» گفتار
قانون «جرم سیاسی»؛ دیرهنگام اما لازم
در هر حال هرچند باید تعریف جرم سیاسی در قانون جدید را به عنوان جزیی از برنامه اجرای بیکم و کاست قانون اساسی به فال نیک گرفت اما آنچه ضرورت امروز نظام حقوقی ما است، تقویت و تکمیل استانداردهای حقوق شهروندی و تلاش برای ترویج و تضمین آنها در کلیه شوون حاکمیت است، امری که منشور حقوق شهروندی دولت یازدهم میتوانست آغازی برای آن تصور شود اما گویا فعلا عزمی برای پیگیری آن در کار نیست.
گزارش یک رأی دزدیدهشده
روزهایی بود که احساس میکردیم ستاره اقبال را به چنگ آوردهایم و شاهد پیروزی را در آغوش خواهیم گرفت. زمانهای بسیاری هم در قعر نامیدی فرومی رفتیم. اما کورسوی نور ”اختر”، راه را نشانمان داد و گرمایش تحمل سرمای درون و برون را برایمان میسر کرد. در این لحظات، اسطوره “سهراب” از دل تاریخمان “ندا ” برآورد که پدر کین من را خواهد گرفت و تو همچنان از مهرورزی گفتی و نه خشونت که: «پیروزی ما در شکست دیگران نیست.» و از قول همان کتاب: «روزگار را روزگار چیرگی قهر» ترسیم کردی و هشدار دادی: «فاجعهی ذاتی خودکامگی در این است که خودکامگان حتی پس از چیرگی سیاسی بر جانهای آزاده و ناتوان کردن و دوختن دهانشان، هنوز از ایشان میهراسند» و در نهایت نویدمان دادی: «خودکامگیها در متن تاریخِ پایان ناپیدای زندگی بشر، لحظههای کوتاهی بیش نیستند و هرچه گذشته پرستان بر پویایی زندگیْ راه بربندند، پس از درنگی کوتاه به کناری رانده خواهند شد».
چه چیزی مصطفی را مصطفاتر کرد؟
مصطفی با زبانی حقوقی ولی پر صلابت همچنان بر مواضع اصولی خود ایستاد و از سخن گفتن باز نایستاد. او از این به بعد بیش از پنج سال مداوم مصطفاتر شد. و باز نامه نوشت. او را در دوران محکومیتش، بدلیل نوشتن دوباره محکوم کردند و او نه تنها باز نماند بلکه مصطفاتر شد، مردم با مصطفا و مصطفا با مردم بزرگ میشدند. و او آگاهی پراکند و درس صبر و مقاومت و ایثار و پایداری بر اصول اصلاحطلبی و مسلمانی و دموکراسی، داد و این، مصطفی را مصطفی و بلکه مصطفاتر نمود.
ماه استیلا بر هوای قدرتهای حاکم جبار
به ماه مبارک رمضان قدم نهاده ایم که ماه میهمانی خدا نام گرفته است. هدف روزه تقوی است، یعنی انسان چنان آگاه و باورمند و نیرومند باشد که بر خود (بر هوا و هوس خود) استیلا داشته باشد و نیز از هوای قدرتهای حاکم جبار سر بر تابد. تقوی خود را در نسبت با خدا دیدن، زشتی و پلیدی را از ساحت جان زدودن و زیبایی را که آفاق و انفس را پر کرده است دیدن و انسان شدن و انسان ماندن؛ این است راز و رمز روزه و اهمیت آن.
رسانهای که قرار بود دانشگاه باشد
در حقیقت این برنامه ها بازتابی از یک نوع طرز تفکرند. اگر بی ادبی می کنند اگر بی پروایند اگر حرمت مردم را نگاه نمی دارند اگر رسما با سلیقه مردم و روشنفکران و هنرمندان دشمنی می کنند خیلی تقصیری ندارند. آن ها انجام وظیفه می کنند. و در مقابل این انجام وظیفه مزد می گیرند. باید یقه کسانی را گرفت که چنین وظیفه ای را از آن ها طلب می کنند.
تخریبهای ناشی از عصبانیت
جریان تندرویی که دست به تخریب یادگار امام راحل و بیت ایشان میزنند، جریان جدیدی نیستند و ادامه همان جریانهای افراطی قبلی هستند که در زمان امام در مقابل ایشان میایستادند. البته بین این افراد و آنهایی که با نگرش امام زاویه داشتند تفاوتهایی وجود دارد. این گروه با خود امام مشکل ندارند و خود امام هم درباره آنها صحبتهایی را بیان کرده بودند.
تحجرگرایانی که امام میگفت
شما باید نشان دهید که در جمود حوزه هاى علمیه آن زمان که هر حرکتى را متهم به حرکت مارکسیستى و یا حرکت انگلیسى مى کردند، تنى چند از عالمان دین باور دست در دست مردم کوچه و بازار، مردم فقیر و زجر کشیده گذاشتند و خود را به آتش و خون زدند و از آن پیروز بیرون آمدند.
شاید فردا دیر باشد
به مسئولان قضایی و امنیتی نیز یادآوری میکنم که ایجاد فضای امنیتی برای فعالیتهای صنفی و مدنی و سوق دادن فعالان اجتماعی محکوم به احکام سنگین به سمت تصمیمات خطرناکی چون اعتصاب غذا، ممکن است عواقب بسیار خطرناک و جبرانناپذیری برای فرد و جامعه به همراه داشته باشد که قطعاً باتدبیر و مدارا میتوان مانع از بروز این خسارتها شد.
آزادی تاجزاده؛ پیروزی بزرگ ملی
ای مردم، آزادیتان مبارک باد! چرا که تاج زاده را به اندازه و به جای همه مردم آزادی خواه و عدالت طلب این مرز و بوم محاکمه و زندانی کرده بودند و او به جای همه ما درد کشید و تحمل کرد و امروز، آزادی او آزادی همه انسانهای دردمند حقیقت طلب است.
سالگرد دروغ، تهمت و تخریب
امروز۳/۱۳سالگرد اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است که آقای مهندس موسوی با رئیسجمهور وقت به بحث پرداخت و بسیار اخلاقی و در عین حال مظلومانه در برابر سیل تهمت و دروغ او به دفاع پرداخت. حمله تهمت، دروغ و تخریب به شخص مهندس موسوی محدود نماند و دامن شخصیتهای دیگری چون آقایان هاشمی رفسنجانی، خاتمی و چندتن دیگر از جمله این بنده سراپا تقصیر را نیز در بر گرفت.
تحجرزدایی امام خمینی
وقتی امام به دلیل مبارزه با رژیم سابق، متحمل زندان و تبعید شدند، متحجران فشار و اتهامات زیادی بر امام وارد کردند. در مبارزه با رژیم شاه هرچند وظیفهای سنگین بود، اما تکلیف روشن بود، زیرا در مقابل امام رژیمی فاسد و وابسته به امریکا قرار داشت که فسادش نیازی به اثبات نداشت. اما جریان تحجر، به نام دین، این شبهه را در ذهن مردم ایجاد میکرد که کار حاج آقا روحالله خمینی، خلاف دین و اسلام است.
ماه برکت، رحمت و مغفرت
حرمت مردم از دیدگاه اسلام؛ یکی از امور دینی که به عنوان تبلیغ معالم دینی هست اینکه در ماه مبارک رمضان، زندگی ائمه(ع)، خلقیات، مناقب و فضایل، شأن و منزلت آن بزرگواران را برای مردم بازگو کنید هم از مسائل اخلاقی صحبت کنید و هم احکام اسلام را برای مردم بیان کنید. اسلام دین رفق و مدارا، حُسن خلق، حلم و بردباری، عدالت و انصاف است. شما حداقل این آیه زکات را برای مردم شرح دهید. امروز روزی است که ما باید این مسائل را برای مردم توضیح دهیم.(خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ).[۱۸] بعضی[۱۹] دعای پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) برای زکات دهنده را واجب دانسته اند، دعای حاکم و کسی که زکات را می گیرد، واجب است. گفته اند: اگر به کسی زکات دادند، واجب است در حق زکات دهنده دعا کند.
قربانیان نشر اطلاعات
میل به افشاگری و حتی نیت خیر آگاهسازی افکار عمومی یا تربیت اجتماع از طریق هشدار نسبت به برخی مفاسد یا آسیبهای اجتماعی همواره میتواند قربانیانی از میان اشخاص عادی و یا معروف داشته باشد. دراینمیان قانون و دستگاههای واجد اختیارات قانونی در هنگامه جنجالهای ژورنالیستی و روزمره که گاه با منافع سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی برخی گروهها و گرایشها در پیوند است، بهعنوان تنها حامی و پشتیبان اشخاص یکهوتنها نقش اساسی و مهمی دارد.
انتظار برای پایان هفت سال انفرادی
و حالا به ۱۵ خرداد نزدیک می شویم و من بی قرار آمدنش هستم. و این روزهای پایانی کند و دیر سپری می شوند. می دانم پس از پایان حکم نگاه داشتنش در زندان غیرقانونی است درست مانند در انفرادی نگاه داشتنش که منجر به نزدیک ۶۷ ماه روزه اعتراضی شد. و نیمه خرداد نقطه عطفی در تاریخ کشور ماست!
سرچشمه بیقانونیها؛ بیتوجهی رهبری به قانون
یک واردکننده خودرو با ماهها دوندگی و میلیونها تومان هزینه، گرفتن نمایندگی از شرکت تولیدکننده خارجی، عقد قرارداد خرید و سپس اخذ مجوزهای مختلف از وزارت صنایع و سازمان استاندارد و … توانسته بود در چارچوب ضوابط قانونی کشور مجوز ورود تعدادی از این اتومبیل را بگیرد و فقط با یک دستور رهبر در یک سخنرانی تمام آن ضوابط قانونی باطلشده و خرید این اتومبیل از فروشنده خارجی لغو و باعث وارد شدن میلیاردها تومان خسارت به کشور و آن واردکننده شد. و مهمتر از آن باعث بیاعتمادی طرف خارجی قرارداد و دیگر طرفهای تجاری شد که همواره از این ترس داشته باشند که بعد از انعقاد هر قراردادی با یک شرکت ایرانی و یا دولت ایران، اگر رهبر کشور از آن خوشش نیاید دستور لغوش را میدهد. وقتی رهبر کشوری به پیمانها و عقود منعقدشده مردم و یا دولت حرمت قائل نشود آنوقت چگونه از خارجیها توقع التزام و احترام به قراردادهایشان را داشته باشیم؟ خطرات بیتوجهی به قانون خصوصاً از مسئولان را جدی بگیریم.
تعلل مصلحتی در پروندههای مهم
این افراد آنگونه که گفته شده، متهم و بعدا مجرم تلقی شدهاند. آیا درباره آنها ضوابط قانون آیین دادرسی کیفری جدید رعایت شده است؟ یعنی به آنها تفهیم شده که حق دارند وکیل داشته باشند، در مقابل سؤالات سکوت کنند و تقاضا کنند توسط پزشک معاینه شوند؟
رویههای زهردار در اقتصاد ایران
نظام بانکی با چه ساختاری میخواهد به این افراد کمک کند و چگونه میخواهد تقسیم ارز کند و با چه منابع و با چه کیفیت و مقداری؟ اگر در این طرح این مشکلات در نظر گرفته شود و این تناسبها در صنایع در نظر گرفته شود، امید است که مشکلات اقتصاد کشور برطرف شود. در آن صورت میتوانیم از اقتصاد پویا و بنگاههای فعال صحبت کنیم که هم توان رقابت دارند و هم اینکه میتوانند عمر طولانی داشته باشند.
ارتباط میان «کن» و «برجام»
نه میتوان گفت تصویری که از ایران در اذهان بینالمللی است، مطلقا تأثیری روی هیأت داوران در کن، هالیوود یا برلین نمیگذارد و نه میتوان گفت اگر به جای «فروشنده»، هر فیلم دیگری از ایران به جشنواره میرفت، به واسطه انگیزههای سیاسی در رابطه با برجام یا حاضر میشد «سیاهنمایی» کند، به هر حال جایزهای به آن داده میشد.
حاشیه امن برای متعرضان به حقوق شهروندی
از مسئولان سیاسی و امنیتی استان یزد انتظار داریم ضمن تامین آرامش و آزادیهای قانونی شهروندان و دفاع از حقوق شهروندان که ولینعمتان ما هستند، به این پرسش پاسخ دهند که : چرا کسانی که به طور مستمر محور ناآرامی های استان هستند و با زبان تهدید و زور حقوق شهروندی را خدشه دار میکنند و به این حقوق تعرض میکنند، در حاشیه امنیت قرار دارند؟ و این ماجرا تا کی باید با سکوت و مماشات مسئولان همراه شود؟!
کلام قرآنی چگونه شکل گرفت؟
در دو دهه اخیر، در حوزه اندیشه دینی پرسشهای زیادی درباره منشأ کلام قرآنی، ذهن بسیاری از پژوهشگران معارف قرآنی، بهویژه نواندیشان دینی را به خود مشغول داشته است؛ اینکه آیا آیات قرآن بههمین صورت و بههمین زبان، عیناً از جانب خدا بر پیامبر نازل شده است؟ یا پیامبر نیز با واسطه زبان و فرهنگ و رویدادهای زمینی و بشری در صورتبندی آنان نقش داشته است؟ آنها میخواهند بدانند که آیا کلام قرآنی یکسره قدسی و الهی است یا پدیده الهی- بشری است؟