سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی/ ناتوانی دولت از مدیریت سیب‌زمینی...
» در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی ...

آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی/ ناتوانی دولت از مدیریت سیب‌زمینی

چکیده :اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران می گوید امسال تاکنون صد هزار تن سیب‌زمینی تولید داخل نابود شده است: 15 هزار تن در همدان، 20 هزار تن در کردستان، 7 هزار تن در فارس، 6 هزار تن در اصفهان، بقیه هم در گرگان و دیگر استان ها... این ارقام هم به زودی افزایش خواهد یافت؛ برای نمونه درفریدن بیش از 40 هزار تن و در چادگان حدود 35 هزار تن سیب زمینی در حال خراب شدن است. شش هزار تن سیب‌زمینی کشاورزان اصفهانی هم در سردخانه مانده و کشاورزان قادر به پرداخت حق سردخانه‌دار نیستند؛ سردخانه‌دار فقط از آنها کرایه حمل این محصول برای دور ریختن را طلب می‌کند....


کلمه – گروه اقتصادی: چهار روز قبل کلمه از رشد انفجاری قیمت پیاز و نابودی هزاران تن پیاز تولید داخل گزارش داد و تصاویری را از انبوه پیازهای آماده فروش بر سر مزرعه منتشر کرد که زیر آفتاب در حال فاسد شدن بودند. اکنون گزارش می رسد که وضع سیب زمینی تولید داخل به مراتب فاجعه بارتر است و طبق اعلام رسمی اتحادیه سیب زمینی کاران، دست کم ۱۰۰ هزار تن! سیب زمینی به خاطر سوء مدیریت دولت نابود شده است.

در همین باره بخوانید:
دولت سیب زمینی کاران را هم ورشکسته کرد/ بدهی ۴ سال قبل هنوز پرداخت نشده
اقتصاد کشاورزی رو به ورشکستگی پیش می‌رود

به گزارش کلمه، اگر تا چند روز قبل خبر نابودی پیاز در مزارع خوزستان، کرمان و بوشهر منتشر شد، حالا گزارش های جدیدتر حاکی از آن است که سرنوشت پیاز در استان خراسان رضوی نیز بهتر از دیگر استان ها نیست و وضع سیب زمینی هم بهتر از پیاز نیست.

در واقع به دلیل آنکه محصولات کشاورزی با قیمت پایین خریداری یا اصلا خریداری نمی شود کشاورزان مجبورند محصولات تولیدی خود را در خاک دفن کنند. قیمت پیاز در بازار کیلویی ۱۰۰۰ تومان است اما دولت این محصول را کیلویی ۸۰ تومان از کشاورزان پیازکار خریداری می‌کند که این نوع خرید نه تنها سودی برای کشاورزان ایرانی ندارد که فقط منجر به ضرر بیشتر آنان می شود.

در همین رابطه، یک تولیدکننده محصول سالم پیاز خراسان رضوی در سال ۹۰ با تاکید بر اینکه کشاورزان و دامداران روز به روز متضررتر می‌شوند، می گوید: “با وجود افزایش قیمت تمام شده تولیدات در بخش کشاورزی، دولت محصولات کشاورزی را ارزان از کشاورزان خریداری می‌کند.”

همین کشاورز با تولید ۴۰۰۰ تن پیاز ارگانیک در مزرعه خود اعلام کرده که این محصول را کیلویی ۴۶ تومان به بازار تهران ارسال کرده، در حالی که با احتساب هزینه کارگر، این محصول کیلویی ۱۲۰ تومان تمام شده است.

هم پیاز، هم سیب زمینی

از بین رفتن محصولات کشاورزی فقط شامل پیاز نمی شود و دیگر محصولات نیز دارند در نتیجه ی بی تدبیری مسوولان و همچنین تبعات تحریم ها از بین می روند. در همین رابطه رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران خبر از بین رفتن ۱۰۰ هزار تن سیب‌زمینی را اعلام کرده است. بر اساس این خبر، کشاورزان به عنوان بذر محبور به کشت سیب زمینی شدند اما به دلیل نداشتن بازار میزان تولید جذب نشده و کنار جاده‌ها و رودخانه‌ها دور ریخته شدند که از طرفی نیز منجر به فاجعه زیست محیطی شد.

حسن محمدی رییس اتحادیه سیب‌زمینی‌کاران اعلام کرده که مستندات دوریخته شدن این میزان محصول نیز موجود است، او در این رابطه گفت: “۱۵ هزار تن از این محصول در استان همدان، ۲۰ هزار تن در استان کردستان و ۷ هزار تن در استان فارس، ۶ هزار تن در استان اصفهان و بخشی دیگر در استان گرگان تولید شده بود.”

بر اساس این گزارش و اخبار اعلام شده از سوی مسوولان در حال حاضر شش هزار تن سیب‌زمینی در استان اصفهان در سردخانه مانده و کشاورزان قادر به پرداخت حق سردخانه‌دار نیستند که منجر به این امر شده که سردخانه‌دار فقط از کشاورز کرایه حمل این محصول برای دور ریختن را طلب کنند.

چندی پیش هم قائم مقام سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان خبر داد که بیش از ۴۰ هزار تن سیب زمینی در شهرستان فریدن و حدود ۳۵ هزار تن در شهرستان چادگان درحال خراب شدن است. در واقع بنا بر گفته این مقام دولتی، با از بین رفتن این مقدار سیب زمینی در این دو شهرستان، بیش از ۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به کشاورزان منطقه خسارت وارد شده است.

بر اساس این گزارش، سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن سیب زمینی از بیش از ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های چادگان و فریدن برداشت می شود و استان اصفهان با تولید ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی رتبه دوم تولید سیب زمینی را در کشور دارد.

از طرفی دیگر، سیب زمینی کاران گلستانی نیز با اشاره به نرخ پایین خرید این محصول عنوان کرده اند که نرخ تعیین شده سبب می‌شود کشاورز به ازای هر هکتار دو میلیون تومان ضرر کند.

نرخ خرید دولتی، زیر قیمت تمام شده

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده، نرخ خرید تضمینی سیب زمینی پاییزه ۱۴۷ تومان، سیب زمینی بهاره و تابستانی ۱۵۲ تومان، سیب زمینی طرح استمرار ۱۷۰ تومان، از سوی شورای اقتصاد اعلام شده است.

از همین رو فعالان حوزه کشاورزی گلستان با هشدار نسبت به اینکه چرا کسی باور نمی‌کند کشاورزی در حال از بین رفتن است، عنوان می کنند: “سیب زمینی کیلویی ۲۰۰ تومان یعنی ضرر دو میلیون تومانی کشاورزان در هر هکتار!”

این سیب‌زمینی‌ها در حالی تولید می شود که برای تولید آن بیش از ۸۶۰ لیتر آب نیاز است در نتیجه تولید هر کیلوگرم سیب‌زمینی حدود ۳۰۰ تومان هزینه آبیاری نیاز دارد که این هزینه به غیر از هزینه مصرف نهاده‌های کود و سم و بذر و دستمزد کارگری است.

به گفته تولیدکنندگان، با احتساب تمام این موارد قیمت تمام شده هر کیلو سیب‌زمینی ۳۰۰ تومان است لذا برای تولید هر کیلو سیب‌زمینی حدود ۶۰۰ تومان هزینه می‌شود. در حالی که قیمت خریداری، بسیار پایین تر از آن چیزی است که کشاورزان تولید می کنند و در نهایت نیز محصولی که اینقدر هزینه برداشته است، خراب می شود و از بین می رود.

به نظر می رسد که اگر همین روند ادامه پیدا کند و فکری برای پایان یافتن حضور مدیران بی کفایت در رأس دولت نشود، بسیاری از محصولات کشاورزی از بین خواهند رفت و مردم چیزی برای مصرف نخواهند داشت.

در حالی که این روزها گوشت و مرغ و شیر بسیار گران شده و بسیاری از اقشار مردم قادر به خرید این مواد غذایی نیستند و در کنار آن گندم داخلی نیز در حال از بین رفتن است، تا جایی که مسوولان ابایی ندارند از اینکه اعلام کنند نفت می دهند و آرد هندی وارد می کنند، بهتر است برای جبران بسیاری از کمبود ها و کسری ها، متصدیان امور حداقل کمی بیشتر به محصولات کشاورزی توجه کنند تا سیب زمینی و پیاز که زمانی یکی از ارزان ترین محصولات غذایی بود، اینگونه از بین نرود.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۰ پاسخ به “آمار تکان‌دهنده نابودی محصولات کشاورزی/ ناتوانی دولت از مدیریت سیب‌زمینی”

  1. ناشناس گفت:

    خدا پدرتان را بیامرزد. از اینها چه توقعات بالایی دارید. مدیریت سیب زمینی؟؟؟ مگر نگفته بودند که لیاقت اداره دکان سنگکی را هم ندارد؟ سیب زمینی که خیلی کار سختی است عجب توقعاتی دارید ها؟؟؟؟؟

  2. ناشناس گفت:

    اینطور که داستان پیش میرود،دستهائی در کارند که این مملکت ثروتمند را به ورشکستگی بکشانند!

    یک کشور ورشکسته باید منابع پستوانیش را در اختیار بخش خصوصی بگذارد.

    حال بخوان تا ته دستان را؛

  3. ناشناس گفت:

    این دولت سیب زمینی که نمی تواند وضعیت سیب زمینی را کنترل کند چگونه می تواند منافع مردم را کنترل کند؟؟ من هنوز متحیرم که مثلا یک عده که نام دانشجو بر خود دارند اینهمه ناتوانی ایشان در اداره مملکت را نمی بینند و هنوز طرفدار این رییس دولت هستند! عده دیگری هم که باز مثلا دانشجو هستند با فرافکنی تقصیر را گردن پدیده انحرافی می گذارند. من از همین جا به این دانشجوها می گم که رییس دولتی که نتونه کابینه خودش رو کنترل کنه که عوامل انحرافی در اون نفوذ نکنن لیاقت ریاست بر هیچ گروهی را ندارد چه رسد به دولت.

  4. سبزه قبا گفت:

    برنامه ریزی برای مدیریت بر جهان دیگر وقتی برای مسئولین نگذاشته که به این مسایل پیش پا افتاده فکر کنند.
    سیب زمینی که ارزش چندانی ندارد و مانند انتخابات قبل ریاست جمهوری نمیشود که سیب زمینی رایگان توزیع کرد.
    ولی پیاز مهم است چون مردم باید با آن اشکنه پیاز درست کنند و جای مرغ بخورند.
    ضمنا امسال سال تولید ملی است و حرفی از توزیع زده نشده است به همین دلیل کشاورز تولید میکند و وظیفه ی ولایی خود را انجام میدهد اما مسئولین وظیفه ای در مورد توزیع ندارند . انشااله سال آینده به نام توزیع ملی نام گذاری میشود اما با این شرایط دیگر تولیدی نمیماند تا توزیع شود.
    گویند کسی زمین را حفر میکرد و دیگری پر میکرد گفتند که این چه کاریست؟ گفتند ما سه نفر بودیم یکی میکند و یکی لوله کار میگذاشت و دیگری پر میکرد اکنون نفر دوم مرخصی است. در داستان سیب زمینی و پیاز هم کشاورز تولید میکند و مصرف کننده آماده ی مصرف است اما ظاهرا نفر دوم که مسئولین هستند فعلا مرخصی هستند. احتمالا مرخصی استعلاجی ، خدا شفایشان دهد.

  5. سبزینه گفت:

    وحدت جهان بینی مذهبی در ابتدای انقلاب واتهام سوسیالیست به خط امام موجب قدرت گرفتن جناح بازار که خصلت ضد بشری تولید داشته مجب پیشروی گام به گام سرمایه داری مالی شد که از بطن ان نو محافظه کاران ضد بشر که دشمن اصلاحانت هستندبوجود امد که با قتل تجاوز شمنجه وزندانی کردن رهبران جنبش به تاراج سرمایه ملی پرداخته که یک قلم ان فقط ۳۰۰۰ ملیارد تومان است . خصلت ضد تولید نو محافظه کاران امنیتی نظامی موجب انهدام تولید ملی در بخش خصوصی شده که با به اصطلاح هدفمندی یارانه ها کشاورزی تولید صنعتی در حال اضمحلال است .چین سوسیال امپریالیسم با همکاری عسکر اولادی های نا مسلمان ضد بشر وهمپالکی های تجاری اش که هیستریک اصلاحات دارند با واردات بی رویه از یک سو واسکله های در اختیار امنیتی نظامی ها و دلالان وکلاهبرداران دولتی دست به دست هم داده وبیش از ۱۰۰۰ ملیارد دلار پول نفت را بالا کشیده وحاضر به حسابرسی ارائه امار رشد منفی ورکود تورمی که در حال تبیدل شدن به بحران اقتصادی است نیستند واز این روست که کشاورزی ایران از مقام ششم به شانزدهم و۷۰ در صد تولید ملی خصوصی سقوط کند وبخش خصوصی به ور شکستگی کشیده شوند .این ها باید به خاطر خیانت به ملت محکمه شوند

  6. ناشناس گفت:

    مگر برای سیب زمینی انقلاب کزدیم … فقط اشکنه مانده است تا امام جمعه مشهد تکلیف آن را معلوم کند .

  7. ناشناس گفت:

    اینکه میگوید ۴۰ تن سیب زمینی در چادگان و ۳۵ تن در فریدن خراب شده صحیح نیست باید بدانید کشاورزان فریدن هر کدام چند تن بین ۵ الی ۲۰ تن سیب زمینی انان در ماههای اردیبهشت و خرداد خراب شد و کیسه های ان هنوز در جاده فریدن قابل رویت است باید گقت صدها هزار تن سیب زمینی کاران فریدن متضرر شده اند اما این مملکت صاحب ندارد.. اقای خامنه ای مگر فقط انرزی هسته ای جزو حقوق مسلم ما است پس به محمود جونت بگو چکار میکنی تو که نمی توانی سیب زمینی ما را اداره کنی مردک چطور میتوانی جهان را مدیریت کنی …اما میدانم به او نخواهی گفت جون احمدی نزاد تو را نمک گیر کرده … فعلا محمود رهبر ایران است

  8. حمید گفت:

    وقتی به هند نفت میدن و بجاش پیاز وارد میکنن که محصول پیاز کشاورزای خودمون باید توی مزرعه فاسد بشه، چه انتظاری دارین ازین دولت. خیلی سخته براش آقا!!! چرا… یه کاری میتونه در مدیریت سیب زمینی بکنه. نفت بده به پاکستان بجاش سیب زمینی وارد کنه. اونوقت سیب زمینیای تولید داخل خودبخود فاسد میشن و صورت مسئله پاک میشه….. به همین راحتی !!!

  9. علی اصغر گفت:

    سلام: قیمت سموم آفات نباتی برای سیاه درختان ۱۵۰۰۰ و۲۳۵۰۰تومان است .کود شیمیایی هرذکیسه ۲۰هزار تومان، مالیات تلمبه های کشاورزی زیاد و …

  10. سبزینه گفت:

    واقعا اخبار تاسف باری می شنویم هر روز این حک.مت و دولت باید با تمتم اعضا در ملا عام اعدام شوند به خدا قسم این ها لیاقت اداره یک خانه را هم ندارند پس شما توقع اداره یک مملکت را از این ها دارید اگر هم تا اکنون از رهبری عزل نامه ای پیرامون احمدی نژاد دریافت نشده تنها به دلیل راپورت هایی است که احمدی نژاد از این حاکمیت دارد پس رهبری هم مثل همه ما منتظر به پایان رسیدن دوره او است هرچند برای او مهم نیست که چه بر سر مردم می اید فقط حفظ و بقای او برایش مهم است همین.