سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

صلح و صفا، میوه های گذشت و مدارا

چکیده :در این آشفته بازار سیاست که همه مکارم اخلاقی در غبار قدرت و انحصار طلبی پنهان گشته و رذایل جای خود را به ملکات داده، توصیه به صبر و گذشت از سیاستمداری که بخاطر ایستادگی بر مواضع حق طلبانه و حمایت از حق رای مردم بیش از یک سال است که از همه حقوق شهروندی اش محروم شده نشان از آن دارد که می توان در عرصه سیاست هنوز در آرزوی قدیسان بود، همانگونه که گاندی رهبر آزادیخواه هند می خواست با شیوه ضد خشونت خود سیاستمداران را به قدیسان تبدیل کند. گذشت شاید یکی از برجسته ترین ویزگی های انسانی باشد که می تواند پیامدهای شگرف اجتماعی به همراه بیاورد. توصیه ای مذهبی در همه ادیان و نحله های فکری و...


کلمه- نسیم بهشتی:‌

العافین عن الناس و الله یحب المحسنین

میرحسین موسوی رهبر در بند جنبش سبز در هر ملاقات کوتاهی که از هر گاهی دارد حتی با یک کلمه درسی از بزرگی و کرامت به همراهان جنبش سبز می دهد.
او که پس از هفته ها بی خبری توانسته بود فقط برای دو ساعت مهمان خانه یکی از دخترانش باشد این بار نیز توصیه به صبر و گذشت کرده است. سفارش های این میر در بند همچون باران حیات بخشی است که هر از گاهی بر تن خسته ملت می بارد و باز شور و امید را در او زنده می کند.

در این آشفته بازار سیاست که همه مکارم اخلاقی در غبار قدرت و انحصار طلبی پنهان گشته و رذایل جای خود را به ملکات داده، توصیه به صبر و گذشت از سیاستمداری که بخاطر ایستادگی بر مواضع حق طلبانه و حمایت از حق رای مردم بیش از یک سال است که از همه حقوق شهروندی اش محروم شده نشان از آن دارد که می توان در عرصه سیاست هنوز در آرزوی قدیسان بود، همانگونه که گاندی رهبر آزادیخواه هند می خواست با شیوه ضد خشونت خود سیاستمداران را به قدیسان تبدیل کند.

گذشت شاید یکی از برجسته ترین ویزگی های انسانی باشد که می تواند پیامدهای شگرف اجتماعی به همراه بیاورد. توصیه ای مذهبی در همه ادیان و نحله های فکری و اخلاقی.
گذشت شاید همان سرآمد اخلاق نیک است که میوه هایش صلح و صفا و یکدلی در جامعه می تواند باشد.

بی شک در هر گذاری از زمانه حوادثی می تواند منشا کدروت ها و دلخوری ها باشد. گاه از روابط فردی فراتر رفته و اجتماعی را به خود مبتلا می کند. تفرقه و خشونت اولین رهاورد این کدروت ها و دوری هاست. اما وقتی انسانها با تمسک به بخشندگی به جای انتقام گیری و خشونت با گذشت و عفو در صدد رفع آن اختلافات و کدروت ها باشند می توانند در جهت آرامش اجتماعی گام های بلندی بردارند.

برخی بر این گمانند که انسان های ضعیف از سر ناچاری و استیصال چاره ای جز گذشت ندارند حال آنکه گذشت همواره نشانه ” کرامت و بزرگی” و ” زکات قدرت” است. گذشت انسانها در موضع ضعف، کرامتی اخلاقی و صفتی از ویژگی های پروردگار کریم نیست. بلکه آنکه در اوج قدرت و توانایی است باید توان ” بخشندگی” و ” گذشت” را همراه با میزان قدرت و توانمندی اش بیفزاید.

نگاهی به سیره معصومین نشان از آن دارد که آن بزرگان که خود الگوی رفتار فردی برای همگان بودند، هنگامی که زمام قدرت را در دست داشتند نیز همواره گذشت را سر لوحه عمل خود قرار می دادند.

پیامبر اکرم در زمانی که پس از سالها سختی و رنج که یاران بی شماری از وی توسط کفار به شهادت رسیده بودند، وقتی فتح الفتوح مکه را داشت و پیروزمندانه به شهری قدم گذاشت که مردمانش بر سر نبی خدا، پیشتر شکمبه گوسفند می انداختند و چهره رسول اکرم با سنگ ریزه های کفار هماره مجروح و خونین بود، خطاب به کفار آن ديار فرمود: ” الا لبئس جيران النبي کنتم لقد کذبتم و طردتم و اخرجتم و آذيتم، ثم ما رصيتم حتي جئتموني في بلادي تقاتلوني؛ اذهبوا فانتم ”
بدانيد که شما بد همسايگاني براي پيامبر بوديد، و او را تکذيب کرديد، او را از خود رانديد، بيرون کرديد، و مورد اذيت قرار داديد، و به اين مقدار راضي نشديد و آمديد در ديار من و آتش جنگ را افروختيد. هم اکنون برويد همه ي شما آزاد هستيد.

کرامت و بزرگی و گذشت برای اسوه اخلاقی است که به رغم همه رنج ها و آوارگی و اذیت و آزاری که دید، پیروزمندانه بخشش را شامل حال کسانی که تازه مومنان را به شلاق رانده بودند و با درفش به شهادت رسانده بودند، کرد. همو که دشمنانش نیز از فتح او خشنود بودند و می دانستند که در سایه رحمتش، ایمن خواهند بود.

و آن رسول، مربی امیرالمومنین بود که وقتی پیروز از جنگ جمل بازگشت، عایشه را که از “سران فتنه” بود نه به حبس کرد و در نه در حصر بلکه به احترامی در حد همسر نبی به مدینه بازگرداند و باقیمانده سپاه جمل را عفو کرد و از بیت المال مسلمین برای آنان حقوق تعیین کرد.

برماست چه بعنوان یک کنش فردی برای اصلاح روابط خود با دیگران و چه در بعد اجتماعی بعنوان مسئولی در مقام قدرت، این ملکه اخلافی فراموش شده را دگر بار احیا کرده و در سایه گذشت و بخشش منادی جامعه ای باشیم که صفا و صمیمت و همدلی ویژگی بارز آن است.

بیاد داشته باشیم که ” العفو لا يزيد العبد الا عزا، فتعافوا يعزکم الله” گذشت جز بر عزت بنده نمي افزايد و بگذاریم و بگذریم تا خداوند عالم بر عزت و کرامت ما بیفزاید.



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

2 پاسخ به “صلح و صفا، میوه های گذشت و مدارا”

  1. مینا گفت:

    با احترام به میر حسین موسوی یک سوال دارم ایشان دو ساعت وقت داشته تا با خانواده دیدار کنند خدا را شکر ولی همین دو کلمه بدرد مردم می خورد که هزار تفسیر دارد ؟.خواهش می کنیم با مردم صادق تر باشید .ما باید نسبت به همدیگر گذشت کنیم تا کشور دچار از هم پاشیدگی نشود ولی نه در موضع ضعف .همینکه مردم دست به انتقام شخصی نسبت به کسانی که به انها ظلم می کنند و کرده اند نزده اند باید به مرام این مردم افرین گفت .ولی این به ان معنا نیست که از محکوم کردن اعمال نا عادلانه در مقابل قانون صرف نظر کرد و برویم دنبال کارمان

  2. علی گفت:

    اصلا حساب اخبار اقای موسوی نیست مثل اینکه کسی دلش نمی خواد خبری از ایشان باشد حتی خود سایت کلمه. اما این موضوع گذشت بنظرم موضوع خوبیه. من کاری به سیاست ندارم چون اقایان همه مثل هم هستند. کاش برای خودمان اجرا می کردیم و کمی با هم مهربانتر می شدیم و گذشت می کردیم. گاهی سوار اتوبوس می شم می بینم مردم همدیگه رو هل می دن خجالت می کشم. یک کم گذشت کنیم چی می شه.