سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

سبز بودن

چکیده :جنبش سبز تنها یک جنبش با مطالبات سیاسی نبود. آن جنبشی که پیش از انتخابات شکل گرفته بود، شعارش مبارزه با دروغ پراکنی بود، کسی که پیشاپیش آن جنبش ایستاده بود در هر کلام از اخلاق سخن می گفت. او بی اخلاقی ترین برخورد ها را با ' ادب مرد به ز دولت اوست ' پاسخ داد و او همانی بود که به مثال جدش آمده بود تا کرامت انسان ها و اخلاقی را به حد علی برساند...


کلمه – سیامک آزاده:

جنبش سبز تنها یک جنبش با مطالبات سیاسی نبود. آن جنبشی که پیش از انتخابات شکل گرفته بود، شعارش مبارزه با دروغ پراکنی بود، کسی که پیشاپیش آن جنبش ایستاده بود در هر کلام از اخلاق سخن می گفت. او بی اخلاقی ترین برخورد ها را با ‘ ادب مرد به ز دولت اوست ‘ پاسخ داد و او همانی بود که به مثال جدش آمده بود تا کرامت انسان ها و اخلاقی را به حد علی برساند.

اما داستان را بدخواهان دین و مردم بر نتافتند، آنان که می دانستند اسب قدرتشان تنها به زور دروغ سواری می دهد، نقوش مار کشیدند و بی اخلاقی سیاسی را به انتها رسانیدند. کشتند، به اسارت کشیدند، تهدید کردند تا که شاید ملتی که برای حق خود به ایمان رسیده است را از راه خود باز دارند، بسی خیال بیهوده که این جنبش نه فقط برای یک برگه ی رای که برای حقوقی به پا خواسته است که تا احقاق تام و تمام آن قصد نشستن بر ساحل آرامش را نخواهد داشت. این مقال فرصتی است برای نگاهی دوباره به ‘ اخلاق ‘ در نگاه یار و یاور همیشگی جنبش سبز که با بیانیه های خود، توانست راهی دیگر گون را برای همراهان جنبش به تصویر کشد.

میر حسین موسوی بر این باور است که آنچه در جامعه به نام اسلام در حال اجرا است، تحریفی عظیم از واقعیت اسلام است که او از آن به نام اسلام رحمانی یاد می کند. او در عین نقد رفتار حاکمیت اقتدار گرا به صداقت به عنوان مهمترین اصل اخلاقی اشاره می کند و بر این باور است که این ترویج دروغ اصلی ترین عامل دین گریزی جوانان نیز می باشد.

او در بخشی دیگر حفظ نظام را در حفظ اصول اخلاقی و ترویج آن می داند و نه تلاش برای حفظ افراد بر مناصب سیاسی. در این میان به این مهم باید توجه داشت که میر حسین موسوی تمام این موضوع را در حالی بیان می کند که خود ۸ سال در مهمترین مناصب سیاسی کشور تکیه زده است و به خوبی طعم قدرت را چشیده است، اما نه به مانند آنان که امروز قدرت را تصاحب کرده اند، به آن مناسب دل نبسته و همواره تلاش کرده است که آن کراماتی را که می گوید را مهمتر از مناسب بداند.

میر حسین موسوی در بخشی از بیانیه ی خود به مناسبت روز دانشجو مختصاتی از جنبش سبز را ترسیم می کند که در کنار تمام راه و روش های سیاسی – راهبردی، التزام به اخلاق و رفتارهای اخلاقی را از مهمترین و پایه ای ترین اصول جنبش سبز می داند. اهمیت این رفتارهای اخلاقی از دید او زمانی جلوه ی بیشتری می یابد که او آن را در کنار اجرای قانون اساسی و پرهیز از خشونت که دو اصل عمومی در جنبش سبز به شمار می رود، ذکر می کند. این اشاره زمانی به خود عینیت می گیرد که ما شاهد آنیم که حاکمیت به کلی از ابعاد گوناگون از این اصول دوری می کند، قانون را اجرا نمی کند، خشونت در اشکال گوناگون پیاده می کند و به طبع آن اخلاق و مکارم اخلاقی را زیر پای می گذارد.

او وقتی آن باور مسموم ‘ هدف وسیله را توجیه می کند ‘ را به نقد می کشد، اشاره می کند ما زمانی می توانیم انتظار جامعه ای اخلاقی داشته باشیم که هر کدام از ما به عنوان بخشی از جامعه خود را از آلودگی های اخلاقی پاک کرده باشیم. میر حسین موسوی این مسیر را که نهایتا به جامعه ای ختم می شود که در آن شهروندان جامعه به قله ی رفیع شکوفایی انسان ها می رسد را مسیری بی شکست، اما طولانی می داند که در راه آن باید مقاومت و صبوری کرد.

میر حسین موسوی در منشور جنبش سبز بارها و بارها از اخلاق به عنوان بخشی جدایی ناپذیر و اساسی در جنبش سبز یاد می کند. او جنبش اخلاقی را در کنار مسیر پالایش دهنده ی روندهای موجود و اصلاح گر انحرافات از آرمان های انقلاب می داند، همچنین تاکید دارد سیاست های ویرانگر حاکمیت اقتدارگرا در زمینه های سیاسی – اجتماعی – اقتصادی به افول سرمایه های اجتماعی و رشد بی اخلاقی منجر شده است و وظیفه ی جنبش سبز است که با تاکید و تکیه بر اصول اخلاقی به عنوان فصل مشترک مبارزات اجتماعی بر آنان پایبند بمانند و در صدد احیای آن اصول فراموش شده باشند.

او همچنین توصیه می کند در مقابل تهمت ها و بی اخلاقی های مکرر حاکمیت اقتدار گرا، حالت انفعالی به خود نگریم که این خواسته ی آنان است. در این مسیر ما باید سنگ معیار خود را برای خوبی و بدی انتخاب کنیم و به آن عمل نماییم چرا که آنان همواره به سویی حرکت خواهند کرد که با عیب جویی و اتهام هر تلاش و امیدی را به خاموشی و نا امیدی بدل نمایند. میر حسین موسوی در مصاحبه ای تمام مبارزه ی سیاسی را نیز با این رعایت اصول اخلاقی تعریف می کند : ‘ هدف ما، تغییر در چهارچوب نظام است. ولی هدف آن نیست که این تغییرات حتما بدست این یا آن فرد صورت بگیرد. ما باید یک اصل اخلاقی را بیاد داشته باشیم و آن تصدیق درستی، خوبی و زیبایی است، حتی اگر این درستی و خوبی بدست ما صورت نپذیرد. ‘

در پایان او به یکی از مهمترین سوالات پاسخ می دهد که سبز کیست؟

میر حسین موسوی در مصاحبه ها و پیام های گوناگون در این مورد مفاهیم گوناگونی را در تکمیل این سوال مطرح نموده است اما اینجا به صراحت تعریفی ساده اما جامع را بیان می دارد :

سبز بودن به لباس و نماد نیست. سبز بودن به رفتار و اخلاق است.



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.