سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » پیگیری گسترده بحث مذاکره با آمریکا از سوی نزدیکان رهبری؛ ولایتی تنها نیست...
» ادامه سکوت حاکمیت درباره دیدار ولایتی با مشاور ارشد اوباما

پیگیری گسترده بحث مذاکره با آمریکا از سوی نزدیکان رهبری؛ ولایتی تنها نیست

چکیده :به نظر می رسد نزدیکان رهبری در داخل کشور قصد دارند زمینه سازی و ایجاد فضا برای توجیه این مذاکرات برای افکار عمومی را آغاز کنند. دست کم از صحبتهای اخیر صفوی، طائب، رضایی، متکی، شیخ الاسلام و صالحی که اینطور بر می آید. ظاهرا صحبت از انجام مذاکره، عادی شده و تکذیب ها و تهدیدها به سرعت فراموش می شود. موضوعی که تا همین چند ماه پیش، سخن گفتن در مورد آن نیز جزو گناهان کبیره محسوب می شد....


کلمه – زهرا امیری:

ظاهرا قفل رابطه ایران با آمریکا در حال شکستن است، صحبت از انجام مذاکره برای نزدیکان رهبری عادی شده و تکذیب ها و تهدیدها به سرعت فراموش می شود. موضوعی که تا همین چند ماه پیش سخن گفتن در مورد آن نیز جزو گناهان کبیره محسوب می شد و گوینده به انواع جرائم امنیتی و اتهامات سیاسی متهم می شد، اکنون نقل محافل سران حکومت و وابستگانشان است.

به گزارش کلمه، این روزها سیاستمداران وابسته به حاکمیت، از وزیر امور خارجه تا فرماندهان سابق سپاه پاسداران، به هر بهانه ای در مورد مذاکره با آمریکا سخن می گویند، آن هم در حالی که – همان گونه که پیشتر کلمه اعلام کرد – تلاش برای زمینه چینی مذاکرات مستقیم با آمریکا پیشتر توسط علی اکبر ولایتی و دیگر افراد نزدیک به بیت رهبری انجام شده و البته چندان هم کامروا نبوده است.

اکنون با توجه به مجموعه اظهارنظرها، که اتفاقا در دو سه روز اخیر هم شدت گرفته، به نظر می رسد نزدیکان رهبری در داخل کشور قصد دارند زمینه سازی و ایجاد فضا برای توجیه این مذاکرات برای افکار عمومی را آغاز کنند. اما همچنان چندین سوالی که در مطالب پیشین کلمه در این باره مطرح شد، باقی است و از سوی حاکمیت بی پاسخ مانده و به خصوص درباره ملاقات علی اکبر ولایتی با والری جارت، مشاور ارشد اوباما، در خاک آمریکا هنوز توضیحی به مردم ارائه نشده است. آیا حاکمیت قصد دارد باز هم مردم را در موضوعی که به طور مستقیم با سرنوشت آنها مرتبط است، غیر خودی محسوب کند؟ و آیا باز شهروندان عادی قرار است آخرین کسانی باشند که از گفت و گوها و دیدارهای پشت پرده سران ایران و آمریکا با خبر می شوند؟

مطالب پیشین کلمه در این باره:

سرنوشت مذاکره پنهانی و بدون اطلاع ملت، چیزی جز باج دادن نخواهد بود
حاکمیت شفاف سازی کند؛ علی اکبر ولایتی در آمریکا چه می کند؟

از سورپرایز اکتبر تا حضور ولایتی در خاک ایالات متحده؛ ماجرا جیست؟
جزئیاتی از آخرین تلاش‌ها برای زمینه‌چینی مذاکره مستقیم ایران و آمریکا

فرافکنی رسانه های امنیتی و هشدار روزنامه دولت درباره تکرار ماجرای مک فارلین
آقای ولایتی! اگر قصد مذاکره نداشتید، در آمریکا چه می کردید؟

سکوت ادامه‌دار حاکمیت درباره مذاکرات ولایتی با والری جارت، مشاور اوباما
قائم مقام ولایتی در زمان وزارت خارجه؛ آماده مذاکره با آمریکا حتی در قعر جهنم!

در خبرهای دو روز گذشته، خط خبری عادی سازی دوباره موضوع مذاکره با آمریکا آشکار بود؛ آن هم پس از دو هفته حملات لفظی نظامیان سیاست پیشه ای که از تلاش جریان انحرافی و فته گران برای مذاکره با آمریکا می گفتند! و آنها را تهدید می کردند.

حسین شیخ الاسلام، مشاور امور بین الملل علی لاریجانی رئیس مجلس، ۲۰ آبان در دانشگاه رشت گفت: هرجا که مذاکره با آمریکا به مصلحت نظام باشد مذاکره می‌کنیم.

در همان روز منوچهر متکی وزیر سابق امورخارجه که به گفته بسیاری از تحلیلگران، وزیر امور خارجه بیت رهبری بود و نه دولت، و ماجرای برکناری او به دعوایی طولانی میان منصوبان رهبری و احمدی نژاد تبدیل شد، در نشستی با موضوع «بررسی مسایل سیاسی روز» در دانشگاه علوم کشاورزی گرگان گفت: موضوع ایران و آمریکا موضوعی حزبی نیست بلکه پروژه ای ملی است. وی ضمن اشاره به سخنان رهبری در شیراز گفت: براساس بیانات مقام معظم رهبری در شیراز، عدم رابطه ما و آمریکا تا ابد نیست و این نشان می دهد که این رابطه نیازمند بررسی است.

متکی اعتراف کرد: پس از انقلاب، موضع گیری هر حزب (اعم از چپ و راست) در جهت مناسبات ایران و آمریکا با افشاگری حزب رقیب نیمه تمام به پایان می رسید. متکی به زمینه سازی برای بازسازی رابطه با آمریکا اشاره کرد و گفت: دو کشور ایران و آمریکا دو پرونده قطور(۳۴ و ۳۷ ساله ) دارند و بازسازی رابطه این دو کشور نیاز به زمینه سازی دارد.

باز در همان روز خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دولت اوباما در حال بررسی رویکرد جدیدی در گفت‌وگو‌ها با ایران است که تحریم‌های اقتصادی را سریع‌تر از رویکردی که پیش‌تر به تهران پیشنهاد شده بود، رفع می‌کند.

آسوشیتدپرس با اعلام این خبر به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که این پیشنهاد یکی از چند گزینه‌ای است که پیش از آ‌غاز دور بعدی مذاکرات ۱+۵ و ایران دربارهٔ آن مذاکره می‌شود. این گزارش حاکی است که هدف آمریکا تلاش برای پیشگیری از شکست دور بعدی مذاکرات با ایران است. این خبرگزاری افزود که تدوین این استراتژی در بحبوحه افزایش فعالیت‌های دیپلماتیک انجام می‌گیرد.

در همان روز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که گفت‌وگو‌هایش با ایران را ماه دسامبر در تهران انجام خواهد داد. بر اساس این گزارش یک مقام غربی گفت که مذاکره کننده ارشد آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه توافق کرده‌اند ۲۱ نوامبر (اول آذر) در بروکسل با یکدیگر به عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگیری احتمالی مذاکرات با ایران در اوایل سال آینده دیدار کنند.

تنها یک روز بعد، یعنی در ۲۱ آبان، محسن رضایی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت به مقاله آسوشیتدپرس واکنش نشان داد و گفت: پیش از مذاکره با آمریکا باید با ۱+۵ به نتیجه رسید. او افزود: ما باید توجه داشته باشیم اگر سرنوشت کشور با هرکدام از ابرقدرتها را بدون تعامل با دیگر قدرتهای جهانی پیوند دهیم، به طور ناخواسته وارد دعوای بین ابرقدرتها خواهیم شد.

منظور محسن رضایی از دیگر قدرتهای جهانی قطعا روسیه و چین است و ظاهرا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نگران آن هستند که مذاکره مستقیم ایران و آمریکا به مذاق دوستان روسی و چینی خوش نیاید.

اما یک روز طول نکشید که معاون وزیر امور خارجه روسیه به این نگرانی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ داد و ضمن اشاره به اینکه روسیه از تماسهای غیررسمی بین ایران و آمریکا مطلع است گفت: مسکو مایل است که واشنگتن و تهران وارد مذاکرات مستقیم دیپلماتیک شوند تا طرح حمله اسرائیل به ایران را خنثی کنند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: درحال حاضر تماس‌های غیررسمی میان ایران و آمریکا برقرار است اما مذاکرات مستقیم هم ممکن است و ایجاد چنین ترتیباتی به هیچ وجه برای ما مشکل درست نمی‌کند و با آن مخالف نیستیم.

روسیه در حالی وجود مراودات غیر رسمی بین ایران و آمریکا را تایید کرد که رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه و مشاور ویژه رهبری، در همین روز در حاشیه مراسم سالگرد شهید تهرانی مقدم خبر داد که پیشنهاد برقراری خط مستقیم قرمز تلفنی بین ایران و آمریکا مطرح بوده، اما گفت که ایران این پیشنهاد را رد کرده است.

اما روزنامه فایننشال تایمز با انتشار موضع جدید روسیه، نوشت که دولت روسیه برای اولین بار به صورت آشکار ایران و آمریکا را تشویق به آغاز مذاکرات مستقیم و رودررو درباره موضوع هسته ای این کشور کرده است.

ریابکوف که نماینده روسیه در مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران نیز است در مصاحبه با فایننشال تایمز گفته است: ما هیچ بحثی راجع به این موضوع نداریم اما مسکو امیدوار است که از محتوای مذاکرات آگاه باشد.

بلافاصله علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، در واکنش به سخنان سرگئی ریابکوف در مورد تماس های غیر رسمی ایران و آمریکا و برای توجیه سخنان او گفت: ما قبلا نیز با آمریکا گفت‌وگوهای موضوعی داشته‌ایم، درباره عراق و افغانستان مذاکراتی صورت گرفته است.

صالحی در ادامه در پاسخ به این پرسش که معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در ۱+۵ گفته است از گفت‌وگوی مستقیم تهران واشنگتن برای حل مساله هسته‌یی استقبال می‌کنیم، گفت: گفت‌وگوی مستقیم بین ایران و آمریکا درباره مسائل موضوعی قبلا بوده است مثلا در بحث افغانستان و عراق ما گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم، الان نیز درباره پرونده هسته‌یی تقریبا می‌توان گفت به صورت غیرمستقیم با آمریکا گفت‌وگو در چارچوب ۱+۵ انجام می‌شود زیرا نماینده آمریکا در آنجا حضور دارد بنابراین گفت‌وگوی موضوعی با گفت‌وگوی شامل دوجانبه سیاسی که بخواهد در برگیرنده همه مسائل سیاسی باشد فرق می‌کند زیرا تصمیم چنین گفت‌وگوی جامع و شاملی که ابعاد سیاسی را بین دو کشور بخواهد در بر بگیرد با مقام معظم رهبری است.

در همین حال، پاتریک سیل نویسنده انگلیسی و تحلیلگر مسایل بین المللی در مقاله ای در روزنامه الحیات به بررسی عامل مصیبت های کنونی منطقه پرداخته است، وی در بخشی از این مقاله خواستار آشتی شیعه و سنی از سوی رهبران عرب شد و تاکید کرد که این تفاهم می طلبد که آنها با ایران نیز تفاهم داشته باشند. سیل تاکید کرد که ایران شریک کشورهای عربی است و نه دشمن آنها، آمریکا نیز باید به دنبال مذاکره با ایران بر اساس معامله برد- برد باشد و این عامل می‌تواند چالش و خطر را از منطقه دور کند.

الیوت آبرامز نیز در تحلیلی که در پایگاه تحلیلی «نشنال ریویو» منتشر کرد، به انتخاب انتخاب «والری جارت»، مشاور ارشد اوباما، به عنوان فرد مذاکره کننده با ایران اشاره کرد. او با انتقاد از اینکه اوباما راه تعامل با ایران را انتخاب کرده، نوشت: به نظر می رسد که اوباما بیشتر خواستار مذاکره با ایران است و آغاز مذاکرات دوجانبه میان آمریکا و ایران موضوعی است که نهایتاً به ضرر آمریکا تمام خواهد شد.

در مقابل، راجر کوهن نویسنده باسابقه نیویورک تایمز در یادداشتی در این روزنامه، خواستار ایجاد خط مستقیم تماس بین آمریکا و ایران شد و با تاکید بر اینکه مردم آمریکا در انتخابات اخیر، به صلح رای دادند؛ نوشت: ما از ایران چه می‌خواهیم؟ صدور اجازه بازدید از تمام تاسیسات هسته‌ای، خلاص شدن از شر اورانیوم ۲۰درصد غنی شده، پایان دادن به تهدیدات علیه اسرائیل، پایان دادن به موارد نقض حقوق بشر، تغییر سیاست‌ها در قبال حماس و حزب‌الله و در پیش گرفتن روشی سازنده در قبال سوریه. اما ما چه چیز به آن‌ها ارائه می‌دهیم؟ برداشتن برخی از تحریم‌ها، پایان دادن به مجموعه‌ای از اقدامات مخفیانه، کنار گذاشتن بحث تغییر نظام، روی میز آوردن گزینه غنی‌سازی محدود اورانیوم (تا سقف ۵درصد)، و در نظر گرفتن نقش منطقه‌ای ایران.

ستون نویس نیویورک تایمز ادامه داد: یک دیپلمات خلاق می‌تواند موارد فوق را رفع و رجوع کند و با رد و بدل‌های فاز به فاز برای دو طرف اعتمادسازی کند. اما، پیش از هر چیز، اوباما باید از تفکرات معمول در قبال ایران فراتر رود، بزرگ فکر کند، جسورانه عمل کند، به افراد متنفر از ایران بی‌توجه باشد و از این باور که فشار آوردن به تنهایی می‌تواند پاسخ باشد، دست بردارد.

حتی یوکیو آمانو نیز که همیشه در مورد پرونده هسته ای ایران و گفت‌و‌گوها، با نا امیدی و بدبینی اظهار نظر می کرد، در سخنان اخیر خود گفته است: دلایل قانع کننده‌ای دارم که نشان می‌دهد ایران در مذاکرات آتی با آژانس همکاری خواهد کرد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بغداد در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد که ایران در پایگاه نظامی پارچین مشغول جمع آوری و تخریب آثار فعالیت‌های گذشته اتمی خویش است. اگر چه در حال حاضر نمی‌توانم درباره جزئیات این خبر اطلاعاتی در اختیارتان بگذارم، ولی می‌توانم بگویم که فعالیت ایران بقصد جمع آوری و تخریب آثار و علائم فعالیت‌های اتمی گذشته هم‌اکنون در جریان است. او اعلام کرد: دلایل قانع کننده‌ای در دست دارم که نشان می‌دهد ایران در مذاکرات آتی با آژانس که روز١٣ دسامبر در تهران انجام خواهد گرفت، با مذاکره‌کنندگان همکاری خواهد کرد.

اما از همه این نشانه ها قابل تامل تر، مصاحبه مهدی طائب برادر فرمانده اطلاعات سپاه با روزنامه اعتماد بود که در همین روز از مذاکره با آمریکا گفت و تاکید کرد که هنوز هیچ کاری خارج از اصول! انجام نشده است. رئیس قرارگاه موسوم به عماریون که به نظرم می رسد به اندازه برادرش تجربه و منش اطلاعاتی ندارد، در برابر سؤال خبرنگار که از او پرسید “آقای طائب تاکید موکد آقای احمدی‌نژاد برای مذاکره با امریکا چیست؟” پاسخ داد:‌ “آقای احمدی‌نژاد هرگز تاکیدی برای رابطه با امریکا نداشتند و این حرفها القای شماست.”

چند جمله از ادامه این گفت و گو، می تواند نشانه هایی از واقعیت را از لابه‌لای سخنان برادر فرمانده اطلاعات سپاه بیرون بکشد:

اما ایشان در جریان آخرین سفری که به نیویورک داشتند بیش از پنج بار درباره مذاکره با امریکا صحبت کردند.

اصلا اینطور نیست…. شما شرط هایی که آقای احمدی‌نژاد گذاشتند ببینید، بنده هم رابطه را قبول دارم.

نامه‌هایی که آقای احمدی‌نژاد برای اوباما ارسال کرد.

نه! آن نامه‌ها خوب بود. نامه آقای احمدی‌نژاد خلع سلاح اوباما بود. آقای اوباما به گونه‌ای رفتار کرد که به همه دنیا القا بکند که این ایران است که اهل جنگ و دعواست و ما طرفدار صلحیم. آقای احمدی‌نژاد در آن نامه ثابت کرد که نه! ما مشت آهنین را زیر دستکش مخملی می‌بینیم. این را همه باید به همه بگوییم که ما رابطه‌مان را با امریکا قطع نکردیم، بلکه امریکایی‌ها بودند که با ما قطع رابطه کردند.

یعنی هیچ تلاشی از سوی دولت برای برقراری رابطه با امریکا صورت نگرفته است؟

خارج از اصول نه.

خارج از اصول یعنی چه؟ یعنی اینکه دیدارهایی غیررسمی بوده است؟

منظورم خارج از اصول مذاکره است. امریکایی‌ها اگر از شروطشان دست بردارند جمهوری اسلامی حاضر است مذاکره کند.

من از شما که می‌فرمایید شخص مطلعی هستید این سوال را پرسیدم و دوباره می‌پرسم آیا درخواست رسمی‌ای از سوی دولت ایران برای مذاکره با امریکا شده است؟

خارج از اصول مذاکره هیچ درخواستی نبوده است.

هیچ دیداری هم بین مقامات دولت با امریکایی‌ها در این چند ساله نبوده است؟

هرگز نبوده است.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۷ پاسخ به “پیگیری گسترده بحث مذاکره با آمریکا از سوی نزدیکان رهبری؛ ولایتی تنها نیست”

  1. اگر آمریکا روی این حکومت ورشکسته فاسد شرط بندی کنه بی تردید بازنده خواهد بود،ما مردم این حکومت فاسد رو نمیخواهیم

  2. nashenas_ashena گفت:

    “انقلاب فرزندانش را نمی خورد؛ ضد انقلاب فرزندان انقلاب را می خورد!”
                    اینرا که خیلی‌ وقت 
    پیش  موسوی پیش بینی‌ کرد! 

                                     چه باید کرد!این باغچه را از هرزه گیاه, رها باید کرد.گلزار  گلگون سبز را بر آن ,روا باید کرد.کلبه فرسوده  پوسیدهٔ را  از بن,  خراب باید کرد.خانه سبز امید را با عشق، بهر میر عزیز  ،در آن بنا باید کرد.بلبلان خوش نغمه عاشق را, از قفس رها باید کرد.حصر ناجوانمردانه  جور و ستم را ,  فنا  باید کرد

  3. بهروز روزبه گفت:

    دیکتاتور برای ماندن بر سریر خونین حاضر است تا قعر جهنم نیز برود چه رسد به مذاکره با آمریکا بدون اجازه ملت یعنی همان حرفی که جواد لاریجانی زد : مذاکره با آمریکا در قعر جهنم. دیکتاتورها همه یکجور هستند فرقی نمی کند که شیعه باشد یا سنی ، مسلمان و مسیحی و یهودی باشد یا کمونیست و خدانشناس، برای ماندن حاضراست که یک ملت، یک نسل و یک آرمان را قربانی نماید و به قول خودش در مقابل تاریخ نیز پاسخگو نباشد. یا حسین میر حسین 

  4. IRANI گفت:

    اینها میخواهند با بحث مذاکره، فضای اقتصادی کشور را آرام نگه دارند. وگرنه، آنها میدانند که رابطه با کشورهای دنیا، منجر به سقوط استبداد میشود.

  5. محسن گفت:

    ب    به خدا وقتی این مقاله رو خوندم  داشتم دیونه می شدم…من خودم همیشه معتقدم سیاست پدر و مادر نداره…اما تصور اینکه روی ایران و امریکا بخوان باهم مذاکره کنن برام خیلی سخت بود…واقعا اگه این اتفاق بیافته و روابطی برقرر بشه، اون همه ظلم و ستم بر مردم چه خواهد شد؟ آن همه جوانان و متفکرانی که به جرم حمایت از شیطان بزرگ زندانی با اعدام شدند چه خواهد شد؟ آن همه شعارهایی که در سرما و گرما ( به اجبار سپاه یا ادارات مختلف در راهپیمایی ) از ترس محکوم نشدن مثل گوسفندان بی صاحب فریاد زدیم چه خواهد شد؟؟؟
    ب   به خدا قسم از این حکومت اموی هیچ بعید نیست که با بزرگترین دشمن خود( به ظاهر) و شیطان بزرگ وارد مذاکره       شود چه معلوم که اینها دست نشانده خود آمریکا نیستند و  هزاران اما و اگر دیگر…
        فقط مطلب آخر اینکه: لا مصیبه اشد من الجهل… هیهات و هیهات از ما مردم نادان

  6. Kazem گفت:

    اینها فکر میکنند میتوانند دنیا را فریب بدهند و در خفا به تولید موشک و بمب اتم ادامه دهند؟!   

  7. محمد گفت:

    دو لبه یک قیچی
    یک سناریوی کلان
    آمریکا دنبال فراهم آوردن زمینه ایجاد یک نظام لمپن کراسی لس آنجلسی است. لمپن کرات ها هم ضد چین هستند و هم ضد روس و از طرف دیگر دو دستی هم به بغل آمریکا می روند، البته با کمی صبغه ضد انگلیسی. یک لبه قیچی بر علیه جنبش سبز کار می کند و سلاح آن هم تحریم اقتصادی است تا آنها را از اهداف و گرایشات سیاسی دور کند و مردم را تا حدی به تنگ اورند تا به استقبال یک منجی و قهرمان رضا خانی سوق یابند. یک لبه دیگر قیچی تهدید نظامی و سیاسی است که ساختار سیاسی ایران را نشانه گرفته تا هر چه بیشتر آن را نظامی تر و مستبدتر کرده و شکاف ملت- دولت نیز افزایش یابد. در این شرایط انفجار روی خواهد داد و زمینه برای روی کار آمدن نظام مطلوب آمریکا فراهم می آید. بازی هسته ای و فشارهای دو لبه قیچی تا آنجا ادامه خواهد یافت تا ندای اصلاح طلبی و جنبش سبز تحت الشعاع فغان های مردم به تنگ آمده از شرایط اقتصادی و اجتماعی قرار گیرد.
    یک راه نجات بیشتر وجود ندارد و آن هم تکیه نظام سیاسی بر مردم است، پس از تکیه بر مردم با همه دنیا می تواند با سربلندی و بر اساس منافع ملی مذاکره کند (اگر گوش شنوایی باشد). استراتژی آمریکا در مذاکرات جاری صرفا بر این هدف مبتنی است که به طور مقطعی به آنها امید دهد که ما شما را تغییر نخواهیم داد تا آنها با امیدواری کور به همین سیاست فعلی ادامه دهند تا لحظه انفجار فرا رسد. آمریکا به هیچ وجه با یک نظام مستقل که با همه دنیا، از جمله چین و روسیه، رابطه داشته باشد کنار نمی آید. همه یا هیچ، به خصوص در منطقه نفتی، بازار اسلحه، قاچاق مواد مخدر، و صادر کننده مغز و تخصص، آمریکا به دنبال یک مدل عربستانی است.

  8. محمد گفت:

    در شرایط حصر و بند جنبش سبز و اصلاح طلبان، نه انتخابات در راستای منافع مردم است و نه مذاکرات. هیچکدام برای منافع ملی معنا نمی یابند.

  9. Bagher365 گفت:

    سرنوشت مذاکره پنهانی و بدون اطلاع ملت، چیزی جز باج دادن نخواهد بود   ها ها ها خندیدیم برید یه حرف بزنید به گروه خونیتون بخوره ای بچه های کلم هههههه

  10. ﻋﻌﺮﻓﺎﻧﻴﻴﺎﻥ گفت:

    ﺑﻪ ﺧﺪا ﻗﺴﻢ اﮔﺮ ﺫﺭﻩ اﻱ ﻏﻴﺮﺕ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺟﺰﺏ اﻟﻠﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺑﺮﻗﺮاﺭﻱ ﺭاﺑﻂﻪ ﺑﺎﻳﺪ اﺯ اﻳﻦ ﻣﻌﻠﻮﻻﻥ ﻣﻐﺰﻱ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭼﺎﻟﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺳﻲ ﺳﺎﻝ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻴﻢ ﺑﺎ ﺭﺟﺰﺧﻮاﻧﻲ و ﻋﺮﺑﺪﻩ ﻛﺸﻲ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭا ﭘﻴﺶ ﺑﺒﺮﻳﻢ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭا اﺻﻠﺢ ﺗﺮﻳﻦ اﻓﺮاﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻴﺪاﻧﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺫﻟﻴﻞ ﺗﺮ اﺯ ﺁﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺨﻮاﻫﻴﻢ اﻳﻦ اﺩا و اﻃﻮاﺭ ﺭا ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﻢ ﺁﺧﺮ ﺧﺎﻙ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺮ ﺑﻲ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰﺗﺎﻥ ﻧﻪ ﺩﺭ اﻗﺘﺼﺎﺩ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺳﻴﺎﺳﺖ و ﺣﺘﻲ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﺬﻫﺐ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺣﺪاﻗﻠﻲ ﺭا ﻫﻢ ﻧﺪاﺷﺘﻴﺪ و ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺻﺐ ﺭا ﻫﻢ ﺧﻮاﺳﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﺁﺧﺮ اﻳﻦ ﭼﻪ ﻣﻤﻠﻜﺘﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻫﺒﺮﺵ ﻧﺎﺭاﺿﻲ و ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﺵ ﺭﻳﺲ ﮔﺮﻭﻩ ﻓﺘﻨﻪ اﺳﺖ و ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﻣﺠﻠﺴﻴﺎﻥ ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﺩﻳﻨﺪاﺭاﻥ ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﺑﻴﺪﻳﻨﺎﻥ ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﺣﺘﻲ ﻣﻮاﻓﻘﺎﻥ ﻫﻢ ﻧﺎﺭاﺿﻲ اﻧﺪ ﺧﺎﻙ ﺑﺮ ﺳﺮﺗﺎﻥ

  11. ﻋﻌﺮﻓﺎﻧﻴﻴﺎﻥ گفت:

    ﺑﻪ ﺧﺪا ﻗﺴﻢ اﮔﺮ ﺫﺭﻩ اﻱ ﻏﻴﺮﺕ ﺩﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎﻱ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭا ﺟﺰﺏ اﻟﻠﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻌﺪ اﺯ ﺑﺮﻗﺮاﺭﻱ ﺭاﺑﻂﻪ ﺑﺎﻳﺪ اﺯ اﻳﻦ ﻣﻌﻠﻮﻻﻥ ﻣﻐﺰﻱ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭼﺎﻟﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺳﻲ ﺳﺎﻝ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻫﻴﻢ ﺑﺎ ﺭﺟﺰﺧﻮاﻧﻲ و ﻋﺮﺑﺪﻩ ﻛﺸﻲ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺭا ﭘﻴﺶ ﺑﺒﺮﻳﻢ ﺁﻳﺎ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺧﻮﺩ ﺭا اﺻﻠﺢ ﺗﺮﻳﻦ اﻓﺮاﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻴﺪاﻧﻴﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﻴﺪاﻧﺴﺘﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺫﻟﻴﻞ ﺗﺮ اﺯ ﺁﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺨﻮاﻫﻴﻢ اﻳﻦ اﺩا و اﻃﻮاﺭ ﺭا ﺩﺭ ﺑﻴﺎﻭﺭﻳﻢ ﺁﺧﺮ ﺧﺎﻙ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺳﺮ ﺑﻲ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰﺗﺎﻥ ﻧﻪ ﺩﺭ اﻗﺘﺼﺎﺩ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺳﻴﺎﺳﺖ و ﺣﺘﻲ ﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﺬﻫﺐ ﻟﻴﺎﻗﺖ ﺣﺪاﻗﻠﻲ ﺭا ﻫﻢ ﻧﺪاﺷﺘﻴﺪ و ﺑﺎﻻﺗﺮﻳﻦ ﻣﻨﺎﺻﺐ ﺭا ﻫﻢ ﺧﻮاﺳﺘﺎﺭ ﺑﻮﺩﻳﺪ ﺁﺧﺮ اﻳﻦ ﭼﻪ ﻣﻤﻠﻜﺘﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻫﺒﺮﺵ ﻧﺎﺭاﺿﻲ و ﺗﻨﻬﺎﺳﺖ ﺭﻳﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭﺵ ﺭﻳﺲ ﮔﺮﻭﻩ ﻓﺘﻨﻪ اﺳﺖ و ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﻣﺠﻠﺴﻴﺎﻥ ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﺩﻳﻨﺪاﺭاﻥ ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﺑﻴﺪﻳﻨﺎﻥ ﻧﺎﺭاﺿﻲ ﺣﺘﻲ ﻣﻮاﻓﻘﺎﻥ ﻫﻢ ﻧﺎﺭاﺿﻲ اﻧﺪ ﺧﺎﻙ ﺑﺮ ﺳﺮﺗﺎﻥ

  12. ناظر گفت:

    نظام مشکلی با امریکا ندارد . تکرار شعارهای سالهای اول انقلاب که دلیل وجود مشکل نیست . ریحتن منابع کشور به جیب قدرت های خارجی هم خلاف شرع نیست . ما یک روایت در این مورد نداریم  . میخواستیم سلاح اتمی بسازیم تا علاوه بر واکسنه کردن نظام آن را بیمه هم بکنیم ، نمیگذارند .اگر امریکا لجبازی نکند و بله را بدهد ، با هم رفیق میشویم و بعد از چند سال بمب را هم از خودشان میکیریم . چه چیز ما از پاکستان کمتر است .

  13. Jan گفت:

    الا الذین آمنوا وعملوا الصالحات وذکروا الله کثیرا وانتصروا من بعد ما ظلموا وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون.
    مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته
    کرده و خدا را بسیار به یاد آورده و پس از آنکه مورد ستم قرار گرفته ‏اند
    یارى خواسته ‏اند و کسانى که ستم کرده ‏اند به زودى خواهند دانست به کدام
    بازگشتگاه برخواهند گشت (۲۲۷)
    اینها چه بخواهند چه نخواهند محکوم به فنا هستند امرخداوند حتمی است

  14. Tanaffor13 گفت:

    سلام وضعیت که خیلی خرابه الله انشاالله عاقبتمونو به خیرکنه . 

  15. Kian گفت:

    اگر تحریم برداشته شود و با انتخابات بعدی دارو بود غذا بود و زنده ماندیم و خاتمی رئیس جمهور شد یک راه نجاتی جلو چشم ما باز میشه و اگر نه بر فرض محال تحریم هم برداشته بشه اوضاع همین طور خراب میمونه

  16. Rostamdastan72 گفت:

    أکر دولت أمریکا فقط بخاطر توقف غنى کردن اورانیوم و بدون توجه به مستله حقوق بشر با این رزیم جنایتکار رابطه برقرار کند – بار دیکر براى مردم ایران مسجل خواهد شد أمریکا و قدرتهاى دیکر تنها جیزى که برایشان اهمیت ندا رد حقوق مردم ایران است و این أمر موجب تشدید بدبینى بیشتر مردم ایران به أمریکا خواهد شد …. بعد از کود تاى ٣٢ و توطئه ۵٧ ، اکنون نیز سازش با قصابها!… دراستان یهود اى أسخر یوطى است!!!….

  17. Mohamad گفت:

    به حضرت آقا عرض کردند:پس مردم بوقند!

    حضرت آقا فرمودند بلانسبت بوق !!  چون بوق را چون فشاری آید بانگی سر دهد، اما این ملت مچاله شد و هیچ ,مقه ای نداد!!!