سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » متهم ردیف اول جنایت کهریزک به ٢٠٠ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد...

متهم ردیف اول جنایت کهریزک به ٢٠٠ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد

چکیده :جنایت کهریزک، پرونده‌ای است ملی که حیثیت نظام را در عالی ترین سطوح خدشه دار کرده است. بررسی نشدن جرایم آمران و عاملان این جنایت و محدود کردن آن به مجازات چند نفر و اینک مجازات هایی اینچنینی برای عاملان قتل، آنگونه که پیش از این در خصوص جنایت حمله کوی دانشگاه ۷۸ و پرونده های دیگر مشابه دیده ایم، نشان از سطحی بودن رسیدگی به فاجعه‌ای عمیق دارد. ...


کلمه- گروه خبر: با گذشت چهار سال از جنایت کهریزک و در حالی که افکار عمومی منتظر برخورد جدی قوه قضاییه با متهمان این پرونده بود، امروز در حکمی اعلام شد که قضات متهم در پرونده کهریزک به انفصال از خدمات قضائی و انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند.

جنایت کهریزک، پرونده‌ای است ملی که حیثیت نظام را در عالی ترین سطوح خدشه دار کرده است. بررسی نشدن جرایم آمران و عاملان این جنایت و محدود کردن آن به مجازات چند نفر و اینک مجازات هایی اینچنینی برای عاملان قتل، آنگونه که پیش از این در خصوص جنایت حمله کوی دانشگاه ۷۸ و پرونده های دیگر مشابه دیده ایم، نشان از سطحی بودن رسیدگی به فاجعه‌ای عمیق دارد.

پیش از این حسینیان گفته بود که مرتضوی آدم خوبی است و در سخت ترین شرایط از «نظام» دفاع کرده است و شاید برای همین بوده که وی برای او حداقل مجازات در نظر گرفته شده است.

حمایتی که از سعید مرتضوی می شود بی شک ریشه در مراکز قدرتی دارد که حتی قوه قضاییه را هم مانند مجالس پیشین معطل کرده اند. گویی هیچ اراده ای برای رسیدگی به جرایم این قاضی مجرم نیست. چرا که همه می دانند، قاضی جوان مطبوعات، متهم قتل زهرا کاظمی، متهم دزدی سوالات کنکور دانشگاه آزاد و متهم جنایت کهریزک هیچ یک از کارهایش را بدون اجازه “مافوق” انجام نداده است. وقتی اساسنامه سازمان تامین اجتماعی برای ماندگاری این مدیر “توانا و با صلابت” تغییر می کند و رای دیوان عدالت اداری معطل می ماند، احتمالا اتفاقات دیگر هم شدنی است. تا جایی که او تنها می تواند به انفصال از خدمات دولتی و دویست هزار تومان جریمه نقدی محکوم شود.

احکام صادره برای متهمان جنایت کهریزک، روایت شکنجه ها و رفتارهای خشن با بازداشت شدگان از یک سو و عدم نظارت و مدیریت و مبسوط الید بودن ماموران زندان و نیروهای امنیتی و انتظامی از سوی دیگر، نشان از این دارد که نظام قضایی کشور از ویرانه‌ای که شاهرودی رئیس سابق وعده داده بود هم ویران تر شده و نیازمند یک تغییر کلی مبتنی بر ارزشهای مبتنی بر احترام به حقوق بشر است.

سند قرار نهایی صد و دو صفحه‌ای پرونده کهریزک که نتیجه تحقیق بازپرسی سازمان قضایی کشور بود و اقرارات و اظهارات شهود را در بر می گرفت، گویای چکیده واقعیت هایی است که در زندانها و بازداشتگاههای کشور اعمال می شود، و پژواک فریاد مظلومانی که به قول افسر نگهبان “به جایی نمی رسد” چرا که اینجا “آخر دنیاست”.

اما امروز صبح مهر گزارش داده است که قضات شعبه ۷۶ دادگاه کیفری پس از محاکمه قضات متهم در پرونده کهریزک سه متهم پرونده را در رابطه با اتهام بازداشت غیرقانونی به انفصال دایم از خدمات قضائی و ۵ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کردند.

در حالی که افکار عمومی سالهاست در انتظار حکم عاملان جنایت کهریزک است، قضات دادگاه همچنین متهم ردیف اول پرونده را در خصوص اتهام گزارش خلاف واقع به ۲۰۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم کردند.

متهم ردیف اول پرونده همچنین در خصوص اتهام معاونت در قتل مرحوم محمد کامرانی با نظر اکثریت قضات تبرئه شد.

محمد کامرانی جوان ۱۸ ساله‌ای بود که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات ۱۸ تیر ۱۳۸۸ در نزدیکی میدان ولی‌عصر تهران دستگیر و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد. پس از اینکه او را به زندان اوین منتقل کردند، به دلیل جراحت‌های وارده ناشی از شکنجه در کهریزک به بیمارستان لقمان و سپس مهر منتقل شد و با وجودی که در تب شدید می سوخت و در کما بود با زنجیر به تخت بسته بودند. این قربانی کهریزک در ۲۵ تیرماه به علت شدت جراحات درگذشت. جوادیفر و روح الامینی از دیگر قربانیان این بازداشتگاه هستند.

به گزارش کلمه، سعید مرتضوی به رغمی که دادستانی تهران را در زمان وقوع جرم عهده دار بوده است، در دادگاه خود را از همه اتهامات مبرا کرده و گفته است که در آن زمان در مرخصی به سر می برده، در همین حال علی اکبر حیدری فر که پرونده ای مفتوح به جرم زورگیری و حمل و نگهداری مواد مخدر دارد مسئولیت کامل این جنایت را عهده دار شده و مدعی است که من مرتکب قصوری نشده ام که به گردن بگیرم ولی اقدامات را شخصا انجام دادم. البته ما هیچ اطلاعی از اقدامات رخ داده در بازداشتگاه نداشتیم.

سعید مرتضوی که سال گذشته به جرم انتشار و ضبط غیرقانونی جلسه دیدار با برادران لاریجانی ۲۴ ساعت در حبس بود، هم اینک ریاست سازمان تامین اجتماعی را بعهده دارد. سازمانی که رییس دیوان عدالت اداری و بازرسی کشور اعلام کرده اند ریاست او غیرقانونی است و مرتضوی حق امضا ندارد.

دادستان سابق تهران که در پرونده حادثه کهریزک متهم است بیش از این در زمینه های “معاونت در قتل”، “نقض حقوق شهروندی” و “هتک حیثیت ناجا” تفهیم اتهام شده است ولی او اینک منکر این اتهامات است و گویی دادگاه هم این بی گناهی را پذیرفته است.

بازداشت قاضی متهم پرونده کهریزک؛ آیا او به مجازات ظلم‌هایش خواهد رسید؟

جنایت کهریزک؛ ننگی که از دامن این حاکمیت زدوده نخواهد شد



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۳۰ پاسخ به “متهم ردیف اول جنایت کهریزک به ٢٠٠ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شد”

  1. hm گفت:

    خدا رحم کرد خانواده ها مجبور به دادن پاداش و حق ضربه و جسم سخت به متهمین و قدردانی و تشکر از آنان نشده اند!!!!!!!!!!!!!

  2. asad گفت:

    خون این جوانها گردن شماست و خواهد جوشید و دامان شما و فرزندانتان را خواهد گرفت. ما دیگه از قوه قضاییه دست شسته ایم و انتظار عدالت از این دستگاه عریض و طویل نداریم.

  3. i گفت:

    قاتل خوب٬ قاتل بد

    قضاوت اسلامی در کهکشان رسوایی ها و بیکفایتی های خود

    اسلام دین زحمت بشریت

  4. sina گفت:

    چرا رسانهای که روشنگری میکنند ، اعتراضات مدنی و شعارهای علیه قوه قضایه رو تمرین نمیکنند ، همون تری که به مرور روی قوه مجریه تاثیر گذاشتن مردم ، این قوه فاسد هم دستخوش تغییر میشه کرد، واالا آقا که از عملکرد قوه کاملا راضیند.

  5. احمد گفت:

    چند روز پیش تقسیم بندی اصولگرایان را از زبان حجاریان در همین سایت چند دفعه خواندم خیلی برام جالب بود. دیگه از این اصولگرایان سنتی و رادیکال انتظار بیشتر نداشته باشید.

  6. ازاد گفت:

    پس لبخند تمسخر امیز و قیافه حق به جانب سعید مرتضوی برای همین بود،چون میدونست قوه غذاییه ،قراره چه حکمی براش صادر کنه.، پس به خاطر همین بود که میگفت من به هر حکمی که بدن ،تمکین میکنم، میدونس فقط قراره یک صدم از حقوق ماهیانه اش رو در ازای این جنایت هزینه کنه . حالا خوبه بهش نشان لیاقت !!!!
    ،

  7. ساسان گفت:

    به خدا روزی رو می بینم که همشون در یک دادگاه عادل به اعدام محکوم بشن، به امید اون روز

    • korosh گفت:

      من با اینکه با حکم اعدام مخالفم ولی به نظرم باید تمام این قاتلین که سالها مردم بیگناه رو کشتند روزی اعدام شوند

    • mohsen گفت:

      اعدام نا مردیه ، بد است ، بی معرفتی است . ما جنبش سبزی ها جزو با شخصیت ترین و با فرهنگ ترین احزاب هستیم . اگر قرار باشد ما هم اعدام کنیم که می شویم همان مرتضوی

  8. saeed گفت:

    یهو بهشون مدال میدادن..

  9. علی گفت:

    تبریک تبریک تبریک

  10. atenna گفت:

    تا زمانی‌ که قبول نکنیم انتخابات ۸۸کودتا بر علیه مردم بود ه و دستور این همه خشونت از بیت و آقا زده صادر شده با خودمان صادق نیستیم مصر و ترکیه رو ببینید مردم چکار میکنند تازه ۸ یا ۹نفر کشته شدن مردم میگویند مرسی در مصر و اردوغان در ترکیه بروند ما ۳۴ساله داریم کشته و پشته میدیم ولی‌ صدامون در نمیاد.کلمه خواهش می‌کنم نظرات مردم را انتقال دهید

  11. مردود شده گفت:

    دو جوان (متولد ۷۱) بعلت دزدی (چندرغاز) و کشیدن سلاح سرد بروی مردی در همین مملکت اسلامی در همین حوالی به اعدام کشیده شدند.فقط بخاطر نداشتن پول,فقر فرهنگی.
    قاضی و القضات تمام کمالات مملکت با بودن در منسبی که باعث پرپول شدن جیب در اندک زمانی میشود بخاطر متهم شدن به قتل , بله قتل نه دزدی , تنها با جریمه ای که شاید پول خردی بر جیب فرزندانش هم نشود مبرا و آزاد میشود.

    چه می شود گفت که جوک های ساخته شده در همین حوالی از صد اعتراض خیابانی بدتر خواهد شد.

  12. سبز گفت:

    لعنت خدا بر این قوه قضاییه غیر اسلامی و عاملان خدانشنایش
    دادگاه شما روز قیامت است و مجازاتتان هم انتهای جهنم
    شما قاضیان خدانشناس هم همراه با مرتضوی و یارانش در آتش خواهید سوخت

  13. امیرحسین گفت:

    عدالت اینا فقط برای ضعفاست
    و البته مجبورن
    سلسله جنبان این کودتا کس دیگه ای بوده، کسان دیگه ای
    محاکمه ی اونها یعنی محاکمه ی نظام و بعیده

  14. سید-سیدسبز گفت:

    حداقل مجازات برای مرتضوی حبس ابد است
    ولی اقایون نمیخوان شاگرد حرفشوشان ناراحت شود
    حتی اگرخودمرتضوی مستقیما زندانیان راباتیر میزد بازهم ازادش میکردند

  15. atenna گفت:

    تا زمانی‌ که قبول نکنیم انتخابات ۸۸کودتا بر علیه مردم بود ه و دستور این همه خشونت از بیت و آقا زده صادر شده با خودمان صادق نیستیم مصر و ترکیه رو ببینید مردم چکار میکنند تازه ۸ یا ۹نفر کشته شدن مردم میگویند مرسی در مصر و اردوغان در ترکیه بروند ما ۳۴ساله داریم کشته و پشته میدیم ولی‌ صدامون در نمیاد.کلمه خواهش می‌کنم نظرات مردم را

  16. فرانک گفت:

    اگه می خواین کسی رو محاکمه کنید چرا هی طفره می رید. آقای خامنه ای باید محاکمه بشه. دیگه این ادا و اطفار ها معنی نداره که عاملان و مسببان رو باید محاکمه کنیم. عامل اصلی همه این جنایت ها شخص رهبری، آقای خامنه ای هست که باید محاکمه بشه و هر کاری کرده جواب بده

  17. آزاد گفت:

    جریمه کمربند ایمنی نبستن که از این بیشتره !!!

  18. ایرانی گفت:

    واقعا به دستگاه قضایی کشور باید تبریکگفت بابت این همه عدالت!!!! ما دیگه تحمل این همه بخشش و از خود گذشتگی را نداریم که شما حتی قاضی پرونده های حکومتی و نور چشمی نهادهای حاکمیتی را هم به پای میز دادگاه بکشانید و او را ۲۰۰ هزار تومان!!!! ( یعنی تقریبا متوسط دست مزد یک ماه یک کارگر ایرانی در ۸ سال گذشته ) جریمه کنید. حتما ریشه ی همه مفاسد از اخلاقی تا اقتصادی با این قاطعیتی که در دادگاه نظام اسلامی دیده می شود ، کنده خواهد شد. جناب آقای آملی این رو بشنو بعد ببین می تونی بخوابی؟؟؟

    آیا فردی که بانی ۴ قتل است سزایی جز ۲۰۰ هزار تومن جریمه و ۵ سال انفصال از کارهای دولتی نداره ولی جوان بی پناهی که برای اولین بار اقدام به زورگیری می کند ، مستحق مرگ آن هم در ملا عام است؟؟؟؟؟و آیا اتهام زنی در صحن صدا و سیمای مثلا ملی و در مقابل دید میلیون ها نفر به خانواده نخست وزیر هشت ساله جنگ و امام و معتمد ایشان هیچ پیگردی ندارد ولی به محض متهم ساختن برادر حضرت عالی از جانب همان فرد ، بحث هایی من جمله عدم کفایت سیاسی مطرح می شود!!! این اگر عدالت باشد ، ان شا الله با خودتان هم با همین عدالت رفتار شود

  19. ناظر گفت:

    بیچاره اقای روح الامینی که آقا او را سر کار گداشت و چند سال دوندگی کرد برای اجرای عذالت علوی . فاضی جوان و شجاع رهبر از زمره شاگردان درس خارج ایشان بود که ما فی الضمیر استاد را میخواند و طبق آن عمل میکرد .در مدت ۵ سال محرومیت از خدمات دولتی هم اگر عمری باقی بود از استاد درجه اجتهاد خود را میگیرد و میشود وزیر اطلاعات .

  20. باران گفت:

    خونی که به نا حق ریخته شده هیچ وقت ساکن نمیمونه… جریان داره و روزی خداوند حق این خونها رو از ظالمان میگیره

  21. atenna گفت:

    ا زمانی‌ که قبول نکنیم انتخابات ۸۸کودتا بر علیه مردم بود ه و دستور این همه خشونت از بیت و آقا زده صادر شده با خودمان صادق نیستیم مصر و ترکیه رو ببینید مردم چکار میکنند تازه ۸ یا ۹نفر کشته شدن مردم میگویند مرسی در مصر و اردوغان در ترکیه بروند ما ۳۴ساله داریم کشته و پشته میدیم ولی‌ صدامون در نمیاد.کلمه خواهش می‌کنم نظرات مردم را انتقال دهید

  22. امانت گفت:

    اخه خدا را خوش میاد این اقای مرتضوی بیچاره را انقدر جریمه کردند این قوه (غذائیه) تا کی می خواهد به ظلم ادامه بده ایشان یک کارمند دولت از کجا بیچاره ۲۰۰۰۰۰ تومان بده گریه امان مرا بریده

  23. علي گفت:

    !!همینه دیگه بیشتر از اینم نیاید انتظار داشت
    الان اگه یه نفر که ۱۰۰ نفر عادی بودن حتماً اعدام

  24. سبز گفت:

    احتمالا چقدر هم همشون دارن به ریش ملت میخندند.. ولی از قدیم گفتن هر کسی چند روزه نوبت اوست.. بگذلر یک مدتی هم اینا با قدرتشون مستی کنند .. اگه دنیا دار مکافات نباشه اخرت که هست! ولی خدایی اینا همش زیر نظر مستقیم رهبره و اگه قرار باشه کسی برای جنایتهایی که بعد از انتخابات اتفاق افتاد محاکمه بشه خود رهبره .. ولی وقتی همه هنوز دورش جمعن و حسابی به امر شریف! پاچه خواری مشغولند دیگه انتظار چه عدالتی از قوه قضاییه هست! الکی دلمون خوشه به خدا که دموکراسی اسلامی داریم…. فعلا سالهاست نه اسلامی داریم و نه دموکراسی و اینو هم ما میدونیم و هم اونا

  25. محسن گفت:

    اینا فقط منتظر بودن انتخابات بگذره

  26. s گفت:

    مرگ برظالم بی شرم …درود بر میردربند

  27. yar گفت:

    وقتیکه قاتل شاپور بختیار را از زندان فرانسه به ایران آورده و گًل گردنش می‌‌اندزند پس باید تشکر کرد که گًل گردن مرتضوی نینداختند

  28. behruz mahan گفت:

    عجب جریمه سنگینی .کمر مرتضوی زیر بار این جریمه جانفرسا شکست به طوری که حاضره باز در ۱۰۰۰ تا قتل دیگه هم کمر صاف کنه