سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آخرین گزارش از زلزله آذربایجان/ نماینده اهر: به داد مردم ارسباران برسید اگر بمانند ...

آخرین گزارش از زلزله آذربایجان/ نماینده اهر: به داد مردم ارسباران برسید اگر بمانند تا دو روز دیگر تلف می شوند

چکیده :متأسفانه در زلزله اخیر علاوه بر آوار زلزله عده زیادی بر اثر ترکیدگی و انفجار لوله گاز و بر اثر سوختگی جان باختند و این مسئله نشان می‌دهد که شرکت گاز باید توصیه‌های اورژانس کشور را برای ارتقای ایمنی شبکه گاز کشور که بارها تکرار شده است به خصوص در شهرها بیشتر جدی بگیرد. ادامه پس لرزه ها مردم منطقه را مضطرب كرده است و در حال حاضر به دلیل مسیر های كوهستانی، برخی اقلام ارسالی به روستاهای مناطق زلزله زده توزیع نشده است كه باید سریعتر توزیع شود. ...


رئیس اورژانس کشور از اتمام کار نجات مصدومان حادثه زلزله آذربایجان شرقی و افزایش مجروحان به بیش از ۲ هزار نفر خبر داد و گفت: ۹۴۵ مصدوم در بیمارستانهای استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل پذیرش شدند و ۳۵ نفر آنها در بیمارستان جان باختند. در همین حال دو روز عزای عمومی در آذربایجان اعلام شد.

وی توضیح داد: متأسفانه در زلزله اخیر علاوه بر آوار زلزله عده زیادی بر اثر ترکیدگی و انفجار لوله گاز و بر اثر سوختگی جان باختند و این مسئله نشان می‌دهد که شرکت گاز باید توصیه‌های اورژانس کشور را برای ارتقای ایمنی شبکه گاز کشور که بارها تکرار شده است به خصوص در شهرها بیشتر جدی بگیرد.

غلامرضا معصومی در گفت و گو با فارس، افزود: تعداد مصدومان حادثه زلزله اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی تا صبح امروز به بیش از ۲ هزار نفر رسید، تعداد فوتی‌های این حادثه نیز به ۲۵۰ نفر رسید.

وی ادامه داد: از مجموع مصدومان این حادثه ۹۴۵نفر در بیمارستان پذیرش شدند که متأسفانه ۳۵ نفر آنها در بیمارستان فوت کردند و بقیه به صورت سرپایی در محل حادثه و اتوبوس آمبولانسهای اورژانس کشور درمان گرفتند و کار خدمات رسانی به مصدومان ادامه دارد.

رئیس اورژانس کشور گفت: با اینکه تقریباً کار شناسایی مصدومان حادثه و جست و جوها تمام شده است اما مأموران اورژانس کماکان در محل حادثه حضور دارند و خدمات رسانی به مردم به خصوص مصدومان را انجام می‌دهند به خصوص اینکه برخی مصدومان سرپایی و افرادی از بیمارستان مرخص شده‌اند به تجدید پانسمان و خدمات سرپایی نیاز دارند.

وی ادامه داد: از نظر دارو و تجهیزات مشکلی در منطقه وجود ندارد و کار درمان اضطراری را بیمارستان اهر با اینکه مقداری آسیب دیده انجام می‌دهد و البته بیمارستان سرپایی مستقر در منطقه زلزله زده نیز به مصدومان خدمات رسانی می‌کنند.

معصومی اضافه کرد: متأسفانه در زلزله اخیر علاوه بر آوار زلزله عده زیادی بر اثر ترکیدگی و انفجار لوله گاز و بر اثر سوختگی جان باختند و این مسئله نشان می‌دهد که شرکت گاز باید توصیه‌های اورژانس کشور را برای ارتقای ایمنی شبکه گاز کشور که بارها تکرار شده است به خصوص در شهرها بیشتر جدی بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره امکان شیوع بیماری در منطقه زلزله زده به خصوص با توجه به فصل تابستان گفت: هنوز گزارشی مبنی بر خطر شیوع بیماری نداشته‌ایم البته مأموران بهداشت محیط در منطقه حضور دارند.

وی گفت: تیمهای بهداشت روان نیز از دانشگاههای علوم پزشکی از صبح امروز در منطقه حضور دارند و برای جلوگیری از بروز بیماریهای روانی مانند افسردگی پس از بحران به خصوص با توجه به اینکه عده زیادی از زلزله زدگان عزیزان خود را از دست داده اند،اقدام می کنند.

نماینده تبریز: شدت تخریب برخی روستاهای منطقه زلزله زده زیاد است/ نیاز فوری به چادر و مواد غذایی

در همین حال نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس گفت: با توجه به زلزله روز گذشته در مناطق اهر و ورزقان، هم اکنون توزیع مواد غذایی و چادر از ضروری ترین مایحتاج مردم زلزله زده است.

رضا رحمانی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون نیروهای نظامی و انتظامی اعم از ارتش و سپاه امکانات خوبی دارند و از ابتدا در منطقه حاضر شده اند ولی مدیریت توزیع باید با قدرت و سرعت سازماندهی شود.

رییس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس خاطر نشان کرد: ادامه پس لرزه ها مردم منطقه را مضطرب کرده است و در حال حاضر به دلیل مسیر های کوهستانی، برخی اقلام ارسالی به روستاهای مناطق زلزله زده توزیع نشده است که باید سریعتر توزیع شود.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو در مجلس اظهارداشت: شدت تخریب برخی روستاهای منطقه زلزله زده زیاد است و به دلیل کوهستانی بودن منطقه و شرایط آب و هوایی نیاز فوری به چادر و مواد غذایی دارند.

نماینده ورزقان: اولین تیم امدادی ۷ ساعت پس از زلزله به منطقه اعزام شد

اولین نیروهای امدادی حدود هفت ساعت پس از وقوع زلزله از استانداری به شهرستان ورزقان اعزام شدند و در طول این مدت، مردم به صورت خود جوش اقدام به نجات مصدومان و خروج اجساد قربانیان از زیر آوار ها کرده اند.
الهویردی دهقانی نماینده ورزقان در مجلس، با اعلام این خبر به عصر ایران گفت: متاسفانه فرماندار این شهرستان “پروازی” هستند و اصلا در ورزقان حضور ندارند. به همین دلیل هم در حالیکه ساعت وقوع زلزله ۱۶.۵۳ دقیقه بود، ایشان حدود دو الی دو و نیم ساعت بعد از وقوع زلزله به محل فرمانداری رسیده اند و پس از آن تازه مراحل هماهنگی با مقامات استانداری آغاز شده است.

دهقانی که از محل فرمانداری ورزقان به سوالات ما پاسخ می داد با اشاره به اینکه هم اکنون هم فرماندار محترم به همراه استاندار و وزیر کشور مشغول بازدید از مناطق زلزله زده هستند تاکید کرد: “الان مردم شهر ورزقان و روستاهای اطراف با توجه به سطح وسیع تخریب ها نیاز مبرم به چادر و پتو دارند و در فرمانداری کسی پاسخگوی این نیاز نیست.”

دهقانی مشکل فعلی منطقه را عدم مدیریت در شرایط بحران خواند و بر نیاز مبرم به چادر و پتو تاکید کرد. وی میزان تخریب در روستا ها را بین بیست الی صد در صد و میزان تخریب در شهر ورزقان را تا ۷۰ درصد اعلام کرد.

پیام هاشمی رفسنجانی: به یاری مصدومان بشتابید

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال پیامی با ابراز تأسف از وقوع زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس جان باختن جمعی از هموطنان روزه‌دار و مصدومیت جمعی دیگر را در این زمین‌لرزه ها به بازماندگان و خانواده‌های داغدار تسلیت گفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد با بسیج امکانات و پشتیبانی‌های لازم، کمک‌های به موقع و ضروری برای آسیب‌دیدگان تأمین گردد.

اعلام همدردی ترکیه و امارات با زلزله زدگان

احمد داوداغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس تلفنی با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله شمال غرب ایران، آمادگی کشورش را برای ارسال هر نوع کمک به حادثه دیدگان اعلام کرد.

همچنین مسوولان کشور امارات متحده عربی با ابراز تاسف از وقوع زلزله و اعلام همدردی با خانواده های آسیب دیده، آمادگی کشورشان را برای ارسال کمکهای انساندوستانه اظهار داشتند.

دو روز عزای عمومی

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی با صدور پیام مشترکی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان های اهر، ورزقان و هریس، فردا و پس فردا را در استان عزای عمومی اعلام کردند.

در متن پیام آیت الله مجتهد شبستری و احمد علیرضابیگی آمده است: حادثه زلزله شهرستان های اهر، ورزقان و هریس و روستاهای اطراف که موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز و آوارگی عده دیگری شد، موجب تاثر و تاسف شدید گردید.

اینجانبان ضمن عرض تسلیت به عموم اهالی محترم استان به ویژه به خانواده های داغدیده، از خدای سبحان برای کشته شدگان غفران و رحمت الهی و برای مجروحین شفای عاجل مسئلت نموده و به مدت دو روز از فردا در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام می کنیم.

۷۰ درصد تلفات زلزله کودکان و زنان هستند

بهرام صمدی راد افزود: زنان و کودکانی که برای احیای شب قدر و پخت و پز غذا برای افطاری در خانه مانده بودند در اثر زلزله غافلگیر و زیر آوار جان خود را از دست دادند.

به گزارش مهر وی تصریح کرد: مجروحانی که حال آنها وخیم اعلام شده را کودکان کمتر از۹ سال تشکیل می دهند و بیشتر این مصدومان پس از انتقال به بیمارستان جان باختند.

صمدی از دیگر علل تلفات کم مردان را مشغول بودن آنان به کار کشاورزی در باغات اعلام کرد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به آزردگی خاطر مردم و نمایندگان آنها از نحوه انعکاس اخبار مربوط به زلزله روز گذشته در اهر، هریس و ورزقان گفت که این موضوع احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده است.

 هلال‌احمر کمک‌های بین‌المللی را نپذیرفت

مدیر کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایران با اشاره به اعلام آمادگی برخی کشورها برای ارسال کمک به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی گفت: هلال احمر نیازی به کمک‌های بین‌المللی ندارند.

پویا حاجیان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه پس از وقوع زمین‌لرزه هلال احمر ترکیه به عنوان اولین کشور ضمن ابراز همدردی، برای ارسال کمک‌های امدادی به زلزله‌زدگان اعلام آمادگی کرد، گفت: پس از آن نیز صلیب‌سرخ تایوان، صلیب‌سرخ سنگاپور، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ، دفتر یونیسف در تهران، دفتر پزشکان بدون مرز، صلیب‌سرخ آلمان، دفتر منطقه‌ای صلیب‌سرخ در نامه‌های جداگانه ضمن ابراز همدردی، آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های امدادی به مناطق زلزله زده اعلام کردند.

وی با بیان اینکه تعدادی از سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی در ایران نیز ضمن ارسال نامه‌های جداگانه از آمادگی کشورشان برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق زلزله‌زده خبر دادند گفت: با توجه به توانایی جمعیت هلال احمر در پوشش امدادی مناطق زلزله‌زده، نیازی به کمک‌های بین‌المللی نیست.

آمار جان‌باختگان زلزله به ۳۰۰ نفر رسید/تعداد مصدومین بیش از ۲ هزار نفر

فرماندار شهرستان اهر تعداد جان باختگان زلزله در مناطق اهر، ورزقان و هریس را نزدیک به ۳۰۰ نفر اعلام کرد. رضا صدیقی اعلام کرد: همچنین زلزله بیش از ۲ هزار نفر مصدوم و زخمی نیز در این مناطق داشته است.

وی، گفت: به جهت بافت سنتی روستایی اکثر خسارات وارده در روستاها هستند و در خود شهر نیز بیش از ۲۵ درصد اماکن عمومی، ابنیه، ساختمان اداری و مناظر مسکونی مردم آسیب دیده است.

رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه در شهرستان اهر گفت: اکیپ‌های کارشناسی ذیربط و نمایندگان حوادث غیر مترقبه به روستاها اعزام شده اند تا ضمن بررسی خسارات وارده در کمترین زمان ممکن عملیات مرمت و بازسازی اماکن روستایی آغاز شود.

وی با اشاره به شایعات به وجود آمده در شهر اهر گفت: سد ستارخان اهر هیچگونه آسیبی ندیده و مقاومت این سد برای بیش از ۱۰ ریشتر پیش‌بینی شده است و سد ستارخان اهر کاملا سالم است.

فرماندار شهرستان اهر ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: مناطق زلزله زده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارد.

در حالی که قریب ۲۰ ساعت از زلزله شمال غرب کشور می گذرد، گزارش ها از کمبود پزشک، پرستار، آمبولانس و خون در منطقه حکایت دارد و آمار کشته ها به ۳۰۰ تن و مجروحان به ۲۰۰۰ تن افزایش یافته است.

نماینده اهر و هریس: خواهش می کنم از طریق اکیپ های خودجوش کمک ها را برسانید تا در هلال احمر خراب نشود

عباس فلاح باباجان نماینده اهر و هریس در مجلس نهم طی یک گفتگوی تلفنی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار از تمامی مردم درخواست کرد که کمک های و نیازهای اولیه زلزله زدگان را به جای اینکه به هلال احمر بسپارند تا در آنجا خراب شود، به صورت اکیپ های خودجوش، خودشان این کمک های اولیه را به دست مردم زلزله زده در روستاها برسانند.

این نماینده مجلس که بعد از وقوع زلزله در روستاهای اهر و هریس حضور پیدا کرده و در آنجا مستقر شده است، از همان منطقه زلزله زده می گوید: هیچ کمکی از بیرون به منطقه ما صورت نگرفته. از اردبیل کمک های محدودی رسیده که کفاف مشکلات ما را نمی کند.

وی تاکید کرد:‌ روستاهای ما شدیدا به کمک مردم دلسوز و خردمند مردم ایران نیاز دارد. خواهش می کنم این صدا را به گوش مسولان و به گوش ایرانیان و آذری های عزیز برسانید که مردم ارسباران شدید به کمک آنها نیاز دارند.

فلاح افزود: مجروحان با هر مصیبتی که بود به بیمارستان های تبریز منتقل شده اند ولی برای سکونت موقت این مردم که همه خانه و کاشانه شان از بین رفته نیاز ضروری به چادر، غذای گرم، غذای خشک، آب معدنی و چادر داریم. هیچ کمکی از بیرون به منطقه ما صورت نگرفته. از ادربیل کمک های محدودی رسیده که کفاف مشکلات ما را نمی کند.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم از چه طریقی می توانید کمک کنند گفت: اگر کمک ها را به هلال احمر بدهند، هلال احمر این کمک ها را چون نگه می دارد، خراب می کند، خواهش می کنم خودشان به صورت خودجوش به صورت اکیپ های اهدایی بیاورند به روستاها. اینجا که منطقه جنگی نیست خواهش می کنم کمک ها را بیاورند به دست روستاییان برسانند.

وی در به این پرسش که آیا آواربرداری تمام شده و مجروحان و کشته شدگان از زیر آوار بیرون کشیده شده اند، می گوید: روستاهای ما تله های خاک هستند و کسی زورش نمی رسد این تله های خاک را بلند کند و کشته شدگان را از زیر خاک بیرون بکشند. هنوز آوار برداری در روستاها تمام نشده، دویست تا خانه ویران شده چطور مردم می توانند این ویرانه ها را بردارند و ببینند عزیزان شان زیر این ویرانه ها هستند یا به تبریز رفته اند.

وی خطاب به کسانی که صدای او را می شنوند، گفت: ای مردم، آذری ها، خواهش می کنم به داد مردم ارسباران برسید. شما را به خدا به داد مردم روستاهای آذربایجان برسید اگر بازمانده های زلزله همینطوری بمانند دو روز دیگر می میرند.

وی در مورد میزان تخریب روستاها گفت: پنجاه درصد روستاهای اهر و پنجاه درصد از روستاهای هریس ویرانه شدند، برخی از روستاها تا صد درصد و برخی از روستاه ها هفتاد درصد ویرانه شده اند. روستاهایی داریم که ۲۵ تا ۳۰ کشته داشتند و برخی روستاها ویرانه شدند اما کشته نداشتند.

وی که در حال حاضر در میان مردم زلزله زده اهر با خبرنگار گفتگو می کرد گفت: من هر شب و روز کنار این مردم هستم، من از روستاها رفته ام و حرف های مردم را مستقیم شنیده ام، فقط به داد مردم برسید. اگر احساس کنید که دیگر به کمک های شما نیاز ندارند این مردم جان شان را از دست می دهند.

فلاح در پاسخ به پرسشی در مورد شمار کشته شدگان می گوید: شمار کشته شدگان مجموعا به ۳۰۰ نفر می رسد و تعداد زخمی ها به سه هزار نفر می رسد.

دفن برخی اجساد بدون طی روال قانونی

در حالی که احتمال افزایش شمار قربانیان پیش‌بینی می‌شود، دکتر بهرام صمدی‌راد مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به «اعمال برخی روش‌های غیر مجاز» در دفن و خاکسپاری متوفیات زلزله اظهار داشت: متأسفانه دیده می‌شود در برخی از روستاها، اجساد بدون طی روال قانونی و صدور مجوز پزشکی‌قانونی دفن می‌شوند که این رویه قطعا در پیگیری‌های قانونی خانواده‌ها ایجاد مشکل خواهد کرد و صدور جواز دفن توسط هر مرجعی به جز پزشکی‌قانونی مجاز نیست.

تولد نوزادی در بیمارستان صحرایی مناطق زلزله زده

عملیات امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده و خارج‌سازی افراد از زیر آوارها در حالی ادامه دارد که ساعتی پیش از تولد نوزادی در بیمارستان صحرایی خبر می‌رسد که براساس گزارش ایسنا در آذربایجان شرقی، حال این مادر و کودک خوب است.

مصدومان به خون نیاز دارند

سازمان انتقال خون آذربایجان شرقی با انتشار اطلاعیه ای از عموم هموطنان شریف، مؤمن و ایثارگر خواست تا با اهدای خون خود به یاری زلزله زدگان آذربایجان شرقی بشتابند.

به گزارش مهر ، سازمان انتقال خون ایران در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله با ارسال ۱۵۰۰ واحد خون برای مراکز درمانی استان آذربایجان شرقی، اولین اقدامات لازم را که در راستای وظایف این سازمان است، به انجام رساند.

سازمان انتقال خون ایران بدین وسیله ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و آرزوی بهبودی هر چه سریع تر برای مجروحان و مصدومان این واقعه، اعلام می دارد که در غم و تألم این عزیزان شریک بوده و با تمام توان، آماده خونرسانی برای نجات زندگی مجروحان می باشد.

بر اساس این اطلاعیه تمام هم استانی ها می توانند با مراجعه به پایگاه های انتقال خون به یاری حادثه دیدگان این حادثه بشتابند.

پایان عملیات آواربرداری در هریس

فرماندار شهرستان هریس با اعلام پایان عملیات آواربرداری در هریس، گفت: در جریان وقوع زلزله در این شهرستان ۱۲۵ تن کشته و ۲۸۰ تن مصدوم شدند.

مرادی با بیان اینکه ۴۰ روستای شهرستان هریس بیش از ۷۰ الی ۱۰۰ درصد تخریب شدند، از اتمام آواربرداری در مناطق زلزله‌زده این شهرستان خبر داد و به خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی گفت:‌ هم‌اکنون به دنبال اسکان موقت زلزله‌زدگان هستیم.

مرادی چادر، پتو، موادغذایی و کانکس را از عمده نیازهای زلزله‌زدگان در این منطقه عنوان کرد و خواستار ارسال کمک‌های مردمی به این منطقه شد.

آماری از زیر آوارماندگان نداریم

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به ایسنا گفت: از شب گذشته تاکنون ۱۶ هزار تن آسیب‌دیده اسکان اضطراری شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار تخته پتو و پنج هزار و ۶۰۰ تخته چادر میان آسیب‌دیدگان توزیع شد، گفت: ۱۳ هزار قوطی کنسرو و یک‌هزار و ۶۰۰ چراغ والور نیز میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه ۹۲ تیم امدادی از ۱۴ استان برای امدادرسانی هر چه سریعتر به زلزله‌زدگان، عازم منطقه شده‌اند، گفت: ارزیابی امدادگران نشان داد که «مرغان، اهر، هریس و قسمت‌هایی از شهر تبریز» دچار خسارت شده است.

مظفر با بیان اینکه ۱۳۳ روستا در اثر این زلزله ۶/۲ ریشتری آسیب دیده‌اند، گفت: تعداد مصدومان به دو هزار و ۶ نفر رسید.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد برخی خبرهای منتشره در مورد کمبود آب در مناطق زلزله‌زده گفت: شب گذشته ۱۰۰ هزار بطری آب معدنی نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

وی گفت: حدود ۹۰۰ امدادگر و شش فروند بالگرد نیز وظیفه‌ امدادرسانی در منطقه را بر عهده دارند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه عملیات جست‌وجو و نجات در اهر به پایان رسیده است، گفت: امدادرسانی در این منطقه وارد فاز آواربرداری شده است.

مظفر با بیان اینکه ۱۵ تیم سگ‌های جست‌وجو (آنست) در منطقه حضور دارند، گفت: دستگاه‌های زنده‌یاب نیز روز گذشته وارد منطقه زلزله‌زده شده است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان در مورد مدفون‌شدگان زیر آوار آماری اعلام کرد، گفت: عملیات امدادرسانی و اسکان اضطراری زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

ترافیک سنگین در محور اهر- تبریز

براساس گزارش پلیس راه‌ کشور، در پی زلزله عصر روز شنبه استان آذربایجان شرقی در حال حاضر بار ترافیکی محور “اهر ـ تبریز” سنگین است.

پلیس راه کشور از رانندگان خواست که از مسیرهای جایگزین استفاده کنند و با ماموران راهنمایی و رانندگی همکاری لازم را داشته باشند.

همچنین راه ارتباطی از تبریز به اهر (۱۵ کیلومتری اهر) به علت تخریب قطع است که آمبولانس‌ها مجبور شدند از مسیر مشکین‌شهر به ورزقان بروند.

استاندار: زلزله به ۲۳۷ روستا در شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان آسیب زد

استاندار آذربایجان شرقی گفت: در زلزله‌های عصر دیروز در اهر و ورزقان ۲۳۷ روستا در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.

به گزارش فارس احمد علیرضابیگی ظهر امروز در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان هریس اظهار کرد: با گذشت کمتر از ۱۰ ساعت از زمین لرزه شاهد حضور اعضای هیئت دولت و قائم مقام شورای مدیریت بحران کشور در مناطق زلزله‌زده هستیم که این موضوع مایه دلگرمی دست‌اندرکاران مدریت بحران استان است.

وی ادامه داد: بعد از وقوع حادثه تقسیم‌بندی فعالیت‌های ستاد بحران استان انجام شد و ساعت شش صبح امروز در هر سه شهرستان موفق به خارج کردن حادثه‌دیدگان از زیر آوار شدیم.

وی یادآور شد: ۹۷ روستای شهرستان هریس، ۲۹۳روستای شهرستان اهر و ۴۷ روستای شهرستان ورزقان بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.

بیگی اظهار کرد: تا ساعت ۹ صبح امروز ۸۳ پس‌لرزه بزرگ و کوچک در مناطق آسیب‌دیده احساس شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۹۳ تیم در سطح مناطق آسیب‌دیده مشغول امداد و نجات هستند، گفت: آب معدنی در مناطق حادثه دیده توزیع شده است.

دارندگان گروه‌های خونی منفی برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند

در پی اعلام کاهش ذخایرخونی در مناطق زلزله‌زده به ویژه گوره خونی منفی، رییس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه تاکنون ۱۶۵۰ واحد خونی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مناطق زلزله زده ارسال شده است، از مردم بویژه دارندگان گروه‌های خونی منفی خواست تا برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند.

دکتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گروه‌های خونی منفی به علت کمیاب بودن همواره مورد نیاز بوده‌اند، اظهار کرد: اکنون این نیاز در مناطق زلزله زده بیشتر شده است و از مردم درخواست داریم با توجه به شرایطی که وجود دارد، برای اهدای خون به مراکز خونگیری مراجعه کنند.

توگه در پایان عنوان کرد: تاکنون اعلام نیاز ویژه برای خون از تبریز نداشته‌ایم.

کاهش ذخایر خونی در مراکز درمانی مناطق‌زلزله‌زده

خلیلی مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌ شرقی نیز با اشاره به خیل عظیم مصدومان زلزله در شهرستان اهر، ورزقان و هریس از کاهش ذخایر خونی استان خبر داد و به ایسنا گفت: گروه‌های خونی منفی مورد نیاز است.

وی از مردم خواست با توجه به نیاز گسترده به انواع گروه‌های خونی، در اهدای خون به امروز یا فردا اکتفا نکنند و برای تامین ذخایر خونی حتی الامکان تا پایان هفته به مراکز پایگاه خونگیری در تبریز مراجعه کنند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه از زمان وقوع زلزله تاکنون ۲ هزار واحد خونی از استان اردبیل، ارومیه و تهران به استان ارسال شده است گفت: یک‌هزار و ۵۰۰ واحد خونی نیز از ذخایر خونی استان مورد استفاده قرار گرفته است.

وی از فعال‌بودن ساختمان آخونی و مسجد کبود به منظور خونگیری از همشهریان خبر داد و یادآور شد: مردم استان استقبال خوبی از اهدای خون به منظور کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کردند.

مدیرکل پایگاه منطقه‌ای انتقال خون استان آذربایجان‌شرقی همچنین از اعلام آمادگی ادارات و سازمان‌ها به منظور تامین نیازهای خونی زلزله‌زدگان خبر داد.

وی یادآور شد: تاکنون به تمامی درخواست‌های خونی مراکز درمانی اهر و ورزقان و بیمارستان‌های امام‌رضا (ع)، سینا و شهدای تبریز پاسخ داده شده است. پرسنل تا پنج بامداد امروز مشغول خونگیری بودند و مردم در صورت امکان با توجه به ترافیک کاری پایگاه‌های انتقال خون به صورت گروهی مراجعه نکنند.

وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور آخرین وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده را اعلام کرد.

عبدالرضا امیدوار شهری روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد در استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تا روز سه‌شنبه آسمان صاف در ارتفاعات رشد ابر و وزش باد کم خواهد بود که رشد ابر در استان اردبیل قابل ملاحظه است و حداکثر دما در استان آذربایجان شرقی در این مدت بین ۳۵ تا ۳۶ و حداقل بین ۲۴ تا ۲۳، در استان آذربایجان غربی حداکثر دما بین ۳۲ تا ۳۴ و حداقل بین ۱۶ تا ۱۷ و اردبیل نیز حداکثر دما بین ۳۰ تا ۳۱ و حداقل دما بین ۱۰ تا ۱۱ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه

محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس از انتقال جمعی از مجروحان زلزله روز گذشته اهر، هریس و ورزقان به شهرهای اردبیل، ارومیه و تبریز خبر داد و گفت که قرار است یک بیمارستان صحرایی در منطقه برای مداوای سریعتر مصدومان برپا شود.

وی ادامه داد: اگرچه امدادرسانی به زلزله‌زدگان از ساعات اولیه پس از وقوع زلزله آغاز شده و حرکت منسجم و خوبی برای رسیدگی به زلزله‌زدگان صورت گرفته، اما به هر حال با توجه به غافلگیرکننده بودن این پدیده، زمان رسیدن اکیپ‌های امداد از استان‌ها و شهرستان‌های اطراف، قدری به طول انجامیده است.

اخبار مرتبط با زلزله روز شنبه آذربایجان:

صداوسیما به مردم آذربایجان هم به اندازه محرومان اروپا و آمریکا توجه کند/ شاید آمار قربانیان زلزله به ۱۰۰۰ نفر برسد

پیام همدردی شورای هماهنگی راه سبز امید با زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی

اعلام آمادگی دفتر آیت الله بیات زنجانی، برای رساندن کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان

در هیچ کجای دنیا زلزله ۶ ریشتری کشته نمی دهد

بیمارستان ورزقان، از وعده‌های اولین سفر استانی احمدی‌نژاد، هنوز افتتاح نشده/ مجروحان زلزله آواره‌اند

زلزله ۶/۲ ریشتری و آرامش صدا و سیما

ایران به سوگ نشست؛ کنار هم خواهیم ماند

آخرین اخبار زلزله ۶٫۲ ریشتری آذربایجان/ ۱۸۰ کشته؛ تاریکی هوا امدادرسانی به زیرآوارماندگان را مختل کرد

گزارش تصویری/ زمین لرزه ای که آذربایجان را لرزاند

مصدومان زلزله نیاز به خون دارند/ لیست مراکز انتقال خون استان تهران



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۴ پاسخ به “آخرین گزارش از زلزله آذربایجان/ نماینده اهر: به داد مردم ارسباران برسید اگر بمانند تا دو روز دیگر تلف می شوند”

  1. ناشناس گفت:

    آیات عظام شماره حساب بدهند تا کمک نقدی کنیم.

  2. ناشناس گفت:

    مرضیه دستجردی وزیر بهداشت: مشکل اصلی در منطقه، ساماندهی اموات است.

  3. ناشناس گفت:

    در تمامی اطلاعیه ها از مردم چادر و آذوقه و … درخواست می کنند ولی برای استفاده این عزیزان از کمکهای بین المللی دست رد به سینه آنها می زنند . گسی نیست از ایشان بپرسند که اگر زن و بچه خود زیر آوار مانده بودند و تمام زندگی خود را از دست داده بودند آبا باز اینچنین از استفاده از کمکهای بین الملی سرباز می زدند. اینجا فاجعه ای در جریان است و تا نبینی به عمق فاجعه پی نمی بری . روستا ها تا ۱۰۰% تخریب شده اند و هوز در صدا و سیما از مراسم افطار و … و تمام مسایل بین المللی و سوریه برنامه ها پر است ولی از کشته و آوراه شدن این غزیزان هموطن خبری نیست . اگر ۱۰ نفر در فلسطین کشته شده بودند الان عزای عمومی بود و تلویزیون پر از هیاهو ولی اینجا با فوت فعلا ۳۰۰ نفر که با توجه بع ابعاد فاجعه عددی بسیار بزرگتر از این می باشد نسبت به این هموطنان خود بی خیال هستند . در اینجا روستاهایی هستند که هنوز امداد رسانان بعد از گدشت یک روز به آنجا نرفته اند. بر حال این ملت باید خون گریست که چنین مسئولانی دارند .

  4. علی گفت:

    ‫دوستان می توانند کمک های نقدی خود را به این شماره کارت واریز کنند.
    ——————————–
    شماره کارت آقای دکتر کریم عابدی استاد دانشگاه صنعتی سهند تبریز، معاون سیاسی اسبق استانداری آذربایجان شرقی و رییس جبهه مشارکت
    ۶۰۳۷۹۹۱۱۱۵۰۶۵۸۸۴ بانک ملی‬

  5. ناشناس گفت:

    ه دنبال زلزله در آذربایجان شرقی و قربانی شدن نزدیک به سی صد تن از هموطنمان، دفتر آیت الله بیات زنجانی با انتشار اطلاعیه ای، آمادگی خود را جهت رساندن کمک های مردمی به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اعلام کرد.

    در این اطلاعیه آمده است: برای این امر شماره حساب ۱۱۰۱۱۰۱۰ نزد بانک سینا به نام حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی اختصاص داده شده که برای سهولت در امر پرداخت مبالغ، شماره کارت: ۸۲۶۲ ۰۲۵۹ ۴۶۱۰ ۶۳۹۳ و شناسۀ شبا: ۰۱ ۰۱۰۰ ۱۰۱۱ ۸۱۳۱ ۰۲۰۵ ۰۵۹۰ IR 96 مربوط به این حساب نیز اعلام می گردد. بدیهی است پس از جمع آوری مبالغ، از طریق افراد مورد وثوق در جهت رساندن آنان به خانواده های آسیب دیده عمل خواهد شد.

    متن این اطلاعیه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید به شرح زیر است:

    بسم الله الرحمن الرحیم

    ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همۀ مؤمنین، و عرض تسلیت به مناسبت درگذشت جمعی از هم میهنان عزیز در زمین لرزۀ استان آذربایجان شرقی و داغدار شدن خانواده های محترم آنان و صد البته محزون و داغدار شدن مردم عزیز ایران، به اطلاع می رساند این دفتر به حسب امر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی(مدظله العالی)، آمادگی خود را در جهت رساندن کمک های نقدی مومنین به عزیزان آسیب دیده اعلام می دارد.
    برای این امر شماره حساب ۱۱۰۱۱۰۱۰ نزد بانک سینا به نام حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی اختصاص داده شده که برای سهولت در امر پرداخت مبالغ،

    شماره کارت: ۸۲۶۲ ۰۲۵۹ ۴۶۱۰ ۶۳۹۳ و شناسۀ شبا: ۰۱ ۰۱۰۰ ۱۰۱۱ ۸۱۳۱ ۰۲۰۵ ۰۵۹۰ IR 96
    مربوط به این حساب نیز اعلام می گردد.
    بدیهی است پس از جمع آوری مبالغ، از طریق افراد مورد وثوق در جهت رساندن آنان به خانواده های آسیب دیده عمل خواهد شد. ان شاء الله

  6. ناشناس گفت:

    صدا و سیمای بیشرف در حال پخش خنده بازار است.تف بهت ضرغامی

  7. ناشناس گفت:

    با کشته شده بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان در زلزله ، تلوزیون در حال پخش خنده بازار است .

  8. قلم سبز گفت:

    دوستان عزیز ما که کاری از دستمان بر نمی آید خواهشا بریم سازمان انتقال خون خون اهدا کنیم

  9. ناشناس گفت:

    نفرین به شما
    چه شده است شما را که حتی صدا و سیمایتان به این مسئله بی توجه شده است؟
    از این میترسید که آبرویتان پیش کشور های اروپایی و آمریکا برود؟مگر آبرو دارید؟
    یا ارزشمان به اندازه ادمهایی که در بم زندگی میکردند نیست؟
    چه می شد با پیامهای مکررتان مرهمی بر درد دل بینوایان می زدید.
    همیشه دنبال بلوف،گاف در مورد امریکا،اسرائیل و اروپا ولی کی به درد مردم اشاره کردید.
    متاسفم برای خودم و آدمای کشور.
    فقط از خدا می خواهم به حرمت شبهای قدر مملکت ما را از دست این دغل بازان نجات دهد و دست صاحب اصلیش که مردم هستند برساند.

  10. ناشناس گفت:

    انتهای بی احترامیه
    در حالی که مردم جنازه پدر و مادر و خواهر و برادر و کودکان مظلوم تر از کودکان فلسطینی را می کشند ،شیون می کنند،مادران صورتهایشان را می درند صدا و سیما خنده بازار را نشان می دهد!!!!!!!!!!!
    متاسفم برای خودم ، مردم ملتم که دست دیو صورتان بلبل زبان روبه سیرت افتاده ایم.
    آقای احمدی نژاد و دولت احمدی نژاد شاعر خودتون که به وجودش افتخار می کنین گفته:
    تو کز محنت دیگران بی غمی
    نشاید که نامت نهند آدمی

  11. ياشاسين آذربايجان گفت:

    درود بر شما. در حرکتی نمادین آخرین جمعه ی ماه رمضان امسال را روز دفاع از مردم زیر آوارمانده ی آذربایجان اعلام می کنیم . هموطن برخیز .آذربایجان سرزمین ستارخان و باقرخان امروز …. نیازمند خون تو شده است . در خواب حاکمان به داد هم وطنانمان برسیم.این بار خدا هم همراه ما اشک می ریزد . کروه های خونی منفی بیش تر نیاز است . من وتو یک درد مشترکیم. مرا فریاد کن

  12. aa گفت:

    مردم دارن تلف میشن ولی این بی شرفا عین خیالشونم نیست.امار کشته ها خیلی خیلی بیشتر از این حرفاست.

  13. ناشناس گفت:

    مگه یکدست چند هندوانه بر میدارد این بیچاره ها دارند مردم سوریه یعنی بشاراسد را نجات میدهند تازه مردم بحرین هم هستند قبرستان هم که برای مردگان اماده شده است دیگر چه مرگتونه چقدر خدمت کنند

  14. ناشناس گفت:

    ننگ ما صدا وسیمای ماست تف به ذاتتون