سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » پیشنهاد آمریکا به ایران برای دور جدید گفت‌و‌گوها/ اقتدارگرایان هنوز پنهان‌کاری ...
» خبر باشگاه خبرنگاران، دروغ کیهان را برملا کرد

پیشنهاد آمریکا به ایران برای دور جدید گفت‌و‌گوها/ اقتدارگرایان هنوز پنهان‌کاری می‌کنند

چکیده :مشکل اقتدارگرایان حاکم نه با "غلط کردم" که کیهان نوشته حل خواهد شد و نه با اتهام پراکنی و نه با یکی دانستن مذاکره و گفت و گو و ...، بلکه تنها چاره ی کار، بازگشت به مسیر انقلاب و مشی امام و نقش مردم و روال های قانونی است. هرگونه مذاکره با آمریکا و یا هرگونه توافق سرنوشت ساز، باید با اطلاع مردم و به طور شفاف و توسط یک حاکمیت مردمی انجام گیرد. نجات کشور و جلوگیری از خطر، حرف اول و آخر جنبش سبز است. این دغدغه ای از موضع منافع ملی و قابل درک و توجیه برای آحاد ملت است، به شرط آنکه حاکمیت صادقانه عمل کند و با مردم روراست باشد، و برای این منظور نیاز به "غلط کردن" هم نیست!...


کلمه – گروه بین الملل: در حالی که روزنامه کیهان وجود هرگونه گفت و گو و زمینه چینی برای مذاکره بین ایران و آمریکا را انکار کرده و به جهت انتشار اخبار این تلاش ها به شدت به کلمه تاخته بود، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا خبر پیشنهاد این کشور به ایران برای مذاکره مستقیم را تایید کرد و در عین حال گفت که ایران هنوز به این پیشنهاد پاسخی نداده است.

به گزارش کلمه، در حالی که خبرهای موجود نشان می دهد تیم زیر نظر مشاور امور بین الملل رهبری همچنان در حال تلاش و مقدمه چینی برای مذاکره با آمریکاست، برخی محافل اقتدارگرایان با نگرانی از آنکه افشای این تلاش ها به معنای چرخش در مواضع مورد تاکید رهبری و عقب نشینی نظام تعبیر شود، وجود هرگونه عزمی برای مذاکره را انکار می کنند و به هرکسی که در این باره خبری منتشر کند و خواستار صداقت و شفافیت حاکمیت در خصوص این مساله سرنوشت ساز شود، می تازند.

یک نمونه از این رفتارهای پرخاش جویانه، خبر امروز روزنامه کیهان است که به جای آنکه به پیشنهاد کلمه در گزارش های پیشین خود در این باره مبنی بر در پیش گرفتن مشی امام خمینی، پیگیری شفاف موضوع مذاکره با رعایت منافع ملی و اطلاع رسانی صادقانه به مردم اشاره کند، به تهمت پراکنی های تکراری پرداخته و به جای توضیح درباره علت واقعی سفر علی اکبر ولایتی به آمریکا و مذاکرات اخیر در قطر، اتهام زنی های بی حاصل خود را تکرار کرده است.

با این حال هنوز چند ساعتی از انتشار اتهام “دروغ بافی” به کلمه در کیهان نگذشته بود که باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما به نقل از رویترز گزارش داد که ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است آمریکا پیشنهاد مشخصی درباره تاریخ و محل گفتگوهای آینده به ایران ارایه داده اما هنوز ایران پاسخی نداده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نولاند در کنفرانسی خبری گفت: “ما به حفظ تماس‌ها با ایرانی‌ها ادامه می‌دهیم. ما پیشنهادی درباره محل و زمان بندی دور دیگری از گفتگوها ارایه داده‌ایم اما هنوز ایران پاسخ نداده است.”

وی که به اظهارات روز دوشنبه علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران درباره ضرورت پایان بخشیدن به بن بست هسته‌ای میان ایران و غرب پاسخ می داد، همچنین گفت: “ما آماده مذاکره‌ایم اگر ایران بخواهد.”

پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه در یک گفت و گوی تلویزیونی این موضوع را مطرح کرده بود که “شاید مذاکره آنقدر محرمانه است که من هم در جریان نیستم!” و جواد لاریجانی برادر دو رئیس قوه هم برای مذاکره با آمریکا حتی در قعر جهنم! اعلام آمادگی کرده بود. احمدی نژاد هم بارها به صراحت خواستار مذاکره با آمریکا شده و کسی از آن سو اعتنایی به وی نکرده بود.

غیر از این موارد، در ماههای اخیر چهره های سیاسی وابسته به جریان حاکم نیز چندین بار موضوع مذاکره با آمریکا را به انحاء مختلف مطرح کرده اند و مشخص نیست اگر آنگونه که کیهان مدعی است هیچ مذاکره ای در جریان نیست، اینهمه صحبت از این موضوع در میان نمایندگان مجلس و سیاسیون حکومتی برای چیست.

کیهان همچنین تلاش کرده که تحریم های جدید آمریکا را شاهدی بر نبود مراوده پنهانی بین ایران و آمریکا قلمداد کند، اما اشاره نکرده که اگر اینچنین است، چرا رسانه های حکومتی در یکی دو ماه اخیر مدام خبر از افزایش چند درصدی فروش نفت ایران می دهند و چرا برخی موانع بیمه ای فروش نفت ایران به طور ناگهانی برطرف شده است.

کیهان همچنین خواستار بیان یک “غلط کردم” از سوی کسانی شده که پس از هشت سال شکست حاکمیت یکدست اصولگرا، همچنان آنها را “فتنه گر” می نامد. کلمه در گزارش پیشین خود اشاره کرده بود که مشکل اصلی حاکمیت، نه آمریکا یا منتقدان دلسوز سبز، که توجیه همین نیروهای وابسته است و تناقض گویی های چهره های سیاسی و نظامی نزدیک به رهبری در این باره هم نشان می دهد که “غلط کردم” واقعی را چه کسانی باید بگویند تا راه را برای خروج نظام از بحران کنونی خودساخته و خودخواسته، باز کنند.

در گزارش های پیشین کلمه همچنین اشاره شده بود که سبزها، منتقدان حاکمیت فعلی و اصلاح طلبان، در واقع مخالفتی با اصل مذاکره با امریکا ندارند، بلکه حاکمیت را به این کار تشویق هم می کنند. اما مشروط به اینکه حاکمیت از پنهان کاری که قطعا منجر به باج دادن و ذلت می شود، دست بردارد و با شفافیت و صداقت وارد این عرصه شود و ملت را هم به طور مستمر در جریان بگذارد؛ همانگونه که دوران رهبری امام خمینی(ره) در مذاکرات الجزایر عمل شد و رهبری بدون دخالت بیش از حد در ریز امور، تصمیم گیری را به مجلس واگذار کرد و هیات مذاکره کننده نیز همگان را در جریان جزئیات مذاکرات و توافقات صورت گرفته، گذاشتند.

از این رو، مشکل اقتدارگرایان حاکم نه با “غلط کردم” حل خواهد شد و نه با اتهام پراکنی و نه با یکی دانستن مذاکره و گفت و گو و …، بلکه تنها چاره ی کار، بازگشت به مسیر انقلاب و مشی امام و نقش مردم و روال های قانونی است؛ و همانطور که قبلا اشاره شده بود، هرگونه مذاکره با آمریکا و یا هرگونه توافق سرنوشت ساز، باید با اطلاع مردم و به طور شفاف و توسط یک حاکمیت مردمی انجام گیرد. این کار ممکن است؛ حتی اگر حاکمیت خود را به پنهان کاری و عدم صداقت با ملت معتاد کرده باشد. این اعتیاد باید ترک شود، وگرنه که میرحسین موسوی تاکید کرده بود: “جنبش سبز از طریق آگاه سازی همه جانبه اقشار اجتماعی و نخبگان به سرکوبگران اجازه نخواهد داد با ایجاد وضعیت اضطراری در کشور و استقبال از درگیری های نظامی از پاسخگویی و مسوولیت پذیری فرار کند و به تشدید سرکوب و ارعاب مخالفان بپردازد و یا در خفا برای تامین منافع کوتاه مدت خود بر سر منافع عالی ملی تن به سازش های خفت بار دهد.“

در مقابل، سران حاکمیت نباید تردید کنند که اگر کوچکترین قدمی در جهت نجات کشور بردارند و قصد حرکت شفاف و مردمی برای تعامل خارجی داشته باشند، اولین کسی که به یاری کشور خواهد آمد، همین جنبش سبز است که مظلوم اما مقتدر، همچنان بر مواضع خود ایستاده و تحقق یک به یک هشدارهای خود را به نظاره نشسته است. امروز نجات کشور و جلوگیری از خطر، حرف اول و آخر جنبش سبز است. این دغدغه ای از موضع منافع ملی و قابل درک و توجیه برای آحاد ملت است، به شرط آنکه حاکمیت صادقانه عمل کند و با مردم روراست باشد، و برای این منظور نیاز به “غلط کردن” هم نیست!

برای مشاهده مطالب پیشین کلمه در این باره، روی این پیوندها کلیک کنید:

سرنوشت مذاکره پنهانی و بدون اطلاع ملت، چیزی جز باج دادن نخواهد بود
حاکمیت شفاف سازی کند؛ علی اکبر ولایتی در آمریکا چه می کند؟

از سورپرایز اکتبر تا حضور ولایتی در خاک ایالات متحده؛ ماجرا جیست؟
جزئیاتی از آخرین تلاش‌ها برای زمینه‌چینی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

فرافکنی رسانه های امنیتی و هشدار روزنامه دولت درباره تکرار ماجرای مک فارلین
آقای ولایتی! اگر قصد مذاکره نداشتید، در آمریکا چه می کردید؟

سکوت ادامه‌دار حاکمیت درباره مذاکرات ولایتی با والری جارت، مشاور اوباما
قائم مقام ولایتی در زمان وزارت خارجه؛ آماده مذاکره با آمریکا حتی در قعر جهنم!

ادامه سکوت حاکمیت درباره دیدار ولایتی با مشاور ارشد اوباما
پیگیری گسترده بحث مذاکره با آمریکا از سوی نزدیکان رهبری؛ ولایتی تنها نیست

توجیه جالب نماینده اصولگرای مجلس برای «مذاکره خاص» با آمریکا
گمانه‌زنی‌های تازه درباره ادامه مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا/ اشاره‌های جدید به مذاکرات ولایتی با مشاور اوباما

نگاه اصلاح طلبانه به موضوع رابطه با آمریکا | مذاکره با آمریکا باید علنی باشد

مقام آمریکایی طرف مذاکره با ولایتی را بهتر بشناسیم
آیا زمان رسیدن به توافق بزرگ ایران و آمریکا نزدیک شده است؟



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۳ پاسخ به “پیشنهاد آمریکا به ایران برای دور جدید گفت‌و‌گوها/ اقتدارگرایان هنوز پنهان‌کاری می‌کنند”

  1. ناشناس آشنا گفت:

    شفاف سازی!

  2. Ssdfgf گفت:

    ای کاش داخلی ها هم فقط به منافع ملت خود فکر کنند.

  3. khosrow گفت:

    از چه کسی انتظار شفّاف سازی را دارید، میخواهید که ولایتی بیاید و بگوید که برای زد و بند به آمریکا رفته بود ؟ یا اینکه خامنه‌ای بگوید که دستور داده است بی‌ سر صدا با آمریکای‌ها توافقی انجام شود ؟ مگر این نیست که روزنامه ی کیهان نوشته که عده‌ای میخواهند به زور خامنه‌ای را وادار به مذاکره با آمریکا بکنند. فعلا وتدارکات را میچینیند تا بعدا بی‌ سر و صدا در مقابل آمریکا تسلیم شوند به شرط اینکه تحریم‌ها برداشته شوند. از این شفّاف تر ؟