سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » درخواست جمعی از دانشمندان و برندگان جایزه نوبل از رهبری برای آزادی نخبه ایرانی...
» در نامه ای خطاب به ایت الله خامنه ای عنوان شد

درخواست جمعی از دانشمندان و برندگان جایزه نوبل از رهبری برای آزادی نخبه ایرانی

چکیده :این دانشمندان با اشاره به اینکه امید کوکبی دانشمند جوان و با استعدادی هستند که مطالعات ایشان بدون هیچ دلیلی قطع شده است تصریح کرده اند که اگر به امید برای ادامه تحقیقات خود فرصت داده شود، ایشان قادر خواهند بود که مهارت ها و افتخارات فراوانی را برای کشور بزرگ ایران به ارمغان بیاورند....


جمعی از دانشمندان و اساتید دانشگاه و برندگان جایزه نوبل در نامه ای خطاب به رهبری اعلام کرده اند که امید کوکبی زندانی محبوس در اوین که به زودی به اتهامات کسب در آمد نامشروع و ارتباط با دولت متخاصم محاکمه خواهد شد، مبری از این اتهامات بوده و صرفا به عنوان پژوهشگری جوان در حال تحصیل و دور از فضای سیاست بوده است.

در بخشی از این نامه آمده است: طبق اظهارات اساتید و دانشجویان دانشگاه تکزاس و همچنین موسسه علوم فوتونی در بارسلونا- اسپانیا،که ایشان مدرک کارشناسی ارشد خود را در این موسسه گرفته اند، همگی گویای این واقعیت هستند که آقای کوکبی تمامی تمرکز خود را بر روی درس خود داشته اند و از سیاست دوری می گزیده اند. ایشان به خاطر همکاری در امر اموزش، کمک هزینه می گرفته اند. که این کمک هزینه به طور معمول به تمامی دانشجویان سال اول دکتری چه آمریکایی و چه غیرآمریکایی، توسط دانشگاه تگزاس داده می شود و این کمک هزینه از طرف دولت آمریکا یا دیگر آژانس ها نمی باشد.

همچنین تاکید شده است که: برخی از گزارش ها هم حاکی از این است که ایشان مظنون به تبادل اطلاعات در مورد فن آوری هسته ای هستند. ما به عنوان دانشمندان می توانیم به شما اطمینان دهیم که تحقیقات و مطالعات ایشان هیچ ربطی به انرژی هسته ای ندارد.آموزش و پروژه دکترای ایشان در مورد اپتیک می باشد.

این دانشمندان با اشاره به اینکه امید کوکبی دانشمند جوان و با استعدادی است که مطالعات ایشان بدون هیچ دلیلی قطع شده است تصریح کرده اند که اگر به امید برای ادامه تحقیقات خود فرصت داده شود، قادر خواهد بود که مهارت ها و افتخارات فراوانی را برای کشور بزرگ ایران به ارمغان بیاورد.

امید کوکبی که هیچ گونه سابقه فعالیت سیاسی ندارد، بهمن ماه سال ۸۹ هنگامی که برای دیدار با خانواده اش به ایران سفر کرده بود، بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و بیش از یک ماه در سلول انفرادی نگه داشته و سپس به بند ۳۵۰ منتقل شد.

وی که به «ارتباط با دولت متخاصم» و « کسب درآمد نامشروع» متهم شده است، از بزرگترین نخبگان فیزیک اتمی جهان است و پیش بینی می شود در سالهای آینده به یکی از بزرگترین دانشمندان این رشته تبدیل شود، اما در صورت تداوم حضور در زندان این فرصت برای وی و کشور از بین خواهد رفت.

کوکبی هفته ی گذشته در نامه ای به رییس قوه ی قضاییه درخواست حق دفاع عادلانه از خود در دادگاه شده بود.

متن کامل این نامه که در اختیار سایت کلمه قرار داده شده به شرح زیر است:

خطاب به مقام والای آیت الله العظمی علی خامنه ای،

رهبر جمهوری اسلامی ایران،

تهران

خطاب به شما آیت الله العظمی علی خامنه ای:

ما این نامه را نوشته ایم تا از شما در خواست کنیم که بزرگواری نموده و اشتباه صورت گرفته توسط دولت قانونی شما در زندانی کردن آقای امید کوکبی، دانشجوی دکترای دانشگاه تکزاس-آستین را اصلاح فرمایید.

آقای کوکبی در زمستان پارسال در حالیکه برای ملاقات پدر و مادر خود به ایران مراجعه کرده بودند در فرودگاه تهران بازداشت شده اند. ما آگاه شده ایم که ایشان در زندان اوین به سر می برند و به زودی قرار است که به جرم ” ارتباط با دولت متخاصم” و “کسب درآمد نامشروع” در دادگاه محاکمه شوند.

ما یک سازمان مستقل غیر دولتی متشکل از دانشمندان، پزشکان، مهندسان و محققان هستیم. طبق اظهارات اساتید و دانشجویان دانشگاه تکزاس و همچنین موسسه علوم فوتونی در بارسلونا- اسپانیا،که ایشان مدرک کارشناسی ارشد خود را در این موسسه گرفته اند، همگی گویای این واقعیت هستند که آقای کوکبی تمامی تمرکز خود را بر روی درس خود داشته اند و از سیاست دوری می گزیده اند. ایشان به خاطر همکاری در امر اموزش، کمک هزینه می گرفته اند. که این کمک هزینه به طور معمول به تمامی دانشجویان سال اول دکتری چه آمریکایی و چه غیرآمریکایی، توسط دانشگاه تگزاس داده می شود و این کمک هزینه از طرف دولت آمریکا یا دیگر آژانس ها نمی باشد.

برخی از گزارش ها هم حاکی از این است که ایشان مظنون به تبادل اطلاعات در مورد فن آوری هسته ای هستند. ما به عنوان دانشمندان می توانیم به شما اطمینان دهیم که تحقیقات و مطالعات ایشان هیچ ربطی به انرژی هسته ای ندارد.آموزش و پروژه دکترای ایشان در مورد اپتیک می باشد.به نظر می رسد که ایشان یک دانشمند جوان و با استعدادی هستند که مطالعات ایشان بدون هیچ دلیلی قطع شده است.اگر به امید برای ادامه تحقیقات خود فرصت داده شود، ایشان قادر خواهند بود که مهارت ها و افتخارات فراوانی را برای کشور بزرگ ایران به ارمغان بیاورند.

زندانی کردن امید کوکبی و محاکمه ای که ایشان ، در پیش رو دارند، باعث هراس سایر دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از کشور ایران شده است.و بسیاری از آنان به جای اینکه دانش و مهارت های خود را به ایران برگردانند ، با ترس در مورد آینده خود در حال تغییر افکار خود در مورد بازگشت به ایران می باشند.ما اطمینان داریم که شما با فرزانگی خود دراین مورد با اجازه دادن به آقای کوکبی برای ادامه تحصیل خود در خارج از کشور و مسافرت ازادانه به کشور مادری خود تمامی نگرانی ها را برطرف نمایید.

با تشکر از حسن توجه شما به این نامه،

با تمامی احترامات:

Joel L. Lebowitz

Rutgers University

Paul H. Plotz , MD

Wasshington, DC

Walter Reich

Washington University

Eugene Chudnovsky

Lehman College of CUNY

Alexander Greer

Brooklyn College of CUNY

Dorothy Hirsch

Executive Director Emerita

Arno Penzias*

New Enterprise Associates

Max Gottesman

Institute of Cancer Research

Zafra Lerman

MIMSAD, Inc.

Jack Minker

University of Maryland

Philip Sarachik

Polytechnic Institute of New York

Simon Levin

Princeton University

J. Joseph Blum

Duke University

Joseph Birman

City College of New York

David Baltimore*

Caltech

Allen J. Bard

University of Texas

Thomas Eisner

Cornell University

Fang Li Zhi

University of Arizona

Edward Gerjuoy

University of Pittsburgh

Pierre Hohenberg

New York University

Kurt Isselbacher

Mass General Hospital

Jerome Karle*

U.S. Naval Research Lab

Walter Kohn*

U.of California,StaBarbara

James Langer

Inst.Theor. Physics, Sta Barbara

Benjamin Lax

MIT

Peter D. Lax

New York University

Louis Nirenberg

New York University

John Polanyi*

University of Toronto

Stuart Rice

University of Chicago

Myriam Sarachik

City College of New York

Harold Scheraga

Cornell University

Sylvan Schweber

Brandeis University

Andrew Sessler

Lawrence Berkeley Laboratory

Lawrence Shepp

Rutgers University

Maxine Singer

Carnegie Inst. of Washington

Alfred I. Tauber,

Boston University

Charles Townes*

Univ. California, Berkeley

Steven Weinberg*

University of Texas, Austin

Myrna Weissman

Columbia University

Rosalyn Yalow*

Mount Sinai School of Medicin

کسانی که در جلوی اسمشان ستاره امده است ، برندگان جایزه نوبل می باشند.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

۱۷ پاسخ به “درخواست جمعی از دانشمندان و برندگان جایزه نوبل از رهبری برای آزادی نخبه ایرانی”

  1. mehdi گفت:

    به خدا خجالت داره. این یکی رو ول کنین بره سر درس و زندگیش. این چه مملکتی هست که دانشمنداشو زندانی میکنه.

  2. ناشناس گفت:

    تو این ملکت اگه درس نخونی بدبختی داره اگه زیادم بخونی این رفتارو دارن!!مملکته ما داریم!

  3. سینا گفت:

    این اسمها و این دانشگاه هایی که ما تو رویا هم بهشون فکر نمیکنم چه حرفها که نمیزنه؟؟؟؟
    از امیر کبیر بالاتر به فکرم نرسیده بود تا حالا با این همه ادعای هوش و…
    mit,………

  4. حسن گفت:

    سردمداران این نظام …. جوانان ما را نشانه رفته اند عجیب است آیا این دستور اسلام است؟ چه اراده ای در کار است تا هرچه دانشمند و متفکر است یا باید از کشور بگریزد یا زندانی شود یا خانه نشین !

  5. ناشناس گفت:

    توی کشوری که سایه آدم های کوتاه بلند شود ، خورشید غروب می کند

  6. سيد محمد گفت:

    سلام
    نامه جالبی بود.من خودم دانشجوی حقوق هستم.اخه این کسایی که پای نامه اسمشون اومده همه خارجی هستند بعد تعهد دادند که هیچ اطلاعات هسته ای فاش نکرده.البته من اتهامات رو تایید نمی کنم و بایید عادلانه محاکمه بشه و این نامه واقعا خنده داره.خودتون چند بار بخونیدش بعد فکر کنید خنده دار نیست؟

  7. شريف گفت:

    شرم آوره…کجا بودیم و به کجا میریم…این بود ارمانهای ما؟؟؟؟؟!!!!!!

  8. ناشناس گفت:

    خجالت داره به خدا! یک ایرانی محقق که زندگی ش رو برای تحقیق در دانشگاه گذاشته وقتی به ایران بر می گرده که نباید با هراس از پاسپورت کانترول بگذره. دیگه چی می خواین از ما؟ در ایران که تمام فرصت ها رو گرفتین، حقوق اولیه یک موجود زنده رو سلب کردین، نسل رو سوزاندین، اینجا بگذارید با نگرانی داریم کار می کنیم، دو هفته میایم ایران با هراس نباشه، چی می خواین از جون ما ؟

  9. ناشناس گفت:

    Well done. You are applying good pressure!

  10. سبز گفت:

    دوستان آیا کسی علت این بازداشت را میداند که چه هدفی را دنبال میکنند…..

  11. علي گفت:

    دولت قانونی؟ کار به کجا کشیده که خارجی ها هم برای یک درخواست حق ناگزیرند باج بدهند!

  12. matin گفت:

    من واقعا متاسفم به این مملکتی که داریم همه رو دارین میکوشین حالا چرا این نخبه رو……

  13. حسین گفت:

    اقای خامنه ای واقعا این اداره کردن مملکته ؟شما مدعی هستی عالم دینی ؟شما میخواهی دراین مملکت عدل وانصاف برقرار کنی؟بنده تصور میکنم شما بطور کلی دارای دین وایین الهی نیستین …

  14. ناشناس گفت:

    آخه دانشجوی حقوق بچه جان قضیه رو نگرفتی خود باز داشت غیر قانونیه . در کدوم ماده قانون جزا اومده که بورس گرفتنو پول تحقیق گرفتن جرمه ؟؟؟؟؟؟ کدوم ماده ی آیین دادرسی میگه ۱ماه در انفرادی متهمو باید بازداشت کنی؟؟؟؟ یه خورده بیشتر درس بخون

  15. رضا آزاد گفت:

    واقعا فکر میکنید این اقا الان تو زندانه!!!!!!!!!!!!!! چندتا از دانشمندان و تاجران ما به امریکا و اروپا سفر کردند و برنگشتند و دولت ایران اتهام زد که انها در زندانهای امریکا و اسرائیل و … هستند .در حالیکه تبعه اونجا شدند. الان این اقا هم اومده ایران . با یه بازی سیاسی یه مدت ازش استفاده میکنند بعد میگند از زندان ازادش کردیم . درحالیکه برای ایران خدمت کرده. واقعا یا نویسنده این مطلب خیلی سواد سیاسی پایین داره یا خیلی زیاد داره برای دولت کار میکنه چون دولت دوست داره افکار عمومی فکرکنه که این اقا زندانیه.

  16. ناشناس گفت:

    خطاب به سید محمد که از خنده دار بودن نامه سخن گفت.
    برای من این خنده شما (که بوی تنفرآمیز تمسخر و استهزای آن به شدت آزار دهنده است) هیچ عجیب نیست، که رسم شما به بند کشیدن آزادمردان و آنگاه خنده بر اسارت آنها و تقلا کردن دوستان آنهاست. امید من به روزی است که پروردگار عالمیان از شما بر این خنده تان پرسش خواهد کرد.

  17. محقق گفت:

    اصلا این زندان اوین را از همان دوره شاه برای کسانی ساختند که سرشان به تنشان میارزد. حالا محقق و با استعداد و نامزد جایزه نوبل باشند چه بهتر. باید یک مدتی بروند زندان اوین آب خنک بخورند تا حساب دستشان بیاید که مملکت صاحب دارد و با چند تا کتاب خواندن و تحصیل در دانشگاه های خارج نباید جرات زبان درازی پیدا کنند. وقتی بعد از چند سال آب خنک خوردن از زندان بیرون آمدند آنوقت میفهمند که آلبرت انشتین و رنه دکارت درست میگویند یا مقام معظم رهبری. “مرگ بر ضد ولایت فقیه (بگو آمین).