سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » دولت با یک تیر، دو نشان می‌زند: هم نابودی تولید ملی، هم حراج سرمایه های کشور...
» گندم کشاورزان ایرانی در انبار؛ گندم آلوده هندی در بازار

دولت با یک تیر، دو نشان می‌زند: هم نابودی تولید ملی، هم حراج سرمایه های کشور

چکیده :تولید گندم کشور برای امسال به 14 میلیون تن رسیده است؛ نیاز مصرفی کشور 10 میلیون تن برآورد شده؛ با این حال دولت تصمیم گرفته 6 میلیون تن گندم وارد کند؛ نیمی از این میزان یعنی 3 میلیون تن گندم نیز قرار است از هند وارد شود، کشوری که یکی از معدود خریداران فعلی نفت ایران است. ظاهرا دولت می خواهد با یک تیر دو نشان بزند؛ هم تولید ملی را نابود کند و هم به سرمایه های جبران ناپذیر نفتی کشور چوب حراج بزند. ...


کلمه – گروه اقتصادی: دولت با یک تیر دو نشان می زند؛ هم تولید ملی را نابود می کند و هم به سرمایه های جبران ناپذیر نفتی کشور چوب حراج می زند. می خواهند منابع نفتی را به هر قیمت بفروشند؛ حتی به بهای اینکه در عوض آن گندم وارد شود، ولو این گندم ها آلوده هم باشند، و حتی اگر این واردات به بهای هدر شدن زحمات و تولیدات کشاورزان تمام شود. ظاهرا همه چیز کشور قرار است به پای غرور حاکمان فنا شود.

به گزارش کلمه، توجه به این عدد و رقم ها، تمام واقعیت را بی پرده جلوی چشم همگان به نمایش می گذارد: تولید گندم کشور برای امسال به ۱۴ میلیون تن رسیده است؛ نیاز مصرفی کشور ۱۰ میلیون تن برآورد شده؛ با این حال دولت تصمیم گرفته ۶ میلیون تن گندم وارد کند؛ نیمی از این میزان یعنی ۳ میلیون تن گندم نیز قرار است از هند وارد شود، کشوری که یکی از معدود خریداران فعلی نفت ایران است.

این عددها را نه کارشناسان منتقد یا مخالفان حکومت، بلکه خبرگزاری سپاه اعلام کرده است. البته کلمه هم پیش از این گزارش داده بود که دولت با همت مضاعفی که امسال برای نابودی تولید ملی به خرج داده، می خواهد گندم کشاورزان هموطن را با قیمتی معادل کاه بخرد و همزمان از هند گندم آلوده وارد کند.

پیش تر از آن هم در کلمه گزارش شده بود که کار اقتصاد مقاومتی حاکمیت فعلی به اجرا خودخواسته سیاست نفت در برابر غذا رسیده و نیز از آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی خبر داده بود.

اکنون بر اساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر شده، ایران از سال ۱۹۹۶ به دلیل وجود نوعی قارچ موسوم به سیاهک در گندم تولیدی از این کشور گندم وارد نکرده؛ اما دولت احمدی نژاد قصد دارد این کار را انجام دهد.

بر اساس این گزارش، در روز دوم اکتبر (یعنی حدود سه هفته) یک هیئت ۵۰ نفره هندی برای مذاکره بر سر صادرات گندم  به کشورمان سفر کرده بود، چند ماه قبل از آن نیز یک هیئت ایرانی برای بازدید از سلامت گندم‌های هندی به آن کشور سفر کرده بود.

این در حالی است که موضوع سلامت گندم هندی همواره محل نگرانی دولتمردان ایرانی بوده است؛ اما سازمان دولتی حفظ نباتات ایران وعده می‌دهد: هیچ محموله گندمی قبل از مطابقت با استانداردهای داخلی وارد کشور نخواهد شد.

این گزارش با اشاره به اینکه میزان خرید تضمینی گندم امسال از کشاورزان حدود ۳.۵ میلیون تن بوده است، می افزاید: کارشناسان معتقدند پایین بودن نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری باعث شده به رغم تولید گندم بیش از نیاز کشور گندم‌های تولیدی وارد سیلو‌ها نشود. آنها معتقدند بخشی از این تولید به صورت گندم‌ یا آرد به کشورهای همجوار صادر یا قاچاق شده است.

همچنین به گفته کارشناسان به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی میزان نگهداری در انبار کشاورزان نیز بیشتر شده و همه اینها باعث شده است گندم کمتری به دولت تحویل داده شود.

حال در شرایطی که تحریم های بین المللی ناشی از سیاست های حاکمیت باعث شده فروش نفت به شدت کاهش یابد و میزان قابل توجهی از همین فروش نیز در ازای دریافت کالا و نه پول انجام گیرد، اظهارات برخی نمایندگان و کارشناسان به این نگرانی دامن زده که دولت احمدی نژاد با در پیش گرفتن سیاست فروش نفت به هر قیمت و به صورت عجولانه به معدود خریداران باقی مانده از جمله چین و هند و پاکستان، در عوض پول نفت به شکلی به واردات محصولاتی همچون گندم و برنج از این کشورها بپردازد که استانداردهای سلامتی برای آنها تایید نشده است و احتمال آلودگی آنها می رود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۵ پاسخ به “دولت با یک تیر، دو نشان می‌زند: هم نابودی تولید ملی، هم حراج سرمایه های کشور”

  1. Javid گفت:

    جشن گندم رو یادتونه ؟

    آی تعادل 
                  تعادل
                           تعادل

    آی آرامش …

                         رنگ آشنایتان پیدا نیست .
                                     

  2. khosrow گفت:

    از قدیم و ندیم گفته اند جلوی ضرر را هر وقت که بگیری منفعت است، گفته اند ماهی‌ را هر وقت که از آب بگیری تازه است، و جدیدأ می‌گویند که پایانی با یک بار ترس و لرز بهتر از ترس و لرزی بی‌ پایان است. ولی‌ کوو گوش شنوا، این دولت باید کنار رود.

  3. Hassan Norani گفت:

    این همان اصل ۴۴ خصوصی سازی است که “رهبر با بصیرت”بر اجرای آن تکیه دارد! ی “نفت در سفره”
    ۵% از سهام ملی‌ به مردم “عدالت ! نفت بر سفره!”
    ۵۰% برای دولت “بیتلمال”
    ۴۵% فروش به بخش خصوصی  جهانی‌ مسلمان “دزدهای فعلی”
    ولی‌ شرط ورشکستگی کشور است! که آن هم در راه است!

  4. Nashenas گفت:

                                                                         چه باید کرد

    این باغچه را از هرزه گیاه رها باید کرد

    گلزار  گلگون سبز را بر آن روا باید کرد

    کلبه فرسوده  پوسیدهٔ را  از بن  خراب باید کرد

    خانه سبز امید را با عشق، بهر میر عزیز  ،در آن بنا باید کرد

    بلبلان خوش نغمه عاشق را از قفس رها باید کرد

    حصر ناجوانمردانه  جور و ستم را   فنا  باید کرد

  5. Jsardaree گفت:

    به یک کرشمه براید زدست یار دوکار اما هنر دولت همین دوکار نیست بی اختیار کردن نمایندگان ایران درکشور های خارج  با گداشتن محارم غیر متخصص درامردیپلماسی که رسوایی هایی درپی داشت یکی ازان مورد است