سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » رشد قیمت نفت به بالاترین میزان طی سه ماه گذشته...

رشد قیمت نفت به بالاترین میزان طی سه ماه گذشته

چکیده :نهادهاي بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي معتقدند متوسط قيمت نفت طي سال جاري حدود 80 دلار در هر بشكه خواهد بود.افت‌وخيزهايي در بهاي نفت خام مشاهده خواهد شد اما روند كلي قيمت‌ها به شكلي تدريجي مثبت خواهد...


روز گذشته قیمت نفت در بازارهای جهان به بالاترین میزان طی سه ماه گذشته رسید و هر بشکه آن با قیمت بالای ۷۹ دلار معامله شد. به باور کارشناسان، رشد چند روز گذشته قیمت نفت حاصل اشتیاق سرمایه‌گذاران به مواد خام، تداوم روند بهبود شرایط اقتصادی و پیش‌بینی رشد تقاضا طی ماه‌های آینده است.

به گزارش روزنامه تهران امروز، به رغم افت‌وخیزهایی که در شاخص‌های کلان اقتصادی جهان به‌ویژه کشورهای مصرف‌کننده نفت وجود داشته، روند بهبود وضعیت اقتصادی ادامه پیدا کرده و با توجه به اینکه تولیدکنندگان غیر عضو اوپک دارای مازاد ظرفیت تولید نیستند، تضمین دسترسی به نفت خام از اولویت‌های مصرف‌کنندگان بزرگ این ماده خام است. روز گذشته قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه سپتامبر با حدود نیم دلار رشد به هر بشکه ۷۹.۳۵ سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز با ۱۳ سنت رشد به هر بشکه ۷۸.۳۱ دلار افزایش یافت. نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک که حدود ۴۰ درصد نفت مورد نیاز جهان را تامین می‌کند، پیش‌بینی کرده‌اند تقاضا برای نفت روند صعودی خود را ادامه خواهد داد.

البته فعالان بازار می‌دانند که با توجه به وضعیت کنونی شاخص‌های اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته، روند بهبود شرایط و رشد تقاضا برای مواد خام از جمله نفت کند خواهد بود. اما از آنجا که تقاضا به هیچ وجه کاهش نخواهد یافت، محدودیت عرضه به رشد قیمت‌ها منجر شده است.

رشد کند اما مطمئن

اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه دوم سال جاری ۲.۴ درصد در مقیاس سالانه رشد کرد. اگر چه کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند رشد اقتصادی ۲.۷ درصد باشد، اما مثبت بودن رشد اقتصادی پیامی مثبت به بازارها منتقل کرده است. اقتصاددان‌ها معتقدند با توجه به عمق و گستردگی رکود اقتصادی اخیر، دستیابی ایالات متحده به رشد اقتصادی هر چند اندک یک موفقیت محسوب می‌شود.

البته همه تحلیلگران و نیز نهادهای بین‌المللی معتقدند روند کلی رشد بسیار کند و شکننده است اما ادامه خواهد یافت. در حال حاضر وضعیت بازار کار در آمریکا چندان مطلوب نیست و نرخ بیکاری همچنان در حد ۹.۷ درصد قرار دارد اما دولت آمریکا توانسته از طریق اقداماتی که انجام داده از رشد آن جلوگیری کند.

در قاره اروپا نیز نگرانی‌هایی که طی چند ماه گذشته درباره بدهی‌های عظیم دولتی و کسری بودجه وجود داشت همچنان باقی است اما از شدت آن کاسته شده است. هنوز هم اقتصاد و ساختار مالی اتحادیه پولی اروپا با ریسک‌های مختلفی مواجه است اما دیگر احتمال از میان رفتن این اتحادیه یا ورشکستگی دولت‌های دچار بدهی از جمله یونان وجود ندارد.

در چین نیز به رغم کاهش شاخص خرید شرکت‌ها، عدد این شاخص که نشان‌دهنده وضعیت کلی شرکت‌ها و تجارت در این کشوراست همچنان بالای عدد ۵۰ است و این به معنای تداوم توسعه فعالیت‌هاست. رشد اقتصاد چین تحت تاثیر سیاست‌هایی که دولت این کشور اتخاذ کرده، تا اندازه‌ای کاهش یافته اما همانطور که مقامات این کشور اعلام کرده‌اند، کاهش رشد اقتصادی به شکل کنترل شده صورت گرفته است. تقاضا از سوی چین برای مواد خام و نفت تداوم خواهد یافت و بیشتر نیز خواهد شد. در کره جنوبی نیز رشد صادرات بسیار امیدوار کننده بوده است.

از سوی دیگر، نگاه مدیران صنایع وشرکت‌ها نسبت به افق وضعیت اقتصادی مثبت است. در نظرسنجی‌ انجام شده از سوی موسسه مالی اچ‌اس‌بی‌سی که بخشی از گزارش چشم‌انداز تجارت جهانی است آمده است شرکت‌ها برای آغاز دوباره سرمایه‌گذاری خود را آماده می‌کنند. از دید مدیران شرکت‌ها، بدترین مرحله بحران مالی و رکود اقتصادی پایان یافته و به تدریج اوضاع به حالت عادی باز می‌گردد.

خوش‌بینی در حوزه اشتغال، سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه به تدریج افزایش یافته و این اعتقاد وجود دارد که طی ماه‌های آینده و حداکثر از ابتدای سال ۲۰۱۱ مصرف افزایش خواهد یافت. حتی در کشورهای غربی نیز به شکلی بسیار کند، اعتماد نسبت به آینده در حال شکل‌گیری است. این امر در ایالات متحده، آلمان، ایرلند و فرانسه مشاهده می‌شود. این بسیار امیدوارکننده است که در این گروه کشورها که بیشترین لطمه را از رکود اقتصادی دو سال اخیر متحمل شده‌اند شرکت‌ها به فکر سرمایه‌گذاری جدید هستند.

مجموعه عواملی که در بالا ذکر شد تضمین خواهد کرد که قیمت نفت طی ماه‌های آینده به رشد تدریجی خود ادامه دهد. البته نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی معتقدند متوسط قیمت نفت طی سال جاری حدود ۸۰ دلار در هر بشکه خواهد بود.افت‌وخیزهایی در بهای نفت خام مشاهده خواهد شد اما روند کلی قیمت‌ها به شکلی تدریجی مثبت خواهد بود. مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در میان مدت، میزان عرضه و تقاضا ونیز ذخایر استراتژیک نفت کشورهای صنعتی است. با توجه به وضعیت کنونی عرضه ‌و تقاضا، مقامات مختلف مرتبط با صنعت نفت به پیش‌بینی قیمت این ماده خام اقدام کرده‌اند.

ویلسون پاستور وزیر نفت اکوادور و رئیس دوره‌ای اوپک تاکید کرده که با توجه به افزایش رشد اقتصادی جهان قیمت نفت تا پایان امسال به بیش از ۷۰ تا ۸۰ دلار خواهد رسید.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.