سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دولت “خانه سینمای اصلاح شده” تشکیل می‌دهد...
» دور جدید فشارها بر سینماگران مستقل و منتقد

دولت “خانه سینمای اصلاح شده” تشکیل می‌دهد

چکیده :مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد از تشکیل "خانه سینمای اصلاح شده" خبر داد و اتحادیه‌ی تهیه‌کنندگان را که با دخالت دولت در حال تشکیل است، مسئول ساماندهی خانه سینمای اصلاح شده دانست! وزیر ارشاد پیش‌تر تهدید کرده بود که خانه سینما به سرنوشت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران دچار خواهد...


کلمه: یک ماه پس از دور قبلی حملات مقامات دولتی به سینماگران مستقل و منتقد، به نظر می‌رسد که باید منتظر فاز جدیدی از فشارها از سوی دولت بر اهالی سینما باشیم.

در همین راستا، جمعه شب گذشته، یکی از مدیران سینمایی وزارت ارشاد، در برنامه تلویزیونی “هفت” از تشکیل “خانه سینمای اصلاح شده” خبر داد؛ تشکلی که به نظر می‌رسد با هدف موازی‌سازی و تضعیف خانه سینمای فعلی قرار است تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار کلمه، علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد، که پیش از این، از دخالت دولت در تشکیل اتحادیه‌ای برای تهیه‌کنندگان خبر داده بود، این تشکل را موظف به ساماندهی خانه سینمای اصلاح شده دانست!

سایت راست‌گرای جهان هم با تایید خبر تشکیل “خانه سینمای اصلاح شده”، هدف از تشکیل این تشکل دولت‌ساخته را “اصلاح امور سینمایی کشور” ذکر کرد و در عین حال در تندروی از سجادپور هم جلوتر رفت و با اشاره به حضور افرادی همچون مرتضی شایسته و سیدضیاء هاشمی به‌عنوان هیات موسس اتحادیه صنف تهیه‌کنندگان سینما، احتمال داد که خانه سینمای اصلاح شده‌ای که توسط این گروه تشکیل شود هم “مانع اصلاح امور سینمایی کشور” باشد! چرا که به زعم نویسندگان جهان، این دو هم از تهیه‌کنندگان فیلمهای ضد انقلابی بوده‌اند و “حضور فردی مانند جمال شورجه در این هیات، شاید تنها نقطه امید برای ارزشی کردن جریان سینمایی کشور باشد.”

اما سجادپور در برنامه تلویزیونی “هفت” پیش‌بینی کرد که با تشکیل اتحادیه تهیه‌کنندگان، برخی وظایف معاونت سینمایی وزارت ارشاد به این اتحادیه واگذار شود. این در حالی بود که وی همچنان ادعا می‌کرد قرار نیست این اتحادیه دولتی باشد! با این حال مشخص نیست در این صورت چرا برای نامه‌ای مبنی بر التزام صرف سینماگران به این اتحادیه، امضا جمع می‌شد؛ نامه‌ای که سجادپور هم در این برنامه به وجود آن اذعان کرده است.

مدیر اداره نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد از این هم فراتر رفت و اعلام کرد که: “باید تمام صنوف سینمایی، تابع صنف واحد تهیه‌کنندگان باشند”!

این دقیقا همان هشداری است که مدیرعامل خانه سینما در جشنی که به یک جنجال رسانه‌ای منتهی شد، مطرح کرده بود. عسگرپور گفته بود: “دولت می خواهد هم سیاست گذار، هم هدایت کننده و هم مجری باشد و خودش تشخیص بدهد به چه کسی کمک کند و به چه کسی خیر. می خواهد همه نقش‌های یک جامعه را خودش داشته باشد.”

“خانه سینمای اصلاح شده” که با همت وزارت ارشاد دولت احمدی نژاد در حال تشکیل است، قرار است جایگزین خانه سینمای فعلی شود؛ حال آنکه در جدال بین رئیس این خانه سینما و معاون سینمایی وزیر ارشاد، صدها سینماگر از عسگرپور که منتخب آنها برای ریاست خانه سینما بوده است، دفاع کردند.

در نامه‌ی یک خطی حمایت از عسگرپور در برابر دولت که به امضای صدها چهره شاخص و برجسته سینمایی کشور رسیده بود، آمده بود: “برای حفظ سینمای ارزش‌مدار ایران و جامعه‌ی اصناف سینمایی درکنار مدیرعامل منتخب خود (خانه سینما) ایستاده‌ایم.”

این نامه، واکنشی بود به حملات شدیداللحن وزیر ارشاد و معاون سینمایی وی علیه خانه سینما و مراسم جشن این تشکل هنری که در آن انتقاداتی علیه دولت مطرح شده بود.

وزیر ارشاد، در حمایت از توهین‌های شمقدری معاون سینمایی خود، خانه سینما را تهدید کرد که به سرنوشت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، تنها تشکل صنفی مستقل از دولت برای روزنامه‌نگاران، دچار خواهد شد.

اکنون به نظر می‌رسد این تهدید در حال عملی شدن است. چرا که در خصوص انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم، ابتدا تشکل موازی “انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مسلمان” ایجاد شد و سپس انجمن صنفی پلمب و از صحنه به در شد تا راه برای یکه‌تازی تشکل موازی وابسته به دولت باز شود.

اما آیا خانه سینمای اصلاح شده، خواهد توانست سینماگرانی را در حمایت از تشکل منتخب خود، همبستگی کم‌سابقه‌ای به خرج دادند، به خود جذب کند؟



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.