احمد زیدآبادی را وقتی از زندان آزاد کردند، به گناباد تبعید شد… حالا هم سعید مدنی را تبعید کرده اند به «بندر عباس». معنی این کار یعنی اینکه تنبیه این «متخلفان» از نگاه ساختار، زندگی در شرایط سخت، در محرومیت و دورافتادگی است… اما بلافاصله این پرسش مطرح می شود که ۳۷ سال پس از پیروزی انقلاب و تشکیل جمهوری اسلامی، وعده هایی که قرار بود محرومیت و دورفتادگی و شرایط سخت را برای طبقات پایین جامعه از بین ببرد چه شد؟
» گفتار
تفاوت سیاستبازی و حقطلبی؛ آنچه عزتالله انتظامی بهتر از برخی مدعیان اصلاحطلبی میداند
عزت الله انتظامی نود ساله دنبال شهرت و هیجان است؟ دفاع از حقوق محصوران نان و آب دارد؟ او تنها کسی است که بعد از مساله هسته ای، اولویت بعدی را رفع حصر دانسته؟ کم بوده اند سیاستمداران و نخبگان سیاسی که برای ضرورت پرداختن به چنین اولویتی استدلال کرده اند و سخن گفته اند یا قلم زده اند؟ حالا اگر شم انسانی و شهود ملی این نخبه فرهنگی به همان ضرورتی برسد که عقل و تحلیل سیاست ورزان حق طلب می رسد، نباید بر زبان بیاورد؟ انصاف چه حکم می کند؟
چرا اصولگرایان در هر رویدادی که به بن بست می رسند و مردم را از خود روی گردان می بینند فوراً سفر معنوی خود را به اسرائیل و انگلیس و آمریکا آغاز می کنند و علت شکست خود را در آنجا جست و جو می کنند و مردم را همگام با مثلاً انگلیس قلمداد کرده و لیستهای انتخاباتی پیروز شده را انگلیسی و رفتار مردم را چون کوفیان می دانند؟ آیا عصبانیت و تندخویی و فحاشی بزرگان اصولگرا (البته بخش تندرو) نجابت است؟ مردم پاسخ نجیبانه خود را با رای به لیست ناشناخته های مورد حمایت نجیبان اصلاح طلب در برابر لیست ائتلاف اصولگرایان داده اند، شما هم نجابت به خرج دهید و اگر نمی پذیرید، لااقل به مردم توهین نکنید.
نام هدی صابر برای من با معرفت عجین است. با عشق و مهربانی و ایثار و نوع دوستی. نام هدی صابر برای من معرفت را معنا می کند، خاصه این روزها که نجیبان دردکشیده بهار را چشم در راه اند و …
فاطمه زهرا؛ از بستر بیماری تا ملکوت
خانه عایشه ماتم کده است. على (ع) فاطمه عباس زبیر فرزندان فاطمه حسن حسین دختران او زینب و امکلثوم اشک مىریزند. على به همکارى اسماء بنت عمیس مشغول شست و شوى پیغمبر است. در آن لحظههاى دردناک بر آن جمع کوچک چه گذشته است؟ خدا مىداند. کار شستشوى بدن پیغمبر تمام شده یا نشده بانگى بگوش مىرسد: الله اکبر.
«مبانی حقوق بشر» در خطبه زهرا (س)
از منظر منطق و معارف شیعی، اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و از جمله حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا(س) مفسران کامل معارف وحیانی و آیات قرآنی هستند و خطبه غرا و ماندگار ایشان از جمله مواریث علمی آن حضرت است که در حوزه «تفسیر معارف وحیانی» تعریف میشود.
هدف این یادداشت بررسی مؤلفههای مبارزهٔ اصلاحطلبانه، مبتنی بر سیاستی دموکراتیک است و قاعدتاً نه به دنبال نشان دادن وجوه سلبی آن و تمایز با دیگر شیوههاست و نه بناست برنامهای سیاسی را معرفی کند که قاعدتاً وظیفهٔ آن بر دوش احزاب سیاسی است که با توجه به امکانات موجود و اولویتهای سیاسی باید تدوین شود.
استفتاء از تاریخ: نجابت چیست و نجیب کدام است؟
سخنان روز پنجشنبه آقای خامنه ای، نشانه آشکار تنزلی چندباره از مقام رسمی ای که به وی اعطا شده، به رهبری یک جناح خاص سیاسی است؛ جناحی که از قضا، سال به سال به لحاظ کمیت و کیفیت در حال سقوط و انحطاط است و از پشتیبانی مردمی کمتری برخوردار.
نشانی غلط از «نانجیبانِ» ۸۸؛ اصراری لجوجانه بر ظلم مستند
آیتالله خامنهای در جمع اعضای خبرگان بار دیگر پروندهی انتخابات ۸۸ را گشود و با اشاره به سلامت انتخابات ۹۴، و ستایش از رفتار ناکامان این انتخابات، رفتار معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ را «نانجیبانه» خواند. مروری بر چند برگ از پرونده قطور و خونین انتخاباتِ ۸۸ کافی است تا نشان دهد چه کسانی «نانجیبانه» چشم بر واقعیتهای موجود بستند و هنوز هم بر آن «ظلم مستند»، لجوجانه اصرار میورزند.
نبود تعریف جامع؛ مانع تصویب جرم سیاسی
واضح است که این لایحه جامعیت کامل را ندارد. تعریف جامع و دقیق آن در یک برنامه ریزی کلان و عمومی و امکان تشکیل دادگاه ویژه می تواند برای فعالین سیاسی یک آرامش و اطمینانی ایجاد کند. هرچند به باور بنده مادامی که در راستا و چارچوب قانون حرکت کنیم و به اصول قانون اساسی که در باب آزادی های افراد، بیان، اجتماعات و مطبوعات باور داشته باشیم، نیازی به تعریف جرم سیاسی نیست.
نباید فراموش کرد که در همان شرایط امنیتی و خطرناکی که ائتلاف سازان را به فکر گریز از این شرایط انداخت، هنوز فریادهای «یا حسین، میرحسین و یا مهدی، شیخ مهدی» حتی در حوزه رأی گیری شنیده میشود، فریادهایی که یادآور ایستادگی و مقاومت بر سر أصول و پرنسیب هاست و هم علت العلل عقب نشینیهای حاکمیت کودتاست.
برسد به دست زعمای معظم حوزه های علمیه
به عنوان شهروندی که حفظ کیان دین را منحصرا در اختیار و صلاحیت این بزرگان میداند – از زعمای معظم حوزههای علمیه تقاضا میکنم از الان تا ۸ سال آینده که خبرگانی دیگر تشکیل میشود، برای احراز صلاحیت مجتهدانشان چارهاندیشی کنند. در شان جمهوری اسلامی و حوزههای علمیه و شورای نگهبان نبود، این روندی که در احراز صلاحیت فقها انجام گرفت.
آقایان، فیتیله قاضیپور را پایین بکشید!
وقتی ایشان هنوز این قدر روی مواضع هتاکانه اش ثابت قدم است، در نتیجه بهتر است جهت جلوگیری از تکرار این جنس رفتارها از جانب مسئولان جمهوری اسلامی ایران که داعیه دار اخلاق اسلامی هستند، جلوگیری شود و نباید فراموش کرد «الناس علی دین ملوکهم» یعنی این نوع الفاظ و ادبیات، ممنوع است از جانب مسئولان و اگر قاطعانه با چنین رفتارهای غلطی برخورد نشود، ممکن است این رذیله های اخلاقی مانند بددهانی، در بین مردم ترویج شود.
خوشبختانه اصلاحطلبان بیست سال تجربه دارند، از پیروزی اخیر مغرور نمیشوند و میدانند تا توسعه همهجانبه و حکمرانی خوب راه درازی در پیش داریم. ایران بیش از همیشه برای مهار آسیبهای فزایندهی اجتماعیاش، جلوگیری از تخریب اقلیم ایران، کنترل سیاستهای مخرب نیروهای راست غربی و اسرائیلی در خاورمیانه و حل سریع مسائل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ایران به همکاری موثر، سازنده و انتقادی میان حکومت، جامعه مدنی و شهروندان مطالبهگرش نیازمند است.
باید دید آیا در تنگنای موجود بابک زنجانی پولها را بازمیگرداند و آیا سایر عوامل پرونده در این مدت به دادگاه معرفی خواهند شد یا خیر. چراکه گمان میرود نگاه قوه قضائیه نیز در تنظیم این حکم چنین است که بابک زنجانی درباره مسائل پشت پرده افشاگری کند. به همین علت قوه قضائیه ایشان را در مسیری قرار داده تا زنجانی درباره مسائل دیگر وادار به اعتراف شود.
رهبری، حقالناس و دو فتوای سرنوشتساز
بنیان گذار نظام میزان را «رأی» ملت خواند نه اراده، نظر، خواست، نیاز، عقیده و … ملت. تحقق گزاره فوق مستلزم وجود صندوق رأی و برپایی انتخابات است که برخلاف مثلا اراده ملت یا تظاهرات مردمی مصادره پذیر نیست چرا که آراء، خود بهترین مفسر خویشند و شفاف ترین بیان را از خواست و نظر ملت در هر زمان عرضه می دارند و دقیق تر از هر نظرسنجی علمی هستند. انتخابات هم چنین مصداق بارز وحدت در عین کثرت است. خصوصیتی که راه پیمایی فاقد آن است. آراء ۳۴ میلیون ایرانی به ایران عزت می بخشد و استقلال و یک پارچگی سرزمینی و ملی آن را پاس می دارد. در عین حال رقابت هزاران نامزد را با سلایق گوناگون ممکن می کند و اجازه می دهد تا هر فرد و حزب و جناحی متناسب با پایگاه مردمی خویش در حاکمیت مشارکت ورزند. انتخابات در دهه اول انقلاب براساس چنین دیدگاه و با تکیه بر چنین پشتوانه ای برگزار شد و حتی جنگ نیز آن را تعطیل نکرد.
خدا کند نورسیدگانی که از سر حادثه فرصتی یافتهاند تا به نام اصلاحطلب به مجلس راه یابند، و چهرههای سابقه داری که از صحنه حذف شدهاند، رویداد پر از لطیفه و لطف هفتم اسفند را تخریب نکنند. اجازه دهند بازی توام با طنز و نازک طبعی هفتم اسفند همینطور بازی بماند. رعبها همه به رقابت و بازی خلاقیتها تبدیل شود. خشم جای خود را به ذهنهای نیرومند دهد و اینچنین سیاست عرصه بازی شایستگان شود.
فرومایگان هیچگاه بزرگی یک ملت را نمیخواهند، آنان به هیچوجه به رای مردم قائل نبوده و نیستند. امروز که میبینند تهران و سراسر ایران دست رد بر سینه آنان زده است و مردم نمیخواهند دستنشانده سیاستبازان شوند و تهران در هیچ مقطع و دورهای از انتخابات اجازه خودنمایی به اقتدارگرایان نداده است، تهران را کوفه میخوانند و مردمی را که در همه عرصههای انقلاب و در همه مشکلات از یاری انقلاب و اسلام دریغ نداشتهاند و بیشترین آمار شهیدان انقلاب و جنگ را در کارنامه خود دارند ضدانقلاب و خوارج مینامند و آنان را حامل ارزشهای غربگرایی معرفی میکنند. پر واضح است در این فرافکنی آشکار آنچه ذات خودشان است به مردان و زنان و جوانان غیرتمند و مسلمان تهران نسبت میدهند.
اصلاحطلبان و فناوریهای تبلیغات
شبکهها و پیامرسانها مجازی نیستند؛ واقعیاند، گرچه آنلاین. امروز هم به بیش از ٣٠میلیون دارنده گوشیهای هوشمندِ موبایل متصل شدهاند و با یک واسطه به آنها که گوشی موبایل هوشمند ندارند هم متصلند. همین اثر مکمل شبکههای اجتماعی آنلاین و آفلاین و پیامرسانهای موبایلی میتواند به یک نیروی سیاسی ریشهدار در انتخابات کمک کند و با دستان بسته و خالی و بدون پشتوانه مالی و سازمانی شگفتی بیافریند.
اصطلاح یا واژه «لیست انگلیسی» که در این انتخابات توسط برخی تبدیل به یک شعار تند و گزنده شده بود، یکی از مصادیق تولید واژگانی است که البته با توهینی غیرقابل توجیه نیز همراه بود. بهراستی این جاعلان چه پاسخی دارند در برابر این پرسش که این سخن زیر سؤالبردن فقیهان شورای نگهبان از یکسو و دولت مشروعیتیافته مستقر از سوی دیگر است.