سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » چه کسانی به بابک زنجانی در زندان گفته اند که چیزی نگو!...
» آیا وزیر دادگستری قصد داشت درباره همدستان امنیتی زنجانی، افشاگر کند؟

چه کسانی به بابک زنجانی در زندان گفته اند که چیزی نگو!

چکیده : وزیر دادگستری از سیستم قضایی و اطلاعاتی کشور آگاه است. او در این سخنان تلویحا می گوید که کسانی برای او پیغام هایی می فرستند مبنی بر ندادن اطلاعات. باید توجه داشت تنها کسانی که به بابک زنجانی در چند ماه اخیر دسترسی دارند یا بازجوهای پرونده هستند یا مسوولان قضایی و زندان...


کلمه – گروه سیاسی: نزدیک به ۴۰ روز به برگزاری دادگاه متهم بزرگترین فساد اداری و مالی کشور مانده است. بابک زنجانی همچنان تنها متهم این پرونده است و هنوز هیچ سخنی از همدستان خود بر زبان نیاورده است. بابک زنجانی با نام کامل بابک مرتضی زنجانی تنها متهم سنگین ترین پرونده فساد مالی که تنها در یک فقره از پرونده ها بدهی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی را دارد تنها روانه دادگاه می شود تا همدستانش همچنان در حاشیه امن بمانند. از دیگر اتهامات او جعل اسناد بانکی با پرداخت رشوه به بانک ملی تاجیکستان است.

روز دادگاه نزدیک است و او همچنان مهر سکوت بر دهان زده است.

مصطفی پورمحمدی در گفت و گو با ایرنا گفته است که امیدی برای بابک زنجانی اگر باشد با دادن اطلاعات است.

در این گفت و گو از پورمحمدی سوال می شود: “۱۱ مهر نوبت اولین جلسه بابک زنجانی اعلام شده و با توجه به شرایطی که برای مه آفرید امیرخسروی پیش آمد، آیا به نظر شما این در فرجام پرونده بابک زنجانی تاثیر نمی گذارد و به همین دلیل نیست که این میلیاردر نفتی آنگونه که باید با قوه قضاییه همکاری و اموالش را رو نمی کند؟ شابد اگر همه دارایی اش را رو کند می ترسد پایان کارش مانند امیرخسروی شود.”

پورمحمدی در پاسخ گفته است: “اجازه دهید دادگاه شروع شود؛ این یکی از چالش های دادرسی ما در زمان کنونی است که البته دوستان و همکاران قضایی حتما به این نکات توجه دارند و حتما به او تفهیم شده که ندادن اطلاعات او را به خطر نزدیک تر می کند نه دادن اطلاعات. اگر امید نجات یا تخفیفی هم بخواهد داشته باشد با همکاری و دادن اطلاعات فراهم خواهد شد.

مگر اینکه عده ای از دادن و افشای اطلاعات نگران باشند و از کانال هایی بتوانند به او القا کنند که مثلا راه نجات تو در ندادن اطلاعات است؛ و حتما دوستان ما در این جهت تدبیر مناسب خود را داشتند و خواهند داشت.”

وزیر دادگستری از سیستم قضایی و اطلاعاتی کشور آگاه است. او در این سخنان تلویحا می گوید که کسانی برای او پیغام هایی می فرستند مبنی بر ندادن اطلاعات. باید توجه داشت تنها کسانی که به بابک زنجانی در چند ماه اخیر دسترسی دارند یا بازجوهای پرونده هستند یا مسوولان قضایی و زندان.

پس از مرگ امیرخسروی شایعاتی دهان به دهان چرخید که چندان دور از   حقیقت هم نبود. گفته شد امیرخسروی در آخرین روزهای حیات که البته خود نمی دانسته آخرین روزهاست، تصمیم می گیرد که اطلاعات خود را افشا کند و این را اعلام می کند. نتیجه آن می شود که پرونده ای که مدتها در حال تحقیق و همچنان بررسی بود به ناگاه به اجرای احکام سپرده شد و صبح روزی خبر رسید امیرخسروی اعدام شده است.

حال نگرانی ها در پرونده بابک زنجانی با ابعادی چندین برابری امیرخسروی افزایش یافته است. وزیر دادگستری در کلام خود به صراحت درباره کانال های ارتباطی بابک زنجانی با دنیای بیرون زندان سخن می گوید و از کلمه “تفهیم” استفاده می کند. اصطلاحی قضایی و امنیتی و راه ارتباطی نیز کاملا مشخص است.

افراد در سایه، آنان که دست های آلوده در فساد چند هزار میلیارد دلاری بایک زنجانی دارند می دانند تنها سکوت زنجانی راه نجات آنان است. آنان خود می دانند که هیچ کس باور نمی کند زنجانی تنها فرد گناهکار این پرونده باشد.

اتهام های او چنان است که بی هیچ تردیدی همدستانی در خارج و داخل کشور دارد، اما آنان که روزی بابک زنجانی را از تاجری خرده پا تبدیل به بزرگترین سرمایه دار ایران کردند چنان نقشه راه را چیدند که با رسیدن چنین روزی نه نامی از آنان به میان بیاید نه ردی از خود به جا گذاشته باشند.

از همین روست که پور محمدی تاکید می کند راه نجات بابک زنجانی در گرو افشای اطلاعات است. زیرا خوراندن داروی نظافتی دیگر چندان دور از ذهن نیست.

مصطفی پور محمدی در نشستی دیگر در همان روز درباره پرونده های فساد گفته است: “تا بحث مبارزه با فساد می شود برخی که منافع شان به خطر می افتد سر و صدا راه می اندازند و موضوع را با انجام اقداماتی، سیاسی می کنند.”

او تاکید کرده است: “اگر به مساله فساد نپردازیم خودش یک مشکل است و این به فساد کمک می کند. اگر بخواهیم بپردازیم که دعوا درست می شود و خود دعوا هم بخشی از فساد است. ”

وی در رابطه با مقابله با فساد ، ادامه داد: “اگر چیزی نگوییم و سکوت کنیم، می گویند حتما بی توجه به این موضوع مهم هستند؛ کسی بها نمی دهد. اگر حرف زده شود ، منشاء اختلاف می شود. اگر کالبد شکافی و تحلیل و ارزیابی کنیم، کالبد شکافی، معمولا از پیشینه ها و اتفاقات قبلی است و می گویند شروع کرده اید به پرونده خوانی و نکند می خواهید انتقام بگیرید و حالا دیگران را چکارشان دارید؟ شما کار خودتان را بکنید.”

او به درستی به آنچه این روزها در سیستم قضایی کشور می گذرد اشاره می کند. پرونده های فسادی که برملا می شود ولی دست های پنهان و گاه اعمال نظرهای مستقیم رهبری به بهانه های مختلف پرونده ها را از جریان رسیدگی می اندازد تا همچنان کسانی که دست های آلوده در فساد سیستماتیک دارند در حاشیه امن باقی بمانند. پرونده های سه هزار بورسیه های غیرقانونی، تحقیق و تفحص از بنیاد تعاون ناجا، تحقیق و تفحص از بنیاد شهید، پرونده دکل گمشده و…. تنها تعدادی از پرونده هایی هستند که به واسطه آنها هزاران میلیارد سرمایه کشور و پول بیت المال در آن به هدر رفته ولی مسوولان نظام تاکید دارند تا سکوت و مسکوت مانده پرونده ها تنها نقشه راه باشد.

حتی آنانی هم که به دست عدالت سپرده شده اند وادار به سکوت می شوند تا همچنان کسانی در خفا در امینت باقی بمانند و این نظرها نه از سوی نیروهای خودسر بلکه در سیستم نظام اعمال می شود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.