سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: بر فعالیت نیروگاه بوشهر نظارت داریم...

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: بر فعالیت نیروگاه بوشهر نظارت داریم

چکیده :مسئول مطبوعاتی آژانس با صدور بیانیه‌ای اعلام كرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌طور منظم نیروگاه انرژی اتمی بوشهر در ایران را بازرسی...


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم‌زمان با راه‌اندازی فیزیکی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که به نظارت خود بر این نیروگاه ادامه می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «آیهان اورنسل»، مسئول مطبوعاتی آژانس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به‌طور منظم نیروگاه انرژی اتمی بوشهر در ایران را بازرسی می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «آژانس در چارچوب روال پادمانی دیرینه خود، اقدامات راستی ‌آزمایی متناسب را انجام می‌دهد.»

بنا بر این گزارش، نخستین نیروگاه اتمی ایران شنبه‌ ـدیروزـ با حضور مقام‌های ایرانی و روس در بوشهر بارگذاری شد. نیروگاه بوشهر که برای تولید یک هزار مگاوات الکتریسته طراحی شده است، در کنار دیگر مراکز اعلام ‌شده‌ای هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس فعالیت می‌کند.

نیروگاه اتمی بوشهر از نوع آب سبک بوده و در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. احداث این نیروگاه در سال ۱۹۷۴ میلادی با کمک یک شرکت آلمانی آغاز شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در ۲۵ اگوست سال ۱۹۹۲ میلادی تهران و مسکو توافق‌نامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که بر اساس آن شرکت روسی «اتم استروی اکسپورت» هشتم ژانویه سال ۱۹۹۵ میلادی عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت.

بر اساس نخستین تاریخ مورد توافق ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم جولای سال ۱۹۹۹ میلادی تکمیل شود اما تاریخ بهره‌برداری از آن تاکنون حدود ۱۱ سال است که به تعویق افتاده است.

روسیه همچنین از روز ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت بر اساس توافق‌نامه بین دولتی روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.