سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

توهین وتحقیر شاه را هم نگه نداشت

چکیده :احمد پورنجاتی: این «دیالكتیك تحقیر و اهانت» را نباید دست كم گرفت. اگر چرخه معیوب و خطرناك و پیشرونده «دشنام و تحقیر» به جریان افتد، باز ایستادن آن كار كرام الكاتبین است. تحقیر پاسخی جز تحقیر متقابل ندارد. آنگاه كه «شخص» یا «شخصیت» یا «ارزش های مورد احترام» دیگران را مورد آماج «تحقیر و دشنام و اهانت» قرار می دهی، بی تردید منتظرش باش كه شعله های آتش خشم و دشنام و ناسزای انتقام جویانه، دیر یا زود، كم یا بیش، برانگیخته و دامنگیرت...


کلمه-احمد پورنجاتی:روزگاری در جایی خوانده بودم؛ «امین» برادر مامون و فرزند هارون الرشید خلیفه عباسی روزی از پدرش پرسید كه این چه حكمت است كه تو موسی بن جعفر (امام كاظم(ع)) را به حضور فرامی خوانی و بسیار تكریم و احترام می كنی و مراتب ارادت ابراز می داری و حتی الباب بدرقه می كنی اما بلافاصله فرمان حبس و زجر ایشان به ماموران ابلاغ می داری؟ هارون پاسخ داد؛ «الملك عقیم،»

این همان تعبیر رایج در میان توده مردم است كه؛ سیاست، پدر و مادر ندارد.

اما نه، همچون بسیاری از «مشهورات زمانه» كه در پرتو آرمان ها و ایده آل هایی كه در انقلاب اسلامی داشتیم، تغییر و تحول ماهیتی پیدا كرد یا دست كم قرار بود چنین دگرگونی و تفاوت ماهیتی پیدا كند سیاست نیز در ذهن و زبان و دل ما پدر و مادر پیدا كرد. دلخوش بودیم تا سال ها، اما گویی «طبع سیاست»، ساختارشكن و هله هوله خوار و زیاده طلب است.

برای رسیدن به مقصد و پر كردن شكم سیری ناپذیرش، به هیچ حد و قواره و قاعده و پیمانه یی محدود نیست. مصرف همه چیز را برای خود مباح می داند. ممكن است در آغاز اندكی پرهیز و مبالات به خرج دهد، حرام خواری نكند و از چیزهای شبهه ناك بپرهیزد اما ید بیضای «اضطرار» و به تعبیر دقیق تر «مصلحت»، اندك اندك پای «اكل میته» و حرام خواری را نیز به سفره اش باز می كند. اگر مراقبش نباشی، ناگهان چشم باز می كنی و می بینی «سیاست» كه قرار بود از جنس «حكمت عملی» باشد و آمیخته به اخلاق و مروت و معیارهای دینی و اصلاً عین دیانت باشد، تجسم و تبلور بی اخلاقی و ناجوانمردی و مرزشكنی دینی شده است، البته همچنان با همان كارت شناسایی «سیاست پدر و مادردار» و داعیه های خروارخروار و افاده های طبق طبق.

اكنون می خواهم به یكی از كالاهای مصرفی «سیاست هله هوله خوار» اشاره كنم؛ «تحقیر و ناسزا و اهانت».

محمدرضا پهلوی در آستانه اجرای به اصطلاح انقلاب سفید و در كشاكش پاره یی اعتراض ها به ویژه از سوی محافل دینی و شخصیت های روحانی و برخی مراجع تقلید، روزی به شهر قم آمد و در ایوان حرم حضرت معصومه(س) با لحنی سرشار از خشم و بی ادبی، نسبت به روحانیت اهانت كرد كه من از تكرار آن تعبیرهای سخیف می پرهیزم. او البته بعدها نیز این شیوه را در كتاب های «انقلاب سفید» و «ماموریت برای وطنم» درباره شخصیت حضرت امام(ره) تكرار كرد.

تردید ندارم و به گواهی آنچه مشخصاً در خانواده و بستگان و آشنایان و اكثریت مردم كوچه و بازار شهر قم شاهد بودم، ادعا می كنم سیاست دشنام خوار و اهانت بار و جسارت آمیز شاه نسبت به كلیت روحانیت و به ویژه نسبت به شخصیت های مورد احترام مردم متدین، نه تنها موجب مخدوش شدن اعتبار آنان نزد مردم نشد بلكه آتش خشم و ابطال را در اندرون مردم علیه شاه و رژیم او برانگیخت و پیوسته بارور كرد.

از آن سال تا آستانه انقلاب اسلامی كه یك بار دیگر در سال 56 سیاست همراه با دشنام و تحقیر و اهانت در آن مقاله معروف كه به نام رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات منتشر شد گویی «زهدان جامعه» دست به كار پرورش «نوزاد انتقام» و واكنش مناسب به آن تحقیر و اهانت ها بود. انگار جامعه ایران در آخرین سال های سلطنت شاه تنها سقوط او را طلب نمی كرد، به تحقیر او نیز می پرداخت.

این «دیالكتیك تحقیر و اهانت» را نباید دست كم گرفت. اگر چرخه معیوب و خطرناك و پیشرونده «دشنام و تحقیر» به جریان افتد، باز ایستادن آن كار كرام الكاتبین است. تحقیر پاسخی جز تحقیر متقابل ندارد. آنگاه كه «شخص» یا «شخصیت» یا «ارزش های مورد احترام» دیگران را مورد آماج «تحقیر و دشنام و اهانت» قرار می دهی، بی تردید منتظرش باش كه شعله های آتش خشم و دشنام و ناسزای انتقام جویانه، دیر یا زود، كم یا بیش، برانگیخته و دامنگیرت شود. قرآن كریم در سوره انعام، آیه 108 خطاب به مومنان می فرماید؛ «ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدواً بغیر علم». (به آنان كه جز به خدای واحد ایمان دارند (مشركان) اهانت و دشنام روا مدارید چون آنان نیز متقابلاً و از روی ناآگاهی نسبت به خداوند اهانت می كنند.)

امام علی(ع) نیز در گرماگرم مبارزه نظامی با دشمن، آنگاه كه مشاهده كرد یكی از یاران و همرزمان او به حریف یعنی به لشگریان دشمن دشنام می دهد، برافروخته و معترض فرمود؛ من از اینكه شماها اهل فحش و اهانت باشید كراهت دارم (یعنی متنفرم).

بسیار خوب، اگر «سیاست بی پدر و مادر» از جنس «الملك عقیم» هله هوله خوار است، لازم باشد دروغ می گوید، فریب می دهد، تحقیر می كند، ناسزا و دشنام به دیگران و به ویژه به مخالفان سیاسی و منتقدان خود را به مثابه یك تاكتیك بازدارنده مباح و حتی مفید و موثر می داند بگذار تا برود و سرش به سنگ انتقام بخورد. آنچنان كه در تاریخ تحولات انقلاب اسلامی شاهد بودیم.

اما اگر «سیاست عین دیانت» معرفی شده یا دست كم چنین داعیه یی بر سر هر كوچه و بازاری هست، پس این همه رواج بی پروایی در ناسزاگویی و تحقیر و اهانت و نسبت های ناروا- كه گاه متضمن ضرورت اجرای حدود الهی است- چه معنی دارد؟

متاسفانه در این چند ماه- از آستانه برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری تاكنون- شاهد یك روند لجام گسیخته و فزاینده و بی مزاحمت در مصرف انواع و اقسام دشنام ها و اهانت ها و لقب دادن ها و تشبیه های ناشایست از سوی برخی اشخاص، تریبون ها و رسانه های شناخته شده و عموماً وابسته به یك جریان سیاسی خاص نسبت به شخصیت ها و ارزش های مورد احترام بخش گسترده یی از جامعه بوده ایم.

حیرت و تاسف بیشتر از آنجاست كه برخی مصرف كنندگان واژه های دشنام گونه و اهانت آمیز را به نام نظام یا ترویج دین انجام می دهند.

به كارگیری تعبیرها و القابی همچون «خس و خاشاك»، «بزغاله و گوساله»، «عمرسعد»، «عامل سیا و موساد»، «مرتد»، «محارب» و از این دست كه لابد برای تحقیر یك شخص یا شخصیت یا ارزش های مورد احترام بخشی از مردم یا حتی یك جریان سیاسی منتقد به فراوانی در نوشته ها و گفته ها دیده و شنیده ایم، هیچ توجیه اخلاقی و دینی و وجدانی ندارد.

آنگاه نباید از «دیالكتیك تحقیر و اهانت» غافل بود. كلام خداوند را فراموش نكنید. همه چیز در اختیار كسی كه پروژه «دشنام دادن و تحقیر كردن» را می آغازد، نیست. اگر او ابتكار آغاز كردن این شیوه نامطلوب و ناجوانمردانه را در اختیار دارد، نباید گمان كند ابتكار واكنش طرف مقابل را نیز می تواند مدیریت كند.

مجال كوتاه این نوشته برای واكاوی و داوری دقیق بسنده نیست و این قلم نیز چنین داعیه یی ندارد. اما بی گمان یكی از عوامل چندگانه بروز برخی مرزشكنی ها و جسارت های غیرقابل توجیه نسبت به ارزش های مورد احترام نظام و انقلاب اسلامی، تاثیر همین «دیالكتیك تحقیر و اهانت» بوده است.

اگر حساب و كتابی در كار باشد، اگر نظارت هوشمندانه و مسوولانه یی از سوی مراجع ارشد و موثر نظام بر گفتار و نوشتار منسوبان به نظام صورت گیرد پس آنگاه كسی به خودش اجازه نمی دهد هر روز اینجا و آنجا در آن روزنامه و تریبون رسمی و محفل مذهبی بی هیچ دغدغه اخلاقی و دینی و حقوقی و قضایی هر چه می خواهد به طرف مقابل بگوید و انتظار داشته باشد كمترین عصبانیت و واكنش مشابهی تولید نشود.

شاید اگر هیات نظارت بر مطبوعات كه مدتی است به صورت شبانه روزی عمدتاً برای مطبوعات و خبرگزاری های منتقد دولت تذكرنامه و اخطاریه صادر می كند، مسوولانه و خیرخواهانه اندكی نیز به ماجرای رواج «تحقیر و اهانت و ناسزا» توجه می كرد و جلوی تیترهای هرروزه و چند ستونی برخی روزنامه ها را كه مصداق بارز اهانت است، می گرفت كار به اینجا نمی كشید. «دیالكتیك تحقیر و اهانت» را جدی بگیرید.

منبع :اعتماد



Deprecated: پروندهٔ پوسته بدون comments.php از نگارش 3.0.0 که جایگزینی در دسترس نداردمنسوخ شده است. لطفاً یک قالب comments.php در پوستهٔ خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6031

17 پاسخ به “توهین وتحقیر شاه را هم نگه نداشت”

  1. روح الله گفت:

    “درور بر سه سيد فاطمي ————– خميني و موسوي و خاتمي “

  2. رسول گفت:

    یادشون رفته که اون شاه که به صد مهره نمی باخت/ تاج از سرش تو میدون لشگر پیاده انداخت

  3. با سلام
    ما از جنس انها نیستیم که ادبیاتمان تحقیر وتوهین باشد.ما می گوییم اگر سیاست شما عین دیانت شماست پس چرا این بلاها را بر سر مردم می اورید؟چرا در همه زمینه ها دروغ می گویید؟چرا چراغ خانه را به دیگران می دهید؟چرا برخی از اصول قانون اساسی خوب هستند وبرخی بد؟چرا مردم را بزغاله می نامید؟این اسلام واین است دیانت؟هیهات هیهات اگر شما از دین چیزی بدانید
    شما تشنگان قدرتید نه شیفتگان خدمت
    درود خداوند بر سه سید فاطمی خمینی،موسوی وخاتمی
    راهتان حق است مبادا از راهتان کوتاه بیایید که امیدها وارزوهایی بسیاری را ویران خواهید کرد

  4. سیاوش گفت:

    اين حرفها مال آدمهاي فهيمه اونها كه اين حرفها را زده اند دقيقا نفهم هستند شما ببخشيد

  5. MARYAM گفت:

    بیانیه امام حسین ع در روز عاشورا:
    “ایها الناس ان رسول الله صلی الله علیه و آله قال: من راى سلطانا جائرا مستحلا لحرام الله، ناكثا عهده، مخالفا لسنة رسول الله یعمل فى عباد الله بالاثم والعدوان فلم یغیر علیه بفعل ولا قول، كان حقا على الله ان یدخله مدخله. الا و ان هولاء قد لزموا طاعة الشیطان، و تولوا عن طاعة الرحمن، و اظهروا الفساد، و عطلوا الحدود، واستاثروا بالفىء، واحلوا حرام الله و حرموا حلاله، و انى احق بهذا الامر لقرابتى من رسول الله؛
    اى مردم به راستى كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود كسى كه سلطان ستمگرى را ببیند كه حرام خدا را حلال دانسته و پیمان خدا را بشكند و مخالف سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله میان بندگان خدا به گناه و دشمنى عمل كند و با این حال با رفتار و گفتار خود به مخالفت با او برنخیزد بر خدا حق است كه او را همنشین همان ظالم كند.

    هان اى مردم! اینان ملازم پیروى شیطان گشته و از اطاعت خداى رحمان رو گردانده و فساد را آشكار ساخته و حدود الهى را تعطیل نموده‌اند و بیت المال مسلمانان را میان خود تقسیم كرده و حرام خدا را حلال، و حلال خدا را حرام كرده‌اند و به راستى كه من به امر زمامدارى و حكومت شایسته‌تر هستم به سبب نزدیكى با رسول خدا.

  6. aysorena گفت:

    من وبسایت ندارم ولی اینرا بگویم که متاسفانه مشکل مادر شرایط حاضر عدم اتفاق واقعی مردم است که اینها رااینقدر گستاخ و بی آداب بار آورده که چنین بی پروا بامردم سخن می گویند

  7. ناشناس گفت:

    فقط دمکراسی

  8. نسرین گفت:

    با سلام .این چگونه است که شما بعد از چند مدت اهانت شنیدن از طرف مقابل که هم کیش خودتان است این چنین براشفته شده اید ولی ما مردم مظلوم شرق و غرب و جنوب ایران فقط به جرم شیعه نبودن از همه رسانه ها و معابر و مساجد و ضرب المثلها هزاران توهین و فحش و دشنام میشنویم چه باید بگوییم.و به کی شکایت ببریم.

  9. ناشناس گفت:

    درود بر خامنه ای

  10. حمیدرضا از تهران گفت:

    شما از کجا مطمئنی که هدف توهین کنندگان دقیقا” رساندن جامعه به همون نقطه ای انفجار خشم و نفرت نیست؟

  11. ناصر گفت:

    خوب خودتون می دونین و روز عاشورا اونجور کردید

  12. هر نفر یک ستاد گفت:

    تا روز پیروزی هر شب از ساعت 10 بمدت پنج دقیقه چراغها را خاموش کنیم و همبستگی و عظمت جنبش را به نمایش بگذاریم.
    زنده باد ازادی

  13. ناشناس گفت:

    دو کلمه هم از مادر عروس

  14. گرین لند گفت:

    به جای رستن گلها به باغ سبز انسانی
    شکفته بوته آتش نشسته جغد ویرانی

    ما در ایران با عده ای آسمانی طرف هستیم. با عده ای که در آسمانها منزل دارند. عده ای که قبل از مردن برای خود در بهشت جا رزرو کرده اند. در این دنیا هم که برای خود از پول دین بهشت ساخته اند. دیگه چه حرفی دارم بزنم. اصلاً چه می توانم بگویم؟ اینها اعتقاد دارند در 30 سال حتی یک اشتباه هم نکرده اند. به مانند انقلاب صورت گرفته در کتاب مزرعه حیوانات تمام مشکلات و خرابکاریها از طرف عوامل بیگانه صورت می گیرد. همیشه دشمن مقصر است. این دشمن کیست؟ من خیلی خسته ام. دلم گرفته از تمام فجایع و از تمام پنهان کاریها. از 12 سال پیش مرتب کتاب 1984 (جورج اورول) را می خوانم در عالم شکسته و غمبارم. از تله اسکرین (صدا و سیما) خسته ام. از ناظر کبیر خسته ام. از پلیس اندیشه بیزارم. از دو گانه باوری خسته ام. نمی دانم مشکل از کجاست؟ راستی دین چه ابزار قدرتمندی است. خدایا چرا ساکت مانده ای؟ چرا؟

  15. باران گفت:

    با ابرهه و حرمله همدست بگوييد!
    گوساله و حرمت‌شكن و پست بگوييد!
    اي مدعيّانِ رهِ “صدّيقه” و “صادق”!
    از “باقر” و “كاظم” چه خبر؟ هست؟ بگوييد!

  16. ح-دم افرا گفت:

    همه اين آقايان مثل حسين شريعتمداري احمد خاتمي علم الهدي رسايي و ….. عينا سياست جذب حداكثري !!ودفع حداقلي را پيگيري مينمايند.آيا اينان همگي از پيروان واقعي رسول الله هستند. شايد عيب از مردم است كه اسلام واقعي را نشناخته اند.

  17. روح افزا گفت:

    دین در دست این آقایان فقط ابزار کسب قدرت و ثروت است و این را مردم خوب فهمیده اند شیشه عمر این قدرت طلبان و ثروت اندوزان با آگاهی و فهم مردم شکسته میشود