سایت خبری تحلیلی کلمهhidden pichidden pichidden pichidden pichidden pic

نمی از دریای بیکران غدیر

چکیده :یاعلی یا اباالائمه و یا اباالاحرار یا اباالشهداء!، ای که سرّ خدایی و جز پیامبر خدا کسی را یارای درک فضائل و مناقب تو نبوده و نیست ،دست یداللهی ات را به آسمان بلند کن و ما شیعیان تو و پیروان فرزندت امام را بیش از این در خذلان و خواری تفرقه و کینه و عداوت با یکدیگر و شادسازی دشمنان این انقلاب الهی و این آب و خاک علوی و مهدوی...


غلامعلی رجایی

امشب شب عید بزرگ غدیر است.شبی که در فردای آن اتفاقی عظیم رخ داد. امشب که برای لحظاتی متن فارسی و عربی خطبه پیامبر را در کنار برکه خم می خواندم، خطبه ای که در میان مسلمانها چه شیعه و چه سنی بس غریب ومهجور است! این فراز از آن مرا سخت تکان داد:

مَعاشِرَالنّاسِ، ما قَصَّرْتُ فى تَبْلیغِ ما أَنْزَلَ اللَّهُ تَعالى إِلَىَّ، وَ أَنَا أُبَیِّنُ لَکُمْ سَبَبَ هذِهِ الْآیَهِ: إِنَّ جَبْرئیلَ هَبَطَ إِلَىَّ مِراراً ثَلاثاً یَأْمُرُنى عَنِ السَّلامِ رَبّى – وَ هُوالسَّلامُ – أَنْ أَقُومَ فى هذَا الْمَشْهَدِ فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیَضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِىَّ بْنَ أَبى طالِبٍ أَخى وَ وَصِیّى وَ خَلیفَتى (عَلى‏ أُمَّتى) وَالْإِمامُ مِنْ بَعْدى، الَّذى مَحَلُّهُ مِنّى مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسى‏ إِلاَّ أَنَّهُ لانَبِىَّ بَعْدى وَهُوَ وَلِیُّکُمْ بَعْدَاللَّهِ وَ رَسُولِهِ، وَقَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى‏ عَلَىَّ بِذالِکَ آیَهً مِنْ کِتابِهِ (هِىَ): (إِنَّما وَلِیُّکُمُ‏اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَالَّذینَ آمَنُواالَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ و وَیُؤْتونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ)، وَ عَلِىُّ بْنُ أَبى طالِبٍ الَّذى أَقامَ الصَّلاهَ وَ آتَى‏الزَّکاهَ وَهُوَ راکِعٌ یُریدُاللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فى کُلِّ حالٍ.

وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِىَ لِىَ (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ – أَیُّهَاالنّاسُ – لِعِلْمى بِقِلَّهِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَهِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ‏اللَّهُ فى کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فى قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَاللَّهِ عَظیمٌ.

هان ای مردم ، من در تبلیغ آنچه خداوند بر من نازل فرموده است کوتاهی نکرده ام و اکنون سبب نزول آیه را بیان می کنم . همانا جبرئیل از سوی سلام پروردگارم –که تنها او سلام است – سه مرتبه بر من فرود آمد و فرمانی آورد که در این مکان به پا خیزم و به هر سفید و سیاهی اعلام کنم که علی بن ابیطالب برادر، وصی و جانشین من در میان امت و امام پس از من است همو که جایگاهش نسبت به من همانندجایگاه هارون نسبت به موسی است با این تفاوت که پیامبری پس از من نخواهد بود و او پس از خدا و رسول او صاحب اختیار شماست و خداوند تبارک و تعالی آیه ای بر من نازل فرموده که: « همانا تنها ولی و سرپرست و صاحب اختیار شما خداوند و پیامبرش و مومنانی اند که نماز به پا می دارند و در رکوع زکات می پردازند …» (مائده/۵۵) و قطعاً علی بن ابیطالب نماز بر پا داشته و در رکوع زکات پرداخته و پیوسته خداخواه است.

و من از جبرئیل در خواستم که از خداوند سلام اجازه بخواهد و مرا از ماموریت این تبلیغ به شما معاف دارد زیرا کمی پرهیزگاران و فزونی منافقان و دسیسه ملامت گران و مکر مسخره کنندگان اسلام را میدانم همانها که خداوند در وصفشان در کتاب خود فرموده : «…به زبان می گویند آنچه را که در دلهایشان نیست و آن را اندک و آسان می شمارند حال آنکه نزد خداوند بس بزرگ است…»(نور/۱۵)

دوباره به محتوای این فراز از خطبه پیامبر توجه کنید:

سه بار جبرئیل بر پیامبر نازل می شود اما او زمینه ابلاغ امامت و ولایت و خلافت علی را به مردمی که با او حج گذارده اند نمی یابد ! تا اینکه خداوند به او تضمین محافظت و نگهداری اش از شر نه کافران بلکه ازآسیب کسانی که با او در حج بوده اند را می دهد و تنها پس از این تضمین توام با تهدید است که وی بر می خیزد و آن اتفاق مهم نه تنها در تاریخ اسلام بلکه در تاریخ بشریت رخ می دهد.

علی نسخه منحصر به فرد آفرینش است.مرد انحصارها.او فضائلی دارد که به قول پیامبر هیچکس و حتی خود او- پیامبر- را یارای داشتن حتی یکی از آنها نیست!

یکی از این انحصارها این است که علی، زوج البتول وهمسر زهراست و رسول خدا آنگونه که خود به علی می فرمود از داشتن چنین همسری محروم بود.

خدیجه اگر چه زنی بسیار بزرگ بود که به افتخار همسری رسول خدا نائل گردید و در بزرگی اش همین بس که زهرا دختر اوست اما این زهراست که فقط و فقط سیده نساء العالمین از اولین تا آخرین است.

انحصار دیگر اینکه علی پدر دو سبط رسول خدا یعنی حسن وحسین است که حتی خود پیامبر – آنگونه که خود به علی فرمود- نیز از داشتن فرزندانی همسنگ و همتزار آنان محروم است!آنوقت این علی با این همه فضائل کارش به جایی میرسد که رسول خدا به دلیل آگاهی یی که نسبت به تحرکات بعضی از مسلمین که از قضا پیوسته با او بودند! داشت از ابلاغ حکم و فرمان الهی در مورد امامت علی به مردم خودداری می کند و پس از فرود جبرئیل با آن همه عشقی که به علی دارد از فرشته بزرگ وحی می خواهد از زبان او از خدا بخواهد وی را از ادای این تکلیف معاف بدارد!

نکته مهم دیگر این است: مگرعلی در دوران حضور رسول خدا در بین مردم، جز به امر خدا و رسول او و جز در جلب رضایت خدا و رسولش قدمی برداشته بود که بعضی از مسلمین تا بدان حد با پذیرش امامت و خلافت حضرتش مخالف بودند که پیامبر از ابلاغ امر خدا به دلیل همین زمینه مخالفت- که وی نتیجه این مخالفت را نابودی اسلام و به هدر دادن بیست و سه سال تبلیغ خود می دانست -طفره می رفت که حتی سه بار نزول جبرئیل نیز برای به خود آوردن او کفایت نمی کرد؟!

رسول خدا در اجرای امر خداوند در حالی که در بدایت بعثت خود بود و مسلمینی که به او گرویده بودند نیز اندکی بیش نبودند و در برابر قدرتهای حاکم و مسلط آن روز چیزی بحساب نمی آمدند یک تنه به مصاف ابرقدرت آن دوران – امپراطوری قدرتمند ایران – رفت و از موضعی مشرفانه و مسلط به خسرو پرویز ساسانی نامه نوشت و او را به اطاعت از امر خدا و دینی که از سوی خداوند آورده بود دعوت نمود.این همان پیامبر است که در اوج گسترش اسلام و قدرت نفوذ خود در بین مسلمین و با وجود انبوه مومنان گرویده به خود در غدیر در ابلاغ امر خدا در معرفی علی بعنوان جانشین پس از خود در می ماند!

به راستی مگر مخالفت بعضی ها با ابلاغ امر خدا در مورد امامت علی و اولاد او پس از پیامبر چقدر وزن و ارزش داشت که پیامبر تنها پس از تهدیدی که خداوند به او در اجرای ابلاغ امر خدا در معرفی علی نمود و اطمینانی که در این جهت به او داد حاضر به ابلاغ امر و فرمان خدا در مورد علی گردید؟

به راستی که حادثه مهم غدیر بسیارعبرت آور و از جهاتی بالاتر و والاتر از قضیه عاشوراست:

– در فاجعه کربلا پیامبری نبود اما در واقعه غدیر مردم پیامبر را به چشم خود می دیدند!

– در کربلا وحی یی در کار نبود اما در غدیر همگان شاهد حالات خاص پیامبر در شرایط نزول فرشته وحی بودند!

– در کربلا مردم دو دسته بودند: حسینیان و یزیدیانی که بر روی امام که پسر رسولخدایشان بود شمشیر کشیدند و کار را بر حجت خدا که امام شان بود سخت گرفتند تا ازاو برای یزید شرابخوار بیعت بستانند! اما در غدیر همه در ظاهر یک دسته بودند و به امر پیامبر همه با علی بیعت کردند و به او خلافت و جانشینی پس از رسول خدا را تبریک و تهنیت گفتند!

– در کربلا همه در هنگام استماع خطبه حسین بن علی که خود او را به کوفه خوانده بودند تا برآنها امیر باشد چنان سر و صدا کردند و به هشدارهای ساکت باش فرزند رسول خدا اعتنایی نکردند که امام بناچار از ادامه خطبه خود صرف نظر نمود اما در غدیر همه به خطبه رسول خدا گوش جان سپرده بودند.

با این همه تفاوت ما بین غدیر وکربلا، باز این رسول خداست که در ابلاغ امر رسول خدا در مانده وحیران است و به مدد فرشته وحی بر می خیزد و فرمان خدا را در مورد علی به مردم ابلاغ می فرماید.

براستی که چقدر واقعه غدیر خم تکان دهنده است!

مردمی شنیده اند پیامبرشان فرموده است که قصد دارد آخرین حج خود را به جای آورد و برای درک توفیق همراهی او از هر طرف به مکه شتافته اند تا با پیامبر محبوبشان باشکوهترین مراسم حج آن زمان را برگزارکنند اما وجود عده ای که در درونشان رگه های درشت نفاق و کفر پنهان است که تنها پیامبر از آن آگاهی داشت، این همه عظمت و گستردگی و تبعیت پذیری مسلمین از پیامبر را چنان تحت الشعاع خود قرار داده است که رسول خدا امکان این را نمی بیند که در میانشان برخیزد و فرمان خداوند را به آنان ابلاغ کند!

غربت اسلام آن هم در زمان حیات رسول خدا در غدیر نمایان شد.

اما باید دید امروز غدیر چه درس هایی برای ما دارد؟ پس از امام اقلیتی،که از قضا حیات امام را درک کرده اند چه به روز میراث امام آورده و می آورند!

کدام امام ؟ همو که درباره مقام و منزلت جدش امیرالمومنین می فرمود:

به خودشان قسم، و انه لقسم عظیم که اگر بشریت پشت به پشت یکدیگر دهند وبخواهند یک لا اله الا الله امیرالمومنین رابگویند نمی توانند!خاک بر فرق من با این معرفت من به مقام ولایت علی علیه السلام. به مقام علی بن ابیطالب قسم که اگر ملائکه مقربین وانبیای مرسلین غیر از رسول خاتم که مولای علی و غیر اوست بخواهند یک تکبیر او رابگویند نتوانند (شرح چهل حدیث ،ص۷۷-۷۶)

یاعلی یا اباالائمه و یا اباالاحرار یا اباالشهداء!، ای که سرّ خدایی و جز پیامبر خدا کسی را یارای درک فضائل و مناقب تو نبوده و نیست ،دست یداللهی ات را به آسمان بلند کن و ما شیعیان تو و پیروان فرزندت امام را بیش از این در خذلان و خواری تفرقه و کینه و عداوت با یکدیگر و شادسازی دشمنان این انقلاب الهی و این آب و خاک علوی و مهدوی مپسند.

سلام بر غدیر و بر مهدی فاطمه وارث غریب غدیر که عالم و آدم تشنه جامی از سبوی غدیری اوست!

منبع: وبلاگ نویسنده



Deprecated: File پوسته بدون comments.php is deprecated since version 3.0.0 with no alternative available. لطفاً یک قالب comments.php در پوسته‌ی خود قرار دهید. in /var/www/html/kaleme.com/wp-includes/functions.php on line 6085

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.