سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » آیت الله امینی: اگر مردم اعتراضی داشتند باید شنید، اما شاه سرکوب کرد...
» نباید دروغ بگوییم؛ اگر وعده و قولی می دهیم، باید به آن عمل کنیم

آیت الله امینی: اگر مردم اعتراضی داشتند باید شنید، اما شاه سرکوب کرد

چکیده :به تمام انسان ها سفارش شده که دروغ نگویید، به یکدیگر تهمت نزنید، با زبان خود مردم را مسخره نکنید و خلاف عدالت رفتاری نداشته باشید. اگر وعده و قولی می دهیم، به آن عمل کنیم و این موضوع باید در همه جوانب زندگی فردی و اجتماعی لحاظ شود؛ برای مثال اگر مسئولی به مردم می گوید که مشکلات شما را حل می کنم، باید به وعده خود عمل کند....


امام جمعه قم، فرارسیدن سالگرد 19دیماه سالروز قیام مردم قم بر علیه رژیم شاه را گرامی داشت و گفت: پیرو اهانت یکی از روزنامه ها به امام خمینی(ره) در سال 56، طلاب و اساتید حوزه، دست به تظاهرات تقریبا مسالمت آمیز زدند، اما رژیم شاه آن را سرکوب کرد، در حالی که اگر مردم اعتراضی داشتند، باید شنید؛ در نتیجه همان سرکوب اولیه مردم نیز به روحانیون ملحق شده تا این که در سال 57 رژیم شاه سقوط و انقلاب اسلامی ایران تأسیس شد.

به گزارش ایلنا، آیت الله ابراهیم امینی، ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم در محل شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: طبق آیات قرآن و روایات موجود، به تمام انسان ها سفارش شده که دروغ نگویید، به یکدیگر تهمت نزنید، با زبان خود مردم را مسخره نکنید و خلاف عدالت رفتاری نداشته باشید.

وی با اشاره به سخنان چند هفته پیش خود در نمازجمعه قم در باب صفت زشت دروغ و اثرات مخرب وجود آن در جامعه، گفت: در خطبه های نمازجمعه امروز نیز می خواستم در ادامه مبحث چند هفته پیش خود در مورد اثرات مخرب دروغ صحبت کنم که به دلیل ملاحظاتی از آن صرف نظر کردم و به همین دلیل سخن امروزم را به بحث صدق و راستگویی اختصاص دادم.

امام جمعه قم گفت: صدق و راستی، از صفات شریفی است که در قرآن کریم، تعریف بسیاری از آن شده و حتی تعبیر به اشرف اعمال انسان شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبق تأکید قرآن باید با راستگویان باشیم و از آن ها حمایت کنیم و علاوه بر آن خودمان نیز سعی در رعایت صدق و راستی داشته باشیم.

آیت الله امینی با بیان این که پیامبر اسلام(ص) به امت خود چند سفارش خاص کردند که در صورت انجام آن ها، بهشت برای افراد تضمین می شود، گفت: یکی از سفارشات مهم پیامبر اسلام(ص) به امت خود این است که هیچ جمله دروغی را از قول ایشان به امت اسلام انتقال ندهند؛ برای مثال مرثیه خوان ها و مداحانی که در ایام عزاداری فعالیت دارند، نباید مطلب دروغی را به مردم بگویند.

وی افزود: سفارش دیگر پیامبر اکرم(ص) این است که اگر وعده و قولی می دهیم، به آن عمل کنیم و این موضوع باید در همه جوانب زندگی فردی و اجتماعی لحاظ شود؛ برای مثال اگر مسئولی به مردم می گوید که مشکلات شما را حل می کنم، باید به وعده خود عمل کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، افزود: اگر مورد اعتماد مردم شدید و مردم به شما در هر پست و مقامی که هستید، اعتماد کردند، باید بدانید که امانتی را در نزد شما گذاشته اند که نباید به آن امانت، خیانت کنید.

وی با بیان این که سفارش دیگر رسول ا…(ص) این است که مردم، چشم های خود را از حرام ببندند، گفت: متأسفانه یکی از مشکلات واقعا بزرگ جامعه ما مسئله چشم چرانی است؛ متأسفانه برخی خانم ها، خودنمایی می کنند و از آن طرف جوانانی هم هستند که به همین واسطه چشم چرانی می کنند؛ من به جوانان توصیه می کنم که چشم چرانی نکنید، زیرا به زیان دنیا و آخرت شماست و روان شما را مشوش می کند.

آیت الله امینی اضافه کرد: به واسطه همین چشم چرانی که یکی از مشکلات جامعه ماست، گاهی برخی جوانان سخت پسند شده و ازدواج آنان به تأخیر می افتد.

وی با بیان این که سفارش دیگر پیامبر اسلام(ص) پرهیز از انجام گناهان، توسط دست هاست، گفت: نباید با دست، بر سر مظلوم زد و یا این که شهادت دروغ نوشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در بخش پایانی سخنان خود، فرارسیدن سالگرد 19دیماه سالروز قیام مردم قم بر علیه رژیم شاه را گرامی داشت و اظهار داشت: پیرو اهانت یکی از روزنامه ها به امام خمینی(ره) در سال 56 طلاب و اساتید حوزه دست به تظاهرات تقریبا مسالمت آمیز زدند، اما رژیم شاه آن را سرکوب کرد، در حالی که اگر مردم اعتراضی داشتند، باید شنید؛ در نتیجه همان سرکوب اولیه مردم نیز به روحانیون ملحق شده تا این که در سال 57 رژیم شاه سقوط و انقلاب اسلامی ایران تأسیس شد.



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

9 پاسخ به “آیت الله امینی: اگر مردم اعتراضی داشتند باید شنید، اما شاه سرکوب کرد”

  1. Motagh_1330 گفت:

    مگر شما ناز میکنید.وقتی اسم شاه را میاورید ومشابه ان خبری راجب مشگلات داخل عنوان نمیکنید.فورا خبر از نابسامانی امریکا میگوید یکنوع خط گمراه کننده است.همه هم میدانند

  2. behrooz گفت:

    Nezam yek rah pisheru darad,,,,,,,,,,,,,,,,, anham goolzadane 2bareye mellat

  3. behrooz گفت:

    Nezam yek rah pisheru darad,,,,,,,,,,,,,,,,, anham goolzadane 2bareye mellat

  4. صادق گفت:

    ياد مقاله 19تاريخي دي ماه سردار علايي افتادم:

    روز ۱۹ دی ماه سال ۱۳۵۶ سر آغاز قیامی مردمی و فراگیر است که ظرف حدود یک سال توانست شاه را از کشور بیرون کند و به نظام سلطانی ۲۵۰۰ ساله در ایران پایان دهد. اما این ماجرا خیلی ساده شروع شد و بهانة آن را خود حکومت فراهم کرد. در روز ۱۷ دی ماه روزنامة اطلاعات که توسط یک سناتور مورد اعتماد اداره می شد مقاله ای را با عنوان ارتجاع سرخ و سیاه علیه آیت الله خمینی که توسط شاه به عراق تبعید شده بود به چاپ رساند. چاپ این مقاله مورد اعتراض طلاب حوزة علمیة قم قرار گرفت و من که خود در آنجا بودم به اتفاق تعدادی از طلاب به درب منزل تعدادی از اساتید حوزة علمیه قم مراجعه کردیم تا آنها به درج یک طرفة مقالة توهین آمیز علیه شخصیت محبوب مردم اعتراض کنند. این رفت و آمد به درب خانة علمای قم دو روز به طول انجامید و حکومت شاه به بهانة نداشتن مجوز برای راهپیمایی به طلاب و جوانان در خیابان صفائیه حمله کرد و تعداد ۶ نفر از طلاب و معترضین را کشت و عده ای را نیز مجروح کرد.

    رفتار غلط مأمورین امنیتی شاه،نارضایتی مردم از حکومت سلطنتی را به اوج رسانید و به استمرار آن کمک کرد.چنین رفتاری موجب شد تا چهلم ها در ایران به راه بیفتد و رژیم شاه ظرف یک سال بیش از ۲۰۰۰ نفر از مردم معترض را در خیابان های شهرهای مختلف بکشد.ولی هرچه بر کشته های خیابانی و بازداشت مردم و تعداد زندانیان سیاسی افزوده می شد عملا از اقتدار نظام شاهنشاهی کاسته می شد. تا قبل از این حوادث، مردم مستقیما شاه را خطاب مخالفت های خود قرار نمی دادند و سعی می کردند تا انتقادات را متوجه نبود آزادی بیان در کشور،فقدان آزادی های سیاسی و رفتار بد مأمورین دولتی به ویژه عناصر گارد شاهنشاهی و در نهایت دولت وقت بکنند. اما تداوم رفتارهای خشن حکومت و سرکوب شدید اعتراضات باعث شد که مردم لبة تیز مخالفت های خود را متوجه شخص شاه بکنند و خواستار تغییر اساسی در نظام حاکم شوند. نامه نگاری ها به شاه شروع شد و او به حق عامل همة نابسامانی های کشور اعلام شد.

    این روند ادامه یافت تا آن که مردم، آزادی و نجات خود را در برپایی جمهوری اسلامی دیدند تا هم از حکومت یک شخص به صورت مادام العمر جلوگیری کنند و هم مردم با انتخابات آزاد بر سرنوشت خود حاکم باشند و هم حکومت برخاسته از متن فرهنگ مردم که اسلام است باشد و تعارضی بین باورهای مردم و اَعمال حاکمیت نباشد. به هر حال شاه به سرکوب ها و توسعة اختناق ادامه داد تا با رهبری امام خمینی همة مردم علیه وی بسیج شدند و او برای نجات جان خود و خانواده اش مجبور به فرار از کشوری شد که خود را صاحب آن می دانست. به نظر می رسد احتمالا سوالات زیر پس از فرار برای شاه مطرح شده باشد که می تواند برای سایرین تجربه ای مهم و عبرت آموز باشد.

    ۱- اگر در واکنش به حضور مردم در مجالس ترحیم فرزند امام خمینی سعة صدر به خرج می دادم و با مقالة توهین آمیز که نویسندة آن داریوش همایون وزیر اطلاعاتم با اسم مستعار بود،مردم را تحریک نمی کردم بهتر نبود؟

    ۲- اگر پس از انتشار مقاله در روزنامة حکومتی، اجازه پاسخ به آن مقاله را در همان روزنامه می دادم حکومتم دوام بیشتری نمی یافت؟

    ۳- اگر به مردم معترض اجازة راهپیمایی مسالمت آمیز را می دادم و آنها را متهم به اردو کشی و زورآزمایی خیابانی نمی کردم ، مسئله خاتمه نمی یافت؟

    ۴- اگر به مأمورین دستور می دادم که به تظاهر کنندگان تیراندازی نکنند و هوشمندانه و با تدبیر آنها را آرام کنند ،نتیجة بهتری نمی گرفتم؟

    ۵- آیا اگر به جای حصر کردن بعضی از بزرگان در خانه هایشان و تبعید تعدادی دیگر به سایر شهرهای دوردست و زندانی کردن فعالین سیاسی، باب گفتگو و مراوده با آنها را باز می کردم کار به فرار من از کشور می انجامید؟

    ۶- اگر به جای اتهام زدن به مردم که خارجی ها عامل تحریک شما هستند به شعور جمعی آنها توهین نمی کردم حالا خودم مجبور بودم به خارجی ها پناه ببرم؟

    ۷- آیا اگر به جای متهم کردن مخالفین خودم به اقدام علیه امنیت کشور،وجود مخالف را می پذیرفتم و حتی آن را قانونی تلقی می کردم و برای آنها حق قائل بودم نمی توانستم بیشتر برمسند قدرت باقی بمانم؟

    طبیعی است که دیکتاتورها برای خود حق ابدی حاکم بودن بر مردم قائل هستند و در زمانی که در کاخ سلطنت با همراهان متملق و چاپلوس احاطه شده اند فرصت طرح این سوالات را ندارند و زمانی به فکر می افتند که مثل قذافی پس از موش و حشره خواندن مخالفین، مجبور شوند فرار را بر مقاومت و ایستاده مردن ترجیح دهند. فاعتبروا یا اولی الابصار.

  5. Ali گفت:

    برای همین سید علی هم گوش خودش را گرفته هم گوش حاجی مجتبا در عوض به چماق نقدی مجوز دوبل داده و شیخ امام جمعه تهران را قول داد بکن معاون تبلیغات خدا البته اگر چند روایت دیگه در باره اینکه اگر ولایت نباشه علما همیدیگر میخورند نقل کنه
    سلطان سید علی هم گفته تا من و مجتبا و خدا هست مردم هم باید نوکر ما باشند
    یا حسین میرحسن

  6. Nakisa_sami گفت:

    اگر شاه یک سال سرکوب کرد شماها 34 ساله دارین سرکوب می کنید ضمن اینکه شاه هیچوقت با ماشین از روی مردم رد نشد.

  7. Reza Dadar گفت:

    دراینکه شاه اعتراضات مردم راسرنگون کردشکی نیست ولی جمهوری اسلامی چکارکرد.درنظام ولایت مطلقه فقیه جائی برای انتقادواعتراض وجودنداردچون دراین نظام اصل براطاعت است.

  8. ناظر گفت:

    درست است که در قران و روایات گفته شده که نباید دروغ گفت ، به یقین همراه حکم نصب ولی فقیه دستورالعمل جدیدی از ناحیه ذات اقدس خداوند صادر شده است . قبول ندارید از علامه مصباح بپرسید .

  9. صادق گفت:

    اولا بايد توجه داشته باشيد همانطور كه اصلاح طلبان در پي اصلاح نظام هستند و خيليها مخالف اصلاحات هستند و معتقدند اين نظام بايد سرنگون شود آن زمان هم اينگونه بوده.
    يعني اون زمان هم خيلي ها معتقد بودند كه شاه اصلاح پذير نيست و همانطور كه اين انتقادو شما بيان ميكنيد كه چرا انقلابيون به فكر اصلاح برنيامدند چندين سال بعد هم اگر اين حكومت سرنگون شود به آنهايي كه به اصلاحات اعتقادي ندارند اين انتقاد زده ميشود كه چرا به فكر اصلاحات نيفتاديد.
    ثانيا كي گفته كه انقلابيون آن زمان به فكر اصلاح شاه نبوده اند.
    از سال 42 تا 57 تذكرها به شاه را ببينيد.
    تازه بعد از 17 دي ماه 56 هم شاه ميتوانسته با اجازه پاسخ به آن مقاله مردم را راضي بكند.
    بعد از 17 دي ماه سال 56 وقتي مردم نا اميد از اصلاح شاه شدند حركت انقلابي خود را آغاز كردند.
    از سال 42 تا 56، 14 سال وقت براي اصلاح شاه وجود داشته.
    آيا در اين 14 سال شاه نميتوانسته با اقداماتش از انقلاب جلوگيري كنه و آزادي رو در كشور برقرار كنه؟