سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » اعتراض فعالان جنبش زنان به نتیجه رسید؛ حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد...

اعتراض فعالان جنبش زنان به نتیجه رسید؛ حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد

چکیده :اعتراض های زنان در مخالفت با لایحه موسوم به حمایت از خانواده بالاخره بعد از سه سال نتیجه داد.این لایحه که توسط دولت احمدی انژاد به مجلس ارائه شده بود به مردان امکان می داد که بدون اجازه همسر اول چهار زن بگیرند.تنها شرط برای این ازدواج های مجدد، توانایی مالی مرد در نظر گرفته شده بود.دولت حمدی نژاد اصرار عجیبی برای تصویب این قانون از خود نشان می داد که این اصرار با تعجب، شگفتی و اعتراض های مستمر فعالان حقوق زنان مواجه...


کلمه -گروه اجتماعی: :اعتراض های زنان در مخالفت با لایحه موسوم به حمایت از خانواده بالاخره بعد از سه سال نتیجه داد.این لایحه که توسط دولت احمدی انژاد به مجلس ارائه شده بود به مردان امکان می داد که بدون اجازه همسر اول چهار زن بگیرند.تنها شرط برای این ازدواج های مجدد، توانایی مالی مرد در نظر گرفته شده بود.دولت حمدی نژاد اصرار عجیبی برای تصویب این قانون از خود نشان می داد که این اصرار با تعجب، شگفتی و اعتراض های مستمر فعالان حقوق زنان مواجه شد.

از سال 1386 که لایحه حمایت از خانواده از سوی قوه قضائیه به مجلس ارائه شد، اعتراضات فراوانی از سوی گروه های مختلف زنان صورت گرفته است. این اعتراض ها در سال 1389 با دوباره از سرگیری بحث های مرتبط با لایحه در مجلس شورای اسلامی، ادامه یافت. سال گذشته لایحه حمایت از خانواده پس از افت و خیزهای فراوان، بار دیگر به صحن علنی مجلس آمد اما زمانی که نوبت رسیدگی به مواد 22، 23 و 24 (25 سابق) مرتبط با ازدواج موقت، ازدواج مجدد و مهریه رسید، مورد اعتراض های دوباره بسیاری از فعالان جنبش زنان قرار گرفت.

در سال 1387، بیش از 2200 نفر به فراخوان ائتلاف گروهها و فعالان جنبش زنان علیه لایحه «حمایت از خانواده» پیوستند.در میان امضا کنندگان ،اسامی شخصیت های برجسته فرهنگی ،سیاسی و اجتماعی با گرایش های مختلف فکری، سیاسی دیده می شد.

در بخشی از این فراخوان آمده بود که ما امضاء کنندگان این فراخوان که سال هاست با تعهد و دلسوزی برای جلوگیری و کاهش فجایع انسانی ناشی از این قوانین تلاش کرده ایم، اکنون گرد هم آمده ایم تا در این مقطع سرنوشت ساز زندگی زن ایرانی، با شکل دهی به یک ائتلاف بزرگ بتوانیم با یاری گرفتن از هر روش ممکن و با اتکاء به هر آن چه در توان داریم و به پشتوانه همدلی و نیروی جمعی مان، از تصویب این لایحه ضدخانواده در مجلس جلوگیری به عمل آوریم.

گروه های اولیه ای که به این فراخوان پیوسته بودند، عبارت بودند از :تغییر برای برابری، مدرسه فمینیستی، میدان زنان، کانون زنان ایرانی، کمیسیون بانوان دفتر تحکیم وحدت، مادران صلح، مجمع زنان اصلاح طلب، انجمن روزنامه نگاران زن ایران – رزا، کانون هستیا اندیش،کانون مدافعان حقوق بشر، کمیته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ایران(ادوار تحکیم)

حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد

سه سال اعتراض مداوم فعالان حقوق زنان عاقبت نتیجه داد و اکنون نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت و گو یی از اضافه شدن حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد خبر داده است.

علی اسلامی پناه درباره آخرین تغییرات ایجاد شده در مواد ارجاع شده لایحه حمایت از خانواده به کمیسیون قضایی به خانه ملت گفت: طبق آخرین تغییرات اعمال شده در لایحه حمایت از خانواده، ماده مربوط به تعیین سقف مهریه حذف و ثبت نکاح موقت نیز در ۳ مورد الزامی شده است.در صورتی که ازدواج موقت منتهی به باردار شدن زن شود و یا طرفین برای ثبت ازدواج توافق داشته باشند و یا جز شرایط ضمن عقد باشد نکاح موقت می تواند ثبت شود.

وی درباره نکاح دائم و ازدواج مجدد مرد گفت: ازدواج مجدد مرد با رضایت زن ممکن شده است و همچنین در مواردی که زن نافرمانی کند و یا بیمار باشد و یا یکی از ۹ شرطی که برای ازدواج مجدد مرد منظور شده را دارا باشد مرد می تواند پس از کسب مجوز از دادگاه ازدواج مجدد داشته باشد.

نایب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان این که دو ماده به این لایحه اضافه شده است گفت: داشتن حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد یکی از موادی است که به این لایحه اضافه شده است.

اسلامی پناه درباره دیگر ماده اضافه شده به این لایحه گفت: در صورتی که یک مرد خارجی با یک زن ایرانی ازدواج کند فرزندان ناشی از این ازدواج ایرانی محسوب می شوند و می توانند تابعیت ایرانی و شناسنامه ایرانی داشته باشند.

خبرآنلاین نیز در گزارشی نوشته است که آخرین تغییرات کمیسیون قضایی مجلس در لایحه حمایت از خانواده به نوعی بازگشت به قانونی است که ۴۳ سال پیش برای حمایت از خانواده تصویب شده بود.

لایحه حمایت از خانواده و طرح ازدواج موقت در طول دو سال اخیر از پر رنگ ترین طرحهای دولت در حوزه زنان بوده است که هنوز با تدوین و تکمیل این لایحه انتقادات و اعتراضات بسیاری را به همراه داشته است.

در حالی که انتظار می رفت طولانی شدن روند آن از حساسیت در سطح جامعه و مردم بکاهد این اتفاق نیفتاد و شاید برای همین بود که آخرین تغییرات کمیسیون قضایی مجلس به نوعی بازگشت به قانونی است که ۴۳ سال پیش برای حمایت از خانواده تصویب شده بود.

حذف تعیین سقف مهریه در لایحه خانواده

درباره تغییرات این لایحه فاطمه رهبر عضو فراکسیون زنان مجلس می گوید: براساس اصلاحات لایحه خانواده که در کمیسیون قضایی مجلس نهایی شده یکی از شروط ازدواج مجدد آقایان اجازه همسر اول است.همچنین اعضا در خصوص تعیین سقف برای مهریه معتقد بودند نمی توان حد و میزانی برای مهریه مشخص کرد و این حقی است که خداوند برای خانم ها در نظر گرفته و بهتر است در این زمینه فرهنگ سازی شود، بنابراین این موضوع از لایحه خانواده به طور کلی حذف و قرار شد به این موضوع به شکل جامع تری پرداخته شود.

رهبر با بیان این که ثبت عقد موقت در صورت بارداری زوجه الزامی است، تصریح می کند: گاهی ازدواج های موقت منجر به بارداری زوجه می شود که در این صورت برای آن که هویت کودک قابل ثبت و حقوق او بعد ها قابل پیگیری باشد این ازدواج باید به ثبت برسد. در صورتی که هر کدام از زوجین در دادگاه خواستار ثبت این ازدواج شود نیز می توان آن را به ثبت رساند.

به گفته این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، برای آن که آقایان بتوانند ازدواج دائم دیگری داشته باشند باید بتوانند تمکن مالی خود و توانایی برقراری عدالت را در دادگاه محرز کنند.

نیره اخوان،‌ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز در گفت وگو با خبر آنلاین می گوید: شاید این تنها لایحه ای در کمیسیون باشد که تا این حد در کمیسیون قضایی بر روی آن کار کارشناسی انجام شده است و تصور می کنم با این تغییرات نظر همه را جلب کند.

وی این تغییرات را بازگشت به عقب نمی داند و می گوید که هرچند ازدواج مجدد مرد برای زن قابل قبول نیست ولی یکی از ویژگیهای این قانون ثبت نکاح موقت بر اساس آیین نامه مصوب وزارت دادگستری به صورت محضری است.

عضو فراکسیون زنان مجلس معتقد است که در بسیاری از مواد این لایحه تسهیلاتی برای زنان در نظر گرفته شده از جمله اینکه در گذشته در دعواهای خانوادگی زوجه باید به دادگاه محل سکونت زوج برود در حالی که در لایحه جدید اصل بر محل سکونت زوجه است و علاوه بر این ایمیل، اینترنت و … نیز در دعواهای خانوادگی و رسیدگی به آن به عنوان ابزار در نظر گرفته شده در حالی که در گذشته تنها از طریق پست شهری دعواهای خانوادگی دنبال می شد و این کار نیز قدمی مثبت در به کارگیری فناوریهای جدید است.

وی زمان تصویب این لایحه را بعد از رسیدگی به بودجه اعلام می کند و می گوید: در الحاقات ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده به حقوق زن اشاره شده است؛ به طوری که اگر زن پس از فوت همسر، مستمری او را دریافت کرد، با ازدواج مجدد، بیمه و مستمری همسر اولش قطع نشود همچنین اگر زن از همسر دوم خود نیز مستمری دریافت ‌کرد، هر کدام از مستمری‌ها که بیشتر بود، به او تعلق گیرد.

در فاصله زمان از سرگیری بررسی لایحه حمایت از خانواده از سوی مجلس، کنشگران جنبش زنان و کارشناسان مسائل زنان نشست ها و جلساتی را در این رابطه برگزار کردند.

وب سایت «تا قانون خانواده برابر» نیز در گزارش مبسوطی در باره این لایحه نوشته است :یکی از گروه های معترض به لایحه حمایت از خانواده «ائتلاف اسلامی زنان» متشکل از زنانی از طیف های سیاسی اصول گرا و اصلاح طلب بود که در این ائتلاف اختلافات جناحی خود را برای حفظ منافع زنان و خانواده کنار گذاشته و متحد با هم به اقداماتی برای تعدیل لایحه دست زدند.

ائتلاف اسلامی زنان در اواسط اردیبهشت ماه با هدف مطرح کردن مسائلی که زنان را تهدید می کند، به دیدار محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی رفتند.

فائزه هاشمی در رابطه با این دیدار عنوان کرد: «به نظر می رسید باهنر پس از شنیدن این موضوعات درباره موضوعاتی همچون لایحه حمایت از خانواده و اشتغال نیمه وقت زنان که در مجلس در حال بررسی است، با ائتلاف زنان همراه و با نظر ائتلاف موافق است» (خبر گزاری مهر، 19 اردیبهشت 1389). پایان مرداد ماه، ائتلاف اسلامی کنفرانس خبری در اعتراض به لایحه برگزار کرد. در این کنفرانس که زنانی از طیف های مختلف حضور یافته بودند، انتقادات بسیاری از سوی زنان به مواد 22، 23 و 24 لایحه مطرح شد. حاصل این کنفرانس خبری وعده ملاقات دیگری با نمایندگان مجلس شد . از طرف دیگر، اعضای ائتلاف طی نامه ای به نمایندگان مجلس، متذکر شدند «چرا در جامعه‌ای که به فرم جمهوری اداره می‌شود زن ابزاری جنسی در خدمت مرد خوانده میشود و دیگر هیچ؟»

آنها در این نامه، با ذکر 24 دلیل، مصرانه خواهان حذف مواد ۲۲ و ۲۳ شده و عنوان کردند که گرچه چندهمسری امری مباح است اما از طرف دیگر به زبان شرع آن چه آسیب وارد می کند خلاف شرع محسوب می شود. بنابراین با توجه به آسیب های خانوادگی و اجتماعی ناشی از ازدواج مجدد، تصویب چنین قوانینی خلاف شرع است.

جمعیت زنان مسلمان نواندیش نیز طی یک نشست اضطراری خواستار حذف مواد 22، 23 و 24 لایحه شدند. در این نشست زهرا رهنورد این سئوال را مطرح کرد که چرا باید در جمهوری اسلامی، لایحه ای برای حمایت از خانواده تنظیم شود در حالی که لایحه ی خانواده ی سال ۱۳۵۳ به مراتب پیشرفته تر از آن است (کلمه، 5 شهریور 1389).

در ششصد و چهل ‌و سومين جلسه شوراي فرهنگي- اجتماعي زنان که با حضور نمايندگان سه قوه و نهادهاي عضو تشکيل شد، مهمترين دستور اين جلسه، بحث و بررسي پيرامون لايحه حمايت از خانواده بود که اعضاي حاضر ضمن تأييد نقاط قوت و ضعف مواد 23 و 24 اين لايحه، نظير «الزام در ثبت نکاح موقت در صورت باردار شدن زوجه» شبهات و ابهامات و نگراني‌هاي جامعه درخصوص اين دو بند را قابل تأمل دانستند و به منظور پيشگيري از تبعات اخلاقي، فرهنگي و اجتماعي اين مواد و جلوگيري از سوءاستفاده برخي مردان و زنان فرصت طلب، خواهان بررسي و اصلاح مجدد اين مواد در کميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي شدند. برخي از اعضاء نيز پيشنهاد حذف دو ماده مزبور و تصويب هرچه زودتر لايحه حمايت از خانواده را داشتند (ایلنا، 9 مهر 1389).

از جمله مهمترین واکنش های گروه های سیاسی می توان به بیانیه تحلیلی مجمع زنان اصلاح طلب با عنوان «هشدار نسبت به پيامدهاي تسهيل و ترويج چند همسري» اشاره کرد که پس از اتمام بررسی لایحه در کمیسیون قضایی مجلس منتشر شد. در قسمت هایی از این بیانیه آمده بود: «اين روزها كه لايحه موسوم به حمايت خانواده به مراحل پاياني تصويب و نهايي شدن نزديك مي شود مجمع زنان اصلاح طلب بارديگر وظيفه خود مي داند همزمان، همزبان و همصدا با ساير فعالان و دلسوزان و صاحب نظران نكاتي را گوشزد نمايد، هرچند اين مجمع به همراه چند تشكل ديگر بلافاصله پس از گنجاندن مواد 22 و 23 در لايحه پيشنهادي قوه قضائيه توسط دولت و ارسال آن به مجلس با انتشار نامه سرگشاده به نمايندگان مجلس هفتم طي 24 بند ملاحظات، تاملات و هشدارهاي لازم پيرامون پيامدهاي تصويب اين ماده را مدنظرقرارداده بود، اما مرور و تامل بر آنچه در اين چندسال براين لايحه رفته و بويژه برخي اظهارنظرها و برون افتادن منويات ومكنونات قلبي برخي ديگر!، دغدغه ها و نگراني ها را دو چندان و اين مجمع را ناگزير ازصدور بيانيه اي ديگر كرده است» (تا قانون خانواده برابر، 15 آبان 1389).

زهرا رهنورد و فاطمه کروبی از جمله منتقدان جدی قانون چند همسری

زهرا رهنورد یکی از مخالفان جدی لایحه موسوم به خانواده بود که در دو سال گذشته بیانیه های متعددی را علیه آن منتشر کرد.

رهنورد ، سال 88 در بیانیه روز جهانی زن خود به قانون چند همسری انتقاد کرد و نوشت:«دنیای امروز دنیای فردیت ها، دنیای عشق و محبت یک زن و یک مرد به یکدیگر، دنیای فرزندانی که به آغوش یک پدر و یک مادر نیازمندند و نه یک پدر و چندین مادر، است.»

او با انتقاد از ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده نوشته بود : «راستی آیا لازم است برای ایجاد یک نظام «هدونیستی لذت گرا قانون تدوین شود.»

او تاکید داشت که تصویب کنندگان چنین لوایحی به دنبال لذت گرایی هستند و نهایتا اقدامات شان به انهدام بنیان خانواده می انجامد .

رهنورد همچنین همچنین از تصویری که صدا وسیما از زن ایرانی به نمایش می گذارد انتقاد کرد: «گویی برای هر یک از مطالبات به حق زنان برای کسب آزادی و رفع تبعیض، پاسخی متضاد در آستین نیروهای واپس گرا و حاکمیت، پنهان شده است.»

دیه نامساوی زن و مرد، قوانین “تبعیض آمیز” مربوط به طلاق و تابعیت زنان از مردان، سن پائین مسئولیت کیفری برای دختران و مشکلات قانونی حضانت کودکان توسط مادران از دیگر مواردی است که زهرا رهنورد بارها در بیانیه ها و سخنان خود به آنها توجه کرد .

به نوشته سایت های زنان از جمله تا قانون خانواده برابر و کانون زنان ایرانی، یکی از منتقدان جدی ماده 22 لایحه موسوم به خانواده فاطمه کروبی، نماینده سابق مجلس بود.

وی تصویب قانون مربوط به ازدواج موقت را در راستای تامین زیاده خواهی جنسیتی آقایان که تفکری متحجرانه دارند دانست و گفت: «در قانون ازدواج موقت حقوق زن ایرانی جایگاهی ندارد.»

در «گردهمایی سبز فعالان جنبش زنان ایران» نیز که سال گذشته با حضور جمعی از فعالان زنان برگزار شده بود قطعنامه ای صادر شد. نویسندگان قطعنامه در اولین ماده آن خواهان «رفع تبعیض علیه زنان در کلیه قوانین مدنی از جمله قانون خانواده، قوانین کیفری و… » شدند.

اعتراض به لایحه محدود به زنان نبود بلکه برخی از مردان نیز در این اعتراض همراه زنان شدند. بیش از 330 نفر از مردان مدافع حقوق برابر نیز، با امضای بیانیه ای با عنوان «هوسرانی خود را به نام همه مردان ایرانی ثبت نکنید» نسبت به تسهیل و ترویج چندهمسری در قالب لایحه حمایت از خانواده اعتراض کرده و خواهان تجدید نظر در مواد تبعیض آمیز این لایحه شدند. در بخشی از این بیانیه چنین نوشته شد: ترویج و تسهیل تعدد زوجات (موقت یا دائم)، نه تنها تحقیر زنان و در جهت نهادینه کردن نابرابری های جنسیتی است، بلکه توهین به مردان نیز محسوب می شود. گویی مردان تنها موجوداتی در پی ارضاء نیازهای شهوانی هستند. امری که مربوط به تعداد محدودی است، اما متاسفانه به نام تمام مردان ایرانی تبلیغ می شود (تا قانون خانواده برابر، 4 مهر 1389).



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

18 پاسخ به “اعتراض فعالان جنبش زنان به نتیجه رسید؛ حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد”

  1. حسين سبزانديش گفت:

    ۱۱اردیبهشت

    روز فریاد

    ((((((((((((روز اتحاد کارگران و جنبش سبز))))))))))))

  2. ارسلان گفت:

    اساسا چه لزومی دارد که ابتدا بگردیم در متون دینی بعد حق خودمان را توجیه کنیم. کی و کجا کسی خدا رو دیده که مهریه را حق زن ثبت کرده باشه انهایی که این حق را از جانب خدا می دانند توصیه می کنم که چند کتاب در زمینه جامعه شناسی خانواده بخوانند و بعد بگوبند که مهریه حق خدادادی است یا قرارداد اجتماعی ناشی از شرایط اجتماعی گذشته های دور. قبل از اینکه اسلامی ظهور کند در ایران باغات پسته بعنوان مهریه برای خانمها در نظر گرفته می شد نمی دانم چطوری همه چیز را می خواهیم از دریچه دین توجیه کنیم و بعد برای ان مبارزه کنیم که بدستش بیاوریم.
    از نظر اینجانب چه دادن قدرتی مانند طلاق به مرد و چه دادن قدرتی به نام مهریه به زن هیچ مشکلی را حل نمی کند و بهتر است انها را “قدرت کاذب” بنامیم که در صورت بروز اختلاف هیچ کدام از این قدرتهای کاذب به کار نخواهد امد جز افزایش کینه وکدورت و ضایع کردن روان طرفین درگیر.
    امیدوارم روزی این قراردادهای اجتماعی کذشته های دور که فلسفه وجودی انها با توجه به شرایط روز صدق نمی کند کنار گذاشته شود و زن و شوهر برای تنظیم روابط خود (عاطفی و مالی) اختیار تام داشته باشند و خودشان تصمیم بگیرند که حیات طبیعی خودشان را چگونه سپری کنند نه متون دینی هزاران سال پیش.

  3. ناشناس گفت:

    چی شد این جنبش سبزتون؟ اینقدر زود خوابید؟ یا خوابوندنش؟ دلمون به شماها خوش بود…

  4. مانی افشار گفت:

    اینکه بدتر شد!! من در این مورد زیاد اطلاعاتی ندارم و طبیعتا نمی توانم اظهار نظر کنم.
    ولی خب چنین لایحه ای به مردان اجازه می دهد که به راحتی دنبال زن دوم بروند و زن اول رو با فشار که میارن، مجبور به طلاق کنند!
    و این می شود گسترش طلاق و بدبختی و فقر و دیگه هر چی دیگر که صحیح نیست در یک جامعه! بیایید فرهنگ سازی کنید به جای اینکه لایحه تصویب شود!

  5. عبید سن خوزانی گفت:

    اصولا من با داشتن بیش از یک همسر مخالفم. اما اگر قرار است تکلیف دینی انجام شود و ازاین نوع بهانه ها درآن صورت بهتر است آن شوهری که فیلش یاد هندوستان کرده است بر اساس قانونی که باید تصویب شود، ابتدا حق و حقوق همسر پیشین خود را تمام و کامل بدهد ازجمله تمام مهریه او را که درحکم بدهی و به صورت “عندالمطالبه” است بعد برود سراغ فیل و آن داستانها آنوقت به بینم چطور مردها میروند سراغ زن دوم و سوم و چهارم. خانم ها هم بهتر موقع ازدواج مهریه خود را بسیار بالا بگذارند که آقا از این خواب و خیالها به سرش نزند.

  6. امیر گفت:

    سلام
    بیچاره مردها. این زنها و زن ذلیل ها دائم از زنها حمایت میکنند. الان اگر دادگاه های خانواده پر شده و طلاق بیداد میکنه برای اینه که به زن بیشتر از عقل و حدش بها داده شده. توی اروپا هر کی خواست میتونه با هر زنی باشه. نیازی هم به ثبت اجباری نداره. من بدبخت توی دوران عقد 320 تا مهریه دادم. تازه نصفش بود. 3 ماه هم زندان بودم تا بالاخره پدرم مهریه اون … رو داد. یک ماه عقد بودیم. قاضی میگفت میخواستی چشم و گوشت رو باز کنی و مهریه نزنی. گفتم شماها خودتون الان زیر 600 تا مهریه دختر به کسی میدید؟ شده کاسبی. یکشبه پدر من نصف زندگیش رو داد و اون … توی سن 21 سالگی پولدار میشه. این اسمش عدالته. بله مهریه رو بردارید زن ذلیل ها و حق طلاق رو بدید به زن. اصلاً ازدواج موقت رو هم بردارید. الان دختر سوپور شهرداری هم زیر 500 تا زن من نمیشه. … میگین آتیش جهنم داره. برم زن موقت بگیرم میگید باید رسمیش کنید. رسمیش کنم که همون آش و همون کاسه.. فقط کسانی که باعث و بانی پررو شدن و دریدگی دخترها شدن رو لعن میکنم. ببخشید بی ادبی توی حرفام بود. از آقایان خواننده عذرخواهی میکنم. دلم پره. میفهمید. 28 سالمه باید از صفر شروع کنم. ..

  7. محمد سبز گفت:

    زنده باد جنبش زنان ایران.به این میگن اصلاحات،حالا شما فکر بکنید که ایران هم مثل کشورهای عربی برای بدست آوردن حقوق اولیه خود با اسلحه بیان وسط خیابون و شلوغ کنن.در ایران همیشه اصلاحات راه خودش را پیدا میکنه،مثلا همین مدالهایی که زنان ما سال قبل در بازیهای آسیایی گرفتن را فقط میتونیم برای زمانی بدونیم که فایزه هاشمی چادرش را برداشت و سوار بر دوچرخه در وسط شهر ظاهر شد و البته فحاشی افرادی مانند رسایی را به جون خرید.ولی این را هم بگم که حضور خیابانی مردم برای نشان دادن قدرت بد نیست مانند ۲۵خرداد.عربها تازه دارن اشتباه ۳۲سال قبل ما را میکنن،خدا به دادشون برسه.یاحسین میرحسین

  8. ناشناس گفت:

    درود بیکران به شرف و انسانیت شما که کماکان چه در مورد این اتفاق مهم و چه در مورد سایر خبرها اطلاع رسانی میکنید.به امید ازادی ایران از چنگال دژخیمان حاضر.
    راستی چرا از یاد موسوی و کروبی غافل شدیم.آیا این انصاف است که در این شرایط بغرنج آنها را فراموش کنیم که انگار نه انگار خانی آمده و خانی رفته!!!!!!

  9. کتایون گفت:

    آقای ارسلان البته مردان به جز قدرت طلاق قدرت “ولایت” و قدرت”حضانت” و قدرت”ارث بیشتر” و قدرت داشتن شغل و البته شغل بهتر و پر پول تر و در نتیجه سرمایه بیشتر و در نتیجه قدرت بیشتر تر رو دارند…
    در ضمن مردان در ابتدا مهریه را می توانند قبول نکنند ولی تمکین مرد از زن و خیلی مسائل دیگر برای زنان آش کشک خاله است! تازه بعد از این همه حرص و جوش زن در صورت خیانت مرد حق طلاق پیدا کرده. و زنی که از نظر مالی به مرد وابسته است یا بچه ها بالای هفت سال سن دارند از این حق خواهد گذشت و به سوختن و ساختن خواهد پرداخت.کاش کمی جهان رو از نگاه ما زنها می دیدید نه از جیبتان!

  10. ناشناس گفت:

    متاسفم كه در حكومت ديني چنين قهرآميز و به عمد با زنان بر خورد ميشود .در اين لايحه كه اسم حمايت از خانواده به خود گرفته ذاتا بر عليه آن قدم گذاشته به اميد روزي كه همه از بند اسارت خارج شويم. زن=مرد

  11. ناشناس گفت:

    آقای سبز اندیش متون دینی ما برای همه دوره های زندگی ما است نه برای فقط گذشته های ما. هر روز علم جدید داره به صحت و درستی و حکمت و دلیل دستورات دینی ما پی می برد البته دین منظورم فقط دین اسلام است نه ادیان دیگر. اساسا دین یک برنامه برای زندگی بهتر ما در این دنیا است نه چیز دیگر. نه مانع رشد نه مانع انسان بودن. ما متاسفانه دین را در فکر خودمان غول درست کردیم. عاملی که مانع انسان بودن، مساوات و زندگی بهتر است ولی اصلا اینطور نیست. دین برای راحتی ما آمده است. تا هم قله های انسانیت را بهتر طی کنیم و هم به آفریدگارمان نزدیکتر بشیم. همه دستورات دین چیزهای نو و تازه ای نیست. دین در واقع چیزهایی که در دوره های قبل وجود داشته و سنت و کار خوبی بوده هیچ وقت رد نمی کند. دین ما به زن احترام گذاشته و برایش حقوقی قائل شده است که یکی از آن حقوق مهریه است.
    ما بهتر است مشکلات جامعه مان را ریشه یابی کنیم و سطح فرهنگ جامعه را بالا ببریم. سطح توقعات را پایین بیاریم و همه چیز را گردن دین نیندازیم.

  12. بانوی مسلمان گفت:

    اصلا کی گفته اسلام واقعی قوانین تبعیض آمیز داره؟ اینا دارن آبروی دین رو به فنا میدن. اون کسانی هم که اینقدر توهین آمیز نسبت به دین صحبت میکنن اول برن یه ذره تحقیق کنن. …

  13. ارسلان گفت:

    جناب عبید
    ایا با بالابردن مهریه مشکل اختلاف بین زن و شوهر برطرف می شود. سناریوی زیر را در نظر بگیرید” مردی بنا به هر دلیلی نمی خواهد با همسر خود زندگی کند و به عبارتی از او متنفر شده است از طرفی خانمی مهریه خودش را بالا گرفته، خب حالا این زندگی زورکی نه برای مرد زندگی است و نه برای زن ، تصور کنید چه غوغایی در درون و بیرون زندگی دو نفر وجود خواهد داشت. ولی می توان با برقراری برابری حقوق زن و مرد در جامعه به انسانها فرصت داد که خودشان تصمیم بگیرند به نظر اینجانب جنابعالی اشتباه می کنید
    حال می خواهم چند مورد از دیدگاه خودم را بیان کنم تا شاید مفید باشد. البته اگر کلمه سانسور نکند
    می دانیم که هیچ پیامی از سوی خدا برای انسانها و هیج وحی برای هدایت انسانها نیامده و سیر طبیعی(عوامل اقلیمی و تکامل تکوینی) و اجتماعی انسان در تاریخ بوده که جایگاه افراد را مشخص می نمود مثلا ثروت، منزلت اجتماعی و… و قوانین قراردادی هستند بین افراد جامعه پس با توجه به شرایط می توان قوانین را طوری تنظیم نمود که تساوی حقوقی رعایت شود.در پرتو این تساوی هست که جامعه و افراد ان رشد می کنند.
    دوم اینکه افراد از حقوق خود اگاهی داشته باشند و دانش لازم برای دفاع از خود را کسب نمایند نه اینکه مثلا یک خانم 25 ساله و بزرگتر برای رفع کمترین مشکل خود وابسته به پدر و مادر و برادر و خواهر خود باشد. که مشخصا در جامعه ما برادر به اصطلاح غیرتی!!!! می شود و روزگار دامادخود را سیاه می نماید.
    متاسفانه جامعه ما در پرورش دختران ضعیف است و انها را در رویای دست نیافتنی پرورش می دهد و راهی زندگی اجتماعی می نماید. نگاهی به اطراف خودتان بیندازید “مثلا مادرها بدون اگاهی از قابلیت دختران خود انها رابزرگتر از انچه هستند جلوه می دهند مثلا در دوران نوزادی انها را اینگونه نوازش می کنند که “هزارتا پسر واست می میره” این خانم وقتی وارد جامعه می شود می بیند که خبری از این جانفشانی ها از سوی پسران نیست حاصل این نوازش چه می شود؟ “خب وقتی که یک جوانک با پراید براش بوق می زنه فورا سوار میشه” واحاصل این ازدواج است که مهریه بالا هم نمی تواند هیچ مشکلی حل کند. البته اگر پسران حاضر بشوند که در چنین شرایطی ازدواج کنند!!!!!!!!!! نگاهی به امارها بیندازید.
    عادت کرده ایم که وقتی یکی را می خواهیم تقویت کنیم می کوبیم سر دیگری. برعکس باید برای برقرای تعادل بین زنان و مردان مردان را در موقعیت موجود نگه داشت و زنان را تقویت نمود از طریق افزایش دانش و اگاهی و اجتناب از پرورودن انها در رویاهای توخالی و پوچ.
    دراخر هم از شما سوال دارم که در وضعیت زیر مهریه زن چقدر باشد.
    یکی از دوستان اینجانب کارگر است ساعت 5 صبح از خانه بیرون می رود و ساعت 7 شب از سر کار بر می گردد. خانم این اقا حتی صبح یک چای هم برای شوهرش دم نمی کند و وقتی غروب شوهر به خانه بر می گردد ظرفهایی که خانم با بچه ها نهار خورده اند را تمیز می کند به نظر شما مهریه این خانم چقدر باشد خوب است؟

  14. ثریا گفت:

    من از این که انسانها به همدیگه ظلم کنن بدم میاد حالا چه مرد به زن و چه زن به مرد .دوست دارم هر دو دوش به دوش هم تلاش کنن و کوشا باشن تا بهترینها از خانوادشون به جامعه وارد بشه .نمیفهمم زن ذلیل و مرد ذلیل چیه . اینها حرفهای قرن بیست و یکم نیست مباحث مهمتری در زندگی هست که باید مطرح بشن . ولی از اینکه مردها ی عقب افتاده دیگه کمتر می تونن دل خانمهای خودشونو بلرزونن با این قانون فعلاً موافقم.

  15. زهرا گفت:

    با اين قوانين در ايران واين فرهنگ زن موجود دست دوم است وهميشه برده مردان وبراي هوس راني .چندين زن متوانند داشته باشند .هر مردي كه از زنش خسته شد مي تواند به بهانه واهي زن دوم سوم و صيغه و… براي خودش انتخاب كند .من كه اگر دين هم گفته باشد قبول ندارم.

  16. دادار گفت:

    به مرگ گرفتند تا به تب راضی شوند.تضییع حقوق ازاین بالاتر .ایجاد حق طلاق برای زنان درصورت ازدواج مرد بدون اجازه زن درست مصداق دادن حق ازراه دادن یک امتیاز ناحق قانونی بمرد است وزن رااز یک حق بزرگتری محروم میکند وان زندگی درکنار خانواده واین زمینه ر ابرای مردانی فراهم خواهد کرد که ضمن رسیدن بمقصود که همانا ازدواج مجدد است خودرااززن اول هم خلاص خواهنددید.حقا درنظامیکه مردمسالار نیست چیزی بعنوان حقوق مطرح نیست مشگلات اجتماعی ان طوریست که هیج راه حلی نمی جوید.

  17. ارسلان گفت:

    به کتایون
    اولا که من یک مرد هستم این زورگویی خواهد بود که با چشم یک زن به جهان نگاه کنم من خودم هستم و با دیدخودم جهان را می بینم.
    حال که مردان پول مثلا بیشتری دارند و در نتیجه به قول شما قدرت بیشتری دارند راه کار چیست؟ چگونه می توان قدرت زنان را بیشتر نمود؟ به نظر من اگاهی بهترین ابزار و دانش بهترین وسیله برای افزایش قدرت زنان هست نه مثلا مهریه بالا. چرا که با دانش می توان کار کرد و پول دراورد و قدرتمند شد. اگر بگوییددر این جامعه ممکن نیست من می خواهم مثالهای زیادی برایتان بیاورم که حرف شما را نقض می کند. شما به افرادی مثلا شیرین عبادی، نسرین ستوده، شیوا نظر اهاری، مهرانگیز کار و دهها نفر دیگر نگاهی بکنید چگونه اینها توانستند به جایگاهی از اجتماعی دست یابند که حتی زمانی به مردان نیز کمک کرده اند (منظورم این است که وکالت مردان در دام را برعهده گرفته اند).
    در بی خبری و عدم اگاهی زنان از خودشان دو نمونه برایتان ذکر می کنم
    1) من استاد دانشگاه هستم(البته رشته من فنی است و از خیلی از مسائل اجتماعی از دید یک متخصص نمی توانیم صحبت کنم) روز جهانی زن بود سر کلاس درس که اکثر انها خانم بودند پرسیدم امروز چه روزی است هیچ یک نمی دانستند که انروز روز جهانی زن بود. رفتم توی اتاق اساتید داشنگاه خانمها و اقایان استاد انجا بودن از انها پرسیدم امروز چه روزی است یکی از خانمها گفت “روز مردگیرون” گفتم این دیگه چیه؟ “گفت توی چینین روزی زنان هر مردی را توی شهر می دیدند کتک کی زدند” خب این دیدگاه یک استاد خانم توی دانشگاه انوقت شما از من انتظار دارید که از دید شما خانمها دنیا را ببینم. که به نظر من ممکن نیست.
    2) رفتم خواستگاری. از طرف مقابلم سوال کردم در زمینه ازدواج چه قدر مطالعه کرده ای گفت” ما خانمها دنبال این جور چیزا نیستیم نگاه می کنیم هرچی مامانمون گفت همانطور عمل می کنیم” این هم دیدگاه یک زن به ازدواج البته ایشان سال سوم دانشگاه بودند.
    3) از من پرسیدند که ایا توی امور خانه کمک می کنم جواب دادم ” من همه کارهای خانه داری را تا حدود زیادی بلدم چون 16 سال مجردی زندگی کردم ولی به شرطی در امور داخل خانه کمک می کنم که شما هم کار کنید و درامد حاصل از کارتان را توی زندگی مشترک صرف کنید” جواب دادند همه چیزی را در قالب قانون می بینی و فردای انروز به من جواب منفی دادند. که در نتیجه از ایران رفتم و با یک خانم استرالیایی ازدواج کردم خیلی زندگی خوبی هم دارم از خانم های ایرانی هم خیلی بهترند و کم توقع تر و فعالتر. چون احساس کردم توی ایران بمانم مجبوری چیزی به نام مهریه که اساسا فلسفه وجودی ان در حال حاضر صدق نمی کند را قبول کنم و زیر بار استثمار زنان ایران بروم و قدرت کاذبی به نام حق طلاق داشته باشم

  18. عبید سن خوزانی گفت:

    همانقدر که اول تعیین شده. هنگامی که میخواست این خانم را عقد کند، عقلش را به کار می انداخت و آن اندازه مهریه تعیین نمی کرد. چطور شد پس از بچه دار شدن خانم بد شده و ظرفها را نمی شوید؟ اینها بهانه است. مدتی با خانمی سر می کنند و به محض آنکه خانم طراوت خود را از دست داد، به فکر تجدید فراش می افتند. آیا خانم ها هم می توانند دو یا سه شوهر انتخاب کنند؟ نه؟ چرا نه چطور آقا حق دو و سه و چهار زن داشته باشد خانم نداشته باشد؟ معلوم است کسی که میخواهد خرج کند وعروسی بگیرد و زن دوم بگیرد اول بهتر است حق و حساب خانم اول را کف دستش بگذارد. آتیه فرزندانش را تامین کند بعد برود سراغ زن دوم در غیر اینصورت باید بسوزد و بسازد. مگر مهریه بدهی مرد نیست؟