سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » انتخابات سازمان نظام پزشکی: مشتی نمونه‌ی خروار؟...

انتخابات سازمان نظام پزشکی: مشتی نمونه‌ی خروار؟

چکیده : چرا پزشکان از حضور گسترده در انتخابات یکی از باسابقه ترین تشکل های صنفی کشور سرباز زدند؟ و چرا در آستانه ی انتخابات 92، چنین رفتاری از سوی برگزارکنندگان انتخابات سر زد؟...


کلمه – سید کاظم قمی:
اخبار مربوط به انتخابات اخیر سازمان نظام پزشکی، همچون آینه‌ی عبرتی است در مقابل چشمان همه ی کسانی که با دغدغه ی حراست از کیان جمهوری اسلامی، تلاش می کنند مردم را تشویق کنند در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، با صندوق های رأی آشتی کنند. شاید رد صلاحیت چهره های شاخص مستقل و اصلاح طلب جامعه ی پزشکی به بهانه ی نگارش نامه ای دسته جمعی به بشار اسد برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه، دلسردی بیش از پیش پزشکان نسبت به فایده مندی شرکت در انتخاباتی مهندسی شده، کاهش چشمگیر مشارکت اعضاء در روند رأی گیری و بالاخره حضور تشکل حکومتی «بسیج پزشکان»، تصویری روشن از آنچه قرار است در خرداد ۹۲ اتفاق بیفتد را نشان می دهد.

دو پرسش مهمی که این ماجرا دامن می زند عبارتند از این که چرا پزشکان از حضور گسترده در انتخابات یکی از باسابقه ترین تشکل های صنفی کشور سرباز زدند؟ و چرا در آستانه ی انتخابات ۹۲، چنین رفتاری از سوی برگزارکنندگان انتخابات سر زد؟

در پاسخ به پرسش اول، شاید بتوان مهم ترین انگیزه ی شرکت افراد در هر انتخاباتی را امکان تأثیرگذاری در جهت تحول روندهای موجود دانست. اگر از مردم کوچه و بازار بپرسید که چرا در انتخابات شرکت می کنید، پاسخ های آنها بیشتر معطوف به امید به تغییر وضعیت موجود است تا حفظ آن؛ حرف هایی مانند این که «شاید فرجی حاص شود» و «شاید فرد یا افراد بعدی بتوانند گشایشی به وجود آورند.» در مقابل، اگر از علت بی رغبتی و بی توجهی به شرکت در انتخابات پرسیده شود، پاسخ های آنها نشانگر بی اعتمادی و نومیدی نسبت به تغییر و بهبود وضعیت موجود از طریق انتخابات است؛ سخنانی مثل «مگر چه فرقی می کند» یا «همه سر و ته یک کرباسند». همین وضعیت را در مورد انتخابات جامعه ی پزشکی (پزشکان، دندان پزشکان، پیراپزشکان و …) نیز صادق است. کاهش فزاینده ی میزان مشارکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی، حاکی از بی اعتمادی به ایجاد تحول در وضعیت بهداشت و درمان، سامان بخشی به سیاستگذاری های آشفته ی این حوزه و دفاع از هویت صنفی این قشر است و حذف نامزدهای شناخته شده ای که امکان چنین تحولی را افزایش می داد، ریزش گسترده تر شرکت کنندگان در انتخابات را به دنبال داشت.

در پاسخ به پرسش دوم، باید عوامل متعددی را بر شمرد. اما مهم ترین علت اشتیاق برگزارکنندگان انتخابات برای مهندسی کردن آن را باید در هویت و ماهیت دستگاه برگزارکننده جستجو کرد. در سطح کلان، روند حوادث و جهت گیری فرایندهای تصمیم گیری مدیریت کلان نظام، به ویژه پس از انتخابات جنجال برانگیز سال ۸۸، به جایگزینی نیروهای سیاسی با نیروهای امنیتی و سپس نظامی در هسته های اصلی تصمیم گیرندگان انجامیده است. در نتیجه، با به حاشیه رانده شدن سیاستمدارانی که با اتخاذ مشی معتدل، بر اهمیت حفظ ماهیت انتخابات و مشارکت حداکثری در بقای نظام سیاسی اصرار می ورزیدند، اینک مسئولان امنیتی و نظامی هستند که میدان دار مدیریت کشور شده اند. ذهنیت نظامی، با فهم امر سیاسی به مثابه تقسیم قدرت بیگانه است. این ذهنیت، موجودیت نهادهای مدنی مستقل را با موجودیت خود در تعارض می بیند. در حالی که سیاستمدار می داند که در عرصه ی سیاست نمی توان و نباید به دنبال تمامیت خواهی بود و اگر رقابتی هست صرفا بر سر داشتن سهم بیشتر است، مسئول امنیتی و فرمانده ی نظامی به چیزی کمتر از در دست داشتن همه ی قدرت فکر نمی کند. به عبارت دیگر، در حالی که سیاستمداران، بازی سیاست را بازی صد و صفر نمی دانند، نظامیان به نابودی کامل رقیبان (دشمنان) فکر می کنند.

در حال حاضر، در اداره ی کشور ما، کفه ی نظامی گری و امنیتی گری بر سیاستمداری می چربد. در نتیجه، میزان تأثیرگذاری نیروهای معتدل درون حاکمیت، روز به روز کاهش می یابد. تاریخ نشان داده است که غلبه ی نظامی گری بر سیاستمداری، نااستواری بنای به ظاهر مستحکم نظام های سیاسی و عدم تعادل آن را رقم می زند؛ آواری که بر سر همه و از جمله نظامیان تمامیت خواه فرود خواهد آمد. دلسوزان و دل نگرانان حفظ کیان مملکت، از جمله همرهان سربلند دربند جنبش سبز، صدای مهیب این آوار را خیلی وقت است که شنیده اند. آیا در میان صدرنشینان گوش شنوایی هست؟

 

آرشیو نوشته های دیگر این نویسنده



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۵ پاسخ به “انتخابات سازمان نظام پزشکی: مشتی نمونه‌ی خروار؟”

  1. روزگار غریبی است گفت:

    مقاله بسیار جالب و کوتاهی بود ولی در عین حال واقعیت جامعه را خلاصه و مفید بیان نموده است.در این شرایط که خانواده ها درگیر کوهی از مشکلات مالی هستند و علی رغم اینکه با این سیستم کمیته امدادی که همه را جزء صدقه بگیران کرده اند مخالفیم ، باز هم بناچار در صف دریافت عیدانه و یارانه و … می ایستیم و تنها شکایتمان طولانی بودن صف است !!!! غافل از اینکه بیماریمان چیز دیگریست و این بیماری بزودی همه را زمین گیر خواهد کرد . روزگار غریبیست .

  2. Reza55 گفت:

    وزیر کشور اسپانیا اعلام کرد پلیس این کشور ۳ نفر را به اتهام جاسوسی برای دولت ایران بازداشت کرده است.
    به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس این دستگیری ها که زمان آن مشخص نشده در دو شهر “مادرید” و ” توره لاوگا ” در شمال اسپانیا رخ داده است.
    گفته می شود یکی از دستگیر شدگان از کارکنان سفارت ایران در مادرید است!!. هنوز ملیت این افراد مشخص نیست و معلوم نشده اتهام فردی که گفته می شود کارمند سفارت ایران در مادرید بوده چه بوده؛و اینکه ایا او جزء کادر دیپلماتیک سفارت ایران بوده است یا یکی از کارمندان عادی سفارت ایران؟!
    سفارت ایران در مادرید و مقامات وزارت خارجه ایران هنوز درباره این خبر اظهار نظر نکرده اند.
    وزیر کشور اسپانیا در توضیح اتهام این ۳ فرد دستگیر شده گفته است که آنها اطلاعات مربوط به ایرانیان خواستار پناهندگی به اسپانیا را از یک نهاد غیر دولتی حامی مهاجران در اسپانیا، در اختیار نهادهای ایرانی قرار می داده اند!!.

  3. آق مرتضا گفت:

    هرکه ناموخت از گذشت روزگار، هیچ ناموزد زهیچ آموزگار
    کسی که خودش وسایل بدبختی و اضمحلالش را فراهم می سازد، هیچکس قادر به حفظش نیست. ازقدیم هم گفته اند: آزموده را آزمودن خطاست. اینها پس از آن همه آبروریزی و کشت و کشتار و زندانی کردن که آبرویی برایشان نماند و تمام دنیا متوجه شدند که این حکومت قدر و ارزشی در بین مردم ندارد، باز دست ازحقه بازی برنمیدارند. آنوقت عده ای ازهمفکران اصلاح طلب و سبز من باز اصرار دارند که نخیرآقا انشاء الله گربه است، ما بهتر است در انتخابات ریاست جمهوری هم نامزد معرفی کنیم و هم رای دهیم. باید اینها را بایکوت کرد که ازغصه بمیرند.

  4. Mona1234 گفت:

    لااقل چند کاندیدا دایه اصلاح طلبی داشتند . انچه قابل نقد است مواضع و عدم برنامه ریزی سایت های اصلاح طلب قبل از انتخابات است . دایه داران اصلاحات متاسفانه دچار بی برنامگی اند و نقش و جایگاه تاریخی خود را نیافته اند یه جا ی برنامه های پیشرو در عقبه اتفاقات و ماحصل بحران ها ی حال حاضرند گویی که مواضع سکوت را برگزیده اند و دچار بی برنامگی و تشتت اند . مواضع سایت بسیار محافظه کارانه و بدور از استرتژی و تاکتیک است تا انجا که نقد بر مقاله ها را بر نمی تابد و راه کناره را می طلبد از پتانسیل قوی اصلاحات در جامعه پزشکی استفاده نشد و به جای خلا. برنامه ریزی نقد چه می کنیم . بسیاری از نقد مشی به خود جناب اقای خاتمی بر می گردد .انان که رفتند کاری حسینی کردند انان که مانده اند باید کاری زینبی کنند و گرنه یزیدی اند .نقد به خود را بسیار جدی بگیرید تا بتوانیم اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم . دو جمله اخر یکی استفاده از مدیران به ظاهر اصلاح طلب خاتمی علی رغم تذکرات (پر هزینه و حتی حذفی در زمان ایشان ،مدیرانی که الان هستند و رنگ عوض کردند و تعفن خوش خدمت گرفته اند)دوم برخورد سلیقه ای شما در سانسور و نقد مطالب و مقالات که تاریخ را تکرار می کند .

  5. عبدالله خان گفت:

    حالا این شمقدری مشنگ و شیرین عقل فردا اعلام خواهد کرد که اسپانیایی ها سه جاسوس ما را گرفتند، ما هم با مردم اسپانیا لابی کردیم و پنجاه هزار نفر از مردم اسپانیا را به خیابانها کشاندیم تا علیه دولت خود دست به اعتراض بزنند.
    راستی شنیده ام که شمقدری در هالیوود باز دست به لابی اینگ زده که فیلم “آرگو” را بعنوان بهترین فیلم سال انتخاب کنند. چون این بار وزیر ارشاد گفته بود از این فیلم خوش خوشانم می شود و کاشکی اسکار ببرد که نام جمهوری اسلامی دوسال پشت سرهم در اسکار مطرح شود.