرفت کشور ما را نمی خواهند و با حمله نظامی، ترور، تحریم و فشارهای گوناگون در صدد مقابله با نظام و انقلاب و مردم ما بوده و هستند.

از سوی دیگر هستند کسانی که به نام انقلاب و اسلام چهره نظام و حتی شخصیت والای امام را زشت جلوه می دهند و آشکارا به تحریف حقایق و ترویج دروغ و تهمت به نام دفاع از اسلام و انقلاب می پردازند و با رفتارهایی که نه با موازین اسلامی و نه با معیارهای قانون اساسی سازگار است مسبب پایمالی حقوق مسلم مردم و دادن بهانه به دست کسانی می شوند که می خواهند با هزینه کمتر نظام ما را از میان بردارند.
باید در برابر توطئه ها بیدار بود برای دفاع از حقیقت نظام، که جوهر آن آزادی و کرامت انسان و حاکمیت ارزش های الهی بر جامعه است لحظه ای به خود تردید راه نداد.

۵- مجالس و محافلی که بر پا می شود در عین حال که باید با ذکر مصائب امام حسین(ع) و عاشوراییان و خاندان پاک پیامبر(ص) معطر و سرشار شود و حماسه کربلا در وجدان ها و عواطف زنده نگهدارد باید بصورت کلاس درس برای ترویج اعتقادات و تربیت انسان ها برای خداپرستی و برخورداری از اخلاق نیکو در آید و ظلم ستیزی، دروغ، دغل و پایمال کردن حقوق انسان ها و تجاوز از معیارهای اسلامی و قانون اساسی را محکوم کند و مردم را نسبت به حق و حرمتی که دارند آگاه سازد. و از نصیحت نمودن و تنبه دادن آنان که از مسیر حق و قانون و عدالت خارج شوند دریغ ننماید.

۶- صلاح خواهی و اصلاح طلبی در عرصه های فردی و اجتماعی به خصوص اصلاح امور در جریان مدیریت جامعه و رهبران کشور در مسیر صحیح و جلوگیری از سوء استفاده از قدرت و امکاناتی که متعلق به همه مردم است و باید در خدمت آنان و در خدمت عزت و اعتلای کشور باشد، امری است که باید همچنان تداوم یابد.

ایران اسلامی از آغاز تاکنون بزرگترین پایگاه عرض ارادت به پیشگاه اباعبدالله بوده و هست و در این امر نه تنها شیعیان که همه ایرانیان اعم از مسلمان و غیر مسلمان شریکند و همین دلبستگی بوده است که ایران عزیز را از همه طوفان ها سهمگین پیروز بیرون آورده است و در دوران معاصر نیز حرکت آزادیبخش ملت ما برای رفع و دفع استبداد و استعمار و حاکمیت بر سرنوشت خود با الهام از عاشورا و با عشق به سرور آزادگان با شکوه ادامه داشته و خواهد داشت و اینک بیش از هر زمان دیگر نیازمند توسل به دامن پر مهر حسین(ع) و درس آموزی از او و دور کردن غبار یأس از دلهاست و چه مناسب بود و هست که همگان عاشورا را سرمایه نزدیکی دلها و احترام به یکدیگر و رعایت حقوق همگان و پرهیز از کینه توزی و پای بندی به موازین اخلاقی کنیم و چنین باد!

مجمع روحانیون مبارز
۱۵ آذر ماه ۱۳۸۹



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۳ پاسخ به “با الهام از حسین (ع) باید در برابر ظلم و ستم ایستاد و فریاد زد”

  1. دوستدار سرور آزادگان گفت:

    بامید روزی که همگی حسینی شویم و هرگز زیر بار یزید و یزیدیان زمانه نرویم ولو به قیمت جان و مال و …….

  2. آرش گفت:

    تلاش شما برای نجات و بیرون کشیدن و نشان دادن روی دیگر اسلام که چیزی از آن حداقل در نگاه نسل تحصیل کرده و روشنفکر امروزنمانده هر چند دیر اما بسیار شجاعانه عمیق و بجا است!

  3. ازاد گفت:

    اقا ما نفهمیدیم جنبش سبز بلاخره چی کارست ؟
    مذهبیه ؟ سکولاره؟ لائیکه؟ بگید بفهمیم تورو خدا!
    اگرم که رنگین کمانیه میشه عین همون جنگ احزاب در صدر اسلام !!!
    پر از نیرنگ و دوروئیه !!!
    اونجایی که اسلام به نفعتونه میشید حسینی و مسلمون اونجایی که به ضررتونه میشید بهائی و مسیحی !
    عجب ادم هایی هستید شما !!!!!!