سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » انفجار شدید در دمشق؛ حمص زیر باران گلوله...

انفجار شدید در دمشق؛ حمص زیر باران گلوله

چکیده :در شرایط نابسامان کنونی، امکان نفوذ گروه های تندرو در صفوف مخالفان، و همچنین اقدامات تلافی جویانه گروه های کوچک و پراکنده مخالفان علیه خشونت نیروهای دولتی و حتی تصمیمات خودسرانه سازمان ها و نهادهای متعدد امنیتی و سیاسی طرفدار حکومت را نمی توان در این زمینه نادیده گرفت....


در ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه، ۲۱ اردیبهشت (۱۰ مه)، صدای دو انفجار شدید در دمشق، پایتخت سوریه، به گوش رسید و در پی آن، ستون های دود بخشی از آسمان شهر را پوشاند.

دلیل انفجارهای روز پنجشنبه و مسئول این اقدام مشخص نیست اما در گذشته، مقامات دولتی گروه های مخالف را که از آنان با عنوان “تروریست” یاد می کنند مسئول بمب گذاری دانسته اند.
مخالفان این اتهام را رد کرده و گفته اند که عملیات نظامی آنها شامل بمب گذاری نمی شود و دولت را متهم کرده اند به منظور اثبات اینکه اعتراضات کنونی توسط گروه های اسلامگرای تندرو هدایت می شود به چنین انفجارهایی مبادرت می کند.

در شرایط نابسامان کنونی، امکان نفوذ گروه های تندرو در صفوف مخالفان، و همچنین اقدامات تلافی جویانه گروه های کوچک و پراکنده مخالفان علیه خشونت نیروهای دولتی و حتی تصمیمات خودسرانه سازمان ها و نهادهای متعدد امنیتی و سیاسی طرفدار حکومت را نمی توان در این زمینه نادیده گرفت.

ناظران سازمان ملل در چارچوب طرح صلح سازمان ملل و اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به این کشور اعزام شده‌اند

از شهر حمص سوریه گزارش می رسد که آتش باران سنگین ارتش سوریه علیه مخالفان دولت بشار اسد در این شهر ادامه دارد.

روز گذشته، مخالفان دولت سوریه از شهر حمص گزارش کردند که با وجود حدود یکماه از آغاز طرح آتش بس در این کشور، نیروهای ارتش به گلوله باران شدید این شهر ادامه داده اند.

این در حالی است که یازده نفر از ناظران صلح سازمان ملل و اتحادیه عرب در این شهر سوریه حضور دارند. حمص از زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه همواره یکی از مراکز اصلی اعتراضات بوده است.

همزمان گزارشگر بی بی سی که به همراه ناظران صلح سفر می کند، می گوید اجرای آتش بس در سوریه “غیر ممکن” به نظر می رسد چرا که هر دو طرف درگیر به طور مکرر آن را نقض می کنند.

روز چهارشنبه همچنین در نزدیکی خودروی سربازان اسکورت کننده خودروی ناظران صلح سازمان ملل در سوریه و به هنگام بازدید آنها از شهر درعا در جنوب این کشور، یک بمب کنار جاده‌ای منفجر شد.

دست کم شش سرباز ارتش سوریه که این ناظران را همراهی می‌کردند، در جریان این انفجار زخمی شدند.

فعالان مخالف دولت سوریه می‌گویند دولت مسئول این انفجار بوده تا ناظران صلح را از ماموریت خود بازدارد اما دولت سوریه تا کنون حملاتی از این دست را به مخالفان مسلح خود نسبت داده است.

این بمب کنار جاده‌ای پس از عبور خودروی حامل ناظران سازمان ملل منفجر شد.

هیچ یک از ناظران سازمان ملل نیز زخمی نشده‌اند.

ناظران سازمان ملل در چارچوب طرح صلح سازمان ملل و اتحادیه عرب برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه به این کشور اعزام شده‌اند.

در حال حاضر نزدیک به سی ناظر در سوریه حضور دارند اما قرار است تعداد این ناظران افزایش یابد.

حضور این ناظران تا کنون تاثیر چندانی در پایان دادن به خشونت‌ها نداشته است.

شهر درعا که امروز این بمب کنار جاده‌ای در آن منفجر شد، جایی است که تظاهرات ضد دولتی علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از آن آغاز شد.

در ماه مارس سال گذشته اعتراض‌ها از این شهر آغاز شد و اندک اندک به شهرهای حمص و حماه کشیده شد.

طبق طرح صلح کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب، توافق‌نامه آتش‌بسی از ۱۲ آوریل در سوریه به اجرا در آمده است.

از آن زمان میزان خشونت‌ها در این کشور کاهش یافته است.

اما ناظران صلح سازمان ملل در سوریه که به تازگی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، از ادامه خشونت‌ها در این کشور خبر داده و گفته‌اند که هر دو طرف با نقض تعهدات خود، کماکان به استفاده از سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی ادامه می‌دهند.

مقام‌های رسمی دولت بشار اسد می‌گویند گروه‌های “تروریستی” مورد حمایت خارجیان، مسئول خشونت‌ها و کشتار بیش از ۲۴۵۰ غیرنظامی و ۱۳۴۰ سرباز از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در این کشور در ماه مارس ۲۰۱۱ هستند.

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۹ هزار نفر تا کنون در خشونت‌های این کشور کشته شده‌اند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

یک پاسخ به “انفجار شدید در دمشق؛ حمص زیر باران گلوله”

  1. ناشناس گفت:

    متا سفانه کشور سوریه وارد جنگ داخلی شده است .که ایران و رهبر ان هم در این جنگ و ادم کشی شریک هستند