سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » کدام یک دروغ می گوید: دبیر قرارگاه راهیان نور یا بخشنامه آموزش و پرورش؟...
» انتشار سندی که نشان می‌دهد اردوها بخشی از درس «آمادگی دفاعی» است

کدام یک دروغ می گوید: دبیر قرارگاه راهیان نور یا بخشنامه آموزش و پرورش؟

چکیده :دبیر سازمان اردویی راهیان نور در دروغی فاحش باز مدعی شده که به هیچ وجه در بحث راهیان نور اجباری در کار نیست. این البته تنها دروغ این سردار نیست و گفت و گوی تازه ی او سوالات و ابهامات زیادی را در خصوص این اردوها پررنگ کرده است....


کلمه – گروه اجتماعی: با وجود انتشار سند اجباری بودن اردوهای راهیان نور برای دانش آموزان، سردار سلیمانی دبیر سازمان اردویی راهیان نور در دروغی فاحش باز مدعی شده که به هیچ وجه در بحث راهیان نور اجباری در کار نیست. این البته تنها دروغ این سردار نیست و گفت و گوی تازه ی او سوالات و ابهامات زیادی را در خصوص این اردوها پررنگ کرده است.

به گزارش کلمه، در شرایطی که تکرار چندباره سوانح و تصادفات در اردوهای راهیان نور انتقادات بسیاری را برانگیخته که مسئولان برگزاری این اردوها بدون قبول مسوولیت و عذرخواهی از مردم و خانواده کشته شدگان، همچنان با دروغ و نشر اکاذیب، مصرانه بر ادامه این اردوها تاکید می ورزند. نمونه آن همین اجباری بودن این اردوها در مدارس است که مسوولان به هیچ عنوان زیر بار آن نمی روند و می خواهند عشق و علاقه نمایشی را به تصویر بکشند که این مقامات را در برابر انجام این سفرها بی اختیار کرده است.

تصویر بخشنامه سازمان آموزش و پرورش که ده روز قبل در کلمه منتشر شد، خبر از دستوری بودن این اردوها و اجبار آن برای دانش آموزان مقطع دوم دبیرستان (متوسطه نظری) و مقطع سوم (کار دانش) می دهد و بخشی از درس آمادگی دفاعی آنهاست.

با این وجود یعقوب سلیمانی دبیر قرارگاه راهیان نور در گفت و گوی تازه ای با خبرآنلاین با طرح این ادعا که حضور دانش آموزان کاملا داوطلبانه بوده، طرح موضوع اجباری بودن این اردوها را به عنوان تبلیغات منفی علیه مجموعه خود تلقی کرده و گفته است: من نمی دانم که چرا تبلیغات نادرستی انجام می شود که دانش آموزان به اجبار به این مناطق اعزام می شوند.

این در حالی است که تصاویر اسناد نشان می دهد: نهادی به نام «کمیته اجرایی بسیج دانش آموزی» در بخشنامه ای به مدارس متوسطه و کاردانش جزییات و نحوه ی برگزاری این اردوها را متذکر شده است. در این دستورالعمل با اشاره به بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش، یادآوری شده دانش آموزان پایه دوم نظری و سوم کاردانش در درس فنی و حرفه ای در فراگیری این طرح مشمول هستند.

این سردار سپاه در حالی در این گفت و گو در تلاش برآمده تا به دفاع مجدد از عملکرد اردوهای راهیان نور بپردازد و فضای انتقادی و منفی پیش آمده ناشی از انجام این اردوها را بهبود بخشد که در واقع به بیراهه رفته و به نقض سخنان و وعده های قبلی و حتی نتایج حادثه تلخ دانش آموزان بروجنی پرداخته است.

پس از حادثه بروجن و کشته شدن ۲۶ دانش آموز دختر در مسیر بازگشت از این اردوها بود که بحث اجباری بودن این اردوها و گذاشتن نمره برای آن مورد نقد مردم و رسانه ها قرار گرفت. قربان عبدالهی‌نیا پدر یکی از کشته شدگان این حادثه افشا کرده بود که بچه‌ها برای درس “آموزش دفاعی” از طرف مدرسه به شلمچه اعزام شده بودند. چرا باید چنین درسی برای بچه‌ها بگذارند و آنها را به راه دور بفرستند و بگویند اگر به این اردو نروید ۱۰ نمره از این واحد درسی شما حذف می‌شود؟“

دبیر قرارگاه راهیان نور در توضیحات جدید خود ادعا کرده که “اولا ده نمره کتبی در اختیار دبیر آمادگی دفاعی است. دو نمره در اختیار معلم و مابقی که هشت نمره است، عملی می باشد. با این وجود هیچگاه دانش آموزی به زور به این مناطق برده نمی شود.”

او افزوده است: من منکر برخی از اهمال کاری ها نیستم اما باور کنید که در بسیاری از موارد ما با گریه دانش آموزانی مواجه شدیم که خواستار رفتن به مناطق عملیاتی بودند. با این وجود، سخت گیری های زیادی انجام می شود که دانش آموزان ضمن حضورداوطلبانه باید از والدین رضایتنامه کتبی داشته باشند. من نمی دانم که برخی از افراد دنبال چه اهدافی هستند اما واقعیت این است که این اصل همواره مورد توجه ما قرارگرفته است اگر برخی از افراد بی تدبیری می کنند این تقصیر متوجه ما نیست.

بالاخره علت حادثه اردوهای راهیان نور بروجن چه بود؟

او در ادامه دروغ بافی خود هم چنین تمام نتایج اعلام شده از حادثه راهیان نور دانش آموزان بروجنی را نقض کرده و  مدعی شده که آن حادثه تنها ناشی از چراغ هشدار دهنده! بوده که مشکل داشته است.

این در حالی است که پرونده حادثه کاروان راهیان نور بروجن که  مرگ ۲۶ نفر از جمله ۲۴ دانش آموز دختر دبیرستانی را رقم زده بود، با مقصر دانستن راننده و شرکت حمل و نقل بسته شده بود. فرمانده پلیس راه کشور اعلام کرده بود در بررسی‌ خطاهای ثبت شده در بوردهای کامپیوتری، بیشترین تعداد خطا در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) بوده و سایر بوردها مانند گیربکس، ریتارد هم به این خطا اشاره کرده که این امر و شهادت سرنشینان گواهی است بر وجود نقص فنی مستمر در سیستم ترمز اتوبوس که از زمان شروع حرکت و سفر اگر جدی تلقی شده و بیشتر مورد توجه راننده قرار می‌گرفت، قطعا از وقوع این حادثه پیشگیری می‌کرد.

با این وجود حالا دبیر قرارگاه راهیان نور گفته است: این خودرو در تعمیرگاه اهواز بدون مشکل تشخیص داده شد و در این مورد تقصیری متوجه ما نیست. او برای دفاع از عملکرد مجموعه خود هم چنین افزوده است: صاحب خودرو اعزام شده از بروجن از سابقه کافی برخوردار بوده است کما اینکه این خودرو نیز از نظر فنی مورد تایید قرار گرفته بود و به دلیل سلامت به این خودرو اجازه داده شد که حرکت کند. راهنمایی و رانندگی، سلامت خودرو را تایید کرده است سرعت این اتوبوس بالاتر از ۸۵ کیلومتر نرفته است بعد از اینکه در سرازیری قرار گرفت سرعت خودرو به ۱۱۴ کیلومتر رسیده است.

او که نتوانسته منکر پخش تصاویر تلویزیون بعد از حادثه بروجن شود، به مصاحبه خبرنگار صداوسیما با دختری اشاره کرده که به گفته وی آن دختر خانم تحت تاثیر هیجان و تالم ناشی از حادثه گفت که از ابتدا ماشین خراب بوده اما کسی توجه نکرده بود. سلیمانی مدعی شده ارزیابی این دختر خانم معطوف به سه تا چهار دقیقه ای است که خودرو در سرازیری قرار گرفت و سرعتش افزایش یافت و در نهایت راننده نتوانست آن را کنترل کند و منجر به آن حادثه شد. وی مدعی شده که قبل از حرکت از خوزستان این خودرو تعمیر شده بود اما با این وجود این اتفاق افتاده است.

وعده ای که تو خالی به نظر می رسد

 از سویی بعد از آخرین حادثه یک آذر برای دانش آموزان سیستانی در مسیر اردوهای راهیان نور، وعده جایگزینی قطار به جای اتوبوس داده شد که با توضیحات جدید دبیر این قرارگاه مشخص است این وعده هم جدی به نظر نمی رسد. او در حالی از تعیین مدیر ستاد راهیان نور راه آهن خبر داده تا تردد از طریق راه آهن صورت بگیرد که ضمن آن به موضوع توقف سفرهای جاده ای اشاره نمی کند.

وی از افزایش حساسیت روی اعزام و ایمنی جاده ها خبر داده و تنها به ممنوع شدن تردد در برخی از جاده ها اشاره کرده و گفته است: یک سامانه زمینی راه اندازی کرده است. او اگر چه می گوید که اولویت ما حمل و نقل ریلی است، اما ادامه می دهد: سامانه اتوبوسی خود را تجهیز کرده و اتوبوس های بالاتر از سال ۸۵ را از رده خارج کرده است.

نکته قابل توجه در سخنان او اعلام ابراز رضایت ۹۰ درصدی از کاروان راهیان نور است که طی آن مدعی شده مهمترین دلیل انتقاد به کاروان راهیان نور تاثیرگذاری آن است و به همین دلیل بعد از آن حادثه بسیاری ناجوانمردانه و ناعادلانه با راهیان نور برخورد کردند! وی اما به اهمیت حفظ جان انسان ها و ساده نگرفتن حواث مکرر منجر به مرگ در این کاروان ها هیچ اشاره ای نمی کند.

او در مورد متوقف نشدن این اردوها با توجه به حوادث بالای ناشی از آن هم اینگونه استدلال کرده است که “در سفرهای جاده ای سالانه صدها تن می میرند اما شما نمی توانید به افراد توصیه کنید که به مسافرت نروند یا اینکه در شمال سالانه تعداد زیادی غرق می شوند اما با این وجود کسی سفر شمال خود را کنسل نمی کند یا اینکه در مصر یک قطار و اتوبوس با هم برخورد کردند و تعداد زیادی کشته شدند.”

استدلالی که از سوی او مسبوق به سابقه است. چنانچه گفته بود “نمی توان به صرف یک اتفاق ناگوار که همه را متاثر کرد، ستاد راهیان نور را تعطیل کنید. کما اینکه هر ساله هزاران نفر در دریا غرق می شوند، اما شما نمی توانید به مردم توصیه کنید که به شمال نروند کما اینکه اگر این توصیه را هم بکنید، کسی به آن توجه نمی کند.”

نکته تاسف برانگیز آنکه مسوولین رده بالای وزارت آموزش و پرورش، سپاه و بسیج هم به جای آنکه مسوولانه به عذرخواهی و جبران مافات خانواده های آسیب دیده بپردازند، با نقل قول های عجیب، بیش از پیش بر تصمیمات خود اصرار می کنند، و سعی دارند اشتباهات را به منتقدین و دشمنان نسبت دهند؛ آنچنان که سردار سلیمانی که پیش از این گفته بود دشمنان قصد داشتند با دستاویز کردن و بزرگ جلوه دادن برخی از حوادث نادر راهیان نور، تزلزلی در اراده مسئولان کشور برای انجام این حرکت عظیم فرهنگی ایجاد کنند. حالا نیز در پاسخ به این سوال که  بهتر نبود هزینه کاروان راهیان نور صرف کارهای دیگر می شد، می گوید: در برابر سیل گسترده تهاجمات غرب برای هدف قرار دادن ارزش های انقلاب صرف این هزینه ها چیزی نیست.

بیلان کاری به قیمت گرفتن جان دانش آموزان

نکته دیگر آنکه با وجود آمار تلخ قربانیان اردوهای راهیان نور، این سفرها همچنان دستمایه ارائه آمار و عملکرد و جذب گسترده بودجه از سوی بسیج و سپاه بوده است، و با این حال سردار سلیمانی مدعی شده است: هیچگاه بیلان بیشتر حضور دانش آموزان در مناطق عملیاتی مورد توجه ما نبوده است.نه سردار نقدی و نه سردار فضلی به این موضوع توجه نمی کنند که حتما باید درسال یک میلیون نفر به این مناطق اعزام شوند. به عبارت بهتر ستاد راهیان نور هیچ وقت دنبال افزایش بیلان کاری نبوده است. مساله آمار هیچگاه در ستاد راهیان نور مطرح نبوده و نیست به نظر می رسد که در این مورد فضا سازی نادرستی انجام شده است. در این میان برخی مقصر بودند همچنانکه رسانه ملی ما درست عمل نکرد.

این در حالی است که سردار علی فضلی با افتخار از اعزام بیش از چهار میلیون دانش آموز و دانشجو در سال گذشته خبر داده و گفته بود: امسال ۱۰۵ هزار نفر از دانش‌آموزان دختری که درس آمادگی دفاعی خود را گذرانده‌اند به مناطق عملیاتی جنوب اعزام خواهند شد.

سلیمانی نیز در همین مصاحبه اشاره می کند: از تاریخ اعزام در ۱۲ مهرماه تا کنون ۲۸۸ هزار نفر به این مناطق اعزام شدند. همان زمانی که این اتفاق رخ داد صد و سی چهل هزار نفر به این مناطق اعزام شده بودند. این آمار علیرغم فضا سازی محقق شده است ما که نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم.

در همین باره در کلمه بخوانید:

باز هم حادثه در اتوبوس‌های راهیان نور؛ مرگ ۲۶ دختر دبیرستانی و همراهان آنها
پیکر ۲۶ جان باخته سانحه اتوبوس دانش آموزان بروجن به خاک سپرده شد
این ۲۶ آمار نیست، جان انسان است؛ چه کسی پاسخگوی آن است؟
راهیان نور و یک سؤال شرعی
معیار حکومت در ارزشگذاری برای جان انسانها
پرونده حادثه راهیان نور هم مختومه شد/ مقصر: مرحوم راننده؛ مسئول پاسخگو: وجود ندارد
کاروان راهیان نور هنوز قربانی می گیرد؛ دو کشته و ۱۵ زخمی در حادثه شب جمعه
۱۲۰۰ دانش آموز دختر جیرفتی مسافر کاروان های راهیان نور شدند
واژگونی یک اتوبوس راهیان نور دیگر/ دانش آموزان سیستانی در مسیر گچساران
بخشنامه‌ای که نشان می‌دهد اردوهای راهیان نور اجباری و بخشی از درس «آمادگی دفاعی» دانش‌آموزان است + سند
سردار فضلی: راهیان نوربرای مقابله با هجمه ‏های جنگ نرم دشمن است



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.