سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » کمبود دارو قربانی می گیرد؛ از تخصیص ارز خبری نیست/ مرگ بیمار ۱۵ ساله هموفیلی به خاط...

کمبود دارو قربانی می گیرد؛ از تخصیص ارز خبری نیست/ مرگ بیمار ۱۵ ساله هموفیلی به خاطر نبود دارو

چکیده :مدیر عامل کانون هموفیلی ایران از مرگ نوجوان 15 ساله مبتلا به بیماری هموفیلی در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو خبر داد و گفت: هم اکنون ذخایر دارویی بیماران هموفیلی هم رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد نیز پایان یافته است. به گفته وی، در حال حاضر سطح دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان به دلیل تحریم داروهای این بیماران کاهش اساسی یافته است و عملا با کمبودهای دارویی موجود، بیمار نمی تواند در منزل خود دارو نگهداری نموده و در مواقع خطر از آن استفاده نماید....


کلمه – گروه اجتماعی : در بحبوحه دعواهای سیاسی و در میانه خبرهای امروز رسانه های بزرگ و کوچک حکومتی، یک خبر گم شد: «نوجوان ۱۵ ساله مبتلا به بیماری هموفیلی در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو فوت کرد.»

به گزارش کلمه، این خبر تکان دهنده را مدیر عامل کانون هموفیلی ایران اعلام کرده است. وی ضمن ابراز تاسف از فوت این نوجوان دزفولی گفته است: در حال حاضر سطح دسترسی بیماران هموفیلی به داروهایشان به دلیل تحریم داروهای این بیماران کاهش اساسی یافته است و عملا با کمبودهای دارویی موجود، بیمار نمی تواند در منزل خود دارو نگهداری نموده و در مواقع خطر از آن استفاده نماید.»

احمد قویدل مدیر عامل کانون هموفیلی ایران خبر داده که هم اکنون ذخایر دارویی بیماران هموفیلی هم رو به پایان است و یا در بسیاری از موارد نیز پایان یافته است.

طی روزهای گذشته رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از پایان ذخیر دارویی کشور خبر داد و اعلام کرد : در وضعیت کنونی انبارهای دارو نامطلوب است و گزارشهای سازمان غذا و دارو نشان‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها برای دو ماه ذخیره باقی مانده است.

براساس گزارش خبرآنلاین، منوچهر یکی از بیماران هموفیلی ۱۵ سال سن داشت و در ایلات و عشایر نزدیک شهرستان دزفول زندگی می کرد پس از آنکه در کوهستان دچار حادثه شد به علت آنکه دارویی در منزل نداشت پس از رسیدن به بیمارستانی در دزفول جان خود را از دست داد.

به گفته مدیر عامل کانون هموفیلی ایران میزان بالای دارو در کشور های اروپایی و امریکایی برای بیماران هموفیلی به شکلی است که آنها قبل از هر خونریزی دارو مصرف می کنند و عملا پیشگیری می کنند، اما در کشور ما استفاده از دارو پس از خونریزی است و این خونریزی ها با افزایش سن منجر به معلولیت می شود و این بدان معناست که ما عملا به دلیل کمبود دارو نمی توانیم جلوی معلولیت ها را بگیریم.

او توضیح داده که  این بیماری به شکلی است که مبتلایان باید در منازل و یا محل کار خود دارو داشته باشند و تا در مواقع بحرانی از آن دارو استفاده کنند. مرگ این نوجوان هم به این دلیل بوده که دارویی در منزل نداشته و در راه بیمارستان فوت کرده است.

در همین زمینه چندی که نایب رئیس انجمن تالاسمی ایران از چندین مورد فوت ناشی از نبود دارو خبر داد و  در انتقاد به وضع موجود گفت: متاسفانه با نبود دارو در چند ماه اخیر فرتینای بدن این بیماران به ۱۵هزار رسیده که خطر مرگ را به همراه دارد و کسانی را هم داشتیم که بر اثر این مسئله فوت کرده‌اند.

این مشکل در میان سایر بیماران کشور هم به چشم می خورد که یا با نایاب شدن دارو و یا افزایش چند برابری قیمت آن مواجه شده اند. چنانچه رئیس کمیسیون بهداشت و درمان با اعلام اینکه هزینه یک دوره درمان سرطان از ۵۰ تا ۶۰ میلیون قبل با هرسپتین ۲۰۰ میلیون تومان شده،در گفت و گویی با فارس این سوال را مطرح کرده چند درصد مردم توان پرداخت چنین هزینه‌ای را دارند، اصلاً چند درصد مردم توان پرداخت ۵۰ میلیون تومان یا حتی ۲۰ میلیون تومان را برای دارو دارند.

از سوی دیگر، بنا به گفته او یک بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید ۳۷ هزار دلار پرداخت کند که با قیمت دلار پارسال ۶۰ میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید ۱۲۰ میلیون تومان بابت آن پرداخت کند. او اضافه می کند: یعنی عملاً به بخش عمده این بیماران باید بگوییم برو بمیر.

او با اعلام اینکه بیماران سرطانی مشکلات جدی دارند، نقل کرده که  به خدا قسم با ما تماس می‌گیرند و نفرین می‌کنند، می‌گویند شما مگر نمایندگان ما نیستند، چرا به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کنید، چرا داروهای مورد نیاز ما را فراهم نمی‌کنید؟

اینها همه از مشکلات ارز و تخلفات بودجه ای دولت است که سهم بهداشت و درمان کشور را حیف و میل کرده و از سویی ارز مورد نیاز این حوزه را تامین نکرده است . این اهمال دولت درتخصیص ارز در شرایطی است که اعتبارها  به سمت واردات چوب بستی و لوازم آرایشی و .. روانه شده است. چنانچه شهریاری سوال می کند: یک زمان است که مسئولان دولت می‌گویند نداریم اما این چه نداری است که ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص می‌دهند. آن وقت برای واردات دارو حتی با دلار ۳ هزار تومانی و ۴ هزار تومانی هم در بانکها و گمرگ کارشکنی می‌کنند.

خضری نیز خبر می دهد که با وجود کاهش چشمگیر اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی،  اعتبار حدود ۴۰ درصد به واردات لوازم آرایشی اختصاص داده شده است.

 با این وجود وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سخنان جدید خود گفته است: بانک مرکزی و دیگر بانک‌های عامل برای تأمین ارز مورد نیاز واردات دارو و مواد اولیه تولید دارو قول مساعد داده‌اند.

ایسنا به نقل از مرضیه وحید دستجردی نوشت که او اظهار امیدواری کرده این ارز به زودی اختصاص داده شود تا بتوانیم کسری ارز شش ماه گذشته را جبران کنیم.

به گفته او، هر سال دو نیم میلیارد دلار ارز برای واردات دارو نیاز داریم که از ابتدای مهر ۶۰۰ میلیون دلار در این زمینه دریافت کرده‌ایم.

او اعلام کرده است: دارو استراتژیک ترین فرآورده است زیرا با حیات مردم سروکار دارد و مسئولان بانک مرکزی روش های نوینی برای تأمین ارز دارو استفاده می کنند، این سخنان وزیر در حالی است که به نظر می رسد تنها چیزی که برای دولت احمدی نژاد ارزشی ندارد جان مردم است و آنطور که رییس کمیسیون بهداشت تاکید کرده دولت سلامت مردم را به بازی گرفته و بازی با جان مردم شوخی خطرناکی است که اعتبارات مصوب را تخصیص نمی‌دهد. او گفته تصور نمی‌کنم جاهایی مثل بانک مرکزی و برخی مراکز تصمیم گیری در دولت ناآگاهانه این کارها را انجام می‌دهند.

وزیر بهداشت هم چنین گفته است: در شش ماه گذشته که کمبود ارز داشتیم سعی کردیم از ذخایر خود با آرامش بیشتری استفاده کنیم.

پایان ذخیره دارویی کشور، ورشکستگی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و رادیولوژی ها، رشد ۲۵۰ درصدی تجهیزات پزشکی، افزایش هزینه‌های سلامت از ۵۴ درصد به بالای ۷۰ درصد، نایاب شدن واکسن و حتی نخ جراحی و دیگر اقلام و داروها در بیمارستان ها و داروخانه ها و حالا جان دادن بیماران بر اثر کمبود دارو اخبار تلخی است که از این حوزه به گوش می رسد. کمبود اقلام دارویی بیش از همه  سلامت بیماران در کشور به خصوص بیماران مبتلا به بیماری های خاص را تحت شعاع قرار داده و مشخص نیست تعلل دولت در تخصیص فوری ارز را چگونه تفسیر کرد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۲ پاسخ به “کمبود دارو قربانی می گیرد؛ از تخصیص ارز خبری نیست/ مرگ بیمار ۱۵ ساله هموفیلی به خاطر نبود دارو”

  1. سبز گفت:

     مقصر اصلی رژیم استبدادیست وگرنه خانم وزیر کاره ای نیست!!!!!!!!! مجلس هم که ……….خدا بزرگه!!!

  2. hamid54 گفت:

    فلسطین که برای اوباما پیام تبریک فرستاد. انشالله تکلیف سوریه و پول بیت المالی که از ایران میره اونجام به همین زودی معلوم میشه. میمونه تکلیف چین و روسیه که اونارو هم به امید خدا خون امثال این بچه ی مظلوم و همه ی کسانی که داره بهشون ظلم و خیانت میشه تکلیفشونو روشن میکنه.
    شما مسئولین بیخود میکنید که بخاطر طرز فکر بدوی و احمقانتون دنیا رو با این ملت بی زبون بدبخت دشمن کردین. کاش به روز معاد و حسابرسی اون روز معتقد میبودین. برین بمیرین براتون بهتره.
    اگه خودشون رو زنبور نیش بزنه بهترین بیمارستانای آلمان و فرانسه براشون قرق میشه، اونوقت مردم بدبخت باید برای داروهای ضروری بیماریهای خاص، فرش زیر پاشونو بفروشن، اونم اگه گیر بیاد…