سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » چگونه نهادهای حاکمیتی موازی در ساخت قدرت جمهوری اسلامی شکل گرفت؟ (بخش دوم)...

چگونه نهادهای حاکمیتی موازی در ساخت قدرت جمهوری اسلامی شکل گرفت؟ (بخش دوم)

چکیده :در حالی که الگوی مدیریت کشور در سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی را می توان الگوی «مدیریت اقتضایی مبتنی بر ضرورت های انقلابی» نامید؛ اما این الگو همچنان در شرایط تثبیت ساخت قدرت نظام جمهوری اسلامی نیز مورد تأکید قرار می گیرد. ...


مرضیه حاجی هاشمی

در حالی که الگوی مدیریت کشور در سال های ابتدایی پس از انقلاب اسلامی را می توان الگوی «مدیریت اقتضایی مبتنی بر ضرورت های انقلابی» نامید؛ اما این الگو همچنان در شرایط تثبیت ساخت قدرت نظام جمهوری اسلامی نیز مورد تأکید قرار می گیرد. امام خمینی در موارد متعددی سعی در جلوگیری از پیامدهای این الگو و تداخل نهادهای موازی انتصابی و انتخابی داشت، در ادامه این مقاله، نمونه های جامعی از این تلاش به تحریر در می آید که بسیار قابل توجه است:

۱- کمیته ‏هاى انقلاب اسلامى در تمام شهرستانها موظفند که به مجرد مسلط شدن دولت بر اوضاع شهرها فعالیتهاى کمیته ‏ها را به قواى دولتى تسلیم کنند و از دخالت در امور دولتى خوددارى نمایند (صحیفه امام، ج۶، ۲۶۳).

۲- همه و همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کنار گذاشتم، کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتى، خودت را حفظ کن. مسأله، مسئله مهم است. همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همه کارهایى که الآن مربوط به اسلام است. اگر دیدند که یک کمیته خداى نخواسته بر خلاف مقررات اسلام دارد عمل مى‏کند، بازارى باید اعتراض کند؛ عرض بکنم که کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. اعتراض کنند تا این کج را راست کنند. اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خداى نخواسته، مى‏خواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند که امروز غیر روزهاى دیگر است. آن وقت هم باید بگیرند، اما حالا کار مهم است. حالا اساس، اساس وجهه اسلام است. اساسى است که الآن اسلام به دست ما افتاده، داریم چه مى‏کنیم (صحیفه امام، ج ۸، ۵).

۳- هیچ جا در حکومت اسلامى نمى‏بینید که یک خودسرى باشد، یک اعمال رأى باشد. حتى رسول اکرم- صلى اللَّه علیه و آله- خود رأیى نداشتند (صحیفه امام، ج ۸، ۲۸۲).

۴- از جمله چیزهایى که محتمل است توطئه باشد براى تضعیف دولت اسلامى، مطالبى است که در بین ملت پخش مى‏شود و در رسانه ‏ها تعقیب مى‏شود و از دولت انتقادهاى غیر صحیح مى‏شود؛ و کوشش مى‏شود دولت را در نظر مردم بد جلوه دهند(صحیفه امام، ج۹، ۲۶).

۵- دمکراسى این است که آراء اکثریت، و آن هم این طور اکثریت، معتبر است؛ اکثریت هر چه گفتند آراى ایشان معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولىّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمى‏خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولىّ آنها نیستید. بر طبق آن طورى که خود ملت مسیرش هست (صحیفه امام، ج ۹، ۳۰۴).

۶- بطور کلى در مجلاتى که دارید، یک بابى را براى نصیحت داخل سپاه باز کنید. بطور کلى، نه بطور شخصى. بطور کلى آنها را هدایت کنید که ان شاء اللَّه این یک ستون فقراتى باشد از براى جمهورى اسلامى، و بتواند این جمهورى اسلامى را ان شاء اللَّه به پیش ببرد (صحیفه امام، ج ۱۶، ۲۲۹).

۷- ائمه جمعه که خوب، هفته ‏اى یک دفعه عمومى صحبت مى‏کنند- اگر یک وقت پیشامدى کرد، از استاندار یک جایى، از رئیس دیگر یک جایى یک گله ‏اى دارند، حل کنند خودشان، پى ‏اش هم به مقامات مربوطه رجوع کنند، به مردم نروند بگویند که مردم، این چه کرده، او چه کرده است (صحیفه امام، ج ۱۶، ۳۰۴).

۸- اینکه همه آقایانى که در هر جاى از این کشور هستند و صداى من را مى‏شنوند، چه از طبقه علما و ائمه جماعات و جمعه و چه از طبقه خطبا- که آنها هم از علما هستند- و کسانى که در بلاد- از روحانیون- متصدى این امور هستند، توجه به این معنا داشته باشند که امروز آبروى جمهورى اسلامى به دست شما بسته است. اگر- خداى نخواسته- یک دخالتهاى بیخود و بیجا، یک کارهایى که از روحانیون صحیح نیست، انجام بدهید، این جمهورى اسلامى لکه ‏دار مى‏شود. دولت باید به قدرت خودش باقى باشد. و امروز دولت، دولت اسلامى است و بر همه ماها فریضه است که از این دولت اسلامى پشتیبانى بکنیم. مأمورینى که از دولت مى‏آیند، در همه جا، مأمورین دولت اسلامى هستند. اگر- خداى نخواسته- از یک مأمور که من حیث اینکه درست اطلاع بر مسائل ندارد یا اشتباه مى‏کند، یک مطلبى که بر خلاف ذائقه شماست یا بر خلاف مسائل اسلامى است، از او صادر بشود، مقابله نکنید، تضعیف نکنید، او را نصیحت کنید.چنانچه نصیحت را گوش نکرد، به مصادر امور مراجعه کنید. ائمه جمعه بلاد نصب و عزل نکنند (صحیفه امام، ج ۱۶، ۳۴۸).

۹- از کارهایى که دخالت در امور اجرایى است که با کسى دیگرى است که انجام بدهد، مستقیماً عمل نکنید، ارشاد بکنید همه را. نظر ارشادى داشته باشید. اگر یک مطلب اشتباهى از یک استاندار واقع شد یا از یک فرماندار، در منابر نبرید این را و آبروى او را بریزید. این امرى است که خدا راضى نیست (صحیفه امام، ج ۱۶، ۳۴۹).

۱۰- هر روزى که ما فهمیدیم که این کشور را یک دسته از این افرادى که روحانى نیستند، به آن طورى که خداى تبارک و تعالى فرموده است، اداره مى‏کنند، آقاى خامنه ‏اى تشریف مى‏برند سراغ شغل روحانى بزرگ خودشان و نظارت بر امور و سایر آقایان هم همین طور. ما این طور نیست که هر جا یک کلمه ‏اى گفتیم و دیدیم مصالح اسلام، حالا ما آمدیم دیدیم این جور نیست، اشتباه کرده بودیم، بگوییم ما سر اشتباه خودمان باقى هستیم. ما هر روزى فهمیدیم که این کلمه ‏اى که امروز گفتیم اشتباه بوده و قاعده ‏اش این است که یک جور دیگر عمل بکنیم، اعلام مى‏کنیم که آقا این را ما اشتباه کردیم، باید این جورى بکنیم. ما دنبال مصالح اسلام هستیم، نه دنبال پیشرفت حرف خودمان (صحیفه امام، ج ۱۶، ۳۵۰)

ادامه دارد…



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.