سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » منافع اسرائیل در سفر احمدی‌نژاد به لبنان...

منافع اسرائیل در سفر احمدی‌نژاد به لبنان

چکیده :اگر بتوانند از این سفر اين برداشت را ايجاد کنند که ایران به دنبال این است که یک بخشی از مردم لبنان يعنى شیعیان یا مقاومت مورد نظر قرار دهد اين مى‌تواند سبب تشديد اختلافات در لبنان شود و قطعا اين امر به ضرر لبنان، مقاومت و جمهورى اسلامى ايران خواهد...


مسعود ادریسی

در حالى که کمتر از یک هفته به سفر محمود احمدى‌نژاد به لبنان باقى مانده است، این سفر حساسیت‌هایى را برانگیخته است. جریان ۱۴ مارس از سفر احمدى‌نژاد به لبنان به خصوص مرزهاى جنوبى بسیار ابراز نگرانى کرده است. از سوى دیگر فرانسه، اسرائیل و ایالات متحده امریکا نگرانى خود را از سفر احمدى‌نژاد به لبنان ابراز داشته اند. آنچه در ادامه می‌خوانید، یادداشتی در این باره از مسعود ادریسی سفیر سابق ایران در لبنان است که در سایت دیپلماسی ایرانی منتشر شده است. ادریسی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های اسرائیل هشدار می‌دهد که سفر احمدی نژاد به لبنان ممکن است موجب تضعیف اتحاد در لبنان شود که به نفع اسرائیل خواهد بود. یادداشت سفیر سابق ایران در لبنان را در ادامه می‌خوانید:

وضعیت لبنان به خصوص بعد از جریان دادگاه رفیق حریری پیچیده‌تر شده است مخصوصا بعد از اینکه گفته مى‌شود که دادگاه قصد دارد بعضی از افراد حزب الله را به عنوان عامل این کار معرفی کند و این برای حزب الله خط قرمز است و عکس العمل‌های سید حسن نصرالله نیز در این زمینه بسیار شدید بوده است.

از طرف دیگر در چند روز گذشته سوریه لیستى ۳۳ نفره از مقامات و شخصیت‌ها و بعضا وزرای لبنانی اعلام کرده و خوستار جلب و محاکمه آنها در سوریه شده است. اینها نشان دهنده این است که در حال حاضر وضعیت لبنان وضعیت بسیار حساسی شده است و در این وضعیت حساس قطعا اسرائیل به دنبال تشدید اختلاف گروه‌های لبنانی هستند زیرا در سایه اختلاف بین گروه‌هاى لبنان است که اسرائیل مى‌تواند به خواسته‌هایش در لبنان دست پیدا کند.

با چنین وضعیتى که تشریح شد اگر سفر آقاى احمدى‌ن‍ژاد به لبنان ظرف چند روز آینده انجام شود با توجه به این که بعضی از افراد و گروه‌ها در لبنان مثل گروه ۱۴ مارس مخالفت کرده‌اند و با صدور بیانیه خواسته‌اند که این سفر انجام نشود، ‌این سفر از حساسیت وی‍ژه‌اى برخوردار شده است. چرا که سیاست جمهورى اسلامى ایران در لبنان همواره بر پایه وحدت و اتحاد ملی در لبنان بوده است ما همیشه به دنبال این بوده‌ایم که لبنان هم از ثبات برخوردار باشد و هم وحدت ملى در لبنان جارى باشد. چرا که این به نفع مقاومت اسلامى در لبنان است. اگر همه گروه‌ها و طوائف پشت سر مقاومت باشند طبیعى است که مقاومت بسیار قوت خواهد گرفت و هیچ ضربه‌ای نمی‌تواند آن را از پای در بیاورد. اما اگر این اتحاد در داخل لبنان ضعیف باشد به طور طبیعى روى مقاومت هم اثر خواهد داشت و مقاومت نیز تضعیف خواهد شد.

لذا اگر اهداف این سفر به نحوى باشد و این سفر طوری برنامه‌ریزی شود که بتواند به این وحدت ملی در لبنان کمک کند باید گفت سفر بسیار موفقی خواهد بود اما اگر خداى ناخواسته برنامه ریزی‌ها به شیوه‌اى باشد که این احساس را در لبنان ایجاد کند که ایران مى‌خواهد فقط از یک گروه در لبنان حمایت کند، ‌و وحدت ملى خدشه‌دار شود طبیعی است که این هم به ضرر جمهوری اسلامی است و هم به ضرر مقاومت. لذا برنامه‌هاى سفر بسیار مهم است. اگر بتوانیم برنامه‌هاى سفر را به نحوى ترتیب دهیم که همه گروه‌هاى لبنان از این سفر راضی باشند و موجب اتحاد بیشتر در لبنان شود این برای جمهوری اسلامى ایران یک موفقیت محسوب خواهد شد.

از سوى دیگر در روزهاى اخیر صهیونیست‌ها تبلیغاتى را به راه انداخته‌اند مبنى بر این که آقاى احمدى ن‍ژاد در این سفر مى‌خواهد به طور نمادین به طرف اسرائیل سنگ پرتاب کند و غیره. بر اساس این تبلیغات آمریکایی‌ها و فرانسوى‌ها نیز حساس شده‌اند و فکر مى‌کنند که در این سفر برنامه‌هاى این چنینى است و براى همین با صدور بیانیه در مورد این سفر هشدار داده‌اند. من تصور نمى‌کنم که براى این سفر چنین اهدافى را داشت باشد و برنامه‌ریزى‌هاى اینچنینى شده باشد. لذا تبلیغات صهیونیست‌ها سفر آقاى احمدى ن‍ژاد به لبنان را بسیار حساس کرده است. از این رو باز هم تاکید مى‌کنم که برنامه ‌ریزى‌هاى سفر باید بسیار دقیق و حساب شده و با احتساب مسائل مختلف باشد تا بهانه‌اى به دست صهیونیست‌ها و دیگرانى که مخالف حضور و نفوذ ایران در لبنان هستند داده نشود.

بنابراین همانطور که اشاره شد صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که از این سفر به عنوان یک عامل اختلاف در طوایف لبنانی استفاده کنند چرا که سیاست آنها همیشه بوده که در لبنان و بین گروه‌هاى لبنانى اختلاف ایجاد کنند تا همه گروه‌هاى لبنانى پشت سر مقاومت نباشند و از مقاومت حمایت نکنند و مقاومت تنها باشد و تضعیف شود. اگر این گونه شود که بتوانند از این سفر این برداشت را ایجاد کنند که ایران به دنبال این است که یک بخشی از مردم لبنان یعنى شیعیان یا مقاومت مورد نظر قرار دهد این مى‌تواند سبب تشدید اختلافات در لبنان شود و قطعا این امر به ضرر لبنان، مقاومت و جمهورى اسلامى ایران خواهد بود.

منبع: دیپلماسی ایرانی



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۶ پاسخ به “منافع اسرائیل در سفر احمدی‌نژاد به لبنان”

  1. ناشناس گفت:

    از کی !!!!!!!!!! انتظار چی دارید!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. سعید گفت:

    الان که سفر انجام شده ظاهرا تمامی گروهها از هر مذهب و طایفه حتی ولید جنبلاط دروزی و سعد حریری که از سران ۱۴ مارس هستند از ایشان استقبال کردن .حریری ضیافت ناهار داد و جنبلاط در جلسه سران با احمدی نژاد شرکت کرد . این تحلیلها که از روی غرض ورزی است اثر معکوس دارد

  3. علی گفت:

    زنده باد احمدی نژاد که نام اسلام و انقلاب و خمینی را در مرز رژیم صهیونیستی در حالی زنده کرد که هواپیماهای دشمن روی سرش در حال پرواز بودند.

    • رضا گفت:

      اسلام احمدی نژاد ؛ اسلام بن لادن؛….؛ اسلامی است که افراد معتصب و امریکا و اسرائیل عاشقشند. افراد معتصب از روی جهالت و امریکا و اسرائیل بر اساس منافع خود اسلام اینها را دوست دارند.

  4. اکبری گفت:

    امروز بعدازسفر نطرتان چیست بدون غرض بگویید

  5. tshserhtasertg گفت:

    احمدی نژاد رییس جمهور ایران نیست

    مردمی که بی شباهت به کوفیان نیستندوحتی پست ترند
    مردمی که صبح زنده باد مصدق میگویند و شب مرگ بر …
    مرگ بر جهل
    مرگ بر ظلم و سیاهی
    مرگ بر عوام جاهل و عوام فریب