سرزمین ما همیشه مورد هجوم افکار بیمار بوده و خواهد بود به جرات میتوانم بگویم آنچه در ایران امروز اتفاق میافتد مانند حرکت نفرت پراکنانه و تاسف بار عدهای از پان ترکها در حاشیه دیدار فوتبال زاییده چنین افکاری است. آنها که هم میهنان فارس زبان ما را متهم به توهین کردن، شوونیسم و فاشیست بودن میکنند خوب میدانند که خودشان عقایدینژاد پرستانه دارند و بیش از هر تفکری به دیگر هم میهنانشان توهین میکنند.
» گفتار
پرسش حق ما و پاسخ وظیفه شماست!
چنین نمایندگانی لاجرم از اصحاب قدرت و کسانی که خود را باید پاسخگو به ایشان بدانند، نباید توقعی چندانی داشته باشد، چرا که «رطب خورده ترک رطب چون کند؟» چنین رفتاری در سالهای گذشته و از سوی یک نماینده تندرو دیگر نیز بارها با خبرنگاران و روزنامه نگاران انجام شد که اگر همان زمان با وی برخورد در شانی صورت می گرفت، شاید کار به چنین روزهایی نمی رسید.
مشترکات پیر پهلوانان دفاع مقدس
شنبه شب تجمع دولتمردان دوران دفاع مقدس بعد از گذشت ۲۸ سال برای اولین بار در سالن اجلاس سران برگزار شد. خیلیها نبودند، که این نبودنشان اگر هجرت از دنیا نبود، دلایلی داشت که باید نگفته بماند. اما این فرصت که به همت برگزارکنندگان، به شدت از شائبه سیاسی پاک بود؛ فرصتی بود برای من که جوانی را با این جمع گذراندم دوباره در هوای زندگی ناب اسلامی سیر کنم.
کمترین نتیجه این نوع مواضع آن است که در کشور مناطق خودمختار! درست شود؛ مناطقی که در نهایت قدرت میتوانند در برابر دولت بایستند و متأسفانه نتیجه هم بگیرند. چه دلیلی وجود دارد دامنه این خودمختاری و نادیدهگرفتن حق و حیثیت دولت در نظارت بر مجوزهایی که صادر میکند، در آینده نزدیکی از حوزه فرهنگ و هنر به دیگر حوزهها نظیر ورزش و… هم سرایت نکند؟ چه دلیلی هست که آقای علمالهدی و امثال ایشان دراینباره متوقف بشوند و بهتدریج دامنه این اقدامات را به مسائل زنان در سینما، ورزش و… نکشانند؟
امروزه سیستمهای ارتباطی گسترده و فضای مجازی پرظرفیت، از کارایی بالا برخوردار است که جناح اصلاحطلب و نیروهای جوان باهوش و پراستعداد میتوانند از آن در مقابل تریبونهای جریان رقیب استفاده کنند. فعلا وضعیت بهگونهای است که جناح اصولگرا، قریب به اتفاق تریبونهایی را که از بیتالمال تغذیه میکنند، در اختیار دارد، اما در مقابل، شبکههای اجتماعی در فضای مجازی است که افراد جامعه، یعنی هواداران اصلاحات، میتوانند از آن استفاده کنند. مقابله فرهنگی و سیاسی اگر با اخلاق و صداقت و سایر ارزشهای اسلامی همراه باشد، قطعا به نفع جامعه و در راستای اهداف ارزشمند اصلاحات و ارتقای باورهای دینی و سیاسی مردماست
انفرادی؛ شکنجه برای گرفتن اعترافهای دروغ
شکنجه و بد رفتاری از نفرت انگیزترین و مذمومترین موارد نقض حقوق بشر و کرامت انسانی است که ممنوع بودن آن غیر مشروط میباشد و سلول انفرادی یکی از بی رحمانهترین شکنجههای روحی و روانی آزموده شده در کشور هایی است که با مخالفان و منتقدان خود از هر شیوه غیر انسانی سود جسته اند و متاسفانه در کشور ایران سلول انفرادی به عنوان ابزار شکنجه علیه متهمان سیاسی- عقیدتی- است و تلاش های حقوق بشری تاکنون مانع بر چیده شدن آن نشده است.
لایحه انتشار رسانهها سقوط آزاد تاریخی
لایحه قانون انتشار رسانه در اسفند٩۴ به دولت تقدیم شده است. اگرچه شیوه عمل معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موجب پنهانماندن این متن از نگاه دیگران شد، نهایتا اقدام درست دفتر دولت به انتشار این متن انجامید. مطالعه متن لایحه انتشار رسانهها، پیش و بیش از هر چیز موجب شگفتی و افسوس است.
همپیمانی ایران و روسیه، صدا و سیما و تاریخ معاصر
نقش و دخالت روسها در تاریخ ۱۵۰ ساله اخیر کشور در حال حذف شدن است. سیمای جمهوری اسلامی ایران، بامناسبت و بیمناسبت مستندهای تاریخی در خصوص وقایع مشروطه، اشغال نظامی ایران در دو جنگ جهانی، وقایع ملی شدن صنعت نفت، کودتای ۲۸ مرداد و … ساخته و پخش میکند که در آن رویدادها فقط امپراطوری بریتانیا و ایالات متحده آمریکا نقش داشته و هیچ رد پایی از همسایه شمالی نیست. شاید که این همپیمانیها سبب حذف نام روسیه در گذشته تاریخی این سرزمین شده است.
یکی از عناصر چشمگیر فیلم ایستاده در غبار، خدشههایی است که در تک تک قاب های روی تصویر میبینیم. خدشههایی که نه تنها تصویر درون قاب را ناقص نمیکند که آن را در راه هدف فیلمساز، که باورپذیر بودن تصویرهاست، به کمال میرساند. از همین رواست که استفاده از ابزارهای جدید مانند دوربینهای دیجیتال امروزی را که به وفور در دسترس هستند به کنار مینهد و سراغ دوربینهای ۱۶ میلیمتری دوران جنگ میرود.
سه سال در سکوت نظارهگر پشت پردههای رفع حصر شدیم
چطور تلاش کنندگان رفع حصر به این نکته توجه نمیکنند که برای رهایی مردی تلاش میکنند که پیروزی خود را در شکست هیچکس نمیدید و حالا اینان نگران برد و باخت هستند؟! چگونه برای رهایی مرد و زنی تلاش میکنند با امر به سکوت، در حالیکه آن سه تن در مقابل تضییع حقوق ملت سکوت نکردند و حتی برای بهبود اوضاع ملک بر ظلم رفته برخود چشم پوشیدند و مجددا به پای صندوق رای رفتند.
بیان آقای معاون اول که «حرفهای خیلی بد و بسیار سخیفی درباره شخصیت دوم کشور به کار میبرند در حالی که دولت نجابت میکند و نمیگوید این افراد چه شرایطی را برای کشور فراهم کردهاند» به هیچوجه قابل قبول و حتی قابل توجیه نیست.
دولت اسلامی همانگونه که نمی تواند ادعای مالکیت حرم را داشته باشد، نمی تواند ادعای سهیم بودن در منفعت حرم را نیز داشته باشد. مسجد و حرم از آنِ مردم است و چون خدا این مکانها را به «اشتراک» گذاشته، حاکم نه می تواند این اشتراک را بر هم بزند و برخی را حذف و برخی دیگر را مزیت اختصاصی دارد و نه می تواند خود را در ردیف مشترکین وارد نموده و سهم خواهی کند. دولتها معمولا مشتاقند که مدیریت حرم را بدست گرفته و به عنوان «متولّی»، رتق و فتق امور را در اختیار داشته باشند. ولی آیا دلیلی برای شمول ولایت حاکم نسبت به «مشاهد مشرفه» وجود دارد؟ در منابع اسلامی، «دلیل خاصی» برای اینکه حاکم اسلامی بر مسجد یا حرم ولایت دارد و این مکانهای مقدس «باید» تحت تولیت حاکم قرار داشته باشد، وجود ندارد.
ضرورت جلوگیری از دوگانهسازیهای تفرقهافکن
یکی از دلنشین ترین اخباری که پس از آزادی شنیده ام سخنان پدر یکی از قربانیان سال ۶۷ در جمع گروه دیگری از والدین اعدام شدگان همان سال بود، که برخلاف روال سالیان گذشته و برخلاف مضامین سرودهای رایج مجاهدین خلق، که دعوت به کینه ورزی و انتقام گیری می کند، وی خواهان آن شد که به کینه و نفرت پایان داده شود و به جای آن دعوت به مهر و دوستی کرد. مهم تر آن که این پیام با استقبال و تشویق بعضی دیگر از خانواده ها مواجه شد.
استفاده جناحی از تریبون نماز جمعه
در حالی که از تریبونی چون نماز جمعه باید احکامی در جهت وحدت مسلمانان و دعوت به اخلاق استفاده شود، این روزها شاهد تخریب، توهین و استفادههای جناحی از آن هستیم. استفادههایی که در قصد تخریب و نه ایجاد وحدت دارد. این گونه کلامها موجبات شکاف در جامعه را ایجاد میکند و کسانی که سواد سیاسی و با احکام نیز آشنایی دارند، قطعاً این رفتارها در جامعه تأیید نمیکنند.
مشکل اصلی آقای روحانی مدیرانی است که خود انتخاب کرده و یا به تحمیل پذیرفته و امروز تار و پود دولت را از هم گسیخته اند که لازم و حیاتی است با آنها برخورد قاطع شود و تعویض و تغییر یابند تا دولت از ناهمگونی درونی که باعث سردرگمی و نارضایتی است نجات یابد.
تداوم این خلف وعده قابل قبول نیست
این توجیه نیز میتوانست پذیرفته شود، اگر و تنها اگر، در تمامی طول مدت تشکیل مجلس جدید، یا حداقل، به مناسبت فرارسیدن دوهزارمین روز از حصر غیرقانونی، فقط یک نماینده اصلاحطلب، در یک اظهار نظر خود، اشارهای کوچک به این قانون شکنی آشکار میکرد. درست به مانند علی مطهری، که چهار سال تمام یک تنه به این تصمیم غیرقانونی اعتراض کرد. اما با این سکوت سنگین و گورستانی حاکم بر اردوگاه اصلاحطلبان مجلس، پذیرفتن هرگونه توجیهی بسیار دشوار به نظر میرسد.
رهبران جنبش سبز هرچند برای نشاندادن باور خود به کنش اصلاحی و خشونتپرهیز در انتخابات اسفندماه ۱۳۹۴ شرکت کردند، اما گامی از اساس اعتراض خود پس نگذاشتهاند. نامه مهم مهدی کروبی به رییسجمهور در اردیبهشتماه شاهدی مهم بر این ادعاست.
در اسلام نگفته اند که اگر کسی به بدحجابی اعتراض نکند مسلمان نیست ولی گفته اند که اگر کسی فریاد «یا للمسلمین» مظلومی را بشنود و اقدامی نکند مسلمان نیست و کم نیست این ندا در جامعه ما. (برخی متأسفانه به جای آنکه به فریادهای یا للمسلمین – مانند فریادهای محیط بانان مظلوم که باید میان کشته شدن و اعدام شدن یکی را انتخاب کنند – پاسخ دهند دنبال این هستند که چه کسی به عملکرد یا نظر آنان انتقادی کرده تا فورا حقش را کف دستش بگذارند).
پری نهفته رخ و دیو در کرشمه حسن
محصورین پاک در زمان مسئولیتشان از حمایتهای امام راحل و پاکان و مردم برخوردار بودند و با آنکه موقعیتهای ممتاز و بسیاری در انقلاب داشتند بر اساس ایمان و تقوای الهی و انقلابیگری خود فقط به مردم و مستضعفین فکر میکردند و برای خود نه اندوختهای داشتند و نه چون نامردمان نامرد تازه به دوران رسیدهای که از بد حادثه چند صباحی به ناحق و بدون لیاقت و شایستگی بر خوان نعمت نشستند و چون بوی نفت بر مشامشان رسید عقل از سرشان رفت و به غارت و چپاول پرداختند و با تر دامنی مضحکه روزگار شدند. این کوتهآستینان غارتگر بر بیتالمال درازدستی کردند و به ویرانی ملک و ملت و دین و مذهب پرداختند و چون خود را در امنیت یافتند زبان دارزی هم میکنند و نه تنها محصورین را به تهمت و افترا میبندند که هجمه بر امام و بیت امام هم آوردهاند و آن پاکان در حصار با همه جفاها که در حقشان روا داشتهاند اما همچنان بر راه امام و تکریم شهیدان و کاستن از مصائب مردم و تعظیم شعائر و … اصرار دارند و اندکی در اراده و عزم آنان خللی نخواهند یافت.
مقابله با «حیاط خلوت» در تأمین اجتماعی
در سه سال گذشته، هر زمان که تغییرات پیدرپی در مدیریت شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی (شستا) یا فراز و فرودهایی در سیاستهای کلی اداره سازمان تأمین اجتماعی پیش آمده و موجب نگرانی در افکار عمومی و بهویژه شرکای اجتماعی شده است.