سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic
  • صفحه اصلی
  • » سید محمد خاتمی: درباره حقوق اقلیت‌های غیرمسلمان در ایران صدسال به عقب برگشته‌ایم...

سید محمد خاتمی: درباره حقوق اقلیت‌های غیرمسلمان در ایران صدسال به عقب برگشته‌ایم

چکیده : در جمهوری، حکومت برآمده از اراده و رای آحاد مردم است، حکومت در برابر مردم پاسخگوست و مردم می توانند بدون توسل به زور، حکومت را جابجا کنند. آنچه جمهوریت را از لیبرالها جدا می کند، اعتقاد به خیر عمومی در جمهوریت است و این خیر عمومی را مردم و نهادهای مردم نهاد تشخیص می...


خاتمی در دیدار جمعی از جوانان اصلاح طلب بر اصلاح پذیری اصلاحات مثل همه امور دیگر تأکید کرد.

وی پس از شنیدن دغدغه‌های حاضران درباره وضعیت کشور و پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان و ضعف های موجود، با اشاره به چگونگی شکل گیری شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان بیان کرد: باید در کارکرد درونی اصلاحات تغییراتی ایجاد کنیم. چاره ای نداریم که متناسب با شرایط روز کشور و دنیا، تصمیماتی بگیریم و کار را جلو ببریم.

خاتمی با تاکید بر استراتژی اصلاح طلبان مبنی بر تعامل با حفظ هویت تاکید کرد: باید جریان اصلاحات بتواند اولویت های امروز جامعه را درست تشخیص دهد. مساله دفع خطرات از ایران و سربلندی ملت امری مهم و از اولویت ها است و بر همین مبنا با همه جریان هایی که دل در گرو این آب و خاک دارند، باید تعامل کنیم. نمی توان به عنوان هویت گرایی راه تعامل را بست و نباید برای تعامل هم هویت خود را نادیده بگیریم.

وی در این دیدار بر غلبه فضای یاس و ناامیدی در جامعه اشاره کرد و گفت: اصلاح طلبان باید بکوشند در رسانه ها و فضای مجازی فعال تر باشند و نسبت به رفتارها و عملکردهائی که موجب نارضایتی مردم می شود از یکسو و جنگ روانی علیه انقلاب و کشور که می کوشد یأس و نارضایتی را پمپاژ کند ابتکار عمل و تلاش بیشتری بخرج دهند.

خاتمی یکی از ضعف‌های اصلاح طلبان را توجه نداشتن به هسته های مدنی و نهادهای اصلی مردم سالاری دانست و گفت: کارکرد احزاب ما دارای اشکال است و تا زمانی که حزب قوی نداشته باشیم، نمی توانیم انتظار نظام مردم‌سالار داشته باشیم و این هسته های مدنی هستند که زمینه ایجاد و اثرگذاری احزاب قوی را فراهم می کنند.

وی با تاکید بر اینکه حزب باید از بدنه جامعه باشد، بر ضرورت توجه به جامعه مدنی و هسته های مدنی تاکید کرد و گفت: سمن ها و هسته های مدنی بسیار مهم هستند و نهادینه کردن مردم سالاری از همین جا شروع می شود.

خاتمی اصلاحات را یک پروسه دانست که از دیرباز در صحنه سرنوشت حضور داشته است و اظهار کرد: جریان اصلاحات نتوانسته، گفتمانی که روح اصلاحات را نشان می دهد، به درستی تبیین کند اگرچه من در این زمینه تلاش‌هایی کردم و کسان دیگری هم کوشش هائی داشته اند ولی به فکر و تلاش بیشتر نیاز داریم.

وی توضیح داد: اصلاحات، جریانی است که کسی آن را خلق نکرده و مشاهده می شود در سیر سرنوشت جامعه در ۱۵۰ سال گذشته -که جریانهای مختلفی وجود داشته- جریانی در روند امور ظهور و بروز پیدا کرده که اسم آن را اصلاحات می گذارم و آن جریانی است که می کوشد خواست تاریخی ملت را با هویت تاریخی آن همسو کند. در نقد اصلاحات، باید به این خاستگاه تاریخی توجه داشته باشیم. این گونه نیست که هر آن که مدعی اصلاح طلبی است را بتوان اصلاح طلب نامید. نقد اصلاحات و نقد اصلاح طلبی را باید از هم تفکیک کرد.

خاتمی با بیان اینکه باید بین ایده آل و واقعیت تفاوت قایل شد و نباید واقعیت سبب غفلت از آرمان شود، گفت: بعد از ۸۴ و ۸۸ به جریان اصلاحات ضربه هایی وارد شد و تلاش هایی برای حذف این جریان صورت گرفت و اصلاح طلبی خیلی تلاش کرد تا دوباره خود را مطرح کند. ما باید این واقعیت ها را در نظر داشته باشیم و با در نظر گرفتن واقعیت های جامعه، اولویت هایمان را تشخیص دهیم و تنظیم کنیم.

وی افزود: ما در این که مبارزه با فساد و تأمین عدالت را به عنوان اصول خود به جامعه عرضه کنیم، ضعف داشته ایم. شیوع فساد از جمله مسایلی است که اصلاح طلب و اصولگرا نمی شناسد. این سیل بنیان کن، کیان ایران و انقلاب را به خطر می اندازد.

خاتمی با اشاره به اشتباهات و ناپختگی های جریان های سیاسی بعد از انقلاب یادآور شد که اگر برخی اشتباهات رخ نمی داد، همه انرژی انقلاب صرف استقرار درست جمهوری اسلامی می شد و بسیاری استثناهای متأثر از شرایط خاص رخ نمی داد استثناءهائی که احیاناً جای قاعده را گرفت.

وی با اشاره به خواست‌های تاریخی ملت ایران و هویت اسلامی آن، جمهوری اسلامی را همسوئی این هویت و خواست تاریخی دانست و با تاکید بر مقومات جمهوری گفت: در جمهوری، حکومت برآمده از اراده و رای آحاد مردم است، حکومت در برابر مردم پاسخگوست و مردم می توانند بدون توسل به زور، حکومت را جابجا کنند. آنچه جمهوریت را از لیبرالها جدا می کند، اعتقاد به خیر عمومی در جمهوریت است و این خیر عمومی را مردم و نهادهای مردم نهاد تشخیص می دهند.

خاتمی اسلام مد نظر در جمهوری اسلامی را اسلام سازگار با دموکراسی و دعوت کننده به عدالت، آزادی بیان و اندیشه و اجتماعات دانست و ابراز تاسف کرد که در صد سال پیش، روحانی عالیقدر آیه الله نائینی از حضور مسیحی و زرتشتی و یهودی در مجلس شورای ملی و حقوق شهروندی آنان دفاع می کند اما امروز به عقب برگشته ایم و از حضور یک غیرمسلمان در شورای شهر به نام جمهوری اسلامی ممانعت می شود.

وی به مشکلات امروز مردم اشاره و بیان کرد که نباید شرایط به گونه ای رقم بخورد که مردم از اصلاح پذیر بودن سیستم ناامید شوند.

در ابتدای این دیدار، برخی حاضران با تشریح وضعیت کنونی جامعه و اصلاح طلبان، اصلاح اصلاحات و ایجاد تغییراتی در شورای عالی اصلاح طلبان را خواستار شدند. در این دیدار بر لزوم برخورد با فساد و خویشاوندسالاری، مطالبه انتخابی شدن اعضای شورای عالی اصلاح طلبان یا نهاد ملی اصلاحات، شفاف شدن روند انتخاب نامزدها، فراگیر بودن و پرهیز از مرکزگرایی و فردگرایی و ایجاد سازوکار نظارتی بر عملکرد منتخبان تأکید شد.



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.