۱۳ آبان یعنی مردم رهبـــــــــــــــرانند
چکیده :«سیزدهم آبان میعادی است تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند». این جان کلام و حسن ختام بیانیه ی چهاردهم میرحسین موسوی است. بیانیه ای که یکسال پیش، در آستانه ی سیزدهم آبان هشتاد و هشت خطاب به ملت ایران صادر شد. معنایی که میر حسین موسوی در این بیانیه به سیزدهم آبان نسبت می دهد، آن چنان با روحِ وقایع سه گانه ی سیزدهم آبان آشناست که کمتر کسی می تواند آن را انکارکند و تفسیری که میر حسین در این بیانیه از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا می نویسد، موجه ترین تفسیری است که تا کنون توانسته است «رفتار اجتماعی» دانشجویان پیرو خط امام و «موضع رسمی» رهبر انقلاب را توصیف...
کلمه- آل طاها:
«سیزدهم آبان میعادی است تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند». این جان کلام و حسن ختام بیانیه ی چهاردهم میرحسین موسوی است. بیانیه ای که یکسال پیش ، در آستانه ی سیزدهم آبان هشتاد و هشت خطاب به ملت ایران صادر شد.
معنایی که میر حسین موسوی در این بیانیه به سیزدهم آبان نسبت می دهد، آن چنان با روحِ وقایع سه گانه ی سیزدهم آبان آشناست که کمتر کسی می تواند آن را انکارکند و تفسیری که میر حسین در این بیانیه از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا می نویسد، موجه ترین تفسیری است که تا کنون توانسته است «رفتار اجتماعی» دانشجویان پیرو خط امام و «موضع رسمی » رهبر انقلاب را توصیف کند.
میر حسین در این بیانیه، به یکی از مناسبت های تاریخی ورویدادهای گذشته رجوع می کند و با وفاداری کامل به روحِ این رویداد، از آن نماد و نشانه ای نو می سازد. او هنگامی که از تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام یاد می کند، ابتدا می گوید: ” در این رویداد امام از دانشجویان مسلمان پیروی کرد. ظاهرا این دانشجویان بودند که خود را پیرو خط امام میخواندند، اما در واقع این امام بود که حرکت آنان را دنبال نمود….او مردم را رهبر میپسندید، زیرا میدانست که گذر از یک گردنه تاریخ برای سعادت هیچ ملتی کافی نیست ” و سپس به فراخور امروز و جنبش جدید مردمی این گونه نتیجه می گیرد: مردم ما امروز رهبرانند و این همان آرزوی بزرگی است که امام برای آنان داشت. او ما را دعوت کرد به سوی آن چیزی که ما را زنده میکرد.
«سیزدهم آبان یعنی مردم رهبرانند» . این پیامی است که میر حسین در یادبود و گرامیداشت سیزدهم آبان به بدنه ی جنبش سبز مخابره می کند، تا این روزِ استبداد ستیز را به «هویت سبز» پیوند بزند. میر حسین موسوی در این پیام، هنرمندانه کوشیده است تا عناصر و تفاسیر از هم جا نمانند و آنچه می گوید در تضاد با تاریخ و ارزشهای اساسی جامعه نباشد و به میراث های سنتی و فرهنگی از منظر جدید بنگرد ودر رجوع به گذشته و تولید نمادها خلاقیت داشته باشد تا به بنیادگرایی متهم نشود.
«پیوند میان نو و قدیمی» و «رهبر خواستن مردم» نشانه هایی برای رهبریِ موفق در جنبش های اجتماعی اند. نشانه هایی که می توان آن ها را در همین رفتار امام و در همین تفسیر میر حسین به خوبی مشاهده کرد.
انصافا میرحسین انسان دور اندیش و شریفی است….خدا حفطش کند
aghaie moosavi to ro khoda bish az in ghoroore jonbesh ro khoord nakonid agar gharare jonbesh dar rooze khassee barnameie vijeee nadashte bashe begid ta narim na inke khodetoono bezanid be koocheie ali chap
masalan taklife 16azar ro dar 14 azar moshakhass konid
شما مثله این که اصلا توجه نکردین. «سیزدهم آبان میعادی است تا از نو به یاد آوریم که در میان ما مردم رهبرانند».
اگر مردم بخوان ۱۳ ابان یا ۱۶ اذر فعالیتی نشون بدن از چند روز قبلش این برای همه از جمله میرحسین مشخص می شه که باید به خاطر این حضور واکنش نشون بده. ولی وقتی خبری نیست یا خبری نشه اقای موسوی نباید و نمی تونه اعتبار خودشو به راحتی خرج کنه.
از آقای موسوی یک سوال دارم. آیا ایشان معتقدند مردمی که به ایشان رای دادند الان موافق حمله به سفارت آمریکا هستند و حرکت آن دانشجویان را می پسندد یا خیر؟ جناب موسوی دوره ی به نیکی یاد کردن از گروگان گیری تمام شده و وقایع تاریخی را باید به دیده ی نقد نگاه کرد.آن حرکت عده ای دانشجوی احساساتی کجای منافع ملی ما را در طول این سی سال تامین کرده است؟…این وفادار بودن به هر آنچه در گذشته روی داده دردی از ایران امروز دوا نمی کند.اگر ماجراجویی در صحنه ی بین المللی بد است همیشه و در هر زمان بد است نه اینکه برای احمدی نژاد بد است و برای افراد خودمان خوب است.
mohandes mosavi chera sokot jonbesh sabz khon nadad ke hame chiz mesle roze aval bashe nakone mikhee entekhabet dore bad yeki dge sherkat kone o begin ma tarafdar onim?chera ye bayaniye nemidi mohandesh mosavi? ye farakhan bedin bebinin ke cheghadr mardom hanoz hasatn ama rahbar khobi nadaran ke hemayata kone/nakone shoma ham mesle aghaye rafsanjanee ashke shogh rikhti vaghti didi rahbar rafte qom va esteghbal!shode ?!to ro khoda sokoto beshkanin mohandes
درود بر موسوی مرگ بر دیکتاتور
مرگ بر منافق و انسان دو رو
Ba dorood bar Mir Hosseine Mousavi, Kesi ke khod ra khadem mibinado mipendarad, va mellat ra RAHBAR. va hastand rahbarani ke faghad rahbarando naa khadem, va mellate saboor ra MIKROOB mikhanad. hamishe tazade fahesh, amele DIKTATORI mishavad, ta bedanjaeee ke yarane mahrame, Emam, r ra ham, tavane tahammol nemibinad, ke che Bakhti ra hamegan az dast dadand, Tarikh govahe in eddea khahad bood
مردم رهبرند و راهبر اما رهبران و برزگان این مردم دارای علم وحلم چراغ راهند و ایضا شاخصی برای حرکت در راه و رهی در محدود ه ای مجاز و قلبل قبول دینی /انسانی .
هنر رهبران این است که این محدوده را فرازمانی نمی کنند از همه ی آن بایدی نمی سازند که با نیروی قهری و یا که با تقدس بخشیدن در هر زمان و زمانهای انرا به خورد مردم بدهند ، شکی نیست که مرز بالا و مرز پایین این محدوده با توجه به گذار و گذر زمان و تغییر شرایط با با تفسیر و تعبیرات جدید (مبتنی بر تجربه و علم متغیر است) و این آن چیزی است که نگارندهای این مقاله بصورت غیر مستقیم به آن اشاره دارد
امروزه خیلی از ماها از جمله نگارنده ی حقیر درگیر با دو دغدغه و یا دو …. هستیم و از دو طایفه دلخور و دلنگران.
اول از : دولت گرایان و دولتمدارنی که با چماق ثابت و لایتغیر این محدوده امروزه تمامی گذشته انقلاب را برای محقق کردن دید و دیدگاهشان به نام خود کرده و هرکجا که کم می آورند یا که نیاز به قدرت نمایی و ثبیت دارند از کیسه ی جنگ . جانبازان و شهدا و حرمت روحانیت تشیع …. کمک گرفته و میدان داری می کنند
دوم از:مخالفان و از راهبران مخالفی چه سبز و چه … که این محدوده را به حال خود رها کرده تا با اذن این و آن در دو محدوه ی مثبت و منفی بی نهایت در نوسان باشد ! بطوریکه فراریان سلطنت طلب و مجرم (توجه داشته باشید مجرم نه .. عوامل و عناصر عادی که عقیده و مرامی را قبول دارند و این به خود و خدایشان مربوط است ) و همچنی بیگانه پرستان سیاستمدار و یا مسئولین رژیم منحوس پهلوی که در تمامی جنایات آن دوران سهیم اند و الان در حاشیه امن این بی محدودگی جان تازه گرفته و بد جوری دارند فضا را گل آلود ه می کنند و ایضا جدایی طلبانی که تمامی روسایشان از اهالی محترم فئودال و خان های اسبق اند وایده خلقی بودنشان فعلا یک دستاویز تا بشود به بهانه آن چهار پنچ تا سرود محلی .مردم تحریک کن بسرایند ! و الا کیست که نبیند امروزه بغداد و بصره و کربلا و … به خاک و خون کشیده شده و در طرف دیگر قوم قبیله ای در کشور عراق کک شان نمی گزد ودر هرحال به فکر قدرت و قوت خود هستند و وای به روزی که سهم شان کم شود گو اینکه این سهم خواهی برحسب شرایط است و وای به روزی که خرشان از پل بگذرد و بتواند نیمچه استقلالی پیدا کنند و نسلشان هم عوض شود تا وجدان درد هم نداشته باشند ! و یا این این رهبران مثلامجاهد افغان ! (چرا که مجاهد واقعی اهل خون خونریزی وناامن کردم کشور و ریختن و یا شرایط ریخته شدن خون بیگناهان نبوده و نیست ) (البته نه همه ی شان ) اینان اگر هم سابقه مبارزه ی خوبی داشته باشند یا خانند یا فئودال تشریف دارند و یا منتسب به اینگونه خانواده ها و یا از بزرگان و ریش سپیدانی هستند که برای مساوات و شعارهایی همچون آزادی های اجتماعی و آزطادی زن و آزادی مطبوعات و .. تره هم خرد نمی کنند اصلا خیلی هاشان عقلشان به اینجور چیز ها قد نمی دهد و یا خارج رفته ها یی هستند امثال .. که اهل سیاستند البته دارای کیاست های زیرآبی رفتن !! اصولا در میانه ی این قوم مجاهد به معنایی که ما قبول داریم و برایمان مقدس است کیلو چند ؟ ( چرا که تعداد واقعی شان بسیار کم است اگر هم باشند مانند مسعود .. سرشان را می کنند زیر آب سه سوته !
اینو داشته باشد فعلا !
و حالا سخنی با کسانی که امروزه کلی بچه مچه را از درس و مشق جدا کرده و ریختاننده اند توی خیابان با کلی عکس و … گاهی به فکر این همه اسراف رنگ و لعاب کردن خیابان و ….. می افتم سرم سوت می کشد و می گویم ماشا.. چه قد ما ثروتمندیم! ) باید به این حضرت گفت آقایان :فرق است بین مجبور به جنگ شدن که می شود دفاع – با تشویق به جنگ کردن که می شود جنگ طلبی
اگر فهمیده شهید شد برای دفاع بود
اگر در صحرای کربلا جوانان هاشمی علی رغم نگرانی اما م و … به میدان رفتند برای دفاع بود و همین بزرگان دینی ما از دلنگرانی امام و …در موقع رفتن حضرت علی اکبر ع و .. به میدان چقدر گریان بودند و دلتنگ .
چرا امام حسین ع ابتدا حضرت مسلم ع به کوفه می فرستد
چرا در بین راه مرتب از این و آن از اوضاع کوفه و مسلم خبر می گیرد
چرا پس از با خبر شدن از اوضاع کوفه سعی می کند برگردد که حر به فرمان ابن سعد و یا .. راه برگشت را براو می بندد
اینها همه دلیل بر حرکت براساس علم و عمل مبتی بر عقل است و واقع بینی تا امثال بعضی ها … به خودشان بیایند و روح و روان بچه های کم سن و سال را با شعارهای تند مرگ بر کی و بر چی مسموم نکنند
چرا ما اهل روانشناسی و علوم جدیده نیستیم
چرا به نقش و نظر علوم تربیتی جدیده که بسیار علمی و رواشناسانه است توجه نمی کنیم خشاب گذاری روح و روان این بچه ها که حتی پدران بعضی هاشان هم از کلیت ماجرا با خبر نیست چه توجیهی دارد می دانید اگر این نوجوانان هدفی برای تخلیه نداشته باشند فردا چه می شود و اینان به دلایلی زده شوند می تواند چه بر سر ملت و مملکت و یا خود فرد بیاورند !
آخر کلام اینکه آقای موسوی عزیز که خیلی خیلی خودم به شخصه قبولت دارم و خیلی ازدانسته ها ی ناچیزم را با نگاه به علم وعمل شما نه از نزدیک که از دور آموخته ام و شما برای من یاد و یاد آور امام ره هستید بدون رو دربایستی:
می دانید آنانی که اکنون با این همه سختی و بگیر بگیر ومعلوم نیست فردا چه مشود چقدر .. برای امثال شما وماها نشان می کشند و تا اوضاع مناسب حالشان است و بوی ماهگیری به مشامشان می رسد به یاد شما و اقای کروبی و .. ماها می آورند که شماها هم شریکید و .. خفه ! ووای به روزی که خدای ناکرده تقی به توقی بخورد و اوضاع به هم بریزد و چه شود !
من اعتقادم این است حکومت بد بهتر از بی حکومتی است
در صورتیکه می دانید و می دانیم همه چیز و خیلی از چیز های این حکومت بد نیست
گیرم نظر ما در رابطه با نوع و نحوه ی رهبری ولایت فقیه فرق بکند مثلا نوع نظارتی هایی اش را قبول کنیم و یا از این نظارت استصوابی یا فیلترینگ انحصار طلبی که غیر عادلانه و جزمی است نه منطقی و مدبرانه بدمان بیاید که می آید
گیریم نوع نگاهمان به آزادی و یا سیاست های جهانی فرق کند که می کند اما می دانید و می دانیم که ما در صد بالایی با همین سردمداران هم پوشانی فکری داریم و اصولا برفرض به قدرت رسیدن باید با همین مردم مشکلات را حل کرده یا اوضاع را سرو سامان بدهیم
اصلا خیلی از ماها اعتقاد داریم و از جمله من حقیر که با توجه به اثر و اثرات انقلاب اسلامی در جهان و رویکرد مردم به دینخواهی و دینمداری (حال از جنس عرفانی اش ) از نعمات و تبعات این انقلاب است . اصلا گذار از حکومت سلطنتی به حکومت جمهوری حال با همه ی نقایص اش که بعضی از آن مختص نوع نگاه یا تعبیر و تفسیر قانون اساسی است و یا کلا نیاز به باز نگری دارد) یک پیئزی بود و هست خدایی اش ما خیلی فرق کرده ایم زمان شاه کجا و الان کجا
در هر حال مادرابطه با انقلاب در مرحله سود دهی هستیم حالا یک سری دارند این سود را به هدر می دهند و ما رابه سمت زیان می کشند این یک حرف است که مخالفت و تلاش ما جهت بیدار کردن هشدار کردن و احیانا طرد آنان بوسیله روشنگری و انتخابات است و این نامش اصلاح طلبی است و با براندازی فرق دارد و فرق می کند
لذا ما باید و بایستی در چارجوبه ی مشخص و براساس اساسنامه حزبی و .. قدم به میدان گذاشته و یارگیری کنیم والا فردا به نفع هیچکس نخواهد بود و اگر ماها و این سردمداران نه برای خود که برای حق خواهی درست عمل نکینم فردا باید جواب پس بدهیم و خدا به خیر کند
آقا ممنون این کامنت گذاری تون رو باز کردید … خیلی خوشحال شدم …..
درود بر میرحسین عزیز ولی خدایی من هنوز موندم این کار اون دانشجو ها نتیجه اش چی بود برا این ملت بدبخت
با احترام
انصافا موجه ترین تفسیری است که تا کنون توانسته است «رفتار اجتماعی» دانشجویان پیرو خط امام و «موضع رسمی » رهبر انقلاب را توصیف کند.خدا ایشان را حفظ کند تا رفتار های دهه اول انقلاب را همانگونه که بوده اند برای نسل ما باز گو کنند.آنچه مورد پسند جمهور مردم بوده است اگرچه دموکرات نبوده باشد.
Ta nafas hast, seda khahim bood, Ma siahi ra range SABZ khahim bood, gharne hazer gharne bidarie mast, hadafe Ma emrooz raamzash, SABZ bodane mast, paktarin yare Emam, mazlum, MOUSAVIST, khar gardan har ke ba Ma doshmanist, cheshm be koja dookhteo del be koja dadeeem, ba ESHGH, be SABZ boodan, shireye jan, be EVIN dadeem, ta naafas hast seda khahim bood, Ma siahira, KALAME be KALAME, agah karde, IRAN ra JONBESHE SABZ , KHAHIM KARD