» گفتار
آقای چمران! انتقال املاک خلاف نیست و انتشار نامه بازرسی خلاف است؟
آقای مهندس چمران انتشار نامه غیرمحرمانه یکی از اعتمادشدهترین نهادهای حکومتی یعنی سازمان بازرسی کل کشور، به نهاد حکومتی دیگر یعنی شهرداری تهران را “خلاف انسانیت” اعلام میکند و خواستار تعقیب قضایی ناشر آن نامه میشود. آیا برای آقای مهندس چمران آن نقل و انتقالات املاک خلاف نیست اما انتشار نامه بازرسی کشور بدون هیچ دخل و تصرف و قضاوت و اظهار نظری خلاف انسانیت است؟ از کدام انسانیت سخن میگویید؟ در جایی فرمودهاید “اگر علیه هم حرف بزنیم مطمئن باشید که همه بازنده خواهیم بود”. امکان دارد برای مردم تهران که نمایندهشان هستید توضیح دهید درباره چه حرفهایی صحبت میکنید و جمع مخاطبان شما کیانند؟ وقت آن نرسیده که در این چند صباح باقیمانده عمر، لختی درنگ کرده کارنامه خود را پیش از آن که هیچ راه برگشتی نباشد، خود وارسی کنید و آخرت خود را فدای قدرتطلبی و ثروتاندوزی این و آن نکنید؟
سقوط سرهنگ بهانه بود
آنچه قذافی در فایل صوتیِ آخرش گفت چکیدهی تمام عمرش بود؛ رهبری که بیش از چهل سال، جهان را «دشمن» خود میدید، منتقدانش را برای «تکرار حرفهای دشمن» مجازات میکرد و کشتن آنها را «پاکسازی لیبی» میخواند و مرگ خودش را در این معرکه، «شهادت» میدانست. ناظران امروز میگویند با سقوط قذافی، لیبی از هم پاشید اما این روایتِ منصفانهای از ماجرا نیست؛ لیبی در انفجار حاصل از «چهل سال تراکمِ خشم» از هم پاشید. سقوطِ سرهنگ بهانه بود.
از فساد خرد تا فساد کلان
در موضوع فساد نیز میتوان گفت فارغ از حرمت فساد و رشوه به جهات ارزشی و مبانی مذهبی، به جهت بحث اقتصاد خرد شاید فساد ریزودرشت به جهت فرد یا سازمان ذینفع در نگاه اول، فرد یا بنگاهی را منتفع کند، اما اگر جامعه یا حتی بخشی از آن متوسل به فساد شوند، به جهت بحث اقتصاد کلان به احتمال بالا، همگان و حتی ذینفع اولیه فساد، تاوان سنگینی را خواهند پرداخت
نمایندگان و دفاع از حقوق ملت
فراموش نمی کنم یکی از ملاقات هایی که با یکی از نمایندگان دلسوز و بسیار محترم خارج از مجلس داشتیم و ایشان به دلیل شرایط رعب انگیز حاکم حاضر نشد در دفتر یا منزل ما قرار بگذارد و در یکی از پارک های مرکز شهر و با کلی ملاحظه آن دیدار صورت گرفت و علی القاعده من باید پس از آن دیدار ناامید کننده مرعوب شده سر در گریبان انفعال و خفقان فرو می بردم اما لطف خدا شامل حال من بود و هرگز درسی که از حسین (ع) و یارانش و خواهر دلاورش زینب (س) آموخته بودم فراموشم نشد و صدایم را علیه ظلم بلندتر کردم. من نمی دانم چند تن از نمایندگان به خاطر دیدار با خانواده های مظلومین ۸۸ مورد عتاب و خطاب و بازجویی و تهدید و … قرار گرفتند اما می دانم که برخی از خانواده ها به خاطر این دیدارهای مشروعِ قانونیِ لازم به بهانه تبلیغ علیه نظام حکم گرفتند و حبس کشیدند. همه این ها را گفتم تا یک کلام بگویم “من از رأیی که در انتخابات اسفند ۹۴ دادم راضی هستم” چرا که حتی اگر یک نماینده در خانه ملت صدای مردم مظلومش باشد کافی است، همان طور که یک مدرس توانست صدای واقعی مردم باشد
سانسور حرم امام و زنگ خطر برای مدیریت صدا و سیما
متأسفانه به نظر میرسد که بعضاً رفتارهای سلیقهای و اعمال سلیقههای شخصی باعث میشود که توقعات مردم بی پاسخ بماند و این برای محبوبیت و ماندگاری یک مدیر زنگ خطر است. باید بپذیریم که جناب آقای سیدحسن خمینی، یادگار امام است و مردم در چهره ایشان بیانات امام و راه امام را میبینند. از این رو دوست دارند که چهره او بیشتر در صدا و سیما دیده شود و حرفهای ایشان را بشنوند. این یک خواست ملی است. اما غلبه سیاست بر اخلاق در جامعه ما باعث شده است که حرفهای بیت امام (ره) مظلوم بماند و مردم نیز از خواست قلبی خود، محروم باشند.
امام حسین و اساس ظلم
نوشتهها و تحلیلهای بسیاری بر قیام امام حسین علیه السلام و نهضت عاشورا وجود دارد و هر یک به شکلی ابعادی از آن را بررسی کردهاند و هیچگاه نمیتوان ادعا نمود که حق مطلب ادا شده است اما آنچه که در بیشتر نوشتارها بعنوان فصل مشترک میتوان یافت این است که امام در برابر دستگاه ظلم و جور و انحراف از دین و برای امر به معروف و نهی از منکر قیام نمود.
هدف کوتاهمدت و استراتژی درازمدت
روی کار آمدن دولت پوپولیستی که حاضر به تمکین از قواعدی خارج از اراده خود نبود و اساسا اعتقادی به کار کارشناسان و متخصصان نداشت در این قضیه بیتاثیر نبود. با این همه، گذشته از این بدبیاری تاریخی برای اقتصاد کشور در دوران وفور درآمدهای نفتی، مساله دیگری از همان آغاز برنامه اول گریبانگیر فرآیند تصویب برنامههای کشور بود که با گذشت زمان شدت پیدا کرد و به تدریج برنامه یکپارچهای را که قاعدتا هدف نهایی آن خدمت به منافع عمومی بود، به مجموعه وصله پینه شده و نامتجانس منافع خاص منطقهای و جناحی تبدیل کرد.
امام عاشقان و مجتهد جهاد
امام حسین نمی توانست با حکومت یزید که با رضایت مردم و بر اساس شورا انتخاب نشده بود بیعت کند و این بدعتی که معاویه در اسلام ایجاد کرد وظیفه مجتهد مجاهدی مانند امام حسین(ع) بود که به عنوان یک وظیفه دینی در مقابل این بدعت بایستد چون هیچ بدعتی از ایجاد یک سیستم سیاسی جاهلی و ارتجاعی به نام دین بدتر نیست .لذا امام حسین براساس وظیفه دینی و به عنوان شخصی که سخنش حجت است وظیفه داشت که در مقابل باطل بایستد تا این بدعت که در دین ایجاد شده بود در نسل های آینده جنبه سنت را به خود نگیرد.
این قرآن را نخوانید!
جلسه با تلاوت قرآن آغاز میشود ولی بلافاصله طی چند دقیقه به بهانه مرور اخبار جاری کشور یا شهر به تهمت و غیبت و دروغ میرسد و اصلا گویی جلسه برای تقسیم غنائم سیاسی و نقشه کشیدنهای حزبی بوده! این طور قرآن خواندن در حقیقت استهزای باطن کلام خداوند و شوخی کردن با معارف الهی است، مثل نوای انتظار برخی تلفن های اداری که قرآن است و در حالی مثلا دارد برای مراجعه کننده قرآن پخش میکند که حقش را خوردهاند و زندگی اش را نابود کردهاند ولی آیاتی مثل “أن تحکموا بالعدل” را برایش پخش میکنند!
نجومیها
روزنامهها در دو گروه عمده صف کشیدهاند و واژه «نجومی» در تیترها مشترک است؛ اما یک گروه از «حقوقهای نجومی» میگویند و مینویسند و گروه دیگر از «املاک نجومی» و هر گروه چنان رفتار میکند که انگار از احوال آن دیگری به کلی بیخبر است
نسبت دموکراسی و جیب مستضعفان
برای مبارزه با فاسدانی که از جیب مستضعفان ارتزاق میکنند و حقوق آنان را نقض میکنند، بهترین راهبرد تأکید بر تقویت فضای دموکراتیک و مطالبه همه جانبه حقوق بشر است. بایستی مردم را نسبت به این واقعیت آگاه ساخت که دموکراسی هر چند مستقیماً شکمی را سیر نمیکند اما، سدی محکم در برابر گرسنگی و استضعاف است.
فوتبال در روز تاسوعا و دیانتِ عین سیاست
اصلا اگر کسی خود را قیم دین و دنیای مردم فرض نکند خود آن ها بهتر از هرکس دیگری میتوانند در چنین مواقعی واکنش مناسب نشان دهند. همین چند سال پیش هم که ماه محرم و عید نوروز با یکدیگر مقارن شدند عدهای از دلواپسان همه زورشان را زدند تا یک جشن ملی را در تعارض با یک آیین دینی نشان دهند. الحمدلله مردم به خوبی نشان دادند برخلاف برخی از مدعیان فاضل مآب خیلی خوب بلدند بین دین و دنیای خود جمع ببندند. این پرستندگان و بندیان عاداتند که گمان میکنند میان محرم و عید نوروز تعارضی هست
شلاق، اخلاق و اصلاح اجتماعی
آرای پنج تن از فقهای معاصر پیرامون شلاق تعزیری مورد واکاوی قرار گرفت. تعزیرات از قوانین مترقی در فقه و قانون مجازات اسلامی میباشد. انحصار مفهوم تعزیر بر شلاق، این قانون کارآمد را بیاثر مینماید. گذشته از اینکه ما به نیات خود که اصلاح و جلوگیری از آسیب است، بیشتر دست نمییابیم و بلکه موجب وهن برای اسلام در داخل و سطح بین المللی میشود. وقتی خبر ۴۴۴ ضربه شلاق برای وبلاگ نویس یا هر خاطی دیگر منتشر میشود، همه اذهان به سوی اسلام میرود، نه قاضی و حتی نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، زیرا واژه شلاق با پدیدهای بنام شکنجه عجین است و ذهنیت مناسبی نسبت به این مفهوم وجود ندارد و بلکه با ترس، وحشت و نوعی ذهنیت منفی ایجاد میکند. قانون تعزیرات دارای ظرفیتهای مناسبی از ناحیه شرع و هم قانون گذار میباشد تا براساس مصالح و مفاسد واقعی جامعه اسلامی تصمیمات مقتضی اتخاذ نماید. تجربههای تاریخی گواه این مدعی است که با شلاق نمیتوان اخلاق و اصلاح اجتماعی ایجاد کرد. آنچه پیش از هر چیز ما را در پی افکندن جامعه اخلاقی یاری خواهد کرد، تفسیرهای عقلانی از دین و توجه به آموزش عمومی از سطح کودکستانها براساس برنامهها توسعه و دوری از روزمرگی و سلیقه زدگی و عوام زدگیها ست.
آقای یزدی سال ۷۸ را یادت هست؟
قطعاً کسانی که امروز سخنان آیت الله یزدی را خواندهاند از خود میپرسند چه اتفاقی در کشور افتاده است که روز عاشورا میتواند مسابقه فوتبال برگزار شود ولی روز تاسوعا باید لغو شد؟ چرا آقای یزدی در آن روز مانع برگزاری نشدند؟ آنموقع توان اعتراض و ممانعت را نداشتند یا اطلاعات دیگری به ایشان داده شده بود که نگرانی نداشته باشند و امروز عده ای با اهداف سیاسی فقط با ساختن کوه از کاه میخواهند علما و مراجع را نگران کنند تا شاید …
توافق اوپک دستاوردی بزرگ برای تهران
بااینحال جنبه سیاسی و امنیتی توافق الجزایر بسیار بااهمیتتر از جنبه اقتصادیاش خواهد بود؛ چراکه نهتنها منافع دو طرف و دیگر کشورهای تولیدکننده نفت را به دنبال دارد، بلکه بهرهگرفتن از دستاوردهای سیاسی نشست اخیر میتواند برای کل منطقه حائز اهمیت باشد. ازاینرو اوپک نیز نقش مهمی را در همگرایی میان اعضا در همکاریهای بیشتر منطقهای بازی میکند. از سوی دیگر، از زمان بهرهگرفتن آمریکا از نفت شیل و کاهش وابستگی آنها به خاورمیانه و بهویژه نفت عربستان و همچنین بعد از رأی کنگره آمریکا به امکان شکایت از دولت عربستان درباره حادثه ١١ سپتامبر و سردی روابط ریاض و واشنگتن، رویکرد محافظهکارانه برخی کشورها در منطقه تشدید خواهد شد
عزاداری سنتی را نجات دهید
یکی از ویژگیهای عزاداری سنتی نوحهخوانیهای متکی بر مقاتل با سبک هیاتهای مذهبی قدیمی است. در این نوحهخوانیها مداحان اهل بیت، از اشعار پرمغز، فرازهای موجود در کتابهای معتبر مقاتل و سخنان بزرگان دین استفاده میکردند و مردم را با مصائب اهل بیت و ظلم و ستمی که بر آنها رفته است آشنا میکردند. دستجات سینهزنی نیز بر همین اساس و با همین محتوا تشکیل میشدند و عمل میکردند. تطبیق محتوای واقعه کربلا با مقتضیات روز نیز از برجستگیهای این عزاداریها بود که در قالب اشعار در سینهزنیها بر زبان عزاداران جاری میشد، کاری که در سالهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران صورت گرفت و مظالم رژیم ستمشاهی با مظالم یزید مقایسه شد و تاثیر شگرفی بر مردم گذاشت
دشواریهای اقتصادی دولت و چند نکته
در سند لایحه بودجه سال ٩١ که قبل از اوجگیری تحریمها تهیه شده و مسئله حیاتی تحریمها در آن دیده نشده بود، مجموعه منابعی که دولت از محل وام داخلی، وام خارجی و انتشار اوراق مشارکت برای فراهمکردن تراز صوری مصارف و منابع بودجه پیشبینی کرده بود، ٢,۴ برابر سهم نفت در بودجه عمومی دولت بود.
ادبیات تهدید احمدینژاد
تحلیلی که از این سخنان بر می آید شبیه تحلیلی است که از عذرخواهی یار نزدیک احمدی نژاد، سعید مرتضوی برداشت می شود به خصوص جایی که از “شهدای” کهریزک سخن می گفت. این ادبیات تهدید است. آنها که در حصرند و حامیانشان، همه ی این روزها و این اتفاقات را جلوتر پیش روی همگان آورده بودند. به احترام دلسوزی اثبات شده آنها مساله حصر را می توان حل کرد.
تحریک رونق یا تسهیل رانتخواری
پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای کوچک، متوسط و طرحهای نیمه تمام هم که با فراخوان وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توزیع ۱۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات ارزان قیمت آغاز شده سیاستی است که بارها به عناوین مختلف آزموده شده و در بهترین حالت نتیجهای جز اتلاف منابع نداشته است.
از پیشبینی کروبی تا مخالفت رهبری با «برادر مومن» دروغگو
از قضای روزگار، سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در مخالفتاش با بازگشت «برادر مؤمنِ خود» یعنی محمود احمدینژاد، همزمان شد با هفتادونهمین سالروز تولد مهدی کروبی که در پاییز هشتادوهشت، پیشبینی کرده بود که «احمدینژاد نمیتواند دولتش را به پایان برساند»!