سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » گمانه‌زنی‌های تازه درباره ادامه مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا/ اشاره‌های جدید ب...
» توجیه جالب نماینده اصولگرای مجلس برای «مذاکره خاص» با آمریکا

گمانه‌زنی‌های تازه درباره ادامه مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا/ اشاره‌های جدید به مذاکرات ولایتی با مشاور اوباما

چکیده :حدود چهل روز پس از آنکه خبر حضور علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبری، در آمریکا برای زمینه چینی مذاکرات دو کشور فاش شد، می گذرد و هنوز گشایشی در روابط دو کشور ایجاد نشده است. اوباما که به گفته تحلیلگران، در مراوده پنهانی با ایران به دنبال رو کردن یک سورپرایز در آستانه انتخابات بوده، از رسیدن به این هدف ناکام مانده و کار را به 1+5 موکول کرده است. اما نشریات بین المللی همچنان به آن مذاکرات پنهانی اشاره و درباره ادامه آن گمانه زنی می کنند، هرچند هنوز از داخل صداهای متناقضی به گوش می رسد و در حالی که نظامیان هرگونه مذاکره را رد می کنند، سیاسیون می گویند نباید مذاکره با آمریکا را تابو دانست. نجابت نماینده اصولگرای مجلس هم در توجیهی جالب گفته است که چون آمریکا جلودار ظلم و ستم علیه ملت ایران است، ما باید با این کشور مذاکره خاص داشته باشیم! ...


کلمه – گروه بین الملل: حدود چهل روز پس از آنکه کلمه برای اولین بار از حضور علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبری، در آمریکا برای زمینه چینی مذاکرات دو کشور خبر داد، می گذرد. اما با وجود انتخاب مجدد اوباما به ریاست جمهوری آمریکا و ادامه فشارهای اقتصادی بر ایران، هنوز گشایشی در رابطه دو دشمن سی ساله ایجاد نشده و ناظران منتظر دور بعدی مذاکرات ۱+۵ هستند تا راه های جدیدی را پیش پای مراودات دیپلماتیک بعدی بین ایران و آمریکا قرار دهد.

به گزارش کلمه، موضوع ملاقات و مذاکره ولایتی و والری جارت در ایام قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در نگاه تحلیلگران، تلاش ناکام دولت اوباما برای رو کردن یک سورپرایز در آستانه انتخابات ارزیابی می شود؛ تلاشی که البته با بی نتیجه ماندن دست کم دو مرحله مذاکرات پنهانی، بی نتیجه ماند تا کار دوباره به توافقات هسته ای ایران با قدرت های جهانی موکول شود.

این موضوع اگرچه به طور رسمی از سوی دو طرف تکذیب شده است، اما همچنان مطبوعات مختلف بین المللی و نیز منابع مطلع داخلی بر صحت آن تاکید دارند و معتقدند پنهان نگه داشتن این ملاقات و مجموعه تلاش ها در این زمینه، بخشی از توافق دو طرف برای ادامه مسیر تا رسیدن به مرحله مذاکره علنی بوده است.

در گزارش های پیشین کلمه در این باره، به تفصیل اشاره شده بود که سبزها، منتقدان حاکمیت فعلی و اصلاح طلبان، در واقع مخالفتی با اصل مذاکره با امریکا ندارند، بلکه حاکمیت را به این کار تشویق هم می کنند. اما مشروط به اینکه حاکمیت از پنهان کاری که قطعا منجر به باج دادن و ذلت می شود، دست بردارد و با شفافیت و صداقت وارد این عرصه شود و ملت را هم به طور مستمر در جریان بگذارد؛ همانگونه که دوران رهبری امام خمینی(ره) در مذاکرات الجزایر عمل شد و رهبری بدون دخالت بیش از حد در ریز امور، تصمیم گیری را به مجلس واگذار کرد و هیات مذاکره کننده نیز همگان را در جریان جزئیات مذاکرات و توافقات صورت گرفته، گذاشتند.

برای مشاهده مطالب پیشین کلمه در این باره، روی این پیوندها کلیک کنید:

سرنوشت مذاکره پنهانی و بدون اطلاع ملت، چیزی جز باج دادن نخواهد بود
حاکمیت شفاف سازی کند؛ علی اکبر ولایتی در آمریکا چه می کند؟

از سورپرایز اکتبر تا حضور ولایتی در خاک ایالات متحده؛ ماجرا جیست؟
جزئیاتی از آخرین تلاش‌ها برای زمینه‌چینی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

فرافکنی رسانه های امنیتی و هشدار روزنامه دولت درباره تکرار ماجرای مک فارلین
آقای ولایتی! اگر قصد مذاکره نداشتید، در آمریکا چه می کردید؟

سکوت ادامه‌دار حاکمیت درباره مذاکرات ولایتی با والری جارت، مشاور اوباما
قائم مقام ولایتی در زمان وزارت خارجه؛ آماده مذاکره با آمریکا حتی در قعر جهنم!

ادامه سکوت حاکمیت درباره دیدار ولایتی با مشاور ارشد اوباما
پیگیری گسترده بحث مذاکره با آمریکا از سوی نزدیکان رهبری؛ ولایتی تنها نیست

ادامه اشاره ها به مذاکرات ولایتی با والری جارت

حضور ولایتی و هیات همراهش در آمریکا و ملاقات او با والری جارت، مشاور اوباما، همچنان از سوی ایران و آمریکا به شکلی ابهام آمیز تکذیب می شود. هرچند هیچ یک از دو طرف هنوز درباره علت حضور ولایتی در خاک آمریکا توضیحی نداده اند. با این حال، اشاره های مکرر نشریات بین المللی به این ملاقات و مذاکرات پنهانی همچنان ادامه دارد.

چندی قبل، نشریه فرانسوی «نوول اوبزرواتور» با انتشار گزارشی تحت عنوان «اگر مذاکرات با ایران به شکست بیانجامد»، نوشت: برپایه گزارش‌های  هفته‌های اخیر، فرستادگانی از واشنگتن با نمایندگانی از تهران، تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا دیدار کردند تا در صورت برنده شدن اوباما، زمینه را برای از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات فراهم نمایند.

این هفته نامه به طور مشخص به خانم والری جارت، یکی از نزدیکترین مشاوران باراک اوباما که متولد شیراز است، اشاره کرد و با اشاره به خبرهای موجود درباره مذاکرات پنهانی میان ایران و آمریکا نوشت: چه امتیازاتی برای جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده است؟ در صورت شکست در مذاکرات دیپلماتیک، چه باید کرد؟ اگر اسرائیل به ایران حمله کند چه باید کرد؟

این نشریه فرانسوی زبان پس از طرح این پرسش‌ها به جایگاه فرانسه اشاره داشته و خاطرنشان کرد که فرانسه بدون اتلاف وقت باید موضع خود را مشخص کند.

پایگاه تحلیلی «نشنال ریویو» هم در یادداشتی به قلم الیوت آبرامز، با اشاره به ادامه انتشار اخبار غیررسمی درباره مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا، نوشت: شایعات درباره مذاکرات پنهانی دراین باره همچنان ادامه دارد و یک روزنامه اسرائیلی مقاله ای را درباره انتخاب «والری جارت»، مشاور ارشد اوباما، به عنوان فرد مذاکره کننده با ایران به چاپ رسانده است.

نشنال ریویو سپس نوشت: «جان کری» و «هیلاری کلینتون» واقعاً چه فکری دراین باره کرده اند؟ تا آنجایی که من می‌دانم، کاخ سفید این موضوع را تکذیب کرده است. ساده ترین راه فرار برای اوباما توافق و سازش با ایران است. او سپس می تواند ادعا کند که مشکلات هسته ای ایران را حل کرده و یا لااقل آن را به تأخیر انداخته است.

اوباما به دنبال مراوده با ایران

این پایگاه تحلیلی آمریکایی، با اشاره به تمایل اوباما برای مذاکره با ایران، به جدال میان دموکرات‌ها و جمهوری خواهان درباره ایران اشاره کرد و نوشت: انتظار می‌رود که جمهوری خواهان با تصمیم‌گیری اوباما که به ایران اجازه خواهد داد تا به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد، مخالفت کنند. جمهوری خواهان تمایل فراوانی به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل دارند، قطعنامه‌هایی مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم و خروج کامل اورانیوم غنی شده از ایران.

نویسنده پایگاه تحلیلی «نشنال ریویو» افزود: اوباما باید یا به ایران اجازه دهد که پیشرفت در روند برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد و یا از گزینه‌های موجود که حمله نظامی را نیز شامل می شود، استفاده کند. پنتاگون براین عقیده است که حمله آمریکا به ایران باید تنها چند هفته به طول انجامد و یک جنگ کوچک تلقی شود، بنابراین با توجه به این موضوع، اهمیت حمایت از اسرائیل به منظور حمله به ایران بیش از پیش نمایان می شود. اما به نظر می رسد که اوباما بیشتر خواستار مذاکره با ایران است و آغاز مذاکرات دوجانبه میان آمریکا و ایران موضوعی است که نهایتاً به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.

هفته نامه فرانسوی نوول اوبزرواتور هم در گزارش خود آورده است: در پاریس، مقامات مسئول بر این باورند که تا ژانویه مذاکراتی با ایران انجام نخواهد شد، چرا که اوباما در حال سازماندهی کابینه و گروه مشاوران است و چند هفته بطول خواهد انجامید تا گروه جدید برای یک استراتژی مشخص به توافق برسند. اما در فرانسه، دولت جدید از زمان روی کار آمدن، در حال گفت و گو و مذاکره برای رسیدن به توافق بر سر اتخاذ یک استراتژی مشخص در برابر برنامه هسته‌ای ایران است.

نوول اوبزرواتور با اشاره به تلاش‌های فرانسه در همین ارتباط، از جلسه سری لوران فابیوس، در حاشیه نشست سفیران این کشور با سفرای فرانسه در کشورهای درگیر با پرونده هسته‌ای ایران و مشاوران الیزه نام می‌برد. همچنین از دیدار فرانسوا اولاند با بنیامین نتانیاهو- نخست وزیر اسرائیل، در روز سی و یکم اکتبر یاد می‌کند و می‌نویسد: نتانیاهو در این دیدار طولانی، جزئیات مواضع خود در برابر برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کرد. اما نکته در اینجاست که آیا رئیس جمهوری فرانسه از توضیحات نخست وزیر اسرائیل قانع شده است؟

فرصت های جدید برای مذاکره

نشریه فارین در مقاله ای به قلم ادیل شامو با اشاره به شکست ایده های باراک اوباما برای خاورمیانه و عدم تحقق وعده‌هایش مبنی بر بازتعریف در روابط آمریکا و جهان اسلام می نویسد: اوباما نخواست یا نتوانست که نخست وزیر راستگرای اسرائیل را وادار کند تا صلح بین اسرائیل و فلسطین را بپذیرد. تنها نقطه مثبت اوباما در خاورمیانه برای آمریکایی‌ها خروج نیروهای این کشور از عراق بود. اکنون اگر اوباما بخواهد که به وعده هایش جامع عمل بپوشاند، باید تضمین کند که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه دیگر توسط منابع انرژی، دوستان دیکتاتور و اسرائیل به او دیکته نمی‌شود.

به گزارش کلمه، ادیل شامو عدم توانایی آمریکا در توقف شهرک سازی های اسرائیل و ناتوانی در برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطین را به عدم علاقه مقام های تل آویو مرتبط می داند و می نویسد که آنها تنها خواهان تصاحب زمین‌های بیشتری هستند. در حال حاضر قراردادی یا پیمانی وجود ندارد که تعهد آمریکا به بقای اسرائیل را کمرنگ کند اما سیاست‌های اوباما برای حل و فصل این بحران نباید بیش از این از جانب اسرائیل دیکته شود. هر چند که از نگاه آمریکایی‌ها تلاش برای برقراری صلح بدون تضمین امنیت اسرائیل امکانپذیر نیست.

ادیل شامو حل بحران سوریه را نیز در راستای گفت و گو با ایران دانسته و معتقد است: سیاست‌های جدید آمریکا در خاورمیانه باید بر منافع دوجانبه و احترام متقابل تاکید کند و به دولت‌های فاسد بفهماند که چتری به نام آمریکا تا ابد از آنان حمایت نخواهد کرد.

لس آنجلس تایمز هم در گزارشی نوشت:‌ چند ماهی بود تلاشهای چند جانبه برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران به واسطه انتخابات آمریکا، موضوع سوریه و حتی تنشهای میان غزه و اسرائیل کم رنگ شده بود. اما اکنون باراک اوباما یک دوره چهارساله جدید را در مقام ریاست جمهوری آمریکا آغاز کرده و انتظار می رود که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در واشنگتن و نشست روز چهارشنبه در بروکسل، ایران به میز مذاکرات هسته ای بازگردد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به نظر کارشناسانی که معتقدند با توجه به شرایط موجود مذاکرات آتی سازنده تر از مذاکرات قبلی خواهد بود؛ تاکید کرد: دولت آمریکا هم اکنون انگیزه بیشتری برای بررسی یکی از پیچیده ترین روابط خود دارد و اوباما صرف نظر از انتقاداتی که “میت رامنی” رقیب جمهوریخواهش در انتخابات درباره ایران به وی وارد می کرد، می تواند مقدمه ای را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکرات آغاز کند که این مقدمه منجر به نتیجه شود.  از سوی دیگر مقامات ایران نیز خواهان عبور از تحریمهای موجود هستند و همین امر می تواند فرصت به وجود آمده را به سمت نتیجه ای مشخص سوق دهد.

صداهای متناقض از داخل

این در حالی است که در محافل سیاسی داخلی و از سوی مقام های رسمی کشور، دائما صحبت از مذاکرات میان ایران و آمریکا مطرح است. در یکی از آخرین نمونه ها، علی لاریجانی رئیس مجلس در گفت و گو با شبکه خبری الجزیره مدعی شد که ایران و آمریکا هیچ مذاکره محرمانه ای نداشته اند. وی تاکید کرد که هر مذاکره ای در این حوزه به صورت علنی برگزار می شود.

سخنان لاریجانی، در ادامه اظهارات تند برخی سران نظامی کشور ارزیابی می شود که مذاکره با آمریکا را به شدت رد می کنند؛ چهره هایی که مواضع آنها به سبب نزدیکی شان به رهبری، به نوعی مواضع شخص اول مملکت نیز تلقی می شود.

با این حال ظاهرا مقام های سیاسی تر، چنین نظری ندارند و نمی خواهند باب مذاکره را بسته نگه دارند. از جمله صالحی وزیر امور خارجه که در حاشیه همایش حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش غیرمتعهد‌ها، که اعلام تصمیم نظام در خصوص مذاکره با آمریکا را برعهده رهبری دانست؛ و قشقاوی معاون وی که در جلسه ای در محل جامعه اسلامی مهندسین، در مقابل سوال های حاضران تاکید کرد که مذاکره با آمریکا را نباید تابو دانست و ایران پیش از این هم در اجلاس های بن و توکیو به نوعی با آمریکا مذاکره داشته است.

به گزارش کلمه، پخش دو مناظره زنده تلویزیونی کم سابقه که موضوع مذاکره با آمریکا در آنها مطرح شد، نیز این احتمالرا پررنگ تر می کند که نظام ظاهرا قصد ادامه سختگیری های قبلی در خصوص بحث های مطرح در این باره را ندارد و می خواهد اجازه دهد دیدگاه های مختلف مطرح شود، یا لااقل در موضع سابق خود مبنی بر منع هرگونه مذاکره با آمریکا مردد شده است.

حسین نجابت عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم در گفت و گو با خبرگزاری وابسته با سپاه پاسداران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد می‌گویند هیچ گاه نباید با آمریکا وارد مذاکره شد، گفت: هیچ کسی چنین حرفی را تأیید نمی‌کند و حتی موضع مقام معظم رهبری نیز این گونه نیست و آمریکا باید یک گام عملی بردارد تا شرایط مذاکره فراهم شود.

نجابت در عین توجیه جالبی را برای ورود به موضوع مذاکره با آمریکا مطرح کرد. او که پیشنهاد مذاکره با ایران از سوی اوباما را حرف ژورنالیستی بعد انتخابات می نامید، گفت: “با توجه به اینکه آمریکا جلودار ظلم و ستم علیه ملت ایران است، ما باید با این کشور مذاکره خاص داشته باشیم”!!



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۰ پاسخ به “گمانه‌زنی‌های تازه درباره ادامه مذاکرات پنهانی ایران و آمریکا/ اشاره‌های جدید به مذاکرات ولایتی با مشاور اوباما”

  1. کامجوی اندرانی گفت:

     پنهان کاری و به جای مردم تصمیم گرفتن و سخن گفتن از طرف مردم  و دروغ گفتن و .. یکی از کار های اصلی این نظام ضد مردم است

  2. Minoo_raha1 گفت:

    khob ke chi.man tarafdare jonbeshe sabzam ama chera nemizarid ina ba amrika rabete bargharar konand.mohem nist ki,mohem ineke in tabo shekaste she.baba bezarid rabetamoon ba amrika khoob beshe

  3. ادوارد سوبلمه گفت:

    براساس اطلاعاتی که به دست آمده، اینها بسیار علاقمندند که هرچه روزدتر با آمریکا رابطه برقرار کنند که شاید به نحوی به این بدبختی ناشی از تحریم ها خاتمه دهند. زیرا اقتصاد مملکت واقعا درحال سقوط است. نیمی از آن ساقط شده و نیم دیگر در حال سقوط است. اما آمریکایی ها شرایط و درخواست های خود را بالا برده اند و دیگر آن وضع یکسال و دوسال پیش نیست وآنها از موضع قدرت صحبت میکنند. فعلا در حال چانه زدن هستند و بالاخره هم اینها تسلیم خواهند شد که شاید مدت زیادی در قدرت بمانند.

  4. Fggf گفت:

    شما به این کارها چکار داری؟ ۴۵ تومن رو بگیر شاد باش!!!

  5. Farid گفت:

    بهمین خاطر  در پی مسافرت لاریجانی به دمشق و ملاقات با اسد جانی،  مخالفان بشار اسد در سوریه می‌گویند که در پی بمباران دهکده‌ای در دیرالعصافیر در شرق پایتخت آن کشور توسط بمب‌ خوشه‌ای، دست کم ۱۰ کودک کشته شدند؟!

  6. Sadsg گفت:

    من به عنوان یک شهروند از هر تلاشی برای مذاکره میان ایران و آمریکا حمایت می کنم و اگر ولایتی یا هر ننه قمر دیگه ای هم بتونه این گره کور را که دودش به جشم همه رفته باز کنه، بهش می گم دستت درد نکنه. 

  7. گریلا گفت:

    اصولا از دید انچه که روحانیت لقب گرفته مردم عامی وغریبه محسوب میگردند وانچه که از گذشتگان این جماعت بجا مانده گویای این حقیقت است ودر اموزش های حوزه نیز بر ان تاکید میشود نادیده گرفتن مردم در اداره امور وبا (پوزش  از خوانندگان متن )چار پا شمردن مردم می باشد وبر ماست که با قبول واقعیت این دیدگاه (مثلا روحانیت ) متحدا برای ازادی این کشور ونجات ان از این اندیشه نابخردانه بکوشیم 

  8. حبیب تبریزیان گفت:

    نهار نت لبنان
    ۲۶ نوامبر ۶ آذر
    دیدارهیئت نمایندگی ۱۴ مارس از غزه
    برابر گزارش تلویزیون المستقبل لبنان، یک هیئت از بلوک ۱۴ مارس از نوار غزه دیدار و با مقامات آنجا دیدار خواهد کرد.
    رادیو صدای لبنان امروز گفت که دبیر هماهنگ کننده «۱۴ مارس»، فارِص صُید، این هیئت نمایندگی را هدایت و با مقامات رسمی غزه دیدار و گفتگو خواهد داشت.
    برنامه این بازدید، پس از دیدار هیئت نمایندگی وزرای خارجی، در میان آنان، وزیر خارجه لبنان، عنان منصور، در جریان آخرین حمله اسرائیل ار منطقه نوار غزه گذارده شد.
    درگیری غزه ۸ روز طول کشید که در جریان آن بیش از ۱۶۶ فلسظینی کشته و صد ها تن دیگر مجروح شدند. در عین حال برای اولین بار موشکهای حماس توانستند تل آویو و ژروزالم را هدف قرار دهند.
    درگیری زمانی پایان یافت که با میانجی گری آمریکا و مصر در ۲۱ نوامبر، بین طرفین درگیری میانجی گری آتش بس برقرار شد.
    پایان خبر از نهار نت لبنان
    ممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم
    کامنت من:
    برای یک روزنامه خوان عادی عرب در این گزارش نکته ویژه ایی وجود ندارد. ولی برای من بعنوان یک ناظر ایرانی، قضیه بدین صورت مطرح است که: این دولت ماست که هزینه مسلح و مجهز کردن حماس و جهاد اسلامی وسهم عمده هزینه باز سازی.ویرانیهای جنگهای غزه را میپردازد و نه ترکیه یا مصر و یا ۱۴ مارس. ولی بهنگام روی صحنه دیپلماسی رفتن؛ این ۱۴ مارس (دشمن خونی حزب الله لبنان و رژیم ایران)، داود اغلو، وزیر خارجه لبنان و وزیر خارجه قطر است که برادارنه با آغوش باز در غزه مورد استقبال و پذیرایی رسمی قرار میگیرند و از مناطق آسیب دیده و بیمارستانها دیدن کرده خود را به مردم نشان میدهند. از سوی دیگر این تقاضای حقارت آمیز وزارت خارجه ماست که برای بازدید از غزه، با بی اعتنایی تحقیر آمیزی مسکوت میماند در همان حالی که هنیه از کمک های مالی ایران در گذشته و آن کمکهای که در آینده باید داده شوند تشکر میکند بدون اینکه از قصیده سرایی رزمی وزارت خارجه ما در رثای پیروزی خود بر دشمن سخنی بمیان آورد.
    یک دوستی از کشور های منطه خودمان داشتم که در همین سوئد زندگی میکرد یک پسر داشت که بچه های محل فقط رمانی سراغ او می آمدند که او اسباب بازی جدیدی یا شوکولات جات داشت. آن بچه ها اسباب بازیها و شوکولاتهای او را از او میگرفتند و تا آخر نوش میکردند و بعد او را بحال خود تنها میگذاردند. این دوست من خیلی نگران بود که بچه اش نمیتوان با بچه های دیگر جوش بخورد و مسئله زبان یا خارجی بودن هم مطرح نبود چون خیلی از آن بچه ها هم وضعیت مشابهی داشتند. این دوستم نگران این بود که با این پخمگی ممکنست بچه ها بلاهای دیگری هم سر بچه اش بیاورند. گره کار در اینبود که هروقت پدره از او میپرسید؛ باز اسباب بازی یا شوکلات هایت گرفتند؟ پسرش با سماجت برای پنهان کردن پخمگی خود قضیه را انکار میکرد و میگفت نه آنها دوستهای من هستند، منتها من خودم خسته شدم آمدم و خانه.
    پوست کلفتی و پخمگی دولت ما در مقابل دولتچه های دنیا و منطقه نمونه تاریخی ندارد و فقط با مورد آن پسر دوستم و موارد مشابه قابل مقایسه است. حکومت ما میخواهد پخمگی خود را در میان مجموعه ی کشورهای این دنیای جهان سومی با عربده کشی برای کشورهای بزرگ دنیا جبران کند زیرا برای این دولتچه ها نه میتواند عربده بکشد چون از خود او با او بدتر میکنند و نه این عربده کشی توجه کسی را هم جلب میکند ولی در عوض آمریکا و اروپا خریدار پخمگی حکومتها از جمله حکومت ما نیستند بلکه منافع خود را میخواهند و از سویی عربده کشی برای آنان شهره ساز و عوام پسند نیز هست. اگر احمدی یکی از آن سخنرانیهایی را که در آمریکا میکند در کشوری پاکستان یا کنیا بکند او را از پشت تریبون پائبن میکشند و با خفا بدون مراعات تشریفات دیپلماتیک بیرون می اندارند.
    ……………………..
    و اما چند نکته در تحلیل آخرین رخدادهای مصر که برای منطقه از جمله برای میهن ما مهم میباشد:
    محمد مُرسی که با واکنش مخالفت آمیز وسیع جامعه شهری، احزاب سیاسی و دستگاه قضایی مصر در برابر «حکم حکومتی» خود روبرو شده است. او نه راه پیش دارد و نه راه عقب نشینی برای خود باز گذارده است. برای پیشروی نیروی سرکوب ندارد و هرگونه پس روی هم مخالفین را در مطالبتشان مصمم تر میکند.
    دیروز دوشنبه، در تلاشی مذبوحانه با وساطت «مِکی» وزیر دادگستری اسلامیست خود، مُرسی با هیئت نمایندگی« شورای عالی قضات» برای حل مسئله دیدار کرد. او کوشید با ارائه قرائت جدیدی از فرمان خود و لحنی نرم کننده و اینکه منظور این هست و آن نیست از تنش روبه افزایش بکاهد. تا لحظه نگارش این یاداشت خبری مشخص و رسمی از نتیجه مذاکرات به بیرون درز نکرده است ولی سخنگوی ریاست جمهوری گفته است که فرمان صادره تعدیل نخواهد شد و انتظاری هم جز این نمیرود چون تعدیل کم هزینه این فرمان بدون یک توافق چند جانبه متعهد کننده که هیچ یک از طرفین پس از آن، افزون خواهی و بهره برداری نکرده و به عدم تشدید تعرض سیاسی متعهد شوند، بی فایده است. از این گذشته طرف دعوا تنها دستگاه قضایی نیست که مُرسی با تفاهم با آنها مسئله را فیصله دهد. مقاومت دستگاه قضایی، در درجه اول نه بُعد مقاومت سیاسی یا مدنی بلکه جنبه حقوقی دارد حال آنکه مقاومت احزاب سیاسی، هم مقاومت سیاسی است و هم با جنبش اعتراضی مردمی پیوند خورده است. آن هزارانی که هر روز در میدان تحریر گرد هم می آیند و در آنجا شبانه روز خیمه و خرگاه زده اند به صرف حصول تفاهم مُرسی با دستگاه قضایی که هیچ حتی حصول توافق با خود احزاب سیاسی هم، خیابانها را ترک نخوهد کرد.
    از بخت بد مُرسی امروز اولین نفری که از طرف مخالین کشته شد فردی متعلق به «جنبش ۶ آوریل »بود. جنبش ۶ آوریل جنبش جوانانی است که مبارک را سرنگون کردند؛ آنهنگام که هنوز اثری جدی از سلفیستها و اخوانی ها در میدان تحریر نبود. ۶ آوریل خود را صاحب انقلاب میداند. این جنبش داری سازمان سراسری در بین جوانان مصر است؛ فاقد ایدئو لوژی و لذا فرا گیر میباشد. این جنبش تا کنون از هیچ یک از احزاب سیاسی پیروی نکرده است. هم مارکسیستها، هم مسلمانان و هم ناصریستها را در خود گرد آورده است.
    قرار بود امروز موازی با برگزاری اعتراض «یک مییلونی» مخالفین، اسلامگرایان هم در حمایت از مُرسی و فرمانش تظاهرات«یک میلیونی» برگزار کنند. آنها نخست برای اجتناب از برخورد و درگیری، مکان اجتماع خود را تغیر دادند و سپس آنرا کاملاً لغو کردند. این عقب نشینی هرچند کاملاً بجا و عقلانی بود ولی فقط ایجاب کننده عقب نشینی های بعدی و بعدی خواهد بود. مخالفین؛ چه جنبش قضات و وکلا و چه احزاب سیاسی، محکم بر خواست خود دایر بر لغو «فرمان حکومتی» ایستاده اند و آخرین نفر حمدین صباحی رهبر بزرگترین ائتلاف سیاسی مصر بود که در پایان روز دوشنبه گفت که؛ تا الغای فرمان قانون اساسی تظاهرات در خیابانها ادامه خواهد داشت.
    بنظر من با شرایط بوجود آمده امکان وقوع هر رخدادی مگر باقی ماندن مُرسی در رأس قدرت میرود. هم ممکنست کار به جنگ و جدل خیابانی بکشد تا جائیکه نظامیان مجدداً و البته با هماهنگی با بخشی از نیروهای سیاسی این یا آن طرف قدرت را بدست گیرند و هم میتواند به پولاریزه شدن کامل جامعه و پیدایش شکاف در همه سطوح دستگاه های دولتی و نظامی منجر شود و هم به هرج و مرجی خارج از کنترول.
    بهترین کاری که مُرسی میتوانست انجام دهد پس گرفتن بی درنگ فرمان خود بود و تلاش برای حصول توافق با مخالفین، قبل از اینکه دیر شده باشد و نیروی خیابانی فرصت هرگونه ابتکاری را از احزاب سیاسی گرفته باشد. در درگیریهای یکشنبه یک نفر از سوی اخوانیها و یک نقر هم از این سو جان خود را از دست داده است. و این خود یعنی؛ سیر رویارویی میرود که توقف ناپذیر شود.

     

  9. ناشناس آشنا گفت:

    این ۴۵ تومن باج است برای فروش”غارت” کشور!!!
    این حاکمیت  ولایی “نه جمهوری نه اسلامی” خیلی‌ وقت است که در خط طاغوت در نتیجه “دشمن” قرار دارد!
    ما انقلابمان را از این نااهلان پس میگیریم!!

  10. Soleyman گفت:

    باید از تمام ظرفیت ها و نیروها برای رسیدن به دموکراسی استفاده شود حتی از ظرفیت های شخصی مثل احمدی نژاد.
    چون مشکل حکومت دیکتاتور (رهبری و سپاه و …) هستند.