سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » افشای برنامه خطرناک دولت احمدی نژاد: دستکاری عمدی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه...
» نمایندگان: دولت می‌خواهد به بهای گرانی‌های بیشتر، بین مردم پول پخش کند

افشای برنامه خطرناک دولت احمدی نژاد: دستکاری عمدی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه

چکیده :چند نماینده مجلس از طرحی پرده برداشته اند که بر اساس آن، دولت احمدی نژاد قصد دارد نرخ ارز را آزاد کند، یعنی ارائه ارز دولتی را به طور کامل متوقف سازد، و در عوض یارانه های نقدی ماهانه را سه برابر کند. طرحی که یاران دیروز و منتقدان امروز احمدی نژاد را نگران کرده و آنها این کار را توزیع کردن پول در آستانه انتخابات دانسته و به سابقه دولت احمدی نژاد در این کار اشاره کرده اند. این نمایندگان، در واقع دولت را به اخلال در نظام اقتصادی کشور از طریق گران کردن ارز با هدف تامین کسری بودجه خود متهم کرده اند؛ اقدامی که می تواند تبعات تورمی غیر قابل تحملی داشته باشد....


کلمه – گروه اقتصادی: چیز زیادی نگذشته از زمانی که احمدی نژاد گفته بود “یک عده ارز گرفته اند و انبار کرده اند.” حالا با گذشت چند هفته از افزایش پی‌در‌پی قیمت ارز و تاثیر نامطلوب آن بر ثبات بازار و نرخ کالاها و رشد تورم، چند نماینده مجلس از پشت پرده این گرانی پرده برداشته و رد اخلال‌های مورد ادعا را زده و به دولت رسانده اند و علت آشفتگی بازار ارز را یک گرانی عامدانه، با اراده دولتمردان، و با هدف سه برابر کردن یارانه نقدی اعلام کرده اند.

به گزارش کلمه، دولت احمدی نژاد که مخالفان زیادی را در اردوگاه به اصطلاح اصولگرایان مقابل خود برای افزایش یارانه نقدی دید که نگران بودند این اقدام در آستانه انتخابات نتایج ناگواری در پی داشته باشد، و از این رو این اقدام را مخالف قانون و خلاف مصلحت کشور و مردم می دانستند؛ اکنون با نزدیک شدن به ایام انتخابات و با دور زدن قانون و مجلس و جناح اصولگرا، ظاهرا درصدد اجرای این کار تبلیغاتی به شکلی پیچیده تر برآمده است.

چنانچه احمد توکلی نماینده منتقد دولت که باز هم دست به قلم شده، در گزارشی به مردم به این مساله اشاره کرد و الیاس نادران نیز در گفت و گو با مهر اعلام کرد: اطلاعات غیر رسمی رسیده به نمایندگان مجلس، اخبار مبنی بر تلاش دولت برای افزایش ۳ برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز را تایید می کند. این نمایندگان منتقد دولت گفته اند: اقدام تعمدانه دولت در عدم عرضه ارز به بازار آزاد و ایجاد نوسان آشفتگی در بازار بیشترین لطمه را به اعتماد مردم به دولت زده و مردم را نسبت به توانمندی های دولت بدبین کرده است.

پیش از این نیز غلامرضا مصباحی مقدم برای اولین بار پس از چند هفته فاش کرده بود که بانک مرکزی ارزی عرضه نمی کند و همین عدم تزریق ارز، تقاضای ارز را تشدید کرده و منجر به افزایش قیمت ارز شده است.

در همین زمینه خبرگزاری مهر نیز در گزارشی از آن چه ایده‌ی “اقتصادی- سیاسی” دولت و نسخه جدید ارزی یارانه نقدی می نامید، خبر داد و نوشت: درصورت نهایی شدن آن، یارانه ماهانه نقدی ۹۰ هزار تومانی به ازای هر ایرانی از محل آزادسازی نرخ ارز اختصاص خواهد یافت.

براساس این ایده و درصورت نهایی شدن، مابه‌التفاوت نرخ ارز مرجع – ۱۲۲۶ تومان- و نرخ بازار آزاد (حدود ۲۴۰۰ تومان) از محل آزادسازی نرخ ارز به مردم پرداخت خواهد شد.

بدین صورت که از محل آزادسازی نرخ ارز (و کنار گذاشتن ارز تک نرخی بالای ۱۲۲۶ تومان)، سهم هر ایرانی از این محل سالیانه بیش از یک میلیون تومان و ماهیانه حدود ۹۰ هزار تومان خواهد بود.

حال، اگر یارانه نقدی موجود (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) را با این یارانه جدید ارزی (۹۰ هزار تومان ) جمع کنیم، بیش از ۱۴۰ هزار تومان می‌شود. در واقع وعده محمود احمدی نژاد برای سه برابر کردن یارانه نقدی با این “ایده اقتصادی-سیاسی” نیز محقق خواهد شد.

همچنین گفته شده که در تحرکی جدید، نزدیکان احمدی نژاد اخیرا در برخی نشست‌هایشان برای آماده سازی افکار عمومی، این ایده “اقتصادی-سیاسی” را به صورت این پرسش مطرح کرده‌اند: چرا نباید مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ تومان و بازار (حدود ۲۴۰۰ تومان) را به بیت‌المال برگردانیم و آن را به مردم ندهیم؟

دولت احمدی نژاد طی سال گذشته بیش از پانزده هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی کسری داشته که با استفاده از منابع بانک مرکزی و بودجه برخی وزارتخانه ها نظیر نفت و نیرو تامین کرده است و با این وجود از اواخر سال ۹۰ در تکاپو برای اجرای مرحله دوم حذف یارانه ها بود که مجلس با تصویب قانونی سعی کرد جلوی افزایش شدید قیمت ها و اقدام ضربتی دولت را بگیرد حالا اما رئیس دولت و یارانش از در دیگری وارد شده اند.

اما واقعیت این طرح به اصطلاح ” اقتصادی – سیاسی ” و یا نسخه جدید ارزی، چیزی جز اقدامی سیاسی و تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیست. موضوعی که به کرات در تذکرات و هشدارهای اصلاح طلبان و فعالان جنبش سبز مطرح می شد که سرمایه های کشور با چه اهدافی دست مایه سیاسی بازی و شوی تبلیغاتی احمدی نژاد و یارانش قرار گرفته است. موضوعی که یاران دیروز و منتقدان امروز احمدی نژاد تازه به آن رسیده و با افشای این مساله نسبت به نتایج سیاسی آن بیم دارند. البته نه از جهت آنکه نگران آن باشند که همین اقتصاد نیم بند و بیمار کشور فلج تر شود، بلکه واهمه آنها از رقیبی است که در موسم انتخابات مقابل خود می بینند.

از جمله این واکنش ها در نامه امروز احمد توکلی به مردم هویدا شده که نوشته است: دولت هم هر وقت اراده کند برای تأمین کسری بودجه خود، با بازار به ظاهر رقابتی بازی می کند و هر قدر بخواهد به دست می آورد؛ چنان که الان اجازه می‌خواهد که ارز را گران کند و مابه التفاوت را به صورت نقدی بین مردم توزیع کند. اقدام تورم زایی که شیرینی موقت و تلخکامی طولانی مدت دارد. البته برای سیاسی کاری انتخاباتی به نظرشان مفید می‌رسد.

او اشاره کرده که بورس ارز تحت عنوان (Forex =Foreign Exchange Market) در دنیا متداول است. حجم عظیمی در حد ۳.۹۸ تریلیون دلار (آوریل ۲۰۱۰) گردش مالی روزانه این بازار در جهان است. ولی آن بازار رقابتی است، درحالی که در بازار ارز ایران، عرضه کننده اصلی بانک مرکزی است. و اگر کل دولت را در نظر بگیریم، تقاضا کننده اصلی نیز دولت است. بنابراین ادعای تشکیل بورس برای کشف قیمت رقابتی، ادعایی بی‌اساس است. در واقع باز هم بانک مرکزی و دولت همه کاره‌اند با این فرق که در آن صورت، هر نرخ بالایی که پیدا شود، می‌توانند از خود سلب مسئولیت کنند.

الیاس نادران نیز با اعلام اینکه افزایش توزیع یارانه نقدی، حجم نقدینگی و در نتیجه قیمت کالاها را افزایش می دهد. گفته است: دولت پیش از این هم سابقه توزیع پول در آستانه انتخابات را داشت.

در همین زمینه خبرگزاری مهر به نقل از غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه درحال حاضر ارزش پول ملی ایران ۵۰ درصد کاهش یافته است، افزوده که این اقدام دولت با هیچ منطقی پذیرفته نبوده و اساسا به مصلحت نظام نیست.

وی با طرح این سوال که درکجای دنیا ارزش پول ملی را برای توزیع نقدینگی در جامعه که منجر به تورم می شود، کاهش می دهند؟ گفت: درحقیقت دولت با این اقدام می خواهد ارزش پول ملی را کاهش دهد تا بین مردم پول پخش کند که این اقدام هم به شدت تورم زاست.

سعید اربابی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه افزایش نرخ ارز به یکباره جز ملتهب کردن بازار نتیجه ای در برنخواهد داشت، گفت: ۳ برابر کردن پرداخت یارانه های نقدی موجب رشد ۵۰ درصدی نرخ تورم خواهد شد.

در این میان هر چند تاج گردون نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از بررسی سه طرح فوریتی اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها، تعیین تکلیف مابه تفاوت نرخ ارز و شفاف سازی منابع صندوق توسعه ملی از فردا در صحن علنی خبر داده، اما به نظر می رسد آشفتگی های بازار ارز حاصل از اقدام دولت به این زودی ها متوقف نخواهد شد؛ هم چنان که قیمت ارز نیز در اولین روز هفته، روند صعودی داشت.

امروز قیمت دلار در بازار تهران به ۲۴۷۵ تومان رسید، در حالی که بانک مرکزی همچنان قیمت دلار مرجع را ۱۲۲۶ تومان اعلام می‌کند. قیمت هر یورو در بازار تهران ۳۲۳۵ تومان است. این در حالی است که قیمت اعلام شده یورو توسط بانک مرکزی نیز ۱۵۹۱تومان است. قیمت هر پوند نیز در بازار امروز ۴۰۳۵ تومان است. قیمت مرجع آن را نیز بانک مرکزی ۱۹۸۹ تومان اعلام کرده است.

از سویی خبرگزاری ایلنا در گزارشی از پیش بینی کارشناسان سرمایه نوشت که اشاره داشتند با تداوم افزایش نرخ سکه و دلار، پیش بینی‌ها، از عبور نرخ سکه و دلار به ترتیب از مرز یک میلیون تومان و ۲ هزار ۶۰۰ تومان تا پایان هفته حکایت می‌کند.

به نظر می رسد دولت و مجلس در آستانه کشمکشی جدید قرار گرفته اند که باید دید احمدی نژادی که به صراحت بر قانون گریزی دولتش تاکید کرده و می گوید قانون را قبول ندارم، پیروز این میدان است یا نمایندگانی که با توصیه رهبری مجبورند تا پایان دولت او را مدارا کنند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۲۱ پاسخ به “افشای برنامه خطرناک دولت احمدی نژاد: دستکاری عمدی نرخ ارز برای جبران کسری بودجه”

  1. Hasan گفت:

    به قول میرحسین عزیز،چرا شب انتخابات…

  2. ناشناس گفت:

    این احمدی نژاد تا ایران رو ویران نکنه ول کن مملکت نمی شه. اون می خواد کشور را با خودش به زیر بکشه. این فرد بیمار خطرناکی است! برایش هم مهم نیست که بعد از خودش چه بر سر کشور خواهد آمد. این مجلس بی لیاقت هم فقط تماشاگر است.یک حکم عدم کفایت جرات نداره صادر کنه. البته از بس عده ای خودشان دزدی کرده اند از احمدی نژاد می ترسند. ولی مرگ یکبار و شیون یکبار! مردم در صورتی که اموال آنها را پس دهید شما را می بخشند.

  3. mani گفت:

    ahmadinejad faghat alano mibineh oou ayandehnegar nist

  4. koosha گفت:

    اینکه دولت ارز را می خواهد گران کند درست است. ولی قرار نیست که یارانه ها را زیاد کند. می خواهد کمبود درآمد به خاطر تحریم نفتی را جبران کند تا بتواند به ولخرجیهای سالیان گذشته همچنان ادامه دهد.
    اگر قرار بود که این پول به جیب مردم برود که مشکلی نبود.
    کوشا

  5. سبزه قبا گفت:

    آقای خامنه ای : در مورد این خبر نظری ندارید؟ اگر دیر بجنبید پولهای این مملکت که باید صرف تولید ملی و کار و از این چیزهایی که اول سال گفتید بشود صرف متامع شخصی آقای احمدی نژاد در انتخابات آینده میشود. ایران چقدر ویران شود صدای شما در می آید و نظر میدهید؟
    دشمن و استکبار جهانی و سوریه و بقیه رو ول کن احمدی نژاد رو بچست

  6. ناظر گفت:

    وجود این مشائی یک معماست . آدمی که به گفته گلپور از مجاهدین خلق بوده ، چند پاسدار را با توطئه به قتل رسانده است . امروز هم به ظاهر بر خلاف جریان آب شنا میکند و باز هم نه تنها تحمل میشود ، بلکه داعیه دار هم هست . یک احتمال این است که با برنامه ریزی حکومت مامور نجات نظام مقدس است و مخالف خوانی ها و فاصله ای که با با بیت حفظ میکند هم ، برای کسب اعتبار و آبروست . که این قوی ترین احتمال است ، چرا که گاهی عرض ارادتی به رهبر معظم میکند طبق برنامه . احتمال دیگر این است که پشتش به جایی گرم است پر قدرت تر از بیت . پشتش به کجاست ؟ معلوم نیست . برنامه ریزی دولت هم معلوم است کار مشائی است .

  7. میرحسینی گفت:

    این که از اول گران شدن ارز مشخص بود و حالا که این افراد داد و بیداد می کنند تنها نشاندهنده کند ذهن بودن حضرات و قاتلان حاضر در مجموعه “بر و بچ” (قبلا مجلس نام داشت) می باشد.
    جانان من اندوه ایران کشت ما را!!!!

  8. محمد گفت:

    من نمیفهمم رهبری چه کار میکنن؟!
    آقا، ملت نون ندارن!!! کارگرا زندگیشون ویران شده و وضع زندگیشون هر روز بیشتر و بیشتر دامنگیر سایر طبقات میشه!
    آخه ملت چه گناهی کردن که باید تاوان غرور حضرت آقا رو بدن؟! چرا باید برای رهبری سخت باشه که خیلی راحت بگن احمدی نژاد غده سرطانیه؟
    به خدا دیگه دارم شک میکنم حمله غرب به ضرر ملت باشه. این جهالت ها و خودکامگی ها هیچ دست کمی از فساد غرب نداره!
    آقا، آدم گرسنه دین و ایمان نداره! به چه زبونی باید بگیم؟ این خدای شما هم که شبانه غذا برای بچه های گشنه ما نمیاره که!
    حرف آخر، امیدوارم احمدی نژاد عزل بشه و سریعا وضع اقتصادی کشور بهبود پیدا کنه، در غیر اینصورت اگر جنگ شد روی من یکی حساب نکنید. نفت نیاوردید سر سفره که هیچ، همین نونمون رو هم برداشتید بردید!!! آقا سی ساله خون ما رو تو شیشه کردید!!!!

  9. خنده رو گفت:

    جالبه, این دوستانی که میان التزام عملی به ولایت فقیه رو بررسی می کنن اصلا به ذهنشون خطور نمی کنه یه تست روانی هم از متقاضیا بگیرن تا یه همچین موجوداتی رییس دولت نشن البته نباید فراموش کنیم که ایشون نظرشون به نظر حضرت امام آیت الله خامنه ای (قدس) دامه افاضاته نزدیک بود ÷س از بالا می خوان مملکت رو نابود کنن!!!!!!!!!!!!!!! که عملی داهیانه س.

  10. ناشناس گفت:

    این ولایت آن ولایتی نیست که امام فرمود مملکت را از آسیب نگاه می دارد. این ولایت ، همداستان با تبهکاران وخیانت کاران است. نه آنکه آسیب را از مملکت دور کند . اگر خامنه ای هم سنگ و همسنگر دزدان نیست پس چرا دستور ره کش ندادن پیگیری و رسوایی و برزدن دست دزدان می دهد؟ چرا دستور به عدم پیگیری کلاهبرداری رحیمی معاون احمدی نژاد را می دهد؟ چرا قاضی جنایتکار و مجرم کهریزک را از محاکمه معاف می دارد و به او منصب می دهد؟ چرا ثروت مردم را به صورت نفت و سلاح کشتار جمعی رایگان در اختیار بشار اسد می گذارد تا بر علیه مردم سوریه اقدام کند ؟ چرا فرصت های شغلی را از ایرانیان سلب می کند و دراختیار لبنان و اکوادور و امریکاز لاتین می گذارد ؟ احمدی نژاد ف خامنه ایست اما در لباس ملیجک . خامنه ای احمدی نژاد است در لباس خلفای عباسی.. هیچ کدام در خدمت اسلام و مسلمانان نیستند.ملوک دیگر کشور های دیگر را غارت می کنند تا بتوانند کشور خود را اداره کنند ، اینان کشور خود را غارت می کنند تا شاید روزگاری دیگران آنان را از خشم مردم خود نگاه دارند.

  11. سامان گفت:

    این راه به ترکستان میرسد و حکومت استبدادی در حال حاضر درمانده و ورشکسته است

  12. ناشناس گفت:

    اینکه گران کردن ارز عمدیست درسته اما نه برای زیاد کردن یارانه مردم بلکه برای ادامه دادن همین چهل هزار تومن یارانه و پوشش خرابکاریهایی که علی خامنه ای و احمدی نژاد در سطح داخل و خارج کشور سبب شدن.

  13. ناشناس گفت:

    ارز گرانتر میشه و دولت هم این کار ارائه ارز با قیمت نزدیک آزاد رو میکنه اما نه برای مردم و نه برای پر کردن حساب ذخیره که برای هزینه خودش و دوستان نزدیکش و ریاست جمهوری دوستانش و ریاست جمهوری خودش در دوره بعد این دوره و مجلس هم هیچ کاری نمیکنه فقط ممکنه اندکی سروصدا کند و دیگر هیچ، چون عُرضه و توان همچین کارهایی رو نداره چون اولا همه بروبچ ،بی مایه و بی وجود هستند و هم اینکه از رو شدن مدارک تخلفاتشان توسط حجتیه و احمدیه میترسن! برای همین مملکت به قهقرا میرود

  14. ناشناس گفت:

    دزدی شاخ و دم نداره

  15. ناشناس گفت:

    لعنت بر اونهایی که سال ۵۷ انقلاب کردن و ما رو به روز سیاه نشوندند…

  16. بامداد گفت:

    ظرف هفته های آینده مردم از دلار ۳۰۰۰ تومان بعنوان روزهای خوش ارزان بودن ارز صحبت خواهند کرد. ابر فاجعه در راه است! سقوط آزاد ارزش ریال تا مرحه تبدیل شده به کاغذ پاره! این بنده حقیر دلار ۲۵۰۰ را یکسال قبل پیش بینی کرده بودم و الان هم دلار بالای ۵۰۰۰ را تا …. به ثریای دست نیافتنی پیش بینی میکنم. امید دولت این است که هم ارز را بنام آزاد شدن، بیش از ۲ برابر به مردم بفرشد هم با آزاد کردن تورم بدهی نجومی خود را به سیستم بانکی به نسبت تورم تقلیل دهد، و هم تجار صادرکننده را توی تله بورس ارزی که آقای عسگر اولادی خیلی بدرستی راجع به آن گفت این همان بورس ارز است بکشاند. تجار صادر کننده توی تله نخواهند افتاد و این علاوه بر نظر بنده نظر آقای عسگر اولادی هم هست و فکر نمیکنم هیچ تاجر صادر کننده باشد که توی این دام بیفتند. پس تنها طرف عرضه کننده ارز مثل سابق همان بانک مرکزی و زیرمجموعه های دولتی هستند و متقاضیان هم که از هم اکنون برایشان شرط و شروط گذارده اند ثبت سفارش دهندگان ـ بخاط ۲% ارزانتر زیر نرخ بازار آزاد. این همه قایم موشک بازی که هیچ کس را نفریفت ولی مشکل را پیچیده تر کرد.

  17. حامد گفت:

    تاوقتی بجای قوانین این دنیائی برای اداره کشور از قوانین مربوط به دنیای پس از مرگ استفاده میشود این در بر همین پاشنه خواهد چرخید نمونه قابل لمس غیز از حکومت اسلامی ایران حکومت یهودی اسرائیل است که بیش ای ۶۰ سال است زندگی را بر مردم اسرائیل ومنطقه تلخ کرده است ولی با کمال تاسف حکومت دینی برای اقلیتی نان و آ ب دارد وبرای اکثریت مردم زجر و شکنجه وزندگی جهنمی است . بکوشیم تا دین را لز حکو مت جدا کنیم.

  18. مسعود گفت:

    یه زمانی که برخی از مخالفین دولت میگفتناین دولت تعادل روانی نداره فکر میکردم قصد تخریب رو دارن ولی به داستان ارز که نگاه میکنم میبینم فقط کسی که به لحاظ روانی نا متعادل باشه میتونه همچه کاری با مردمش بکنه اخه در کجای دنیا ظرف دو هفتهه با پول ملی اینگونه رفتار میکنند
    در کجای دنیا اینگونه با روح و روان مردم بازی میکنن
    و مهمتر از همه اینکه اون حضرت اقای که نظراتش به نظرات اقای احمدی نژاد
    نزدیکتره نمیدونم چطوری میخواد به تولید ملی خودش برسه
    خدایا خودت بداد این ملت مظلوم برس

  19. سبز راست قامت گفت:

    سر این رشته به بیت حضرت آقا میرسه. زیرا آقا فرمودند که نظر ایشان به من نزدیکتر است وپس لطفا ک——————————ش ندهید!!
    اگر این ک————ش پاره بشه به قول آن مداح درباری ،………نمایان میشه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  20. علی ایرانی گفت:

    به عنوان یک فرد از این ملت امسال را دوباره با نام
    سال دزدی ملی و فرار مسوولان از توضیح مشکلات نامگذاری می کنم

  21. هادی گفت:

    واقعا چرا شب انتخابات ؟ چون ما ایرانی ها عقلمون به چشممونه